Kirjoittaja Aihe: Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!  (Luettu 66261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #75 : 18.02.2004 klo 11:39:18 »
Mulle oli aika järkyttävää (?) kuulla, että nykyään Photoshoppia käytetään eniten webbigrafiikan luomiseen. Ainakin mun mielestä se on sellaiseen ihan "liian" hyvä (tai ainakin vähemmälläkin pärjäisi).

Kyllä tolla Paintshopillakin pärjää. Mulla on itellä vitosversio ja sillä välillä jotakin räpellän. Tohon neloseen ei kai enää saa päivitystä? Mutta uusimman paintshopin (onko se sit 7 vai 8 versio) saa kyllä vajaalla 130 eurolla.

Photarin lisäksi itse käytän kotona myös Coreldraw kymppiä (teen mm. logot ja toisinaan taitot). Nettisivujen tekoon Netscapen compseria (versio 4.75, uudempaan en aio päivittää) ja 1stpage2000 sekä joissain tapauksissa Page plus kutosen (halpis taitto-ohjelma) nettisivueditoria (tekee hirmuisesti virheitä, mutta siinä on muutamia hyödyllisiä jutskuja, miksi käyttö kannattaa). Sivujen lataamiseen ws-ftp:tä.

Siinäpä ne.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #76 : 18.02.2004 klo 11:43:00 »
Mutta kun jotkut vaativat tiffiä, eikä kelpaa mikään muu... kirotut... Ja jos saavat jotain muuta, vääntävät tiffiksi... :(
Toi on hassua, kun joitain ominaisuuksia ei pysty edes tallentamaan tiffiin ja silloin eps on ainoa mahdollisuus. Eli kyllä periaatteessa kaikkien painojen yms. pitäisi hyväksyä myös epsit.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #77 : 18.02.2004 klo 13:25:01 »
Lainaus
Juu, jos kuvassa ei ole mitään tarkkoja yksityiskohtia, mutta sitten jos on, niin 300 on ainoa vaihtoehto. Ja eihän nykyaikana iso tiedosto ole ongelma.

Siis väreissä? Linjathan on 600dpi tarkkoja kumminkin.

Lainaus
Kertokaas  kaikki mitä ohjelmia käytätte.

Tilanne on se, että mulla on ohjelmat töistä kotiin lainattuja.
Tarkistin joskus, ja se oli jopa ihan OK kunhan ei käytä molemmissa koneissa yhtä aikaa. Muuten käyttäisin halvempia ratkaisuja.

Photoshoppi7:lla väritykset ja sävytykset
Indesign2:lla ruudut ja kuvien sijoittelu niihin, sekä tekstit lopuksi.
Freehand9:llä puhekuplat ja efektit.

Tässä tein puhekuplat piirtämällä.
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/episodi1/komik1s1.html

.. ja tässä taas freehandilla.
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/Kuja/kuja1.html

Tykkään kyllä enemmän käsin tehdystä jäljestä, mutta kun se on niin paljon näppärämpää koneella. (vaikka vielä opettelenkin kuplien piirtämistä)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #78 : 18.02.2004 klo 13:46:08 »
Itselleni ostin Adoben Creative suite paketin taannoin. Siinä on uusimmat Photoshop, Illustrator ja Indesign.

Oliko tyyris?

Mulla syttyi prosessori tuleen pari päivää sitten, ja koneen pakollisen päivityksen myötä joudun myös uusimaan ohjelmat. Tänään tilasin maahantuojalta Corel12:n, en saanut enää seiskasta (eka toimiva kolmosen jälkeen, joten pysähdyin siihen) päivityksenä, vaan piti ottaa koko paketti...
;-)

Epäilen, ettei vanhaa kunnon Photoshop 3.0:aani myöskään päivitetä kasiin, ainakaan ilman välirahaa. InDesign saa sitten luvan korvata vanhan PageMaker 6.5:ni. Ja uusi Distiller on tervetullut.

Skannausohjelma saa edelleen olla vanha DeskScanII, siinä saa ihan hyvin prosentit ja kirkkauden, muuta  en kaipaakaan. Isompi skanneri olis kyl kiva....

Tuossapa nuo oli. Tai sitten kuten Hiili Hiilesmaa uudessa Riffissä: työvälineeni ovat silmät ja korvat.

Ai, että millä mä nyt tätä kirjoitan? Mulla on muutamasta "jätelavalta löydetystä" koneenraadosta eilen äkkiä yhdistelemäni avomallin häkkyrä, jossa törröttää pelastettuja kovalevyjä, tuulettimia ja muistikampoja sikin sokin, koska show must go on silläkin välin, kun uutta konetta varton... tällä saa kiireimmät duunit tehtyä.
:-)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #79 : 18.02.2004 klo 14:00:42 »
Oliko tyyris?

Ei ilmainenkaan... heheh! Verkkokaupasta voi tarkistaa hinnan. Otin pienen lainan ja ostin kunnon työkalut kerralla. Myös A5 Wacomin piirtopöydän... Nyt sit makselen pois kuvitustöistä ja sarjiksesta saamilla rahoilla. Kiva tehdä kun on kunnon välineet. (opettelemista vaan on ihan liikaa aikaan nähden...)  

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #80 : 18.02.2004 klo 14:39:05 »
Oliko tyyris?

Ei ilmainenkaan... heheh! Verkkokaupasta voi tarkistaa hinnan.

Aha, jotain 2000 ja 600 euron väliltä..? Enpä ollut tuossakaan kaupassa ennen käynyt, ja taidan vastaisuudessakin hoitaa ostokseni elävien ihmisten kanssa, kun en ymmärtänyt mitä noissa paketeissa oli eroa...

Myyjä saa tosissaan myydä mulle palkkansa eteen. ;-)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2004 klo 14:45:20 kirjoittanut [kivi] »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #81 : 18.02.2004 klo 15:06:13 »
Onkos muuten tossa halvemmassa Creative suite -paketissa ollenkaan Distilleriä mukana? Hazart?

Jos ei, niin sitten kannattaa kyllä ennemmin ostaa Adoben vanhempi kokoomapaketti (löytyy useampana versiona, mutta niissä on yleensä Photoshop, InDesing tai PageMaker, Illustrator ja Distiller). Toi CS on tietenkin kätsympi, koska siinä päivityksessä tulee sitten päivitykset kaikkiin ohjelmiin samalla.
Hinnat on varmaan jossain 1200-1500 euroa.

InDesignissä on muutes se hyvä puoli, että se tunnistaa Photoshopin PSD -tiedostot ja niitä pystyy vielä vähäsen muokkaamaankin ID:ssä.

Kannattaa muutes, Kivi, ottaa selvää, että se sun vanha skanneri kans toimii sitten uuden koneen kanssa. Nykyisin vanhemmat vempeleet ei toimi kirveelläkään XP:n kanssa (näin kävi mun Agfan ja meillä on koulussa yks iso Smartscan, jossa on vanha Mac ja Macin käyttis, koska se ei tunne uudempaa).

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #82 : 18.02.2004 klo 15:17:41 »
Mulla on se standard versio. 1200 eeroa se maksoi. Distiller? Mikä se on! Imageready tosta löytyy...

Eikä niihin vanhoihin skannereihin sitten ole tehty uudempia ajureita. Ajureista se on kiinni toimiiko ne.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #83 : 18.02.2004 klo 15:23:14 »
Adoben Distiller, eli se ohjelma, millä tehdään PDF -tiedostoja. Tosi hyödyllinen moneen juttuun.

Kaikki ei tee uusia ajuripäivityksiä. Esim. Agfa, joka on lopettanut skannereiden teon. Ja joissain tapauksissa päivitys, tai itse asiassa uusi skannausohjelma, maksaa maltaita (näin on sen koulun koneen laita).
« Viimeksi muokattu: 18.02.2004 klo 15:23:48 kirjoittanut Welzu »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #84 : 18.02.2004 klo 15:36:04 »
Adoben Distiller, eli se ohjelma, millä tehdään PDF -tiedostoja. Tosi hyödyllinen moneen juttuun.

toi on siinä premiumissa.

Lainaus
Kaikki ei tee uusia ajuripäivityksiä. Esim. Agfa, joka on lopettanut skannereiden teon. Ja joissain tapauksissa päivitys, tai itse asiassa uusi skannausohjelma, maksaa maltaita (näin on sen koulun koneen laita).

No hiivatin samperi! Otan osastoa. Pitääkö sun pitää vanhaa konetta rinnalla ihan vain skannerin takia.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #85 : 18.02.2004 klo 15:44:06 »
Ei, mulla on kyllä uus ja parempi skanneri nyt. Saatiin yllättäen häälahjaks. Ja toi Agfa kyllä toimis mun koneella, kun mulla on vaan ME, mutta oisin antanut sen mun äidille käyttöön ja niillä on tietenkin XP. Ei toimi.
Netistä löyty jopa ohje, millä XP:tä saattais pystyä huijaamaan, niin että se luulee kyseessä olevan eri skanneri, mutta ei sekään sitten toiminut.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #86 : 18.02.2004 klo 18:15:11 »
Kannattaa muutes, Kivi, ottaa selvää, että se sun vanha skanneri kans toimii sitten uuden koneen kanssa.

Hyvä vinkki, kiitos Welzu. Muistan vielä sen harmin, kun Win3.1:stä siirtyessä lakkasi 22 tuuman mustavalkonäyttö toimimasta - ajureita ei ollut eikä ollut tulossakaan.

Sillä oli hyvä taittaa. Ei vipattanut, ja oli tarkka ku ...kumikäki.
:-)

Vaikka muutkin Adoben ohjelmat osaavat tehdä .pdf:ää, on Distillerin .pdf sekä kooltaan pienempi että taatusti toimivampi. Näin mun kokemuksen mukaan. Muissa on aina jotain kämmää, viimeistään jos on tekstiä, vektoria ja bittikarttaa samassa dokumentissa.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #87 : 18.02.2004 klo 21:11:03 »
Kertokaas  kaikki mitä ohjelmia käytätte.

Jos hintahaitariksi laitetaan 150 e ja alaspäin niin mikä ohjelma on järkevintä hankkia. Ilmeisesti kumminkin täytyy löytyä layerointi mahdollisuus, joten käsittääkseni Photoshop elements on silloin poissa laskuista.

Photoshop elementsiä pitkään käyttäneenä voin suositella. Ja on siinä layerit ja lähestulkoon kaikki mitä Photoshop kutosessa. Sen pohjalta se on rakennettu. Vain vektorit ja CMYK-värit puuttuu ja sitten jotain hienosäätöjä. Erittäin erittäin hyvä ohjelma! Mieluummin se kuin PSP.

Itselleni ostin Adoben Creative suite paketin taannoin. Siinä on uusimmat Photoshop, Illustrator ja Indesign. Myös Painter Classic on käytössä ja muutama 3d-softa.

Niin no tuo Creative suite paketti nyt on vähän turhan tyyris. Saako vektoroinnin toteutettua jollain muulla ohjelmalla? Voisit vielä kertoa mitä ihmettä ne CMYK-värit oikein ovat.  ;D

Mbnetin tuotehaku näytti Adobe Photoshop Elements 2.0
ohjelman alimmaksi hinnaksi 74 euroa. Ei paha.
Mutta mitä muuta vielä tarvitsee lisäksi?
Kysyn nyt ettei tule myöhemmin hassuja ylläreitä..  8)

Kokeilen tuota demo-versiota elementsistä. Sitä kun ei nykyään edes voi tietää toimiiko ohjelma koneella.
Adoben sivuilla ei manittu Elementsin kohdalla tuet kuin win 2000 ja Xp käyttöjärjestelmille. Saa nähdä mitä 98 tykkää   ::)
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #88 : 18.02.2004 klo 21:44:29 »
Saako vektoroinnin toteutettua jollain muulla ohjelmalla? Voisit vielä kertoa mitä ihmettä ne CMYK-värit oikein ovat.  ;D

Olen itse kysynyt samat kysymykset aikaisemmin jossain threadissa. Löytyy varmaan kohdasta sarjakuvien tekeminen. Aiheen otsake tais olla CMYK-värit tai jotain. Vektoroinnistakin on puhuttu monissa kohdin, enkä viitsi nyt uudestaan samoja hölistä. Etsi ne aiheet ja homma selviää. Itse en ole käyttänyt vektorointia koskaan, eikä se ole minusta välttämätön ominaisuus. Lyhyesti sen etu on siinä, että kuvaa voi pienentää ja suurentaa vektoreina ilman, että kuva kärsii siitä. Toisaalta Photari pienentää kyllä kivasti.

Lainaus
Mbnetin tuotehaku näytti Adobe Photoshop Elements 2.0 ohjelman alimmaksi hinnaksi 74 euroa. Ei paha.

Loistava hinta-laatu suhde. Ei siihen mitään muuta tarvitse. Cmyk-värit on tietenkin sellainen mitä voisi ajatella tarvitsevansa, mutta olen kuullut, että vain yhdessä paikassa kuva piti lähettää cmykkinä. Muualla on kelvannut rgb (lue se cmyk-väri säie). Jos teet lähinnä itsellesi ja nettiin niin elements on kuningasidea (ja kyllä mä sillä tein lehteen kuvituksiakin). Se on myös kohtuullisen mukava käyttää.

Lainaus
Kokeilen tuota demo-versiota elementsistä. Sitä kun ei nykyään edes voi tietää toimiiko ohjelma koneella.
Adoben sivuilla ei manittu Elementsin kohdalla tuet kuin win 2000 ja Xp käyttöjärjestelmille. Saa nähdä mitä 98 tykkää   ::)

Mulla oli se win98se:ssä ja hyvin pelitti. Mutta mulla oli ykkösversio. Luulisi toimivan, mutta tiedä häntä.

Eräs työkseen kuvittava henkilö ei edes suostunut käyttämään paint shop pron kirkkauden/kontrastin säätöä, kun häneltä tilttasi photoshop. Hän lähetti kuvansa minulle ja säädin ne elementsissä. hahaha! Photoshop on photoshop!

Tsemiä!  8)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2004 klo 21:45:47 kirjoittanut Hazart »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #89 : 18.02.2004 klo 22:09:59 »
Niin no tuo Creative suite paketti nyt on vähän turhan tyyris. Saako vektoroinnin toteutettua jollain muulla ohjelmalla? Voisit vielä kertoa mitä ihmettä ne CMYK-värit oikein ovat.  ;D

Mbnetin tuotehaku näytti Adobe Photoshop Elements 2.0
ohjelman alimmaksi hinnaksi 74 euroa. Ei paha.
Kysyn nyt ettei tule myöhemmin hassuja ylläreitä..  8)

Ehkä kannattaisi harkita jopa Corel drawia, jos olet opiskelija. Opiskelijaversion nimittäin saa puoleen hintaan (=noin 200 euroa). Ite hankin omani niin (vaikka ihan teknisesti en sillon vielä ollut opiskelija, mutta ei siitä kauaa menny ku olin ;D ). Corelilla pystyy tekemään siis vektorigrafiikkaa (ja muuttamaan kuvia vektorikuviksi) ja pikseligrafiikkaa. Ihan hyvä epeli sekin...

Photarin elements on kans ihan hyvä. CMYK -värit on neljä osaväriä (sininen, punainen, keltainen ja musta), joilla käytännössä värikuvat painetaan (eli värit muodostetaan noiden neljän yhdistelmänä).
Sen kanssa ei tarvi/kannata päätään vaivata, jos ei tee värillisiä juttuja lehtiin yms. Ja rgb -kuvatkin voi viedä painoon, ne muuttaa ne siellä sitten cmykiksi (tosin väri saattaa muuttua,  ja todennäköisesti muuttuukin).