Kirjoittaja Aihe: Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!  (Luettu 66097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JussiP

  • Jäsen
  • Viestejä: 662
  • Muutoksen tuulipuvut
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #45 : 06.02.2004 klo 15:07:10 »
(akromaattisessa erottelussa musta on paljon tärkeämpi väri ja esim. likaiset sävyt (sävyt, jotka koostuvat kolmesta osaväristä) "korjataan" poistamalla likaavan värin osuus kaikista väreistä ja korvaamalla se mustalla osavärillä, eli siinä musta oikeasti muodostuu mustasta).

Minä luulin, että tämä tehdään automaattisesti ihan perus-CMYKissäkin. Kokemusta asiasta ei tosin ole.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #46 : 06.02.2004 klo 15:25:43 »
Erottelussahan jokainen osaväri rasteroidaan/ripataan erikseen, joten sillä ei pitäisi olla väliä, jos musta on erikseen...
Perinteinen sarjakuvavärityshän on ollut semmoinen että mustassa osavärissä ei ole muuta kuin viivaoriginaalin sisältämä kuva-aihio. Loput värit eivät sisällä mustaa prosenttiakaan. Nyt kun kattelee CMYK -tilassa olevan kuvan kanavia, mustaan kanavaan on tullut viivojen lisäksi muitten värien mukana tullutta "lisää". Eli jossain sinisessä osassa (vaikka paita tms) voi olla esim. 77% sin. (C), 33% pun. (M), 30% kelt (Y) ja 10% musta (K). Toisin sanoen, se mitä ajan takaa on se että musta kanava on erillisenä tavallaan harmaasävykuva, vaan kun ei tarviis muuta kun ne ääriviivat vaan. Terävinä ja skarppeina, please!. (kun mustan viivan vieressä on tuommoinen ed kuvailtu sininen väri on sen vieressä mustalla kanavalla 10% musta ja viiva rasteroituu "pehmenee"; raja ei ole tarkka).
Auttaako tähän nyt se akromaattinen erottelu?

Timo

Huom. cmykiä huonosti tunteville: Noista prosenteista ei pidäkään tulla 100% yhteenlaskettuina vaan ne kertovat kuinka paljon mitäkin osa-väriä missäkin värissä on.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2004 klo 15:26:49 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #47 : 06.02.2004 klo 15:26:20 »
Jotta en puhu lävistyksiä päähäni lainaan suoraan kirjasta:
Kromaattinen erottelu (perinteinen): "Kaikki värisävyt rakentuvat ensisijaisesti kolmella värillisellä (kromaattisella) osavärillä. Mustaa osaväriä käytetään tummimmissa sävyissä lisäämään kontrastia."
UCR eli alivärin poisto: "Tummissa neutraaliharmaissa ja mustissa sävyissä kolmella värillisellä osavärillä muodostuvaa tummuutta vähennetään ja korvataan mustalla osavärillä."
GCR eli harmaakomponentin poisto (Akromaattinen): "Vaikuttaa neutraaliharmaan lisäksi kaikissa taitetuissa (likaisissa) värillisissä sävyissä. Likaavan kromaattisen värin osuus korvataan akromaattisella mustalla osavärillä."
Erottelua pystyy säätämään Photarin Color settingistä, missä määritellään ICC -profiili (ja jos tekee vakituiseen jollekin painolle, niin kannattaa pyytää heiltä se ICC -profiili, jota käyttävät).
UCR:n ja GCR:n etuja ovat mm. halpuus (musta osaväri on halvempaa kuin CMY -värit), ns. märkää märälle painatus helpottuu ja pienet kohdistusvirheet ei haittaa (etenkin GCR:ssä).

Skannaan vielä yhden kaaviokuvan teille pällisteltäväksi eri erottelujen värinmuodostuksesta...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #48 : 06.02.2004 klo 15:34:46 »
Juu, eli käytännössä tekisi viisi kanavaa? Jossain vaiheessa kuitenkin niitä pitää yhdistää, ellei halua painaa viivaa omana värinään (mikä ei poista osaväreistä muodostuvaa mustaa). Eli mustaa muodostuu väreistä pakostakin, kun cmykkinä tehdään, koska mustaa osaväriä käytetään kontrastin luomiseen.

Ja sekoittaakseni Timon prosenttilaskua, niin käytännössä värikuvan väriala on jotakin väliltä 0-400 % (100%+100%+100%+100%) eli jokaisen osavärin prosenttimäärä lasketaan yhteen. Harvemmin kuitenkin mennään kovin paljoa yli 300%, CMYK -mustakaan ei ole kuin ehkä jotain 375%.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #49 : 06.02.2004 klo 15:38:15 »
Ja vielä yksi. Eli tässä tämä diagrammi:
http://www.sunpoint.net/~welzu/erotukset.jpg

Tuossa on kuvattu eri erotteluilla mustan ja tumman vihreän värimäärät.
Vasen pari on perinteinen eli kromaattinen erottelu. Keskimmäinen pari on UCR erottelu ja oikeanpuoleinen on GCR erottelu.

Edit: Nyt kun tuota tarkemmin ajattelee, niin ehkä perinteinen erottelu toimii sarjakuviin paremmin, koska akromaattinen erottelu tosiaan muodostaa värejä käyttämällä rutkasti myös mustaa.
Mutta olisi silti mielenkiintoista kuulla, onko kukaan painattanut akromaattisesti eroteltuja sarjakuvia. Paljonko eroaa tavallisesta ja miten?
« Viimeksi muokattu: 06.02.2004 klo 15:42:54 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #50 : 06.02.2004 klo 16:04:39 »
Juu, eli käytännössä tekisi viisi kanavaa? Jossain vaiheessa kuitenkin niitä pitää yhdistää, ellei halua painaa viivaa omana värinään (mikä ei poista osaväreistä muodostuvaa mustaa). Eli mustaa muodostuu väreistä pakostakin, kun cmykkinä tehdään, koska mustaa osaväriä käytetään kontrastin luomiseen.

Miten sitten tehdään esim. Tintissä ja kaikissa muissa sarjakuvissa? Ainakaan sitten nykytekniikka ei luo helpotusta. Niissä musta on skarppi eikä ole osavärien summa. Yksin on mustalla filmillä ääriviivat. Eli muissa väreissä ei sitten olisi mustaa mukana.
Tähän voin viitata taas tuolla Madsenin Kurt Dunder -haastattelulla. Musta bitmap-filu asemoidaan pagemakerissa toisen värit sisältävän filun päälle. Tuommonen bitmaphan on valkoisilta osiltaan läpinäkyvä taitolle vietynä.

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #51 : 06.02.2004 klo 17:39:30 »
No toi toimii ihan puhtaissa sarjakuvissa noin. Sen sijaan lehtitaitossa täytyy ottaa huomioon, että myös teksti tulee mustalla.

Esim. tietokonevärityksessä pääsee itse määrittelemään CMYK -värit ja voi pitää huolta, että väreissä ei ole mukana mustaa. Ja silloinhan riittää, että muuttaa vain viivat cmyk -mustaksi.

Täytyy kyllä kysäistä asiasta ensi viikolla minua viisaammilta...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #52 : 06.02.2004 klo 18:32:21 »
Missä muodossa CMYK-kuva kannattaa lähettää netin kautta. Kun sen muuttaa jiipekiksi niin värihävikkiä tuntuu tapahtuvan... silmissä ainakin.

(Toivottavasti ette jo puhuneet tästä. En ole lukenut kaikkia noita edellisiä viestejä, kun niissä on nippelitietoa alueelta, joka ei tässä mielentilassa uppoa millään kaaliin. Hehee!)


Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #53 : 06.02.2004 klo 18:53:45 »
Missä muodossa CMYK-kuva kannattaa lähettää netin kautta. Kun sen muuttaa jiipekiksi niin värihävikkiä tuntuu tapahtuvan... silmissä ainakin.
jpg on häviöllinen tiedoston pakkausmuoto, eli jotain takuulla kyllä häviää. Mutta mihinkäsnää olet lähettämässä cmyk-kuvaa netin kautta? Painettavaksi? Ei sitä sitten kannata jpgixi muuttaa. Isohan tuomoinen kuva on, mutta minkäs teet.

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #54 : 06.02.2004 klo 18:55:56 »
TIF ja voi huoletta käyttää LZW -pakkausta, mutta jos haluat pelata varman päälle, niin voit jättää pakkauksen pois (LZW:llä on kyllä minimaalinen toi tietojen hukkaus)...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #55 : 06.02.2004 klo 19:06:20 »
Lainaus
Mutta mihinkäsnää olet lähettämässä cmyk-kuvaa netin kautta? Painettavaksi? Ei sitä sitten kannata jpgixi muuttaa. Isohan tuomoinen kuva on, mutta minkäs teet.

Painettavaksi juu ja sanoivat, että pistä jiipegginä vain. Minusta se kuitenkin muuttaa värejä, mutta ei kuulemma heidän mielestä. Eivät halunneet ottaa isoa psd tiedostoa vastaan. No eipä sille mitään voi...

Kiitos Timo. Olet aina niin avulias  :)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #56 : 06.02.2004 klo 19:11:54 »
Kiitos Timo. Olet aina niin avulias  :)

You're welcome :-) Mutta olethan tosiaan kai käyttänyt Tiff-tiedostoissa LZW -pakkausta? Pienentää aika roimasti tiedoston kokoa, mutta ei hävitä mitään. johtunee visiin siitä että se kai avatessa purkautuu takaisin entisiin mittoihinsa (?). Eli mitään ei poisteta.

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #57 : 06.02.2004 klo 19:14:52 »
Täytyy kyllä kysäistä asiasta ensi viikolla minua viisaammilta...

Olis hauskaa saada asiaan selvyyttä. Kerro tännekin sitten. Thanks!
Pitää vissiin joskus kokeilla tuota akromaattista erottelua.

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #58 : 06.02.2004 klo 19:17:19 »
Ja pikaisella testauksella LZW:llä meni liki  puolet pienempään tilaan kuin JPG parhaalla laadulla (400 dpi väritetty A4 rgb:ä LZW=2.3 megaa JPG=4.1 megaa).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:Tietokone sarjakuvantekijän apuna?!
« Vastaus #59 : 06.02.2004 klo 21:03:11 »
CMYK kuvan voi pakata näppärästi LZW-pakatuksi Tiffiksi, kuten on aiemmin mainittu. Itse olen huomannut, että paras tapa on hankkia Adoben Acrobat ohjelma. Siinä olevalla Distillerillä saa pakattua todella tehokkaasti. Esim. 30 megasta tulee helposti 300 kiloa, eikä tietoa katoa. Sitä paitsi pdf tiedostoja voi lähetellä kavereille, joilla ei ole kuvankäsittelyohjelmia, koska joka koneesta löytyy Acrobat Reader ilmaisohjelma. Lisäksi esim vuoden stripit voi kasata yhdeksi ainoaksi tiedostoksi, jota voi selata Readerilla. Ja sanomattakin on selvää, että kaikki painot ovat tyytyväisiä, jos käyttää pdf:ää.