Kirjoittaja Aihe: Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!  (Luettu 66257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #30 : 05.02.2004 klo 18:08:44 »
En tiedä tarkoititko tätä, mutta "trap" -komennolla saa väripinnat pursotettua mustan viivan alle. Itse annan sille arvoksi 5, joka tarkoittaa sitä, että värit "leviävät" 5 pikseliä. Skannaan 500 dpi:llä.  

Mistä työ trap löytyy? Mahtavaa, jos toimii!!!

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #31 : 05.02.2004 klo 18:25:29 »
Ei voi pitää paikkaansa. Tulevathan esim. palstojen tekstit rasteroimattomina.

Timo
Kyllä pitää. Rippi tekee taitosta tif tiedoston ja rasteroi sen. Syy esim. tekstin tarkkuuteen on, että  filmi ja CTP tulostavat molemmat yli 2500 resoluutiolla, joten pellistä tulee tarkkaa jälkeä, mutta käytännössä offsetilla saadaan vain 300 resoa.
Ja tekstissä toi filmitulostimen reso voidaan hyödyntää, koska postscriptillä teksti on vektorina ja siis tarkkaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #32 : 05.02.2004 klo 18:28:17 »
Mistä työ trap löytyy? Mahtavaa, jos toimii!!!
Oletko kokeillut värittää niin, että olet lisännyt layerin viivapiirroksen alle, muuttanut viivapiirroslayerin multiply (suomeksi taisi olla tummenna) ja värittänyt alla olevalle layerille.
Mä teen noin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #33 : 05.02.2004 klo 18:57:22 »

Mistä työ trap löytyy? Mahtavaa, jos toimii!!!

"trap"löytyy image valikosta muistaakseni toiseksi alimmainen.  Trap on helpoin tapa pursottaa. Toinen tapa on valita esim joku väri (jonka haluaa laajentaa) eli select color range, sitten laajentaa valintaa vaikkapa se 5 pikseliä Select-modify-expand komennolla. Sitten fill komennolla täyttää valinta. Väri tunkeutuu myös mustan viivan alle 5 pikseliä.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #34 : 05.02.2004 klo 19:00:13 »
Oletko kokeillut värittää niin, että olet lisännyt layerin viivapiirroksen alle, muuttanut viivapiirroslayerin multiply (suomeksi taisi olla tummenna) ja värittänyt alla olevalle layerille.
Mä teen noin.

Juuri noin minäkin sen teen.

EDIT: Tuo trap on mulla koko ajan harmaana? Sitä ei voi valita...  

EDIT2: Ahaa! Ohjeissa kerrotaan, että siihen tarvitaan CMYK-värillinen kuva.

Trap klip klip. Voila!
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 19:18:57 kirjoittanut Hazart »

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #35 : 05.02.2004 klo 19:14:08 »
Tuo trap on mulla koko ajan harmaana? Sitä ei voi valita...  ???

Arvatenkin syy on siinä että sinulla on käytössä RGB värit. Pitäisi olla CMYK. CMYKin ideahan on (niin olen ymmärtänyt) että musta väri on omana kanavana. RGB:ssä on kai vaikea pursottaa väriä mustan alle kun musta on sekoitus kaikista väreistä.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #36 : 05.02.2004 klo 19:18:22 »
Juu nyt toimii! HAHAHA! Kiitos! Voisi tietenkin lukea aina noita ohjeita siitä ohjelmastakin, mutta toisaalta täällä keskustellessa muutkin oppivat. Ja kivempi ihmetellä yhdessä.  

8)

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #37 : 05.02.2004 klo 19:25:22 »
Juu nyt toimii! HAHAHA! Kiitos! Voisi tietenkin lukea aina noita ohjeita siitä ohjelmastakin, mutta toisaalta täällä keskustellessa muutkin oppivat. Ja kivempi ihmetellä yhdessä.  

8)


juuri näin. Itse käytin vuosikausia aiemmin mainitsemaani select color range-expand -menetelmää, kunnes viime kesänä arvostamani kollega neuvoi tämän Trapin.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #38 : 05.02.2004 klo 19:29:04 »
Lainaus
juuri näin. Itse käytin vuosikausia aiemmin mainitsemaani select color range-expand -menetelmää, kunnes viime kesänä arvostamani kollega neuvoi tämän Trapin.

Tää oikeasti mullistaa mun digivärittämisen täysin ja nopeuttaa sitä huomattavasti. Että tarjoa sille kaverillesi sellainen virtuaalijuoma puolestani ja minä tarjoan sinulle vaikka kaksi!

Kippis!  :D

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #39 : 05.02.2004 klo 23:22:50 »
Kyllä pitää. Rippi tekee taitosta tif tiedoston ja rasteroi sen. [...]koska postscriptillä teksti on vektorina ja siis tarkkaa.
Mitenkäs sitten esim uusimmassa Ankassa mustat viivat ovat yhtä skarppeja kuin tekstit? Paitsi joskus on photari mössövärit, jossa viiva on taas rasteroitunut. Nehän erottaa paljaalla silmälläkin. Tämmösiä on ollut mm. Barksin Ankalliskirjastoissa (eritoten joulukirja). Frank Madsen (Kurt Dunder) on kertonut jossain haastattelussaan laittavansa mustat viivat painoon bitmap600dpi, erillisinä väreistä jotteivat ne rasteroituisi. Ja skarppeja ovat. Ei näy eroa luupillakaan.

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #40 : 05.02.2004 klo 23:43:38 »
No sehän on just toi viivapiirroksen resoluutio, mikä vaikuttaa. Mitä isompi resoluutio sitä pienempi rasteripiste ja mitä pienempi rasteripiste sitä tarkempi kuva.
600 ppi resoluutiolla alkaa olla jo sen verran tarkkaa, että yksittäisiä pisteitä ei pahemmin näe ja toisaalta se painossa vielä "tiivistyy".

Jonkinlaisena esimerkkinä toimii CTP:llä tulostettu painolevy. Siinä tulostusresoluutio on todella yli huikeat 2500. Se tarkoittaa sitä, että paljain silmin näkyvä yksittäinen rasteripiste koostuu lukuisista pisteistä.

Eli kyllä ihan puhtaassa mv -työssä kannattaa (paperin laadusta riippuen) lähettää sivut 600:n resoluutiolla. Värityössä riittää 300-400, koska värit kuitenkin pehmentävät jälkeä (ja jälleen paperin laatu vaikuttaa ja esim. sanomalehtipaperille riittää 200 tai allekin resoluutio).

Nimimerkillä Just eilen viimeksi rippasin yhden painotyön  ;)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #41 : 06.02.2004 klo 10:44:42 »
No sehän on just toi viivapiirroksen resoluutio, mikä vaikuttaa.
Mutta kun alhaisella resolla taittoon tuotu bitmap -kuva on sitten pikselöitynyt, elikäs sahalaitainen. Ei rasteria. Sahalaitojen reunat ovat taasen neulanterävät.  Rasteripiste näkyy vain harmaasävyissä (ja tietty värikuvissa) - ihan siis viivan vieressäkin, vaikka kuva olis kuinka jyrkkäsävyinen tahansa (eli periaatteessa ihan m/v ilman välisävyjä).

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #42 : 06.02.2004 klo 13:27:23 »
Alhainen resoluutio vaikuttaa sen, että pikselit ei riitä ja tulee sitä sahalaitaa eli ohjelma arvailee värejä ja viivaa.
Bittikarttakuvassa käytetään vain mustaa ja valkoista. Eli pikseli on vain musta tai valkoinen. Ja se vaikuttaa sen, että viivasta tulee yhtenäinen, jos se on musta.
Harmaasävyssä taas musta muodostuu 256 harmaan sävystä ja siis pienikin variaatio viivan sävyssä näkyy. Teoriassa jäljen pitäisi olla tarkempi, jos on skannannut kuvan bittikarttana tai välillä muuttanut sen sellaiseksi ja sitten takaisin harmaasävykuvaksi, koska se tasoittaa mustan pinnan. Rosoisuus voi kuitenkin jäädä.
Ja jälleen teoriassa harmaasävykuvan pitäisi olla yhtä tarkka kuin mv kuvankin, jos käytetään isoja resoluutioita (luultavasti harmaasävyssä joutuisi käyttämään hiukan isompaa). Harmaasävyn rasterointihan (kuten muukin) tulee siitä, kun rippi muuttaa sen painolle tarkoitettuun rasteritiheyteen (ei tulostimen omaan rasteritiheyteen). Eli jos työ tehdään offsetissa resoluutio on normaalisti 300. Rippi muuttaa taiton tif -kuvaksi, jossa on 300 ppi rasteritiheys. Filmi/CTP -tulostin sitten tulostaa homman omalla resoluutiolla (se yli 2500), mutta kuitenkin niin, että painopinnan rasteritiheys on sen 300 (eli käytännössä painolevyn jokainen rasteripiste on muodostunut n. 8 pisteestä). Tavallaan siinä on siis kaksi rasterointia...

Okei, varmaan sekoitin vaan ennestään, kun olen niin huono selittämään :)

Kuitenkin: Rasterointia ei kannata pelätä, koska kuva rasteroituu joka tapauksessa. Ja hyvän/tarkan jäljen varmistaa sillä, että käyttää tarpeeksi isoa resoluutiota.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #43 : 06.02.2004 klo 14:05:47 »
Alhainen resoluutio vaikuttaa sen, että pikselit ei riitä ja tulee sitä sahalaitaa eli ohjelma arvailee värejä ja viivaa.
Bittikarttakuvassa käytetään vain mustaa ja valkoista. Eli pikseli on vain musta tai valkoinen. Ja se vaikuttaa sen, että viivasta tulee yhtenäinen, jos se on musta.
....
Okei, varmaan sekoitin vaan ennestään, kun olen niin huono selittämään :)
Uskotaan, vaan silti kannattenee tuoda taittoon mustat erikseen jotta välttyy mustien viivojen, sanotaan nyt sitten pehmenemiseltä. Mustahan koostuu kaikista osaväreistä, ellei sitä erikseen määritellä jotenkin. 300dpi on liian pieni ääriviivoille ja jos se kumminkin on samassa photoshop filussa värien kanssa, käy ikävästi. En tykkää... Tiffiä taitoissa yleensä haluavat. Ei kelpaa PSD. (BTW olen muutamankin filmitulostuksen tehnyt itsekin, mutta monta kummastusta on silti jäänyt päähän).

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #44 : 06.02.2004 klo 14:26:20 »
Erottelussahan jokainen osaväri rasteroidaan/ripataan erikseen, joten sillä ei pitäisi olla väliä, jos musta on erikseen... Ja kun asemointikin tehdään nykyisin koneella (useimmiten), niin ei senkään pitäisi olla este. Tietenkin, jos haluaa ihan mustaa painoväriä, niin viivapiirros kannattaa muuttaa cmyk -mustaksi (K), jolloin se ei muodostu osaväreistä. Silloin taas voi käydä niin, että viiva haalenee, koska normaalissa värierottelussa panostetaan aika paljon osaväreihin ja musta jää vähemmälle (näkyy kun katsoo eri osavärien peltejä tai filmejä. Musta on yleensä keltaisen kanssa vaalein ja magenta ja syaani tummimmat). Tästä koitin vähän aloitella keskustelua tuossa Akromaatinen -keskustelussani, mutta ei taida ihmisillä olla kokemusta (akromaattisessa erottelussa musta on paljon tärkeämpi väri ja esim. likaiset sävyt (sävyt, jotka koostuvat kolmesta osaväristä) "korjataan" poistamalla likaavan värin osuus kaikista väreistä ja korvaamalla se mustalla osavärillä, eli siinä musta oikeasti muodostuu mustasta).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva