Perustelin aikaisemmassa viestissäni, mikä siinä ei ole mangamaista, nyt on sinun vuorosi perustella mikä siinä on. Ja miksei esim. Sin City voi myös olla mangaa tai Dark Knight Returns? The Crow näyttää minun silmiini myös hitusen japanilaisvaikutteiselta. Tai jos mangan määrittelevä tekijä on pelkkä söpöily, niin miksei alkukauden Mikki Hiiri ole mangaa?
Selvä. Vaikka sinun perusteluistasi päällimmäisenä paistaakin lähinnä pelkkään mysteeriseen "intuitioon" tai tekijäin japanilaiseen alkuperään luottaminen lokeroidessasi näitä asioita, niin yritän nyt kertoa omasta näkemyksestäni, jossa pelkällä kanessa olevalla nimellä tai tällä sisäsyntyisellä intuitiolla ei niinkään ole sijaa, vaikka suuntaa osoittavia asioita todella ovatkin: esimerkiksi Sin City, Crow eikä Mikki Hiirikään ole sen paremmin mangaa, koska ruutu-& puhekuplajako ovat länsimaalaisen perinteenmukaisia, siinä kuin missä yleinen visuaalinen länsimaalainen asioiden esittämistapa ja kerrontakin. Jopa sinun "intuitiosi" kertoo jo kättelyssä, ettei kyseessä ole manga. Nämä formaatit ovat siis perinteisen länsimaalaisia. Vaikka kuvitus vivahtaisikin mangalta, niin formaatti on länsimaalainen sarjakuva.
Pinin Elfquest sarjasta on editoitu nyt manga vedos, joka merkkaa sitä että alkuperäistä länsimaalaisen perinteistä s-kuvaa on editoitu täyttämään perinteisen mangan kriteerit niin sivujaon, kuva-asettelun & ruutujaon, puhekuplien ja kuin itse kuvien editoimisen mangaformaattiin sopivaksi ilmaisuksi. Eli Elfquest sarja on nyt siis ohjattu uudelleen, kuten Hollywood leffa olisi ohjattu idän perinteitä kunnioittavan elokuvaohjaajan käsissä elokuvamaailmassa.
Japanin sarjakuvaperinne on muodostunut omanlaisekseen idässä, genreksi jossa on tietyt ominaispiirteensä aivan kuten länkkärisarjiksessakin, vaikka länkkärien sarjiksille ei mitään tyyppinimeä olekaan annettu. Manga seuraa tiettyjä kauan kehittyneen perinteen mukaisia "lainalaisuuksia", jotka loppupeleissä ylipäätään tekevät siitä mangaa. Ihmistenhän tarvitsee aina lokeroida asioita, jotta asioiden käsittely olisi helpompaa, ja manga lokeroidaankin aivan samalla tavalla kuin länkkärien sarjakuvakin: Yleinen ilme, formaatti, kuvitustyyli, ruutujako ja tyypille ominainen asioiden painotus yms. ja esittäminen.
Taisin jo kolmasti toistaa tuossa itseäni, mutta rautalankani ei ole vielä sopivaksi väännetty.

Pinin Elfquest on rajatapaus, myönnän itsekin, mutta koko rantin ideana oli lähinnä kritisoida sellaista mentaliteettia, joka leimaa genren PELKKÄÄN kansallisuuteen sidonnaiseksi. Suppeassa merkityksessähän manga on vain ja ainoastaan japanilaista sarjakuvaa, laajemmassa merkityksessä se on tietyn yhtenäiseksi kehittyneen sarjakuvaperinteen kunnioittamista ja näiden perinteiden puitteissa tuotettua kerrontaa, eli tämän kerronnan tuottamista genren "vaatimin" ehdoin.
Ja Kaltsu, jos Matti Hagelbergkin sommittelisi työnsä uudelleen ja muuttaisi tyyliään seuraten tietyn tyyppilajin kriteerejä, vaikka mangan, niin miksei!? Vai pitäisikö hänen muuttaa nimensä ensin Toyota Suzukiksi ja sitten kansallisuutensa ja näyttää sinulle passia, puhumattakaan *Gasp!* DNA testistä (!

) , että hyväksyisit taiteenlajin sellaisena kuin se on?
Koska jokaisella mangakalla ja sarjakuvantekijällä on oma tyylinsä, miten voisit määritellä mangan jonain tyylilajina tai formaattina? Kliseitä tosiaan on ja sellaisten perusteellako joku on sitten mangaa? Mitä jos japanilainen japanissa piirtää vaikka Spidermania amerikkalaisittain niin etkö sitten luokittele sitä mangaksi? Kyllä manga on edelleen vain sidoksissa Japaniin ja kaikki sen ulkopuolinen on "yleistä" mangatyyliä jäljittelevää pseudomangaa, tai sitten vain sarjakuvaa 
Juu ei. Juuri tässä vuosi takaperin (tai jotain) ihan aito Jaappanin kolli piirsi Uncanny X-Meniä aivan omalla mangamaisella-tyylillään, mutta oliko se nyt sitten mangaa, kuten sinä Mihis ehkä asian näkisit? Ei tietenkään, vaan lopputuloksena oli erittäin perinteinen länkkäri sarjakuvaläpyskä, jonka piirtäjä toi omia perinteitään väkisinkin esille perinteisen länkkärisarjakuvaformaatin puitteissa. Formaattinahan tässä tapauksessa oli länsimaalainen supersankari-sarjakuva, ja vielä esimerkillinen sellainen. Sitten taas esim. Marvelilla on myös ollut formaatteja, jotka todellakin ovat puhdasta mangaa, kuten Spiderman ja X-Men mangat.
Manga on tietenkin aina tavallaan sidoksissa Japaniin vähintäänkin mutkan kautta, sillä tämä ilmaisumuotohan on kuitenkin alunperin Japanissa kehitetty. Ilmaisumuoto, joka on saanut lännestä paljon vaikutteita, ja päinvastoin. Mutta ilmaisu sinällään tuskin on pelkistä rajoista riippuvainen, eikö niin? Eiköhän se ilmaisu ole ihan universaali asia.
Ja kun puhumme tyyleistä, niin sure jokaisella artistilla on oma tyylinsä genrensä sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Jos Japanin poeka päättää tehdä kuvansa länkkäriperinteiden mukaan, hän toki siihen pystyy jos ammattilainen on, juuri kuten tuossa Uncanny X-Menissä. Ja jos Eero Kekkonen päättääkin kunnioittaa Japanilaista pullonkaulaefektin takia syntynyttä täysin poikkeavaa sarjakuvaperinnettä, on hänkin varmasti kyvykäs tuottamaan mangaa, vaikka usea terminsä suppeasti ottava varmastikin pitäisi Kekkosta pakanana kansallisuutensa takia, kuten elitisteillä on tapana.
Tämä pseudomanga onkin mielestäni vain ja ainoastaan länkkäri mangaharrastajien oma keksintö yrittää lokeroida asioita vielä enemmän, ja onkin ihan passeli termi...eli ei todellakaan.
:[
Warrenin sarjat kuitenkin tosiaankin ovat "pseudomangaa" sanan "tämä ei ole puhdasta mangaa" merkityksessä, sillä hän saa kokemattoman lukijan pitämään tuotoksiaan mangana emuloimalla mangaperinteen mukaista piirrosasua. Koko sarjakuva on toki silti myös erittäin länsimaalainen, sillä ruutujako, asioiden kuvaaminen ja esittäminen ovat taasen länsimaalaista perinnettä mukailevia. Joten yhtä lailla Warrenin tuotoksia voitaisiin sitten siis kutsua myös "pseudo-länsimaalaiseksi" sarjakuvaksi, koska se ei sataprosenttisesti täytä länkkäreillekään ominaisia sarjakuvan kriteerejä. Warrenin kansallisuus tai julkaisun painomaa eivät merkkaa tässä asiassa kuitenkaan pätkääkään. Ja kaikki tämähän ei tarkoita, etteikö Warren voisi ammattilaisena tuottaa puhdasta mangaakin, tai puhdasta länkkärisarjaa. Hän nyt on vain valinnut formaatikseen tällä kertaa hybridin. Sopivia lokeroimiskriteerejä on, mutta sopivia termejä ei ole. Paitsi huonohkot fanien yritykset lokeroida universaalia taiteenlajia/alaa.
Koko japanilainen sarjakuvaa tarkoittava lainasana manga, samoin kuin animaatiota tarkoittava sana anime, pitäisi ottaa kokonaan pois käytöstä. Kansalaisuuteen liittyvänä tyylisuuntana ja genremääritelmänä manga (ja anime) ovat täysin naurettavia ja johtavat ainoastaan tälläiseen noidankehämaiseen kinasteluun joten ainoa ratkaisu on, että poistetaan mangalta ja animelta (länsimaalaisten harrastajien käyttämän merkityksen) elitismivivahde ja puhutaan pelkästään animaatiosta ja sarjakuvasta.
Kannatan myös.
Tuli nyt vain tällainen kupru lovessa omassa ympäristössäni, ja ajattelin mukavasti tuoda tämän pikkukinan teille tänne kaikkien iloksi!

Ottakaa tuo kehuna, sillä ajattelin voivani osoittaa pyhän totuuden (

) täällä alan harrastajien keskuudessa pakanaveljilleni ja siskoilleni. En tosin ymmärtänyt laisinkaan missä mittasuhteissa tämä kina täällä jo alunperin olikaan, ja pahoittelen että sohaisin ampiaisen pesää jälleen kerran. :|