okei huomaan olevani Empun kanssa aivan eri mieltä paitsi Modestystä myös montako genrea USAssa on.
Tosin sekin kertoo sofistikoituneesta suhtautumisesta enimmälle osalle kun kaikki sarjakuva on samaa makkaraa.
Mä luulin pitkään Ross Campbelliä naiseksi ja suoraan sanoen usko maailmankaikkeuteen kyllä palasi, kun huomasin sen olevankin mies.
lyhyesti muillekin Terry Moore ja Ross Campbell ovat miehiä kuten Ted Naifehkin kun taas Jan Duursema ja Amanda Connor ovat naisia.
Tietty niin kauan kun miehet voivat tehdä vaan yhtä juttua ja naiset toista juttua säilytämme kivan pikkuporvarillisen maailman jossa kaikilla on valmis rooli.
Tätä Emppu ei silti uskoakseni tarkoittanut.
minun ongelmani aiheen kanssa on
Bechdelin testi ja sen soveltaminen tähän(linkki selittää asian englanniksi paremmin kuin itse pystyn). Sen sijasta että kritisismi olisi sisällön ja käsitellyn aiheen takia se on siitä että sarjakuvassa naisella on tissit ja siten siis automaattisesti heteroseksuaalinen seksiobjekti joka on alistettu patriakaattiselle vallalle ihan piirroksen takia.
Ei, sori nyt vaan en niele tuota.
On olemassa paikkoja ja tilanteita jotka ovat toki sarjakuvan arvoisia joihin naiset eivät liity mitenkään ja sama toistepäin, mutta minun huomatakseni keskitytään pintaan ja luetaan siihen sisältömerkityksiä joita itse kokonaisuudessa ei ole ja jonka kanssa ne ovat päinvastaisia.
Totta vartalokierteita joissa näkyy tissit ja peba kuvia on toki, mutta ne eivät ole yksin naisten ongelma, monella sarjakuvahahmolla on sarjakuvahahmon fysiikka sukupuolestaan riippumatta, murtuneet mutta toimivat lonkat, ylitaipusa selkäranka tai kolminiveliset raajat löytyvät useammasta genrestä.
Se mikä minua aiheessa häiritsee ei ole se etteikö naiskuvaa saisi kohentaa ja monipuolistaa mutta kun osan aikaa unohdetaan täysin konteksti ja ne isommat ongelmat joita kerronnasta löytyy kun keskitytään pintaan.
En usko että yksikään keskusteluun osallistuneista missään määrin kuuluu joukkoon rinnat tuomitseva puritaani mutta mieleeni tulee silti väistämättä amerikkalainen sarjakuvakauppias joka päätyi oikeuteen välitettyään siveetöntä materiaalia alaikäisille(Elfquestissa näkyi paljaat tissit synnytyksen yhteydessä) tai ne lämmöllä muistamani 70-luvun feministit joille She-hulk oli kauheinta seksististä sortoa mitä olla voi.