Kirjoittaja Aihe: Uusin Tex Willer *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*  (Luettu 728269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wladislaw

• Jäsen
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Vastaus #2115 : 09.01.2015 klo 11:01:47 »
Samaa mieltä. Poikana Texiä lukiessa asia ei häirinnyt, mutta kun ikää tulee ja maailmassa tapahtuu, niin ei enää olekaan yhtään hienoa, että amerikkalainen viranomainen "vähän läpsii" pahantekijää. Tai peräti sellaiseksi vain epäiltyä.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2116 : 09.01.2015 klo 16:00:26 »
Ainakin Texin suorittama läpsiminen on mielestäni selvästi vähentynyt. Tästä pisteet nykykirjoittajille, he ovat selvästi pohtiineet sen oikeutusta. Toki sitä vielä esiintyy, mutta ainakaan minua se ei häiritsi. Enemmän minua häirisee se kasvava ruumisvuori.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2117 : 12.01.2015 klo 12:44:43 »
Bruzzo on kelpo piirtäjä, mutta jotenkin tyyli vaikuttaa hiukan karikatyyrimaiselta. Eli ei nouse ainakaan minulle artistihierarkian huipulle, mutta ei tyyli estä nauttimasta kuvituksesta

Lähikuvia lukuunottamatta jälki on minusta välillä kuin Ticciä ja välillä kuin Giolittia, mikä ei voine olla huono asia.

Tarina vaikuttaa lupaavalta, mutta mikä ihme Faracilla oikein on takautumien suhteen...

Noin 20 ruumista, mutta enemmän tai vähemmän perusteltuja. Pari postivaunumatkustajaa, Sladen koplan jäsentä ja vartijaa olisi tosin voinut vähentää tarinaan vaikuttamatta ja luku olisi puolittunut...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #2118 : 15.01.2015 klo 14:46:49 »
Lähikuvia lukuunottamatta jälki on minusta välillä kuin Ticciä ja välillä kuin Giolittia, mikä ei voine olla huono asia.

Tarina vaikuttaa lupaavalta, mutta mikä ihme Faracilla oikein on takautumien suhteen...

Noin 20 ruumista, mutta enemmän tai vähemmän perusteltuja. Pari postivaunumatkustajaa, Sladen koplan jäsentä ja vartijaa olisi tosin voinut vähentää tarinaan vaikuttamatta ja luku olisi puolittunut...

No mitäs minä tänne enää: Komppan sun mielipiteitä nyt täysin. Ticci mullakin tuli mieleen.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2119 : 22.01.2015 klo 22:53:51 »
Ticcipä ticci. Jopa siinä määrin, että Italiassa ubc-sivuston arvostelija on huomannut Bruzzon tässä tarinassa jopa huolestuttavassa määrin samankaltaisuutta etenkin Ticcin piirtämään Traagiseen ristiin.

« Viimeksi muokattu: 22.01.2015 klo 22:56:01 kirjoittanut Janne »

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2120 : 22.01.2015 klo 23:23:13 »
Onko kyseessä plagiaatti vai tribuutti?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2121 : 23.01.2015 klo 09:03:59 »
Eiköhän tämä selvä plagiaatti ole. Vaikka Bruzzo olisi kysnyt luvan Ticciltä, niin mielestäni se olisi silti plagiaatti. Jos olisi tribuutti, niin silloinhan se olisi kannattanut ihan avoimesti mainita. Mutta sattuuhan näitä. Galep aikoinaan kopioi vaikka mitä Alex Raymondin juttuja, ja Milo Manarakin kertoin eräässä haastattelussa, että oli kopioinut erääseen varhaiseen merirosvotarinaansa roppakaupalla sivuja Texeistä, koska ei olisi muuten ehtinyt saada hommaansa ajoissa valmiiksi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2122 : 23.01.2015 klo 10:27:14 »
Yhteinen referenssiarkisto?

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2123 : 23.01.2015 klo 16:10:34 »
Itse näen asian ammattilaisten kohdalla näin:
Bruzzo on kuitenkin ihan hyvä piirtäjä ja olisi pystynyt tekemään samantasoista jälkeä itsenäisesti, joten en pidä tätä niin pahana. Nämäkään eivät ole mitenkään erikoisia kuvia ja  ilman kolmatta riviä voisin hyvin pitää samankaltaisuutta pelkkänä sattumana.
Moni ammattilainenhan on piirtänyt valokuvistakin läpi ( mm. Al Williamson ja Leonard Starr ), eikä siinäkään ole mielestäni mitään väärää, jos se on pelkästään ajansäästämiskeino - ja edellämainituillahan taito kuitenkin olisi riittänyt samaan tasoon ilman läpipiirtämistä, mutta olisi vaatinut enemmän aikaa.
Ja kuka sanoo mistä ja miten Ticci omat kuvansa piirsi...

Eri asia taas on, jos taito ei riitä ja läpipiirtämistä käytetään tason nostamiseen. Silloin minulta ei riitä ymmärrystä piirtäjää kohtaan. Lopultahan lukija näkee vain piirrosten tason, ei niiden tekemiseen kulunutta aikaa, joten miksi ajasta ei voisi nipistää, jos keino löytyy. ( ja Milo Manara taitaa olla samaa mieltä... )

Galep aikoinaan kopioi vaikka mitä Alex Raymondin juttuja
Ja omiaan, mm nämä toistuvat jatkuvasti.

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #2124 : 27.01.2015 klo 07:56:08 »
Eikö olisi jo rautaisen Tex Willer annoksen paikka?
kehittyvä willeristi

]uho

• Vieras
« Vastaus #2125 : 27.01.2015 klo 13:52:02 »
Jeskamandeer mitä uutisia Texin viimeisellä sivulla O_o

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2126 : 27.01.2015 klo 14:27:08 »
Jeskamandeer mitä uutisia Texin viimeisellä sivulla O_o

Niinku mitä? Kerro irtsariostajille.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2127 : 27.01.2015 klo 14:53:25 »
Utelias olen minäkin! Veikkaisin että tietoja tämän vuoden Tex-tarjonnasta? Noista normisarjan kolmesta värillisestä on jo ollutkin puhetta, mutta ounastelen, että muutakin kivaa saattaa olla tulollaan.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

]uho

• Vieras
« Vastaus #2128 : 27.01.2015 klo 15:12:40 »
Jeps, nämä kolme värinumeroa olivat minulle ihan uusia uutisia ja siksi löivät aika ällikällä kun viimeiselle sivulle käänsin... Neljä lyhyempää seikkailua on siis luvassa ja yhdenkään piirtäjä (Casertano, Scascitelli, Biglia, Genzianella) ei kuulosta tutulta. Jänskää! Sitten on vielä 160-sivuinen (jee!) Civitellin (hmm...) tarina luvassa. Kiinnostavia aikoja edessä ^^,
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015 klo 15:14:17 kirjoittanut ]uho »

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #2129 : 27.01.2015 klo 15:14:33 »
Uusimmasta numerosta 2/15:

Lopulta lupaava tarina hyytyi hiukan ylettömään ammuskeluun ( taas ), mutta piiritys sivullisten kanssa toi sentään jotain erilaista juttuun. Samaten pari viimeistä sivua olivat harvinaisuuksia, vaikka eivät varsinaisesti yllättäneetkään, kun sivujen alkaessa loppua muutakaan vaihtoehtoa ei ollut -  määrämittaisten ongelma on, että aina tietää, paljonko on vielä tarinaa jäljellä... koko kiristysjuttu jäi tyystin hyödyntämättä.
Ei tämä huonokaan kyllä ollut, minusta Faraci on petrannut ensimmäisten jälkeen, vaikka on vielä kaukana siitä, miten hän Mikki Hiiri-kirjoittajana erottui massasta.

S. 32 viimeinen kuva - en ole hevosasiantuntija, mutta aika oudolta näyttää...
Steve puolestaan on sen verran persoonallisen näköinen, että on luultavasti todellisesta henkilöstä piirretty.
Ja oikeastaan kaikki meksikolaiset tässä jutussa olivat ylimääräisiä.

Lopuksi muutama 'kunnianosoitus' lisää - vasemmalla Ticciä.
Ylärivissä pääkonnien apurit Maxon ja Maxwell ( sattumaako... )
Alin Ticci on tarinasta Luvattu Maa. Löytyi monta muutakin kohtaa, joista on otettu mallia, mutta ei sentään ole piirretty läpi.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015 klo 16:39:42 kirjoittanut Secos-Bill »