Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 641512 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #600 : 16.12.2006 klo 10:01:43 »
Olisi kyllä kiva tietää onko muissa maissa näin paljon kitisty, vai kuuluuko nillittäminen suomalaisten perusluonteeseen.
Kaikenkaikkiaan minusta tuntuu, että suomalaisista suomalaisin ilmiö on se, että paheksutaan laadun vaatijia. Täällä kun on tapana niellä kaikki paska mikä eteen tulee, ja hakata vaimo ja kakarat sitten siitä hyvästä saunan jälkeen...
Siis faktahan on, että tätä teossarjaa markkinoitiin suunnilleen Täydellisyyden Huipentumana, jonka arvo nousee kuin..ööö, jonkin jonka arvo nousee ihan hirveästi.
Vaikka keräilijä ei ikipäivänä suunnittelisi myyvänsä aarteitaan, niin pitkinä talvi-iltoina se lämmittää kummasti, kun ihastelee kokoelmaansa, josta perilliset voivat sitten verissä päin tapella.
Eli priimaa sen pitää olla, jos semmoista kaupiteltiin!
Nillittäjistä nillittävät saavat minun puolestani vaikka piirtää ankkansa itse, ja väittää niitä Barkseiksi, mutta minä haluan rahalleni vastinetta.

Illodiini

P.S. Eli asian summaten: Menkää siis kaikki ja myös valittakaa SanomaMagazine'sille laadusta. Ei tämä keskustelu niitä jo olemassa olevia kirjoja mihinkään muuta tai huononna. Mutta asian esiin tuominen voi parhaassa tapauksessa parantaa niitä tulevia painoeriä.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2006 klo 11:21:30 kirjoittanut Illodiini »
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

HauisHarteikko

• Vieras
« Vastaus #601 : 17.12.2006 klo 12:32:42 »
Kovaa on kritiikki, mutta eipä ole halpa tuotekaan.

Itse olen niin amatööri, etten kiinnitä pikseleihin mitään huomiota. Sen sijaan fontti ottaa jonkin verran silmään ja saisi olla pystysuunnassa suorempi.

Pakkaaminen oli myös aika epämääräistä, vaikka itselleni tulikin ehjäjä. Luulisi, että tuolla pakkaustekniikka olisi joka kymmenen tuote jollakin tavalla vahingoittunut.

Sisällöllisestihän julkaisu on hienointa, mitä länsimainen kulttuuri on saanut aikaan. Erityisen yllättänyt olin muun materiaalin kuin varsinaisen sarjakuvan kiinnostavuudesta. Itse pidin etukäteen tällaisia höpinöitä hieman turhanpuoleisina oheistuotteina, mutta lisämateriaali kaikkine kirjekopioineen ym. kuriositeetteineen on melkein yhtä kiinnostavaa kuin Barksin tuotanto itse (ja ennennäkemätöntä).

Sisällöllisesti arvosana on 10.

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #602 : 17.12.2006 klo 14:02:14 »
Nyt on eka kirja luettu kannesta kanteen. Tässäpä muutama aatos siitä.

Artikkelit. Blum on tehnyt todella antaumuksellista työtä Barksin tutkimuksessa ja sen kyllä huomaa artikkeleita ja esseitä lukiessa: niihin uppoutuu yhtä syvällisesti kuin itse tarinoihin. Hyvin kuvataan Carlin alkuvaiheet ensin sekatyömiehestä pilapiirtäjäksi ja sitten Disneyn piirrettyjen elokuvien tekijästä lopulta sarjakuvapiirtäjäksi. Kiinnostavia ovat myös artikkelit, jotka kertovat tarinoiden taustoista. Esim. Muumion sormus oli analysoitu ja rekonstruoitu oikein superperusteellisesti. Syvälliset artikkelit tuovat kirjoihin huiman lisän, varsinkaan kun ainakaan minä en ole erikoisemmin perehtynyt Barksin (ja hänen tarinoidensa) taustoihin aikaisemmin.

Tarinat. Mukava oli lukea pitkästä aikaa näitä aivan varhaisimpia tarinoita, vaikka ne ovatkin aika pelkistettyjä ja jäävät tasoltaan Barksin myöhemmistä töistä. Ei ollut kuin pari ennen lukematonta tarinaa ekassa osassa, koska valtaosahan niistä on julkaistu mm. Juhlasarjoissa. Hauskin tarina oli varmaan Good Neighbors. Ja oli Muumion sormuksessakin jo kivasti esimakua ankkojen tulevista huimista matkoista.

Tekninen laatu. Väritys on mielestäni onnistunut hyvin. Vertasin koottujen ekaa kirjaa ja Juhlasarjojen ykkösosaa ja ero on huomattavan suuri ensiksimainitun hyväksi. Tekstaustapa ei häirinnyt minua lainkaan. Kuten ei myöskään pikselöityminen vaikka sitä on toki havaittavissa, jos ruutuja rupeaa oikein tarkkaan syynäämään. Tarinoihin uppoutuessa en kuitenkaan kiinnittänyt siihen oikeastaan mitään huomiota. Kirjojen iso koko on hyvä asia. Järeitä tällaisten teosten kuuluu ollakin. Pelkistetyt kannet ovat myös pahuksen tyylikkäät.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #603 : 17.12.2006 klo 14:27:51 »
Kootuista otettu kuva on vasemmalla puolella. 

Carl Barks Kootut vs. Aku Ankka juhlasarjat
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=188442

Carl Barks Kootut vs. Carl Barks library
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=188444     

Mulla ei muuten aukea minkäänlaisia kuvia. Pelkkä tyhjän kuvan paikka ("pikku-ruksi").

Timo

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #604 : 17.12.2006 klo 18:26:46 »
Mulla ei muuten aukea minkäänlaisia kuvia. Pelkkä tyhjän kuvan paikka ("pikku-ruksi").

Toimii tätä viestiä kirjoitettaessa ihan mainiosti.

-P.

Samu94

• Vieras
« Vastaus #605 : 17.12.2006 klo 19:21:19 »
Minkäslaisia ovat suomalaiset boksit? Eli onko sellaisia missä on Barksin pärstä tai jtn. sen kaltaista?

Jedi

• Jäsen
« Vastaus #606 : 17.12.2006 klo 19:45:47 »

Kyllä se minulla ainakin toimii, mutta kuvat saattaakin jo olla koneeni välimuistissa. Aijaa.com sivuilla saattaa olla  ruuhkaa, yritä joskus myöhemmin uudestaan.

Kootut I vs. Aku Ankan Juhlasarjat 1
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=188442

Kootut I vs. Carl Barks Library 1
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=188444

Jaahas, en saanut taaskaan kuvia näkymään tähän forumiin, monista yrityksistä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2006 klo 19:55:03 kirjoittanut Jedi »

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #607 : 17.12.2006 klo 20:30:42 »
Ihan hyvää jälkeä noiden näytteiden perusteella Kootuissa on.

Kyllä tosta ekasta huomaa, jos lähtee sitä etsimään. Muista ekan boksin kirjoista en kyllä minä huomaa mitään. Ja kuten on kiiteltykin, sisältö on aika hienosti kasattu. Erityisesti lämmitti mieltä Limonadikuninkaan skissit XXI-kirjassa, on muuten luettu kakarana noin miljuuna kertaa. En vaan kuollakseni muista, mikä sen lastenkirjasarjan nimi on... Sellainen A5 ja kovat kannet.

-P.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #608 : 17.12.2006 klo 20:42:41 »
Kyllä se minulla ainakin toimii, mutta kuvat saattaakin jo olla koneeni välimuistissa.

Ei mulle tuu kun tämmöstä:

Timo

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #609 : 17.12.2006 klo 20:46:37 »
Koppasin kuvat ja pistin yksärillä linkin.

-P.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #610 : 17.12.2006 klo 21:25:36 »
Koppasin kuvat ja pistin yksärillä linkin.

Kiitokset. Täytyy sanoa, että on eroa noissa.

Timo

Fantom

• Jäsen
« Vastaus #611 : 18.12.2006 klo 13:45:59 »
Jippii... korvaavat kappaleet kulmaviallisten tilalle tulivat ennen joulua eli tänään. Siitä plussaa toimittajalle.

Kirjatkin ovat ihan ehjiä, mutta kotelo menee toisen kerran vaihtoon. Kulmat kasassa. Mutta olen onnellinen ehjistä kirjoista.

Olen kait syntynyt onnettomien tähtien alla... muistaakseni joku muukin oli *miettii*

Mutta nyt on jouluna loistokasta lukemista. Aah...  :D

pasiip

• Jäsen
  • Monco saves the day, hurraa!
« Vastaus #612 : 18.12.2006 klo 16:07:40 »
Jippii... korvaavat kappaleet kulmaviallisten tilalle tulivat ennen joulua eli tänään. Siitä plussaa toimittajalle.

Kirjatkin ovat ihan ehjiä, mutta kotelo menee toisen kerran vaihtoon. Kulmat kasassa. Mutta olen onnellinen ehjistä kirjoista.
Mutta nyt on jouluna loistokasta lukemista. Aah...  :D

Aaa vielä ei tänne tullut, mutta eiköhän se pian sitten tännekin. Todellakin sukua Hannulle jos uudestaan saisin palauttaa koko paketin.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #613 : 19.12.2006 klo 08:47:59 »
Luin tuon kolhitun ja liukuväritetyn pikselimössökirjasarjan ensimmäisen osan. Sitten meinasin siirtyä seuraavaan, mutta rupeskin harmittamaan kun siinä pompattiin ajassa niin kauas eteenpäin (varsinkin artikkelien suhteen). Ehkä jätänkin pari muuta kirjaa venttailemaan kunnes koko sarja on täysi, ja luen aina boksista vaan sen ekan kirjan, kronologisesti... Tai sitten nakkaan hiidet kronologiavammalleni ja luen vaan kaikki sitä mukaa kun niitä tulee.

Sama ongelma! Valitsin kuitenkin jälkimmäisen vaihtoehdon. Ainahan voin lukea kirjat kronologisessa järjestyksessä myöhemmin ja taas tarinat aukeavat ihan uudella tavalla.
"Tex-tieteen yli-morisco"

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #614 : 19.12.2006 klo 09:52:01 »
Tai sitten nakkaan hiidet kronologiavammalleni ja luen vaan kaikki sitä mukaa kun niitä tulee.

Mä nakkasin hiidet myös. Aloittaessani lukemaan toisen kirjan artikkeleita kävi mielessä sama asia eli pitäisikö jättää muut osat odottamaan. Mutta sitten kolmen vuoden päästä rästissä olisi 20 kirjaa. Ja sitä paitsi, ei niitä millään malta pantata moista ikuisuutta. Pakko oli siis samantien aloittaa toinen osa, tai siis kirja nro 11. Vuosien päästä voi tosiaan lukea kaikki uudestaan kronologisessa järjestyksessä.