Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
109 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.8%)
Luen, kirjastossa
65 (23.6%)
En, turhan elitistinen
18 (6.5%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.1%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 237

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 342026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaana S.

• Vieras
Vs: Sarjainfo uudistuu vuonna 2010
« Vastaus #675 : 05.05.2010 klo 10:52:26 »
Muutama vuosi sittenhän oli teemanumero Kemin festareista.
Niinpä taisi ollakin, Porkolan eläkkeellejäämisen kunniaksi. Hyvä juttu.
Edelleen uskon että Suomen sarjakuvaharrastajat olisivat kiinnostuneet muidenkin festareiden teemanumeroista kuin Helsingin. Mutta ehkä harrastajat itse menevät festareille paikan päälle. Onhan s-info aina vähän jälkijunassa. Ketä sitten enää kiinnostaa jotkut puoli vuotta sitten olleet festarit .

tertsi

• Vieras
« Vastaus #676 : 05.05.2010 klo 11:26:17 »
Tuotteliaasta sarjakuvataiteilija Esa "Holle" Holopaisesta kertovan jutun/haasattelun lukisin mieluusti Sarjainfon sivuilta.

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #677 : 05.05.2010 klo 13:15:23 »
Tuotteliaasta sarjakuvataiteilija Esa "Holle" Holopaisesta kertovan jutun/haasattelun lukisin mieluusti Sarjainfon sivuilta.

Sitä odotellessa.
http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.2

tertsi

• Vieras
« Vastaus #678 : 05.05.2010 klo 20:52:05 »
Sitä odotellessa.
http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.2
Kiitos.
Mukavaa, että joku viitsii
kurkkia kehäkolmosen toisellekin puolelle.

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
« Vastaus #679 : 05.05.2010 klo 22:20:57 »
Edelleen uskon että Suomen sarjakuvaharrastajat olisivat kiinnostuneet muidenkin festareiden teemanumeroista kuin Helsingin.

Taitaa kuitenkin olla niin, että Helsingin festivaaleilla on eniten asioita, mistä kirjoittaa. Turha tässä on mitään rintamalinjoja alkaa muodostella.

Tampereella ja Kemissä on se pari ulkomaista vierasta, eikä se tasokaan ole totta puhuen oikein häikäissyt. Näyttelyitäkään ei juuri ole... tai sellaisia, mistä kannattaisi intoilla (vrt. nykyiset Kemin näyttelyt vs. Moebius Kemissä joskus 10 vuotta sitten). Helsingissä noitakin on ollut se viitisentoista per vuosi. Jos sen kokonaissisällön purkaa paperille, niin matskua on parin-kolmen Kupliin ja Kemin verran. Ei tässä määrä tietenkään korvaa laatua, eikä tapahtuman tarvitse olla iso, jotta siitä kirjoitettaisiin. Sisältö kuitenkin määrää ja kyllä Helsingissä sitä on mielestäni ollut monin verroin muihin tapahtumiin verrattuna.

Toisaalta en ole kyllä itse huomannut Infon mitenkään sivuuttavan Kemiä tai Tamperetta. Ainahan niistä on jotain juttua ollut. Tai ainakin silloin, kun on ollut aihetta. Ajankohtaisuus on sitten eri asia, kun lehti on viime vuosina ilmestynyt vähän miten sattuu. Kutiin tehtiin viime vuoden Kupliista haastis Åsa Grenvallista ja pienimpi juttu Pienlehtimarssista. Tänä vuonna ei tehty mitään, kun ei ollut oikein mistä kirjoittaa.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #680 : 06.05.2010 klo 11:05:16 »
Taitaa kuitenkin olla niin, että Helsingin festivaaleilla on eniten asioita, mistä kirjoittaa. Turha tässä on mitään rintamalinjoja alkaa muodostella.

Tampereen festarihan esimerkiksi on siinä vaikeassa asemassa, että uutuusarvoa ei enää ole, mutta vakiintuneeksi instituutioksikaan ei ole vielä muodostuttu. Ainakaan siinä määrin, että kokonaista lehteä saisi teeman ympärille kasattua. Pitää malttaa odottaa ja kehittyä se 5-10 vuotta ainakin niin ehkä sitten. Ja kuten tomu sanoi, ei Kemikään nykykuosissaan liikaa aihetta anna laajempaan kirjoitteluun.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #681 : 06.05.2010 klo 11:30:53 »
Tampereella ja Kemissä on se pari ulkomaista vierasta, eikä se tasokaan ole totta puhuen oikein häikäissyt.
Anteeksi, nyt ei tämä oikein ymmärrä? Esim Achde ja Marcos Martin ovat kyllä aika tasokkaita heppuja, yleisökin oli kiinnostunut heistä enemmän kuin hieman. Eikä varmaan Kemin Asterix-näyttelykään mikään pohjanoteeraus ollut. Ehkäpä nuo rintamalinjat vedätte ihan itse. Ja mikä sanoo sen ettei Kuplii ole vakiintunut festari jo?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #682 : 06.05.2010 klo 11:40:35 »
Milloinkas Hesan festareista on teemanumero ollut? En näkis että pari kolme festarivieraan haastattelua tekis vielä teemanumeron. Onhan Tampereen ja Keminkin vieraita haastateltu ihan hyvin.

Paitti mitä nyt ei tänä vuonna kai ole eikä ehkä tule Tampereella käyneistä Marcos Martinista ja Billeristä, eikä Petteri Tikkasesta Finlandiahaastattelua yms? (BTW.. Tre kupliin sivuilta löytää kyllä ohjelmat yms, mutta ei selkeetä listaa vieraista).

Ei minua Marcos Martin kauheesti innosta, mutta ihan varmasti montaa muuta kyllä. Ja ainahan kiinnostaa tietää mitä ne ihmiset - oikeat ammattilaiset - tekee ja miksi.

Entäs tulevat Kemin pippalot? Kiriko Kubo haastattelu? Vai jääkö mangaanien iloksi (Japan Pop tai Anime)?

Timo

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #683 : 06.05.2010 klo 11:48:54 »
Milloinkas Hesan festareista on teemanumero ollut?

Kelaa tätä sivua ylöspäin niin siellä on maininta tulevasta teemanumerosta, johon ei sitten muuta mahdu. Kyllä jostain pitkän linjan  piirtäjista kuten Achdesta tai Martinista saisi per naama helpostikin mielenkiintoisen kymmenen sivun haastattelun, kun sellaisen saa kotimaisistakin piirtäjistä. Jos Sarjainfolla on sellainen linja mikä nyt on, niin olkoon mun puolesta. Olen vaan huomannut ettei esim suurinta osaa aikuisiakaan sarjakuvakurssilaisia kyseinen lehti kiinnosta ollenkaan, vaikka sellainen jollekin oppilaitokselle tuleekin tilattuna ja olen lehteä oppilaille esitellyt.

tomu

• Jäsen
« Vastaus #684 : 06.05.2010 klo 11:52:26 »
Anteeksi, nyt ei tämä oikein ymmärrä? Esim Achde ja Marcos Martin ovat kyllä aika tasokkaita heppuja, yleisökin oli kiinnostunut heistä enemmän kuin hieman. Eikä varmaan Kemin Asterix-näyttelykään mikään pohjanoteeraus ollut. Ehkäpä nuo rintamalinjat vedätte ihan itse. Ja mikä sanoo sen ettei Kuplii ole vakiintunut festari jo?

Jos ei ymmärrä, kannattaa lukea uudelleen. Mä en tässä edusta sitten mitään muuta kuin itseäni. Kirjoitin aiheeseen, kun täällä aletaan taas jotain ihme salaliittoja rakennella.

Mutta - villi veikkaus - ei se Infokaan ole kirjoittanut kuin pienestä osasta Helsingin festarivieraista. Ei kai se pidä mikään hel**tin oletusarvo olla, että jokaisesta äijänrehjakkeesta pitäisi tehdä etusivun juttu? Ei lehteä niin tehdä, ainakaan jos sen haluaa olevan mielenkiintoinen. Kyllä mä itse antaisin sen tilan mielenkiintoiselle uudelle tekijälle kuin jostain 50-luvulta asti samana pysyneelle instituutiolle. Sarjakuvassa on tapahtunut aika paljon sen jälkeen.

Sarjainfoon kyllä varmasti päätyy juttuja enemmän Hesarin festareista ihan sen takia, että molempia tekevät pitkälti samat ihmiset. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näiden molempien toimijoiden tehtävänä on kaikenlaisen sarjakuvan esille tuominen ja tukeminen. Kukaan ei noilla hynää tee, joten moinen synergia on minusta ihan suotavaa. Ja infohan on vapaa foorumi... kyllä se nykyinen toimitus varmasti ottaa juttuja vastaan ihan mistä vaan, kunhan joku lähettää hyvää materiaalia!

Niin, kyllä se Achde on mun mielestä tehnyt ihan sekundaa Luken kanssa. Ei haittaa mua, vaikkei siitä kirjoitetakaan.

Mutta muuten Helsinki on aika per****tä kyllä.

Tätä voidaan jatkaa (loputtomiin) illalla Tampereen tapaamisessa.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #685 : 06.05.2010 klo 11:54:06 »
Ja mikä sanoo sen ettei Kuplii ole vakiintunut festari jo?

No mä sanoisin ettei neljä festaria vielä kesää tee. Joskus pitää malttaa odottaa, ei kaikki-mulle-heti-nyt.

BTW, oliko Malin Billeristä muuten juttu infossa silloin, kun hän tuplasijoittui Kemin kilpailussa 2006? Muistaako kukaan?

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #686 : 06.05.2010 klo 11:56:38 »
Kelaa tätä sivua ylöspäin niin siellä on maininta tulevasta teemanumerosta, johon ei sitten muuta mahdu.

Mistäs sä tämän keksit, ettei muuta mahdu?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #687 : 06.05.2010 klo 12:05:18 »
Kelaa tätä sivua ylöspäin niin siellä on maininta tulevasta teemanumerosta, johon ei sitten muuta mahdu.

Ah, tuo. Se on vasta tulossa ja mikäli nyt mitään tiedän -- en ole siis enää varsinaisesti lehteä tekemässä muuta kuin satunnaisena avustajana -- niin siinä on tarkoituksena olla erillisenä liitteenä sarjakuvapäivien festariohjelma ja muu esittely. Loppu lehdestä - tai siis koko lehti - on tavallista normaalinumeroa. Elleivät suunnitelmat ole muuttuneet. Viime infokokouksessa en ollut mukana.
Päätoimittajat vastatkoon tarkemmin.

Ja sarjakuvanhistoriaa ei pidä unohtaa. Niitä vanhoja naamoja ja unohdettujakin sarjakuvanilmiöitä muinais ja keskivuosilta pitää esitellä ja haastatella. Samoin kuin ihkauusia.
Mielestäni sarjakuvaopintoihin tulisi liittää sarjakuvahistorian osuus (vrt. taidehistoria taideopinnoissa).

Timo

tomu

• Jäsen
« Vastaus #688 : 06.05.2010 klo 12:07:54 »
Ja sarjakuvanhistoriaa ei pidä unohtaa. Niitä vanhoja naamoja ja unohdettujakin sarjakuvanilmiöitä muinais ja keskivuosilta pitää esitellä ja haastatella. Samoin kuin ihkauusia.
Mielestäni sarjakuvaopintoihin tulisi liittää sarjakuvahistorian osuus (vrt. taidehistoria taideopinnoissa).

Joo, tässä olet enemmän kuin oikeassa. Pätee tietty ihan kaikkeen - asiat ymmärtää aika lailla eri tavalla historian kautta.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #689 : 06.05.2010 klo 12:20:08 »
Mistäs sä tämän keksit, ettei muuta mahdu?
Kirjoitin suoraan toimittajille ja tarjosin piirtäjähaastatteluja Tanskan festareilta. Vastaus oli ettei teemanumeroon mahdu. Toisaalta tuoreeltaan festarihaastatteluja ja -uutisia saa toimittajien blogeistakin, elleivät ne ole suttua: seison nyt juna-asemalla täällä ulkomailla ja olen ihan ihmeissäni tästä suuren maailman meiningistä.  ;D
Esim. Strömbergin blogissa oli hyvin kuvia ja juttua New Yorkin pienfestareilta.

Ja Tomu: ei perhana kyllä aihetta jatketa tapaamisessa. Eiköhän löydy mielenkiintoisempaakin puhuttavaa, ja muista pyytää se sarjisale hanatuotteista!

Timo: sarjakuvan historiaosuus on mulla yleensä ollut pidemmillä sarjiskursseilla jo kymmenen vuoden ajan. Luentoon on saanut lisätä koko ajan kamaa vuosien varrella.

« Viimeksi muokattu: 06.05.2010 klo 12:24:32 kirjoittanut Jaana S. »