Kirjoittaja Aihe: DC-spesiaalit  (Luettu 129436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
Re: DC-spesiaalit
« Vastaus #195 : 14.08.2006 klo 14:17:01 »
Minulla on muistikuva, että Lobon spesiaalien taustalla olisi ollut suunnitelma aloittaa Lobon vakinaisen lehden julkaisu. Voi olla että se oli vain huhu.

Vakiolehti oli tietysti hiukan laimeampi kuin spesiaalit, vilkaisin jonkun satunnaisen numeron. Tuskin se olisi elänyt pitkään, jos ei Batmanin oma (vakio)lehtikään kerran kannattanut

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #196 : 14.08.2006 klo 14:18:35 »
Mun mielestä 90-luvun lopun DC-spesiaalien suurin heikkous oli yhtenäisyyden puute. Ainakin mun silmään ne oli aina itsenäisiä erikoisjulkaisuja. Lisäksi team-up -tarinoiden paljous oli minulle liikaa (vasta jälkikäteen olen hankkinut joitain Teräsmies vs. ??? -juttuja).

Team up -jutut eivät ilmestyneet DC-Spesiaaleina vaan omina erikoisjulkaisuinaan.

Minulla on muistikuva, että Lobon spesiaalien taustalla olisi ollut suunnitelma aloittaa Lobon vakinaisen lehden julkaisu. Voi olla että se oli vain huhu.

Semmoisesta tosiaan puhuttiin DC-Spessujen palstalla. Tais olla vielä niin että vuoden -95 viimeisessä numerossa (Lobon joulumankeli) oli mainos että "Pääjehu palaa ensi vuonna", vaan eipä palannut.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #197 : 14.08.2006 klo 14:33:27 »
Oikeastaan minä olisin hyvinkin vihainen jos DC julkaisu tällä tyylillä menestyisi. Olen alusta asti vihannut antologia muotoa.
En ole vuoteen ostanut Spessuja. EVVK tusina batmaneille ja teriksille. Jos DC-alkaisi julkaista yksittäisiä hahmotarinoita voisin vapaasti valikoida minua kiinnostavat hahmot ja erityisesti jos se olisi joku vähemmän näytetty sankari. Taidan sitten olla vähemmistoa. Egmont on myos menettänyt minussa sen tusinazombiemarvelistin. En osta nykyisin mitään supersankari kamaan paitsi niitä nostalgia kirjoja.
Olisi aika huomata jo ettei suurin osa lukijakunnasta ei nuorta ja sitä kautta miettiä julkaistavaa.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2007 klo 15:39:10 kirjoittanut Warda »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #198 : 15.08.2006 klo 12:50:53 »
Niin ne maut vaihtelevat. En tiennyt, että animaatio-Batiksestä tykättiin Suomessa niin paljon. Ja Warda kun sanoi että täällä julkaistut DC-sarjat ovat ikävän lapsellisia, niin minusta niiden pitää olla yleensä sellaisia, joita myös lapset voivat lukea. Vertigon linja on sitten eri asia.

Mielestäni oikeanlaisista seikkailuista DC-spessussa olen aiemmin maininnut Hushin, Punatähden pojan, Teräsmies & Batmanin ja Ympyrä sulkeutuu -jutun. Tämä on kuitenkin vain yksi mielipide.

Tarkennan vielä että totta kai mielestäni on hyvä että Loboa, Hexiä ja JLA:ta yritettiin. JLA vain oli niin tasapaksu ja vaikeasti lähestyttävä että jäi varmaan siksi monelta hankkimatta. Ero 80-luvun Ryhmä-X:ään on huima eikä tarvitse sanoa kumman eduksi.

Olen samaa mieltä että nykyisellä DC-spesiaalilla on yhtenäisempi identiteetti koska se ilmestyy useammin kuin aiempi 94-48. Spessu on hivenen heikentynyt vuodesta 2004.

Books of Magicissa oli kyllä Potter-mainoksia. Spessut olivat monelle kylmää kyytiä kun niissä ei ollut esipuhetta esim. magiabuumista ja DC:n sankareista. Ei jaskajokunen etsi tietoa potentiaalisesta sarjakuvasta netistä, vaan hän katsoo kaupassa kymmenessä sekunnissa pääseekö sarjaan mukaan vai ei. Huhhuh miten rautainen BoM on/oli, jos tuo minisarja on huonompi! Muistan että Surfin’ Joe on maininnut tämän asian toisessakin yhteydessä.

Vuosituhannen vaihteen team-upeja tuli kenties liikaa. Taso oli kirjava ja juonet ymmärrettävästi vähän väkisin väännettyjä. Tosin lukija pääsi niihin hyvin mukaan.

Jos muuten kaupassa näkisi näin vetäviä kansia, eikö moni marvelistikin ostaisi?
http://www.jensantarelli.com/bollandgallery/wonderwoman.shtml

Miksi tällaista perinteistä hienoa taidetta ei enää näe kansissa ja seikkailuissa? Joo joo, tiedän, että Bolland ei piirtänyt näiden 90-luvun numeroiden seikkailuita, mutta on WW:ssa ollut 80-luvun lopulta lähtien hyviä taiteilijoita (Perez, Byrne, Jimenez). Nykyäänhän piirtäjänä on Terry Dobson ja tulevaa All-Star Wonder Womania alkaa tehdä Adam Hughes. Siinä olisi silmäkarkkia.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #199 : 15.08.2006 klo 16:50:04 »
BoM lähti liikkeelle todella hyvin, mutta siinä #25:en jälkeen taso alkoi laskea, kunnes hyppäsi ennätykseen #50:n jälkeen, jossa pysyi sitten loppuun asti (#75). Siis IMHO.

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #200 : 15.08.2006 klo 22:01:30 »
Miusta(kin) BoM-minisarja ja jatkuva BoM - sarja oli aika erilaisia, sekä tyyliltään että tarinoiltaan. Minisarjassa Tim Hunter itse ei ollut kovin kiinnostava, vaan itse asiassa eräänlainen McGuffin. Pääsarjan parasta antia taas on Timin suhde maailmaan ja taikuuteen.

BoM alkoi vähän hapuilevasti, mutta lähti sitten liikkeelle sangen hyvin, kunnes joskus 30:nnen numeron jälkeen alkoi taas hapuilla. Tosin pidin kyllä Burning Girl - kokonaisuudesta (6. kokoelma) paljonkin, mutta Death After Death - kokooma oli yksinkertaisesti huono (poislukien viimeinen tarina numerosta 50)..

Numerosta 51 eteenpäin alkanut tarina Childhood's End toimi alussa OK, vaikkei parhaalle tasolle yltänytkään, mutta huononi tasaisesti loppua kohti. Sen jälkeen taso oli huonohkoa koko ajan loppuun saakka, joskin itse pidin myös kolmesta viimeisestä numerosta. Tosin jos ihan viimeistä numeroa ei olisi ikinä ollutkaan, lopetus olisi voinut olla jopa parempi, mutta ehkä se olisi ollut liian tyly ja hankaloittanut sarjan jatkamista.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

sarjishullu

• Jäsen
  • Do I feel lucky? Well, do ya, punk?!
« Vastaus #201 : 21.08.2006 klo 15:13:58 »
Jo toista vuotta jatkuneen Teris-stoorin viimeinen osa pelastaa Huomiselle -tarinakokonaisuuden lukukelpoiselle puolelle. Juju onkin siinä, että jos on irtonumero-ostaja eikä vaivaudu hankkimaan hyppysiinsä jokaista DC-spessua, on tarina erittäin sekava ja vaikeaselkoinen. Kokonaisena sarjana luettuna tarina on paljon selkeämpi. Tarinan lopussa nähtiin Isä Leone -kyborgi ja Equus jollain autiolla saarella taistelemassa. Kuullaankohan kummastakaan enää sen koommin? Ja Teriskin muutti trooppiselle saarelle elämän keskelle. Ja lopusta vielä....... hatunnosto Azzarellolle. Teris ei ollut mikään kirkasotsainen optimisti, niinkuin yleensä, vaan mukavan synkkä ja pessimistinen.

Ja Teriksen viimeiset sanat:
´´Loppu. Kun se koittaa, kuka minut pelastaa?´´

Tällaisia tarinoita, joissa keskitytään enemmän Teriksen synkkään puoleen, saisi olla enemmänkin.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #202 : 22.08.2006 klo 11:46:25 »
Jotkut tykkää synkkyydestä. Minusta Huomiselle ei tullut lukukelpoiseksi eikä se kaikkien aukkojen jälkeen olisi enää ollut mahdollistakaan. Päinvastoin jotkut asiat vain huononivat. Metropian tuhoutuminen tappelun takia ei ollut oikein vakuuttavaa. Ja olipas kiva, kun Teris on syyllinen VUODEN riistämiseen pois yli miljoonalta ihmiseltä plus heidän läheisiltään. Lievästi sanoen aika radikaalia! Kaiken huipuksi kenties jopa satoja ihmisiä KUOLI lopputaistelussa! Teris vain toteaa lopussa, että joskus juttu unohdetaan! Kehtaa edes asua maapallolla tuollaisen sotkun jälkeen!

Papin entistä morsianta ei näytetty alun jälkeen. Mielestäni juttu olisi saanut yhtenäisyyttä jos hän olisi vilahtanut lopussa. Myös Leen taide huononi liioitellummaksi ja taustat hävivivät lähes tyystin. Tulikohan piirtämisessä jotenkin kiire, kun vikoissa jaksoissa tussaajia oli pilvin pimein?

Odotukseni tähän seikkailuun olivat suuret. Tarina silti oli kerta kaikkiaan surkea limbo ja karmea pettymys. Peräti 280 sivua tuhlattiin kalliita sivuja tällaiseen. Olisin saletisti kirjoittanut itse paremman Teris-jutun ja vaikka synkänkin sellaisen jos olisi pyydetty. Äänestän tämän supersankarikokoelmani onnettomimmaksi tuherrukseksi. Azzarellolle rangaistukseksi epäsankarillisesta käytöksestä kahden vuoden jäähy pois Suomen kaukaloista. No, mielipiteitä nämä vain ovat, mutta perusteltuja.

Hyvää jutussa oli kyllä Azzarellon yritys kuvata Teristä avuttomana niin kuin sarjishullu sanoi. Sen lisäksi toimintaahan oli kiitettävästi viimeisissä jaksoissa.

En minäkään vastusta All-Stareja. Tunnettuja tekijöitä ja nättiä taidetta. Kuitenkin jospa näkisimme spesiaalissa ensi vuonna, jos se ilmestyy, muitakin DC-kaikkeuden sankareita. Spessun sankaritarjonta on ollut ikävän yksipuolinen.

Wikipedian mukaan All-Star Batman & Robin #1 oli viime vuoden myydyin amerikkalainen sarjakuvalehti. Mutta lehteä on haukuttu hitaaksi ja seksistiseksi ja Batman on asenteeltaan kumma Nega-Lepis. All-Star Superman on saanut yleisesti paremmat arvioinnit.

Brubaker ja Mahnke osasivat asiansa. Nauruihminen oli huolellisesti hiottu erittäin tyylitaitoinen ja nautittava seikkailu. Vuoden paras juttu DC-spessussa toistaiseksi. Tosin Jokeriakin on nähty vähän liikaa.

sarjishullu

• Jäsen
  • Do I feel lucky? Well, do ya, punk?!
« Vastaus #203 : 22.08.2006 klo 16:18:50 »
Oon satunnaisen kävijän kanssa samaa mieltä siitä, että Jokeria on nähty liikaa. Jokeri vaihtopenkille ja vaihteeksi muitakin Batman-roistoja. Synkkä Etsivä oli aiemmin mainitsemistani vioista huolimatta hyvä eli olisi kivaa, jos jatkoa tulisi.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #204 : 24.08.2006 klo 19:23:16 »
Luin tämän vuoden DC-Spessut putkeen ja totesin haukkuneeni Synkkää etsivää ekan jakson perusteella turhankin paljon. Kyllähän se aika kelpo tarina oli, hieman epätasainen vain. Välillä Rogersin taide oli todella kaunista, ihan niinkuin silloin ennen, välillä taas aika ontuvaa. Etenkin Jokerin kasvot tuntuivat koko ajan olevan jotenkin pielessä. Selailin hieman Gothamin varjoja, ja hieman oudolta se Jokeri näyttää kyllä siinäkin, mutta mustavalkoisuus pelastaa tilannetta. Ehkä se on vaan Marshallin näkemys hahmosta. Joo, mutta siis välillä kuvitus pelas ja välillä ei. Sama pätee väritykseen. Itse tarina oli kohtuullinen. Joku jo kehuikin loppukohtausta, siinä oli sitä jotain.

Nauruihminen taasen oli tasaisen hyvä ja tunnelmallinen. Tuttuutta oli aika paljon, liikaakin, varsinkin Burtonin Batmanit nousivat usein esiin. Ja tietysti Tappava pila mutta siihenhän tuo perustuikin. Kannatti julkaista.

Lisää hyviä Batman-tarinoita jooko! Vaikkapa se Frank Quitelyn kuvittama brittitarina, jossa Batsy seikkailee Skotlannissa.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #205 : 25.08.2006 klo 02:06:53 »
Lisää hyviä Batman-tarinoita jooko! Vaikkapa se Frank Quitelyn kuvittama brittitarina, jossa Batsy seikkailee Skotlannissa.

Siis se, jossa on se ruttonaamiokaveri? Sehän oli aivan kauhea, juoni oli typerä eikä piirrosjälkikään nyt varsinaisesti sydämen herkimpiä kieliä soitellut. Jos nyt pakko jotain britteihin liittyvää on julkaista, niin Teriksen True Brit-juttu on huomattavasti luettavampi (vaikka en usko hetkeäkään, että John Cleesen panos tarinaan on ollut kauhean merkittävä, vaikka sen nimi kannessa suurella seisookin). Toisaalta sekään nyt ei kyllä ole mikään ehdoton helmi. Sen sijaan Kvaakissakin aiheesta kehuttu JLA:n Nail olisi kiva nähdä Suomessakin.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #206 : 25.08.2006 klo 23:12:37 »
Nii kyllä minäkin tykkäsin Quitelyn piirroksesta Scottish Connectionissa. Juonta enää niin tarkkaan muista. Paljon hyviä Bat-tarinoita löytyy Legends of Dark Knight -lehdestä, mutta ne kai rupeavat olemaan liian vanhoja DC-Spesiaaliin. Toisaalta, tulihan se Full Circlekin siinä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #207 : 26.08.2006 klo 19:38:30 »
Sen sijaan Kvaakissakin aiheesta kehuttu JLA:n Nail olisi kiva nähdä Suomessakin.

JLA:n Nailia minä olen itkenyt koko sen ajan kun DC-spesiaali on ilmestynyt. Alkuperäiskielellä en sitä hanki, vaan elättelen toiveita, että vielä jossain vaiheessa toive toteutuu.

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #208 : 28.08.2006 klo 19:46:50 »
Luin uusimman. Teris ei oikein houkuta lukemaan koko stooria uudelleen putkeen, eikä loppu oikein tuntunut odotuksen arvoiselle, mutta hyvä että tuli julkaistua, nähtiinhän vilaukselta tuttuja hahmoja. Olihan sarjaa myös toivottu, eli ei voi väittää ettei toiveet ikinä toteudu. Hyviä hetkiä ja huonoja hetkiä, mutta enimmäkseen jäi mieleen mysteerin odotus, joka ei oikein johtanut juuri mihinkään.

Nauruimmeiset oli parempi, toki eka vuosi, tappava pila ja burtonin leffa olivat hyvä lähtökohta mistä juonia oli hyvä hämmentää eteenpäin. Kuvitusta näkisi erittäin mielellään lisää, juuri tälläinen synkän sävy sopii tällaiseen tarinaan, mutta toki pidän vaikka Alan Davisin kuvituksesta, joka on pikkutarkkaa, eloisaa, aina hiukan -miten sen sanoisi- pehmeää/hellää/sympaattista? Davista ei ole muuten aikoihin nähtykään, siis sitten Kokoympyrän.

Toki Frank ja Grant, vanhat kalakaverini saavat vaihteeksi esitellä mitä mielenkiintoista ovat tällä kertaa saaneet haudotuksi aikaan.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #209 : 29.08.2006 klo 08:46:45 »
Davista ei ole muuten aikoihin nähtykään, siis sitten Kokoympyrän.
Mutta Vesa! Onhan Alanin kuvitusta ollut pitkin vuotta Ryhmä-X:ssä! Taitaa muuten olla niin, että Outsiders-juttuja lukuunottamatta kaikki herran Batman-tarinat on nyt suomennettu -- vai unohdanko jotakin?