Rakas Kvaak, kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa...
Nimi: Hannu Lipponen
Ikä: 38 v
Ammatti: freelancer
Koulutus: graafikko (yo-piirtäjä)
Niin kuin niin monella muullakin, Aku Ankasta se alkoi. Luin toki kaikkea muutakin, lähtemättömästi mieleeni on jäänyt Ruudun Piko ja Fantasio (ja tietysti Zorbul!). Seuraava ekstaattinen lukukokemus oli Marvelin Hulkit, Ihmeneloset sun muut (Kirbyä rakastan vieläkin). Lukiossa hurahdin Tapiiriin ja eurooppalaisen sarjakuvien ylemmyydentunnossa myin kaikki amerikan hapatukset divariin, mitä kadun tänäkin päivänä. Ei niitä enää takaisinkaan ostaa kärsisi.
Sitten löysin Fennica Comicsin ja englanninkielisen sarjakuvan. Ilman tuota 80-luvulle sijoittuvaa sattumaa tuskin enää tohkeilisin sarjakuvista. Oikeastaan tauti on vain pahentunut. Nykyään ostan enimmäkseen Vertigon tuotteita, uusin ihastus lienee Fables. Olen kyllä lukenut kaikkea mainstreamista independenteihin, mutta vain englanninkielisenä, koska aikoinaan tein sen kardinaalimokan, että valitsin toiseksi vieraaksi kieleksi saksan. Aion tosin ryhtyä aikuisopiskelijaksi ja mennä Vanajaveden opistoon opettelemaan ranskan alkeita tänä syksynä.
Alan Moore on ehkä eniten arvostamani heppu tämän taiteenmuodon saralla. Jos muuten käsikirjoittaminen kiinnostaa, kannattaa lukea Alan Moore´s Writing for Comics. Muita mielikkejä ovat Yves Chaland, Franquin, Warren Ellis, Grant Morrison, Neil Gaiman, Kirby, Herge, Chris Ware, Matti Hagelberg, Jukka Tilsa, Krazy Kat, Hellblazer, 100 Bullets, Fables, Hellboy.
Ikäni olen piirustellut, enkä ole vieläkään lopettanut, lukuisista pyynnöistä huolimatta. Sarjakuvaakin olen saanut myöhemmällä iällä valmiiksi asti n. 60 sivua ameriikan ihmemaan pien(oma)kustantajille. Kunnianhimo ja nälkä kasvaa syödessä, mulla on parikin albumimittaista tarinaa karkeasti käsikirjoitettuna (tarkoittaa ns. plot scriptiä).
Kvaakin löysin vasta tänä kesänä, kun muistin kaverini siitä joskus puhuneen. Mulla tulee aikaa myöten kysyttävää, joten varmaankin tulee pari säiettä aloitettua, lähinnä tuolla julkaisu/markkinointifoorumilla.
Kiitos ja kumarrus.