Miksi ihmeessä vain Japanilaiset ovat ainoita oikeita piirtämään Mangaa tai tekemään Animea. Tottakai Japanissa Manga markkinat ovat kaikkein suurimmat -siellä sitä eniten tehtaillan. Lukemattomat nuoret koululaiset haluavat tulla Manga-piirtäjiksi tai samaistua niissä esiintyviin hahmoihin. Japanissa nuoret pukeutuvat Manga-idoleidensa vaatteisiin myös muulloin. Ei pelkästään jos on joku Manga konfrenssi tai siihen liittyvä tapahtuma. Japanissa Manga on sulautunut jo osaksi kulttuuria. Siellä on huoneita, joissa 5-10 ihmistä suoltaa hiki hatussa Manga sarjakuvaa alati kasvaville markkinoille. Ja Mangan eri kerronnallisia tahoja on valtavasti. Tytöille suunnattua, pojille suunnattua ja aikuisille omansa. Mangan.genrejä pilvin on pilvin pimein. Jokainen varmasti löytää etsimänsä Manga tarjonnan suuresta viidakosta. Mä tulisin hulluksi, jos meillä Suomessa tuotettaisiin noin valtavasti Manga sarjakuvaa. Tosiaan siellä sen on aivan eri asemassa kuin meillä Suomessa.
Uskoisin, että osa Mangan perinteitä vaalivaa kuppikuntaa siellä katsoisi hieman kieroon, jos sinne tuprahtaisi joku Suomalainen joka sanoisi, että " hei mä haluan piirtää Mangaa".
Uskoisin myös, että Suomalainenkin tekijä pystyisi aivan samaan graafisella tasolla kuin Japanilaiset mangan tekijät. Kysymys loppujen lopuksi on hyvistä käsikirjoituksista, hyvistä tussaajista, hyvistä piirtäjistä ja ennenkaikkea hyvästä yhteistyöstä, josta Japanilaiset ovat muille malli esimerkki. Siellä osataan tehdä juttuja kimpassa eli tehdä yhteistyötä, josta loppu peleissä kaikki hyötyvät. Suomessa tämä ei ehkä onnistuisi samalla tavalla. Olemme niin erilaisia kansalliselta perimältämme ja kulttuurillisesti.
Onhan meillä täällä kylmässä pohjolassa(Suomessa) ihan hyviä Manga piirtäjiä. En tässä yhteydessä mainitse ketään nimeltä, jotta olisin tasapuolinen kaikkia kohtaan. Meillä ilmestyy Manga aiheisia lehtiä joitakuita. Lisääkin ehkä mahtuisi. Mutta ehkä kuitenkin Manga-innostus nuorissa kestää murkku ikään saakka. Sen jälkeen usein Manga unohtuu eikä se tuota enään samanlaisia elämyksiä kuin ihanana nuoruuden kukoistuksen aikana. En osaa tarkkaa sanoa, kuinka paljon prosentuaaisesti suomessa aikuisväestö lukee Mangaa. Luulen....ehkä olen väärässä, että kyllä se marginaalinen ostaja-kunta ovat nuorer murkku ikäiset koulu-laiset. Harvoin olen Suomessa aikuisia nähnyt pukeutuneena keskellä Aleksanterin-katua Manga idolinsa pukuun