Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miha

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #165 : 03.11.2011 klo 15:24:08 »
...ihan kuin iteraatio tarkoittaisi sitä, että hinkataan loppuun asti. Kyseesssä on kuitenkin kokonaisuudellisesta ryhdittämisestä tasaisen hyväksi tuotteeksi. Se, että tehdään voitava niillä meriitein, mitä mahdollista, ei tarkoita pyörän keksimistä uudelleen, mitä tunnut tarkoittavan. Hyvä tuote ei saata myydä räjähdysmäisesti, mutta tasaisesti, verrattuna paskasti tehtyyn. Pitäisi nyt sinun tekijänä tietää, miten vaikeaa sarjakuvanteko on. Enkä nyt tarkoittanut vain visuaalisin meriitein, vaan myös tarinan kuin kerronnankin osalta, mikä tuntuu olevan aika monella tekijällä hakusessa.

En tarkoittanut sitä. Yksityiskohtainen keskustelu tuotantolinjojen termeistä, niiden tulkinnoista (varsinkin lausehirviö "kokonaisuudellisesta ryhdittämisestä tasaisen hyväksi") ei minusta liity käsitteeseen "sarjakuvanteon vaikeus", ellei sillä tarkoiteta kapulakielen vaikeutta - eli tämä ei ole enää relevantti tämän keskustelun aiheelle.

Tarkoitin sitä, että olen kokemukseni perusteella vakuuttunut että sellaista kustantajaa ei olekaan joka varmalla tietäisi mikä voisi myydä, ja sitä että tuotantoarvot eivät takaa myyntilukuja. Se ei tarkoita sitä että kyseenalaistaisin ehdottomasti muuten tuottamisen tai kehitysprosessin merkityksen, joskin yhden hengen sarjisprojekteissa se ei tunnu yhtä tarpeelliselta, toisin kuin yksinkertainen palaute ja parantelu.

Mutta lopetan nyt tähän, koska tästä tulee muuten loputon suo - olisi muutakin tekemistä :)

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #166 : 03.11.2011 klo 15:31:41 »
Olisi sitä kiva nähdä oikeita lukuja ja kytköksiä kuin keskinäisten kavereiden kehua tuosta suomalaisen sarjakuvan voittomarsista.

Kaverisyytökset sikseen jättäen ja silläkin uhalla, että profiloidun entistä vahvemmin jonkinlaiseksi suomalaisen sarjakuvan cheerleaderiksi: sarjakuvan suunnitelmallinen vienti on jotakin, mitä meillä nyt pikku hiljaa alkaa olemaan ja jota aiemmin ei ollut. Tässä on auttanut tekijöiden 2000-luvulla yleistynyt ennakkoluuloton suhtautuminen ja kansainvälistyminen. Ne ehdokkuudet ja palkinnot Angoulemessa ja Luzernissa eivät ole sattumaa, eivätkä ne ranskankielisen alueen kustannussopimukset ole syntyneet vahingossa.

Ei niin, että vienti olisi jonkinlainen sarjakuvantekijöiden ansaintaongelmat ratkaiseva taikaluoti. Mutta se on yksi konkreettinen mahdollisuus saada töitään julki.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #167 : 03.11.2011 klo 15:33:48 »
Eikös yksi mahdollisuus olisi myös digijulkaisu?

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #168 : 03.11.2011 klo 15:34:38 »
Hölynpölyä.

Jos olet koskaan verrannut Diamondin listoja ja Suomalaisten kirjakauppojen liikkeiden valikoimia tai toimintatapoja, niin tiedät hyvin, etteivät nämä ole millään tasolla verrannollisia puljuja - tai edes kaulimia.
Jatkuvalla syötteellä kuullut pienlevikkisimpien juttujen tekijöiltä Diamondin alasajosta. Jatkuvasti kuullut Suomalaisen sorsimista omakustanteita kohtaan. Se, mistä johtuu, motiivit ja syyt, ovat oma asiansa, mutta aika samanlaista itkemistä se on. Kerro ihmeessä, mikä ero näillä samasta asiasta itkevillä mielensäpahoittajien ero sitten on.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #169 : 03.11.2011 klo 15:38:23 »
Eikös yksi mahdollisuus olisi myös digijulkaisu?

Digijulkaisu onkin kiinnostava aihe! Mutta digitaalisen tulevaisuuden ennustaminen vasta vaikeaa onkin (Reinventing Comics - never forget!). Kustannusalahan on digimurroksen kourissa ja suuntaviivoja vasta vedellään. Sarjakuvan myynti digitaalisena on ainakin lähtökohtaisesti haastavampaa kuin romaanin.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #170 : 03.11.2011 klo 15:41:01 »
Luulenpa Digijulkaisuihin siirryttäessä kokonaan voidaan sanoa hyvästi monille julkaisuille. Joku insinööri keksii/kehittää taiteen Spotifyn ja sitten voidaan todeta lehtien laukkauttuessa että olipahan taas insinööreistä hyötyä.

Tai kunnes mitään ei enään myydä fyysisenä kirjana kaikki piratismihösötykset vievät nekin vähän osteliat. Mikä siinä? Kun saa ilmatteeksi.
Kello- viiden- tee.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #171 : 03.11.2011 klo 15:43:41 »
Jatkuvalla syötteellä kuullut pienlevikkisimpien juttujen tekijöiltä Diamondin alasajosta. Jatkuvasti kuullut Suomalaisen sorsimista omakustanteita kohtaan. Se, mistä johtuu, motiivit ja syyt, ovat oma asiansa, mutta aika samanlaista itkemistä se on. Kerro ihmeessä, mikä ero näillä samasta asiasta itkevillä mielensäpahoittajien ero sitten on.

Näkemilläni Diamondin listoilla on aina ollut mukana satoja pienkustantajia. Suomalaisen kivijalkaliikkeiden sarjakuvavalikoimiin ei oteta edes suurimpien kustantajien julkaisuja. Hyvä jos hyllyssä on pari Fingerporia ja Viiviä & Wagneria.

Eli toisessa tarjolla kuukausittain tuhansia sarjakuvia, toisessa pikkiriikkinen murto-osan murto-osa tarjonnasta. Ero on aika massiivinen.

Se, että tilanne menee huonompaan suuntaan jenkeissä ei poista sitä tosiasiaa, että jo lähtökohtaisesti näiden puljujen vertailu ontuu. Toinen myy, toinen levittää.

Taitaisi jenkeiltä päästä parku, jos Diamond toimisi kuin Suomalainen. Kauppojen hyllyille päätyisi vain pari alpparia kuukaudessa...
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #172 : 03.11.2011 klo 15:47:37 »
Digijulkaisu onkin kiinnostava aihe! Mutta digitaalisen tulevaisuuden ennustaminen vasta vaikeaa onkin (Reinventing Comics - never forget!). Kustannusalahan on digimurroksen kourissa ja suuntaviivoja vasta vedellään. Sarjakuvan myynti digitaalisena on ainakin lähtökohtaisesti haastavampaa kuin romaanin.

Johtuisikohan se osaksi siitä, että ihmiset ovat jo oppineet että digitaalinen on pääsääntöisesti ilmaista, tai ainakin saatavilla ilmaiseksi jos haluaa.

Luulenpa Digijulkaisuihin siirryttäessä kokonaan voidaan sanoa hyvästi monille julkaisuille. Joku insinööri keksii/kehittää taiteen Spotifyn ja sitten voidaan todeta lehtien laukkauttuessa että olipahan taas insinööreistä hyötyä.

Tai kunnes mitään ei enään myydä fyysisenä kirjana kaikki piratismihösötykset vievät nekin vähän osteliat. Mikä siinä? Kun saa ilmatteeksi.

Luulen että digijulkaisuun liittyy sekä positiivisia että negatiivisia puolia. Toisaalta painatuskuluja ei ole ja ne leviävät tehokkaasti, toisaalta taas niiden sekaan hukkuu yksittäinen julkaisu varmasti helpommin kuin kirjahyllyyn ja niitä on helpompi kopioida kaverille ja ladata netistä kuin sarjakuva-albumeja.

Itse olen fyysisen alpparin kannalla... Joissain määrin digijulkaisu on ok, mutta toivon ettei siihen koskaan siirrytä kokonaan. Joissakin piireissä tuntuu yleistyvän mielipide, ettei lukemistoa edes tarvitse tai kannata omistaa fyysisenä. Osittain se varmasti pitää paikkansa, mutta tunnen itseni vanhaksi kun kirjahyllyt ovat vielä tärkeitä.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #173 : 03.11.2011 klo 15:52:35 »
Tai kunnes mitään ei enään myydä fyysisenä kirjana kaikki piratismihösötykset vievät nekin vähän osteliat. Mikä siinä? Kun saa ilmatteeksi.

Sen verran moni nettisarjakuva myy ihan mukavasti myös painotuotteina, joten en usko kovin nopeaan muutokseen tässä. Voihan sarjisstripitkin lukea netistä ilmestymispäivänä, eikä tuo näytä liiemmin vaikuttavan myynteihin. Nohevat warettajat* ovat pystyneet hakemaan viimeisimmät supersankarilehdet skannauksina ilmestymispäivänään jo vuosikymmenen ajan, ja myynti on silti tasaista ts. tasaisen kehnoa. "Same day digital" on ollut totta jo vuosia ja tässä sitä ollaan edelleen.

* En minä, olen lainkuuliainen!

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #174 : 03.11.2011 klo 15:54:38 »
Toki monissa maissa amerikkalaisuuteen liittyy enemmän negatiiviisia mielleyhtymiä kuin suomalaisuuteen, mutta en näe suomalaisuudessa sellaista että se olisi jonkinlainen meriitti ulkomailla. Pikemmin päinvastoin. Suomesta on 2000-luvulla viety lähinnä vinksahtanutta vaihtoehtosarjakuvaa, mikä on luonut vahvan leiman suomalaiselle sarjakuvalle ulkomailla.

Ja tästä huolimatta suomalainen sarjakuva on 2000-luvulla myynyt maailmalla paremmin kuin koskaan aiemmin. Ja herättänyt enemmän kiinnostusta alan ulkomaisilla messuilla & tekijäpiireissä kuin edellisenä satana vuonna yhteensä.

Huitulan vuonna 2010 julkaistu tutkimus (https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16169/Huitula_Kristian.pdf?sequence=2) vahvistaa Tonin viestin ekan lauseen osittain. 2000-luvulla tapahtuneessa kansainvälistymisilmiössä kyse on todellakin suomalaisen sarjakuvan ennennäkemättömästä läpilyönnistä ulkomaan markkinoille. Mutta että kyse olisi paremmasta myynnistä kuin koskaan aiemmin, sitä tutkimus ei vahvista, ainakaan mitä tulee rahalliseen myyntiin. Sen sijaan tutkimuksessa todetaan ilmiön merkityksen olleen pikemmin taiteellinen kuin taloudellinen.

Ottaen huomioon että Muumin tekijä sai korkeata kuukausipalkkaa usean vuoden ajan (Juhani Tolvasen Muumi-luennon mukaan) ja että Muumi on ilmestynyt sarjakuvana enimmillään 120 lehdessä yhtäaikaa ja sitä on julkaistu myös kirjoina useissa maissa vuosikymmenten ajan, luulisin että vuosien 2000-2010 myynti ei yllä lähellekään 1900-luvun myyntiä. Mutta tätä luuloani en valitettavasti pysty vahvistamaan mistään lähteestä.

Mutta pitää varoa tekemästä sellaista päätelmää, että viimeisen kymmenen vuoden väitetty parempi myynti & kiinnostus verrattuna vuosiin 1900-1999 johtuisi suomalaisuudesta tai siitä että vienti on keskittynyt vinksahtaneempaan tuotantoon. Todennäköisempää on että buumi johtuu kulttuurin globalisoitumisesta ylipäätään ja tekijöiden omasta aktiivisuudesta, mikä myös Huitulan tutkimuksessa tuodaan esiin.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #175 : 03.11.2011 klo 16:00:03 »
Nohevat warettajat* ovat pystyneet hakemaan viimeisimmät supersankarilehdet skannauksina ilmestymispäivänään jo vuosikymmenen ajan, ja myynti on silti tasaista ts. tasaisen kehnoa. "Same day digital" on ollut totta jo vuosia ja tässä sitä ollaan edelleen.

Joo, totta, mangaharrastajathan esmes lukevat suurimman osan netistä. Shonen Jump nosti taannoin äläkän kun uudet kappaleet olivat ladattavissa ennen kuin itse lehti oli edes myynnissä. Samalla Japanissa mangan myynti kituu, mutta en tiedä johtuuko se enemmän siitä etteivät ihmiset enää lue sarjakuvaa, vai siitä, että kaikki lukevat sen netistä.

Mut en usko että kaikkia vähänkään marginaalisempia alppuja vaivauduttaisiin skannaamaan nettiin. (Edit: Mutta jos ne ovat valmiiksi digitaalisia, tilanne on tietenkin eri) Voi olla että digipelko on vain sitä että on itse liian vanha. Jos olisin syntynyt iPad kädessä, voisi mielipiteeni olla eri.

Mutta kuinka hyvin digijulkaisut kestäisivät aikaa? Vanhan kirjan tai albumin voi lukea vaikka sadan vuoden päästä ilman ongelmia, eivätkä ne vaadi sähköä.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 16:01:46 kirjoittanut Aura »

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #176 : 03.11.2011 klo 16:15:42 »
Ja tästä huolimatta suomalainen sarjakuva on 2000-luvulla myynyt maailmalla paremmin kuin koskaan aiemmin. Ja herättänyt enemmän kiinnostusta alan ulkomaisilla messuilla & tekijäpiireissä kuin edellisenä satana vuonna yhteensä.

Mitäköhän voisimme tästä oppia?

 Kirjamessuilla joku luennoitsija antoi ymmärtää joidenkin ulkomaalaisten toimijoiden kutsuvan suomalaista sarjakuvakenttää "maailman tällähetkellä kiinnostavimmaksi" .
 
 Tietyllä tapaa meidän kaupallisen sarjakuvan huono tilanne on jonkinlainen vahvuus.
Kun ei ole tekijöitä työllistäviä kaupallisia studioita, ei tekijöillä ole mitään tarvetta pakottaa itseään johonkin valmiiseen tyylilliseen muottiin.  Tuloksena on hyvin monipuolista tuotantoa.
 
 Kuvitelkaa hagelbergejä ja tukiaisia töissä Disneyllä tai Marvelilla
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #177 : 03.11.2011 klo 16:18:56 »
Mutta pitää varoa tekemästä sellaista päätelmää, että viimeisen kymmenen vuoden väitetty parempi myynti & kiinnostus verrattuna vuosiin 1900-1999 johtuisi suomalaisuudesta tai siitä että vienti on keskittynyt vinksahtaneempaan tuotantoon. Todennäköisempää on että buumi johtuu kulttuurin globalisoitumisesta ylipäätään ja tekijöiden omasta aktiivisuudesta, mikä myös Huitulan tutkimuksessa tuodaan esiin.

Muumien suhteen olet tietysti täysin oikeassa.

Toisaalta onhan näitä vientiponnistuksia ollut jo aiemminkin useita. Mieleen muistuu yksi ikivanha tapaus, johon myytäväksi valikoitiin kotimaisia tekijöitä sillä perusteella, että he olivat menestyneet täällä meillä kaupallisilla areenoilla, tekivät viihteellistä toiminta/seikkailu/huumori/etc-sarjakuvaa ja olivat tasoltaan kaikkien mielestä vähintäänkin verrannollisia ulkomaan epeleihin.

Käytännössä ponnistus kuitenkin epäonnistui ja vastaus oli maasta tai kustantamosta riippumatta samansuuntainen: "Hienoa jälkeä, mutta tämän tyylisiä ja tasoisia tekijöitä meillä on jo omasta takaa tarpeeksi. Ei teiltä löytyisi omaperäisempiä ja taiteellisesti massasta erottuvia tekijöitä?"

No silloin ei pahemmin löytynyt, mutta onneksi nykyisin löytyy.

Onhan se toki sääli, ettei edes joku Kari Leppäsen tasoinen mestari ole saanut omia upeita scifi-sarjakuviaan julki maailmalla kuin minimaalisten pienkustantajien ja parin albumin verran (siis pohjoismaisten Mustisten lisäksi).

Toisaalta joidenkin suomalaistahojen "vinksahtaneeksi" syyttelemä Ville Ranta kerää Ranskassa suitsutusta, kisaa Angoulemen pääpalkinnosta ja tekee sarjakuvaa isolle Dargaud-kustantamolle. Se ei voi olla huonoa mainosta suomalaiselle sarjakuvalle!

Ihmeellisiä ovat sarjakuvasuosion tiet. Ja paha niitä on ennustelemaan käydä. Ei kukaan tiedä ennalta, mikä myy ja mikä ei. Valmiiksi siloiteltu, viihteelliseksi ajateltu ja helpoksi menestykseksi aiottu -resepti ei siis välttämättä ole tie onneen.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #178 : 03.11.2011 klo 16:25:33 »
Käytännössä ponnistus kuitenkin epäonnistui ja vastaus oli maasta tai kustantamosta riippumatta samansuuntainen: "Hienoa jälkeä, mutta tämän tyylisiä ja tasoisia tekijöitä meillä on jo omasta takaa tarpeeksi. Ei teiltä löytyisi omaperäisempiä ja taiteellisesti massasta erottuvia tekijöitä?"

Pistää miettimään, mikä on kaikkien niiden tuhannen mangasta vaikutteita ottaneen piirtäjän tulevaisuus. Omaperäisiä hybridityylejäkin löytyy maailmalta ihan tolkuttomasti.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #179 : 03.11.2011 klo 16:26:13 »
Onhan se toki sääli, ettei edes joku Kari Leppäsen tasoinen mestari ole saanut omia upeita scifi-sarjakuviaan julki maailmalla kuin minimaalisten pienkustantajien ja parin albumin verran (siis pohjoismaisten Mustisten lisäksi).

Toisaalta joidenkin suomalaistahojen "vinksahtaneeksi" syyttelemä Ville Ranta kerää Ranskassa suitsutusta, kisaa Angoulemen pääpalkinnosta ja tekee sarjakuvaa isolle Dargaud-kustantamolle. Se ei voi olla huonoa mainosta suomalaiselle sarjakuvalle!
Tähän liittyen olen mietiskellyt, että ehkä tämä nykyinen suuntaus johtuu siitä, että osa valtavirraksi mieltämäämme on alkanut muuttua yhä enemmän marginaaliksi (kuten amerikkalainen supersankarisarjakuva, joka alkaa olla enemmän harrastajien kuin kaiken kansan huvia) ja entinen vaihtoehtosarjakuva siirtyy sen tilalle.
Syynä tälle on ehkä se, että sarjakuva on viimeinkin lyömässä (jälleen) itseään läpi suuremman yleisön käsiin. Tämä suurempi yleisö taas on ehkä perinteisempiä romaanienkuluttajia, joille villerannat uppoavat paremmin kuin tiukkoihin alusvaatteisiin pukeutuneet sarjakuvat.
Tätä ajatusta tukisi, ainakin Suomessa se, että selkeimmin lapsille suunnattu sarjakuva (Aku Ankka) ei tunnu kärsivät lukijakadosta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva