Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 513158 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Tintti
« Vastaus #915 : 21.09.2011 klo 18:04:39 »
Hankinpas sitten minäkin äsken Tintti Au Congo -albumin. Kysyin vielä lelukaupan myyjältä, että onkos sitten varmasti sensuroimaton originaaliversio. Kuulemma on.

Siis ostitkos ranskankielisenä ton Tintti-kirjan? Tietysti jos ymmärtää ranskaa niin saa varmasti hyvän kirjan ja alkuperäisen. Jos ite osaisin ranskaa niin yrittäisin ostaa Le Petit Vingtieme-lehtiä. Saakohan niitä enää mistään...meinaa niitä 30-luvun lehtiä.
Olisi varmasti alkuperäisiä Tintti-seikkailuja.
No joo itse olen tyytyväinen tähän englanninkieliseen sensuroimattomaan. Ja noi loput 8 muuta kirjaan ostan myöskin, joita on tehty mustavalkoisina.
Pistähän sit kannesta ja stripeistä tänne kuvia, niin näkee minkälainen on aito ranskis-versio.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #916 : 21.09.2011 klo 22:14:36 »
Jos ite osaisin ranskaa niin yrittäisin ostaa Le Petit Vingtieme-lehtiä. Saakohan niitä enää mistään...meinaa niitä 30-luvun lehtiä.
Olisi varmasti alkuperäisiä Tintti-seikkailuja.

Ebaystä ja ilmeisesti Amazonista yksiin kansiin koottuina.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #917 : 21.09.2011 klo 23:25:30 »
Siis ostitkos ranskankielisenä ton Tintti-kirjan?
Ranskankielisen ostin (näköispainoksen). En mä mitään ranskaa osaa, mutta sanakirjaa apuna käyttäen  pystyn lukemaan aika monia sarjiksia riittävän sujuvasti.

Hypistelin muuten yhdessä keräilykaupassa ihan alkuperäistä* originaalia Tintin au Congo -kirjaa, siis ei mitään näköispainosta. Se oli kylläkin niin huonossa kunnossa, että en viitsinyt kysyä hintaa. Vaikka olisi ollut halpa, jota tuossa kaupassa ei juuri mikään ole, en olisi ostanut noin repaleista albumia missään tapauksessa.

* ainakin luulen että se oli originaali, sen verran oli paperi ruskistunut.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011 klo 23:30:30 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #918 : 21.09.2011 klo 23:40:44 »
Jos ite osaisin ranskaa niin yrittäisin ostaa Le Petit Vingtieme-lehtiä.
Mulla on melko paljon ranskankielisiä Pilote-, A Suivre- ja Spirou-lehtiä. Ne saa riittää.

Toki Petit Vingtiemejä olisi joskus kiva nähdä.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #919 : 22.09.2011 klo 05:28:17 »
Ranskankielisen ostin (näköispainoksen). En mä mitään ranskaa osaa, mutta sanakirjaa apuna käyttäen  pystyn lukemaan aika monia sarjiksia riittävän sujuvasti.
Hypistelin muuten yhdessä keräilykaupassa ihan alkuperäistä* originaalia Tintin au Congo -kirjaa, siis ei mitään näköispainosta. Se oli kylläkin niin huonossa kunnossa, että en viitsinyt kysyä hintaa. Vaikka olisi ollut halpa, jota tuossa kaupassa ei juuri mikään ole, en olisi ostanut noin repaleista albumia missään tapauksessa.

Mä olen aikanani yrittänyt suomentaa Avaruusagentti Valerianin "L'ordre des Pierres" eli "Kivien järjestys" albumia. Oli ihan hirveetä hommaa..en suosittele. Mutta sä voitkin olla joku kielinero ja opit helposti jonkun kielen.

Hitto pääsit koskettelee aitoa originaali Tinttiä. Sellainen olis kyllä kiva saada...hinta varmaan on aika suolainen, joten voinen unohtaa. Ihan hirveessä kunnossa olevaa kirjaa ei kannata ostaa.
Löysin yhden kuvan alkuperäisestä Tintin au Congo...olikohan se tommoisen näköinen?
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #920 : 22.09.2011 klo 05:32:24 »
 :(
Eipä ollut tuo kansi!
Siinä repaleisessa oli samanlainen kansikuva kuin tuossa näköispainoksessa.

En todellakaan ole kielinero! ;D

tertsi

• Vieras
« Vastaus #921 : 22.09.2011 klo 05:38:06 »
Aloitin ranskan "lukemisen" lukiossa. Mä tilasin Pilote-lehden samaan aikaan. Pääsyy ranskan valitsemiseenhan oli nimenomaan halu lukea ranskalaisia sarjakuvia.

Pilotessa alkoi tuolloin Pariisista Kosmokseen -tarina. Olin innoissani. Mutta voi, eihän siitä tekstipaljoudesta ja kummallisista sanoista  ymmärtänyt silloin mitään!!!

Taitaa Valerian olla vieläkin mulle liian vaikeaa ranskaa.

Sama juttu oli Bilalin Metsästysretken kanssa. Liian vaikeaa oli. Tosin Piloten paperilla  Bilalin taide on komeampaa kuin missään muualla.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #922 : 22.09.2011 klo 06:52:24 »
:(
Eipä ollut tuo kansi!
Siinä repaleisessa oli samanlainen kansikuva kuin tuossa näköispainoksessa.

En todellakaan ole kielinero! ;D

Hmmmmm!!!   Olikohan se sitten originaali...mun mielstä toi on se originaali albumi, joka tehtiin 1931. No näistä on varmaan monta versiota.

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #923 : 22.09.2011 klo 09:41:30 »

Inter Tintininstä löytyy koko joukko Tintti -julkaisuja eri maissa. Belgian kohdalta voi sitten tarkastella haluamiaan tietoja.

Yksityiskohtaisempaa tietoa tarjoaa Marcel Wilmetin mainio pikkukirja Tintin noir sur blanc, mikä käy läpi kaikki ennen toisen maailmansodan loppua julkaistut mustavalkoiset painokset. Kirjasta löytyvät yksityiskohtaiset tiedot jokaisesta painoksesta kuvineen. Infoa on esim. julkaisuajankohdista, seuraavista painoksista, painosmääristä, virheistä painoksissa ja miten erottaa painokset toisistaan (kuten erot etu- ja takakansissa sekä nimiölehdissä).

Hitto pääsit koskettelee aitoa originaali Tinttiä. Sellainen olis kyllä kiva saada...hinta varmaan on aika suolainen, joten voinen unohtaa. Ihan hirveessä kunnossa olevaa kirjaa ei kannata ostaa.

Alkuperäisiä albumeja voi koettaa hankkia Belgian tai Ranskan eBayn kautta tai sitten voi osallistua maaliskuiseen Les Amis De Hergé -yhdistyksen vuosikokoukseen/-tapahtumaan Nivellesissä, jonka yhteydessä järjestetään suuri Hergé aiheinen kirpputori. Siellä pääsee hypistelemään vaikka mitä ihmeellistä.

Eih Bennek, Eih Blavek

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #924 : 22.09.2011 klo 13:06:48 »
Inter Tintininstä löytyy koko joukko Tintti -julkaisuja eri maissa. 

Erittäin mielenkiintoinen sivu, joskin helkutin ruma. Tinttiä julkaistiin siis USA:ssa jo 1959 ja silloin tulivat mm. nyt filmattavat Yksisarvinen ja Racham. Spielberg taisi lukea nämä tuoreeltaan, noin 13-vuotiaana? Ilmankos noista aloitetaan.

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #925 : 22.09.2011 klo 13:21:16 »
Petit Vingtieme oli tosiaan lastenliite Vingtieme Siecle -sanomalehteen. Artikkeleita, novelleja, jokunen sarjakuva. Ennen Tinttiä Hergé teki siihne jotain, jonka nimi oli niin pitkä, etten sitä muista, joku les Aventoures de Nenette, Poupouf et Flipetiflapette.
Petit Vingtieme ehti tosin julkaista eka version tuosta Kongosta albumina 1931. ks kuva.

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #926 : 22.09.2011 klo 13:54:47 »

Inter Tintininstä löytyy koko joukko Tintti -julkaisuja eri maissa. Belgian kohdalta voi sitten tarkastella haluamiaan tietoja.

Aivan mahtava sivu tää Inter Tintin. Kiitokset oikein paljon.
Mielenkiintoista....Tinttiä on julkaistu Uusi Kuvalehti, Apu, IS-Sarjis ja Seura-lehdessä.
Noi täytyy kyllä käydä katsastamassa joskus.

Tertsi on varmaankin siellä keräilykaupassa hypistellyt tuota Castermanin 1937 vuoden albumia eli ei se ole ollut se ihan ensimmäinen Tintti-albumi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #927 : 22.09.2011 klo 14:03:27 »
Spielberg taisi lukea nämä tuoreeltaan, noin 13-vuotiaana? Ilmankos noista aloitetaan.
Muistan Spielbergin todenneen, että hän tutustui Tinttiin ensi kerran Kadonneen aarteen metsästäjien ennakkosuunnittelun parissa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #928 : 22.09.2011 klo 14:08:42 »

Tertsi on varmaankin siellä keräilykaupassa hypistellyt tuota Castermanin 1937 vuoden albumia eli ei se ole ollut se ihan ensimmäinen Tintti-albumi.
Tarkoitinkin tuon näköispainoksen esikuvana toiminutta originaalijulkaisua.   ;)

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #929 : 22.09.2011 klo 16:35:58 »
Muistan Spielbergin todenneen, että hän tutustui Tinttiin ensi kerran Kadonneen aarteen metsästäjien ennakkosuunnittelun parissa.

Jaa, voi ollakin. Eli joskus 1970-luvun jälkimmäisellä puoliskolla.

Timo