Karit Korhonen ja Leppänen ovat menneet tekemään kansainvälisiä kaupallisia sarjakuvia muiden tekijöiden joukkoon ja ovat siinä onnistuneet, koska ovat tehneet niin hyviä sarjakuvia, että ovat vertailussa toisiin ympärillä oleviin tekijöihin pärjänneet.
Miten niin eskimoille ei voida myydä pakastimia? Beatlesit myivät rock-musiikin Amerikkaan. Italialaiset myivät sinne lännenelokuvia. Kulttuurissa sitä tapahtuu koko ajan. Niiden pakastimien täytyy vaan olla tarpeeksi hyviä.
Eli kyllä suomalainenkin sarjakuvantekijä voi ihan hyvin mennä kilpailemaan Ranskan tai USA:n markkinoille, kunhan on valmis tosissaan vertaamaan töitään sikäläisiin vastaaviin. Ei meissä ole mitään lähtökohtaisesti muita huonompaa joka tekisi sen mahdottomaksi.
Eri asia sitten on, kannattaako niitä töitä ensin yrittää julkaista Suomessa ja sitten vasta yrittää sinne maailmalle - minä sanoisin, että jos joku tarpeeksi lahjakas tekijä löytyy ja hänellä olisi kiinnostusta piirtää esim. Marvelille tai Dargaudille, niin eiköhän sitten ole syytä lähteä suoraan paikan päälle, koputtamaan Marvelin tai Dargaudin, eikä suomalaisten kustantajien ovia.
ihan totta näin käykin kuten
Sami Makkonen ja
Sami Kivelä näyttävät.
itse en usko että täytyy olla nimeltään Kari tai Sami päästäkseen tuohon.
Mutta tietty jos ollaan valmiit hyväksymään ettei mikään ikinä muutu niin hyvä näin.
Minä vaan ihmettelen mitä mää oikein ihmettelen: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi. Strippisarjakuvaa ei Ranskassa edes tunneta.
Mutta esimerkiksi Meti-tyylistä sarjakuvaa siellä ei tehdä, ei liioin Ville Rannan kaltaista ilmaisua (no Joann Sfar juu on sinne päin), siksi ne kiinnostavat maailman suurinta sarjakuvamaata.
täällä sitä tehdään joten miksi me tarvitsemme sitä lisää täällä? Miksi me myymme eskimoillemme pakastimia?
Ja miksi oletetaan että täkäläinen anti on se sama pakastin eikä samalla tavalla uudistava kuin siinä meti-sarjakuvassa? Miksei edes yritetä myydä eskimoille ilmalämpöpumppuja?
Keskustelua seuratessa kiinnitin huomiota...kyselisin sitä että miksi tämäkin keskustelu painottuu lähes täysin piirtämiseen, mites tuo kirjoituspuoli? Kuka muu kuin toinen graafikko jaksaa innostua sarjakuvasta joka näyttää tosi hienolta mutta jossa ei ole mitään sisältöä?
vastasit itse: amerikkalainen kulttuuripiiri. Sama pätee siihen mitä VesaK sanoi
: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi.
Ja mikä olikaan se maailman suurin sarjakuvamaa? miksiköhän?
Petteri on ihan oikeassa
Edelleen olen silti sitä mieltä, että tämä paljon puhuttu vastakkainasettelu "taiteen" ja "viihteen" kesken elää lähinnä joidenkin (äänekkäiden) fanien mielissä. ..... Pidän molemmista ja niin tuntuu pitävän moni muukin "skenen sisäpiiristä".
haluamatta vääntää lausettasi päinvastaiseksi juuri tuo.
"skenen sisäpiirissä".
Siellä "skenen" ulkopuolella on paljon ihmisiä, menemättä maan rajojen ulkopuolelle jotka lukisivat sarjakuvaa jos heitä kiinnostavaa sarjakuvaa olisi.
Skene ei sitä heille tarjoa riittävässä määrin, ulkomaat tarjoaa.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa kaikkia ei kiinnosta suomalainen arkinen melenkolia johon liittyy ne kliseet jota sinne koko kulttuurimme ajaa.
Minä en arvosta matti &teppo eppu normaali kaurismäki kulttuuria jonka lakipiste on anna-leena härkönen. se on nähty ja on
minulle yhtä tyhjää kuin ennenkin.
Ei sitä kieltää pidä silti tai alkaa elää jossain absurdissa fantasiamaailmassa jossa Suomen sarjakuvaseura on ennakkosensuuriviranomainen.
Toki foliohattuleiman lyöminen toiselle auttaa omaa argumentaatiota.
Hyvä esimerkki on tämä
viesti Ville Rannasta. se on kaunis herkkä ja tärkeä. se on saanut aikaan uuden sarjakuvasta innostuneen ihmisen.
Se on tärkeää.
Se että oma kantani on joka kohdassa vastakkainen samasta tuotannosta ei vähennä Rannan arvoa tässä tapauksessa.
Mutta entäs ne muut jotka ajattelevat kuten minä? meillä on Lukkarisemme, Hiltusemme, Rauhala ja Manninen, jos hyvin käy Sinisalo ja Rautkorpi liittyvät joukkoon.
Riittääkö se? Onko se kaikki mihin voidaan yltää?
Uskon vakaasti että "skenen" tuolla puolen on ihmisiä jotka ostaisivat sata kertaa ennemmin Kätyrit kuin Rannan, mutta jälleen kerran raha.
Sama syy joka on muutenkin rampauttanut kulttuurin yleisesti hyväksyttyyn muottiin vrt. kirjakuvitukset. Miksi maksaa paljon kuvittajalle kansista kun kuvapankki ja photari tekee saman puolet halvemmalla?
Miksi tehdä kalliilla Suomessa jos Kiinassa se maksaa promillen?
Ei tässä mitään salaliittoa tarvita.
Tiedän kyllä ettei purkaukseni vaikuta mihinkään, on korkeintaan yksi raivokas meemintynkä jonka voi sivuuttaa pituudella ja niillä hiton kiroitusvihreillä. täytyy palata arkeen jossa ainoa optio on tyytyä että katrihelena ja Aleksi mäkelä rulettaa ja tyytyä siihen että meidän lampi on pieni mutta ollaan siinä isoja kaloja.