Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 641535 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Fantom

• Jäsen
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #540 : 13.12.2006 klo 19:43:46 »
Uskallankohan kertoa, että luen keräilykirjojani, esim numeroituja Rosan nahkakantisia ja tietenkin tätä Barksin koottujakin valkoiset puuvillakäsineet kädessä...  ;D

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #541 : 13.12.2006 klo 19:49:31 »
Minun albumimuotoisissa alkukielisissä CB-libraryissäni on aika monta sivua artikkelia, haastattelua ja kirjeenvaihtoa. Osaako joku sanoa ovatko samoja?

Kyllä niissä pieniä ja isompiakin päällekkäisyyksiä väkisinkin tulee. Sama amerikkalaisten alpparimuotoisten ja m/v-boksien kanssa Mutta annetaanpa itse Geoffrey Blumin vastata:

Oletko kirjoittanut aivan uudet artikkelit tätä versiota varten, vai pohjasitko ne niihin jotka teit USA: Carl Barks Librarya varten? Mikä on kokonaan uuden ja vanhan materiaalin suhde?

En pysty sanomaan mitään tarkkoja prosentteja. Silti minusta tuntuu, että olen kirjoittanut tonnin verran uutta tekstiä, varsinkin Barksin elämäkertaan ja tarinoiden taustoitukseen. Olisitko voinut kuvitella, että tarinoista riittää löydettävää edelleen?
Ilokseni löysin lähteitä lukuisiin San Jackinton autiomaahan, Barksin silloiseen asuinpaikkaan, sijoitettuihin ankkatarinoihin. Lisäksi esiin tuli varhaisia ei-Disney-piirroksia joita kukaan ei ole aiemmin nähnyt.
Luvassa on enemmän Barksin kirjeitä ja valokuvia, Western Publishingin historiaa, laajempi taustoitus "Entisaikain Kaliforniassa" -tarinaan, puhdistettuja kuvia National Geographicista ja muusta taiteesta, ja niin edelleen. Olen saanut apua eräiltä hyvin tärkeiltä uusilta lähteiltä (sekä vanhoilta ystäviltä) enkä voi mitenkään kyllin ylistää internetin käyttökelpoisuutta tutkimusvälineenä. Kaikki mitä olen kierrättänyt, on uudelleenarvioitu ja putsattu. Useimmissa tapauksissa olen käyttänyt pohjana omia artikkeleitani Gladstonen yksittäisistä albumeista, en kovakantisista CB Libraryn kirjoista.

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät erot lähestymistavassa asia-artikkeleissa USA:n CBL:n ja Egmontin Carl Barks kirjaston välillä?

Tärkeimmät erot? Itselläni on lähes täydellinen kontrolli, en ole vain kirjoittanut joka ikistä raapaletta artikkelitekstiä, mutta olen myös usein ollut myös mukana kaavailemassa kuvitettujen sivujen taittoa. Tosin niistä tehtiin jo perusmalli ensimmäistä settiä varten Norjan toimistossa. Tietenkin minä rakennan kaiken monien ankkafanien monivuotisen tutkimustyön varaan. Kööpenhaminassa on projektimanageri joka kollaa kaiken, ja artikkeleilleni tehdään toimituksellinen tarkastustyö sekä Tanskan että Norjan toimistoissa.
Aina silloin tällöin minun täytyy suorittaa täydentämistä, lisätä alaviite jostakin asiasta joka ei sellaisenaan ole itsestäänselvyys pohjoimaalaiselle lukijalle, tai tarkentaa tutkimustuloksia. Pidän myös huolta siitä, että toimittajat huomioivat sekä yrittävät käännöstyössään säilyttää minun toisinaan leikilliseksi äityvää kirjoitustyylini. Tällä hetkellä tunnumme kaikki saavuttaneen toistemme luottamuksen ja tiimimme pelaa hyvin yhteen. Nykyisin minulla on myös suurempi vapaus kirjoittaa aiheista, joiden Another Rainbow aikoinaan pelkäsi loukkaavan Barksia, kuten jutut hänen sotkuisesta toisesta avioerostaan. Itse asiassa minä palautan teksteihin sellaisia haastattelupätkiä ja lainauksia kirjeistä, joita aiemmin muuteltiin tai poistettiin kokonaan, toisinaan Barksin itsensä pyynnöstä. Toivon voivani asettaa esille vähemmän siloitellun muotokuvan tästä ihmisestä ja taiteilijasta.           

(Ankkalinnan Pamaus #18, minä kysyin Vesa K. käänsi)

Timo

marko70

• Vieras
« Vastaus #542 : 13.12.2006 klo 20:29:59 »
Uskallankohan kertoa, että luen keräilykirjojani, esim numeroituja Rosan nahkakantisia ja tietenkin tätä Barksin koottujakin valkoiset puuvillakäsineet kädessä...  ;D
Jos noi sun Rosat on värillisiä myy ne mulle...  Q=<>

Sanomilta sain viestiä että tulevaisuudessa pakataan paremmin otin "mafiaani" yhteyttä ja saan uudet boksit.  =)
Vesku on oikeassa nää on maallisia ajatelkaa jos teillä löytyisi päästä syöpä kiinnostaisiko koko sarja enää?
Mä lopettaisin vinkumisen kyllä siihen paikkaan ja hankkisin elämän.Nyt saan kamalat haukut...

pasiip

• Jäsen
  • Monco saves the day, hurraa!
« Vastaus #543 : 13.12.2006 klo 20:43:43 »
Mä lopettaisin vinkumisen kyllä siihen paikkaan ja hankkisin elämän.Nyt saan kamalat haukut...

Hanki elämä, lue ankkoja! Piristävät päivää syöpähoitojenkin aikana  ;)
(En tietenkään halua itse tai kenenkään muun joutuvan testaavan tätä tai johdatella ketään pyrkimään sairastumaan syöpään, vakava asia)

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #544 : 13.12.2006 klo 21:11:57 »
Kolhuista nillittäville nillittäjille nillittäville nillittäjille haluaisin hiukan mainita.

Tässä myydään keräilyharvinaisuudeksi tarkoitettua tuotetta keräilijöille, aivan kohtuuttoman kovalla hinnalla vielä. Eikä näitä  sitten edes yritetä pakata kunnolla. Tämän kirjasarjan hinnalla saisi esim. plasmatelevision. Kuinka isoja kolhuja tai naarmuja siinä hyväksyisitte? Saisiko vaikka olla kulma rutussa? Toimitettaisiinko se postitse pelkkään pahviin käärittynä ilman pehmusteita?

Vaan minun kappaleeni on ehjä. Että eipä ongelmaa sillä suunnalla.
Eikä sillä niin väliä muutenkaan. Keräilijänä olen kuitenkin sikäli poikkeava, että luen kirjaa kuin kirjaa ihan huoletta lepotuolilla löhöillen ja suklaajäätelöä samalla mässyttäen. Ei ne säily priimana.

Taitaa kyllä jäädä viimeiseksi paketiksi minun osaltani kuitenkin. Kirjat sinällään ovat kyllä jopa yllättävänkin hyvän näköisiä ja tuntuisia. Jykeviä ja arvokkaan näköisiä. Sisältö vain tökkii. Ääniefektien englanninkielisyys, piirrosjäljen pikselisyys, kuvottavan ylenpalttinen väriliukujen roiskiminen. Nämähän nyt arveluttivat jo ennen tilaamista, mutta kun ne käyvät silmiin vielä paljon enemmän kuin pelkäsinkään. Perse.

Maksan nämä. Pohdin pari kuukautta ja katson sitten mihin suuntaan kallistuu. Onhan 190e per laaki kuitenkin aika paljon tuotteesta joka ei miellytä.

jutuahol

• Jäsen
« Vastaus #545 : 13.12.2006 klo 21:26:29 »
Laitetaan nyt vielä vastaus minkä sain Sanomilta liittyen tuohon paketointiin:

"Olemme saaneet muutaman viestin siitä, että kirjalähetys on vahingoittunut matkalla. Suurimmalle osalle lähetys on mennyt perille priima kunnossa. Olemme testanneet lähetyspaketin aikaisemmin ja se on toiminut ihan hyvin. Nämä jouluiset olosuhteet varmaankin vaikuttavat pakettien käsittelyyn. Kiinnitämme asiaan jatkossa erityistä huomiota. Vialliset lähetykset toki vaihdamme. On kaikkien etu, että kirjapaketti tulee ehjänä perille."

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #546 : 13.12.2006 klo 21:30:19 »
Mahtaakohan toi tarkoittaa ettei paketointia vaihdeta jatkossa? Kun viitataan jouluisiin olosuhteisiin jne.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #547 : 13.12.2006 klo 21:31:53 »
piirrosjäljen pikselisyys,
Mitämitä?? Ei voi olla totta!?

Itse en tilannut Barkseja.
Mä keskityn Franquiniin.   ;)
« Viimeksi muokattu: 13.12.2006 klo 21:47:13 kirjoittanut tertsi »

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #548 : 13.12.2006 klo 21:42:20 »
Katsotaan, onnistunko olemaan nillittämättä.

Rankkasateen läpi kävin tänään postista hakemassa paketin ja hölkkäsin kevyästi takaisin kotiin yli 5 kilon mötikkä kainalossa. Kotona vasta tuli mieleen, että siinähän olisi voinut vaikka kompastua, paketti lätäkössä ja ilo ylimmillään. Onneksi on gepardin ketteryys.

Paketti aukaistiin kirurgin tarkkuudella ja helpotuksen huokaus pääsi, kun kotelo ja kirjat olivat priimakunnossa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi kotelon ulkoasuun, joka on pelkistetyn tyylikäs. Pehmeät värit ja yksinkertaiset kuvat toimivat. Itse kirjojen kannet ovat mahdollisesti jopa parempia: silmä lepää lähes tyhjässä kannessa, jossa on vain tarpeellinen mukana ja selkämyksen kultaiset ankkavarjot ovat yhtäaikaa piristäviä ja tyylikkäitä. Sisällöstä en ole vielä ehtinyt mitään lukea, mutta ulkoasullisesti kelpaa minulle vallan mainiosti. Minua eivät ainakaan liukuvärjäykset haittaa, vaikka niitä tulisi saavilla niskaan. Artikkelit näyttävät myös äärimmäisen mielenkiintoisilta. Englanninkieliset tehosteet häiritsevät joissain kohtia, mutta menkööt taiteen säilytyksen takia läpi. Sinänsä mielenkiintoista, että laatikoihin, kirjojen kansiin sun muihin on kuitenkin tekstattu suomeksi asiat.

Summattuna: juuri sellainen julkaisu, josta voin sen pari tonnia maksaa.

Ei juutas, keksinhän jotain nillittämisen aihetta. Sivunumerot ovat sivulaidassa, kun meikäläisen esteettinen silmä vaatii ne alalaitaan! Kauhistus! Tukehdun!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #549 : 13.12.2006 klo 22:23:08 »
Nyt kun niistä liukuväreistä on puhuttu jo ennen jajälkeen, niin kiinnitimpä minäkin asiaan huomiota. Ja vähän se häiritsi varsinkin vihreän värin osalta. Mutta vain selaillessa. Kun tarinaan pääsi upputumaan niin moiset pikkuseikat eivät haitanneet. Ja minä ainakaan en mitään pikselöitymistä havaannu!

Suunnilleen saman viestin minäkin sanomalta sain. Ja tässä sen ydin: "Tulemme vastaisuudessa kiinnittämään pakkaukseen erityistä huomiota." Mielestäni tuo on lupaus jostain paremmasta. Tai sitten ne rikkoo sen piruuttaan jo itse ennen kuin antavat postin hellään hoivaan ;)
"Tex-tieteen yli-morisco"

Quack

• Jäsen
« Vastaus #550 : 13.12.2006 klo 23:57:54 »
Erehdyin syömään lihakeittoa ja lukemaan Carl Barksin koottuja, ja ulkosivureunaan roiskahti keittoa.  :'(
« Viimeksi muokattu: 14.12.2006 klo 00:13:15 kirjoittanut Quack »

Marianne

• Jäsen
« Vastaus #551 : 14.12.2006 klo 10:06:06 »
Yllätyin kun huomasin kirjapakettini olevan täysin ehjä! Edes pahvilaatikko ei ole vahingoittunut. Kirjoja en ole vielä kovin paljon ehtinyt selaamaan, mutta tykkään kyllä paljon parjatuista värityksistäkin. Täydellinen joululahja! ;D
"Before the evening is up, I will have made a complete and total fool of myself, and I hope you get a kick out of watching it." - EP

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #552 : 14.12.2006 klo 10:15:30 »
Missä vaiheessa Kolmiriviset sarjat muuttuvat nelirivisiksi? Olen ekaa osaa lukenut yli puolivälin ja kuvakoko vaikuttaa todella väljältä. Muita osia selaillessani sarjakuvan koko nelirivisenä vaikuttaa parahultaiselta. Kolmirivisissä isoissa kuvissa käytetyt vahvat värit vaikuttavat myös liian voimakkailta.

Hiukan pelkäsin ennen paketin saapumista, että Barksin ensimmäiset sarjakuvat olisivat kömpelöä ja vaivaannuttavaa luettavaa. En ole koskaan kovin innoissani ollut Barksin pitkänokkaisesta Ankasta. Mutta kyllä ne tarinat ovat nyt jo temmannnet mukavasti mukaansa.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #553 : 14.12.2006 klo 12:59:55 »
Ei muistini mukaan ole nelirivisiä vielä ekassa osassa. Ihan loppuun saakka en ole vielä lukenut, mutta selasin sen verran, että tällaista uskallan väittää.

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #554 : 14.12.2006 klo 13:09:33 »
Kertokaas nyt joku julkaistujen osien sisältö tarkkaan (artikkeleita myöten) niin katson mitä olen menettänyt.

Aika vaatimus. On, meinaan, sitä tavaraa jo sisällysluettelojenkin pohjalta ihan helevetisti. Ja vielä päälle ne jutut, joita ei sisällysluettelo mainitse lainkaan...

No, joku ahkerampi luetelkoot. Jos viitsii.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka