Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #240 : 04.11.2011 klo 13:52:23 »
En halua Kvaakin foorumilla sen tarkemmin lähteä ruotimaan Royal Comics Syndicaten hanketta, sen budjettia ja aikataulutusta, mutta koska VesaK nyt nosti tuon uutisen tuohon, niin sen voin todeta että olen ainoa vientityöläinen tässä hankkeessa, mikä tarkoittaa sitä että jos esim. sairastun, hanke menee siksi aikaa jäihin. Ja näin kävi vuoden 2008 lopulla. Onneksi nyt olen toipumassa ja edistämässä hanketta parhaan taitoni mukaan. Pahoittelen jyrkkien sanojeni aiheuttamaa mielipahaa koskien suomalaista taidesarjakuvaa, jossa purkaantui vähän muutakin turhautumista ja toivon onnea ja menestystä myös taidepuolen sarjakuvaviennille.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #241 : 04.11.2011 klo 13:54:03 »
Minä vaan ihmettelen mitä mää oikein ihmettelen: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi. Strippisarjakuvaa ei Ranskassa edes tunneta.

Mutta esimerkiksi Meti-tyylistä sarjakuvaa siellä ei tehdä, ei liioin Ville Rannan kaltaista ilmaisua (no Joann Sfar juu on sinne päin), siksi ne kiinnostavat maailman suurinta sarjakuvamaata.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 628
  • Kvaak!
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #242 : 04.11.2011 klo 14:23:46 »
Minä vaan ihmettelen mitä mää oikein ihmettelen: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi.

Tämä on ajatus, jonka kuulin jo ensimmäisellä sarjakuvakurssilla, johon osallistuin 90-luvulla ja se särähti minulla korvaan jo silloin. Koska siihen sisältyy rivien väliin semmoinen ajatus, että muut on meitä lähtökohtaisesti niin paljon parempia, ettei me voida niiden kanssa kilpailla samassa sarjassa. Kylläpä voidaan - mutta sitten täytyy myös olla tarpeeksi hyvä pärjätäkseen. Jos niitä realistisia sarjakuvia kerran julkaistaan Ranskassa tuhannen albumin verran, niin miksei joku niistä voisi muka olla jonkun suomalaisen tekemä? Jostainhan niiden tuhannen albumin tekijät tulevat joka tapauksessa, miksei yhtä hyvin täältä kuin jostain muualtakin. Kunhan on tarpeeksi hyvä. (Ja siinä tapauksessa ammattitaidon lienee syytä sisältää myös paljon ranskan kielen opintoja).
Karit Korhonen ja Leppänen ovat menneet tekemään kansainvälisiä kaupallisia sarjakuvia muiden tekijöiden joukkoon ja ovat siinä onnistuneet, koska ovat tehneet niin hyviä sarjakuvia, että ovat vertailussa toisiin ympärillä oleviin tekijöihin pärjänneet.
Miten niin eskimoille ei voida myydä pakastimia? Beatlesit myivät rock-musiikin Amerikkaan. Italialaiset myivät sinne lännenelokuvia. Kulttuurissa sitä tapahtuu koko ajan. Niiden pakastimien täytyy vaan olla tarpeeksi hyviä.

Eli kyllä suomalainenkin sarjakuvantekijä voi ihan hyvin mennä kilpailemaan Ranskan tai USA:n markkinoille, kunhan on valmis tosissaan vertaamaan töitään sikäläisiin vastaaviin. Ei meissä ole mitään lähtökohtaisesti muita huonompaa joka tekisi sen mahdottomaksi.
Eri asia sitten on, kannattaako niitä töitä ensin yrittää julkaista Suomessa ja sitten vasta yrittää sinne maailmalle - minä sanoisin, että jos joku tarpeeksi lahjakas tekijä löytyy ja hänellä olisi kiinnostusta piirtää esim. Marvelille tai Dargaudille, niin eiköhän sitten ole syytä lähteä suoraan paikan päälle, koputtamaan Marvelin tai Dargaudin, eikä suomalaisten kustantajien ovia.

Miha

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #243 : 04.11.2011 klo 14:59:54 »
Jos niitä realistisia sarjakuvia kerran julkaistaan Ranskassa tuhannen albumin verran, niin miksei joku niistä voisi muka olla jonkun suomalaisen tekemä?

En huomaa nähneeni kenenkään täällä kieltävän sitä, kunhan sanoivat ääneen sen mitä ranskalaisilta kustantajilta todennäköisesti saa jo kuulla.

Totta kai SAA tehdä ja tarjota mitä haluaa, ei täällä ole mitään tinahatut päässä liikkuvaa natsimuumioiden salaseuraa (siitä saisi hyvän sarjakuvan..) joka kieltää sinua tekemästä niin tai katsoo kieroon jos yrität tehdä omaa mustanaamiota.

Se voi ehkä olla vaikeampaa ihmiset ulkomailla niistä kiinnostumaan, mutta ei sekään ole mikään tekosyy luovuttamiseen. Jokainen on oman onnensa seppä. Jos kukaan ei usko sinuun ja töihisi niin mitä sitten? (yleisellä tasolla puhuen, en tarkoita sinua Jyrki) Ei kai kukaan tarvitse jonkun kommuunin siunausta ja kädestäpitelyä omien pakkomielteittensä toteutukseen? Pääasia että tekee vaan :)

« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 15:01:37 kirjoittanut Miha »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #244 : 04.11.2011 klo 15:07:52 »

Karit Korhonen ja Leppänen ovat menneet tekemään kansainvälisiä kaupallisia sarjakuvia muiden tekijöiden joukkoon ja ovat siinä onnistuneet, koska ovat tehneet niin hyviä sarjakuvia, että ovat vertailussa toisiin ympärillä oleviin tekijöihin pärjänneet.
Miten niin eskimoille ei voida myydä pakastimia? Beatlesit myivät rock-musiikin Amerikkaan. Italialaiset myivät sinne lännenelokuvia. Kulttuurissa sitä tapahtuu koko ajan. Niiden pakastimien täytyy vaan olla tarpeeksi hyviä.

Eli kyllä suomalainenkin sarjakuvantekijä voi ihan hyvin mennä kilpailemaan Ranskan tai USA:n markkinoille, kunhan on valmis tosissaan vertaamaan töitään sikäläisiin vastaaviin. Ei meissä ole mitään lähtökohtaisesti muita huonompaa joka tekisi sen mahdottomaksi.
Eri asia sitten on, kannattaako niitä töitä ensin yrittää julkaista Suomessa ja sitten vasta yrittää sinne maailmalle - minä sanoisin, että jos joku tarpeeksi lahjakas tekijä löytyy ja hänellä olisi kiinnostusta piirtää esim. Marvelille tai Dargaudille, niin eiköhän sitten ole syytä lähteä suoraan paikan päälle, koputtamaan Marvelin tai Dargaudin, eikä suomalaisten kustantajien ovia.

ihan totta näin käykin kuten Sami Makkonen ja Sami Kivelä näyttävät.
itse en usko että täytyy olla nimeltään Kari tai Sami päästäkseen tuohon.

Mutta tietty jos ollaan valmiit hyväksymään ettei mikään ikinä muutu niin hyvä näin.

Minä vaan ihmettelen mitä mää oikein ihmettelen: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi. Strippisarjakuvaa ei Ranskassa edes tunneta.

Mutta esimerkiksi Meti-tyylistä sarjakuvaa siellä ei tehdä, ei liioin Ville Rannan kaltaista ilmaisua (no Joann Sfar juu on sinne päin), siksi ne kiinnostavat maailman suurinta sarjakuvamaata.  

täällä sitä tehdään joten miksi me tarvitsemme sitä lisää täällä? Miksi me myymme eskimoillemme pakastimia?
Ja miksi oletetaan että täkäläinen anti on se sama pakastin eikä samalla tavalla uudistava kuin siinä meti-sarjakuvassa? Miksei edes yritetä myydä eskimoille ilmalämpöpumppuja?

Keskustelua seuratessa kiinnitin huomiota...kyselisin sitä että miksi tämäkin keskustelu painottuu lähes täysin piirtämiseen, mites tuo kirjoituspuoli? Kuka muu kuin toinen graafikko jaksaa innostua sarjakuvasta joka näyttää tosi hienolta mutta jossa ei ole mitään sisältöä?

vastasit itse: amerikkalainen kulttuuripiiri. Sama pätee siihen mitä VesaK sanoi
Lainaus
: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi.
Ja mikä olikaan se maailman suurin sarjakuvamaa? miksiköhän?

Petteri on ihan oikeassa
Edelleen olen silti sitä mieltä, että tämä paljon puhuttu vastakkainasettelu "taiteen" ja "viihteen" kesken elää lähinnä joidenkin (äänekkäiden) fanien mielissä. ..... Pidän molemmista ja niin tuntuu pitävän moni muukin "skenen sisäpiiristä".
haluamatta vääntää lausettasi päinvastaiseksi juuri tuo.
"skenen sisäpiirissä".
Siellä "skenen" ulkopuolella on paljon ihmisiä, menemättä maan rajojen ulkopuolelle jotka lukisivat sarjakuvaa jos heitä kiinnostavaa sarjakuvaa olisi.
Skene ei sitä heille tarjoa riittävässä määrin, ulkomaat tarjoaa.

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa kaikkia ei kiinnosta suomalainen arkinen melenkolia johon liittyy ne kliseet jota sinne koko kulttuurimme ajaa.
Minä en arvosta matti &teppo eppu normaali kaurismäki kulttuuria jonka lakipiste on anna-leena härkönen. se on nähty ja on minulle yhtä tyhjää kuin ennenkin.
Ei sitä kieltää pidä silti tai alkaa elää jossain absurdissa fantasiamaailmassa jossa Suomen sarjakuvaseura on ennakkosensuuriviranomainen.
Toki foliohattuleiman lyöminen toiselle auttaa omaa argumentaatiota.

Hyvä esimerkki on tämä viesti Ville Rannasta. se on kaunis herkkä ja tärkeä. se on saanut aikaan uuden sarjakuvasta innostuneen ihmisen.
Se on tärkeää.
Se että oma kantani on joka kohdassa vastakkainen samasta tuotannosta ei vähennä Rannan arvoa tässä tapauksessa.

Mutta entäs ne muut jotka ajattelevat kuten minä?  meillä on Lukkarisemme, Hiltusemme, Rauhala ja Manninen, jos hyvin käy Sinisalo ja Rautkorpi liittyvät joukkoon.
Riittääkö se? Onko se kaikki mihin voidaan yltää?

Uskon vakaasti että "skenen" tuolla puolen on ihmisiä jotka ostaisivat sata kertaa ennemmin Kätyrit kuin Rannan, mutta jälleen kerran raha.

Sama syy joka on muutenkin rampauttanut kulttuurin yleisesti hyväksyttyyn muottiin vrt. kirjakuvitukset. Miksi maksaa paljon kuvittajalle kansista kun kuvapankki ja photari tekee saman puolet halvemmalla?
Miksi tehdä kalliilla Suomessa jos Kiinassa se maksaa promillen?
Ei tässä mitään salaliittoa tarvita.

Tiedän kyllä ettei purkaukseni vaikuta mihinkään, on korkeintaan yksi raivokas meemintynkä jonka voi sivuuttaa pituudella ja niillä hiton kiroitusvihreillä. täytyy palata arkeen jossa ainoa optio on tyytyä että katrihelena ja Aleksi mäkelä rulettaa ja tyytyä siihen että meidän lampi on pieni mutta ollaan siinä isoja kaloja.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #245 : 04.11.2011 klo 16:18:59 »
ja Sami Kivelä näyttävät.
itse en usko että täytyy olla nimeltään Kari tai Sami päästäkseen tuohon.

Hee, Sami Kivelän sivu löytyi! Kivahyvä, oli multa kadoksissa.
Mutta että tuosakin näkyy se että ulkomaille mennäkseen pitää tehdä näemmä juttuja, joissa aiheet ja teemat ovat pääosin amerikkalaisia, henkilöt muita kuin suomalaisia jne. Tosin tuossa Heapissa taitaa olla jotain skandinaavisia myyttejä taustalla tjms. Voisiko action-kauhu-suppari- tms genresarjiksessa olla suomalaiset päähenkilöt ja aiheet/teemat ja menestyä silti ulkomailla. Imho, voisi. Eikö? (yhtä perustellusti voi tietty kysyä miksi pitäisi olla suomalaisia, mutta mutta onko kaikki toisaan niin läpikotaisin kyllästetty amerikkalaisuudella?)

Timo

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #246 : 04.11.2011 klo 16:34:31 »
Onko populaarikulttuurissa (kirjat ja leffat mukaanlukien) muita kansainvälisesti suosittuja pohjoismaisia aihepiirejä kuin viikinkiaika?
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #247 : 04.11.2011 klo 19:27:04 »
Onko populaarikulttuurissa (kirjat ja leffat mukaanlukien) muita kansainvälisesti suosittuja pohjoismaisia aihepiirejä kuin viikinkiaika?


Miehen ja naisen välinen suhde on aika suosittu. Ihmisen asema yhteiskunnassa ja luonnossa. Kasvu lapsesta aikuiseksi. Etiikka ja moraali. Uskonto. Seksi ja väkivalta.

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #248 : 04.11.2011 klo 19:34:04 »
Miehen ja naisen välinen suhde on aika suosittu. Ihmisen asema yhteiskunnassa ja luonnossa. Kasvu lapsesta aikuiseksi. Etiikka ja moraali. Uskonto. Seksi ja väkivalta.

Kuulemma noita esiintyy pohjoismaiden ulkopuolellakin. Varma en toki ole.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #249 : 04.11.2011 klo 19:42:29 »
Onko populaarikulttuurissa (kirjat ja leffat mukaanlukien) muita kansainvälisesti suosittuja pohjoismaisia aihepiirejä kuin viikinkiaika?


ottaen huomioon että Stieg Larssonin millenium-kirjojen elokuvista tulee jenkkiversiot ja Låt den råtta komma in ovat skanadinaavisia aiheita amerikkalaisille markkinoille.
Kenneth Branagh on näytellyt Kurt Wallanderia, Jan Guilloutin kirjojen elokuvaversiot liikuvat temppeliherroista ruotsalaisvakoojaan.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #250 : 04.11.2011 klo 19:45:35 »
Ja onhan herranen aika itse Highlander esittänyt Kaarlo Vatasta!

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #251 : 04.11.2011 klo 19:48:15 »
ottaen huomioon että Stieg Larssonin millenium-kirjojen elokuvista tulee jenkkiversiot ja Låt den råtta komma in ovat skanadinaavisia aiheita amerikkalaisille markkinoille.
Kenneth Branagh on näytellyt Kurt Wallanderia, Jan Guilloutin kirjojen elokuvaversiot liikuvat temppeliherroista ruotsalaisvakoojaan.

No niinpä tietenkin. Nordic Noir, vai miten sitä nyt kutsutaankin. Sehän on kuulemma ilmiö nykyisin.

No, onhan jonkun täytynyt se viikinkiromantiikkakin puskea markkinoille ja laajaan tietoisuuteen, ei sekään itsestään tapahtunut silloin aikoinaan.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #252 : 04.11.2011 klo 19:48:26 »
Kuulemma noita esiintyy pohjoismaiden ulkopuolellakin. Varma en toki ole.

Joo, mutta ovat myös pohjoismaisia aiheita. En mä oikein jaksa mitään "Väinämöinen juo Koskenkorvaa ja soittaa Säkkijärven polkkaa kanteleella" mutta jos noita teemoja tai vastaavia käsittelee hyvin sarjakuvassa niin ansaitsee kansainvälisen huomion (ei välttämättä saa mutta elämä ei ole reilua).
Kts. Ibsen, Strindberg, Bergman jne.

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #253 : 04.11.2011 klo 19:57:37 »
Kts. Ibsen, Strindberg, Bergman jne.

Sulla on aika hc-kyldyrellit harrasteet, jos nuo ovat sulle populaarikulttuuria.

Olen minäkin sentään Bergmania katsonut (Seitsemäs sinetti on kai lempielokuvani, jos sellainen on valittava) ja Strindbergiäkin jonkin verran lukenut, mutta en kokenut niitä ihan pop-jutuksi.

Alkuperäinen kysymykseni liittyi Timon kommenttiin genre-sarjakuvasta. Genre-juttu on nimenomaisesti...öh, genreytynyttä, eli valmiiksi olemassa olevilla aihepiireillä ja käsitteillä ratsastavaa.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 20:14:04 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #254 : 04.11.2011 klo 20:08:37 »
No mä en erottele korkeakulttuuria ja populaaria, vaan pelkästään hyvän ja huonon.