Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 576145 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #705 : 18.05.2011 klo 16:30:14 »
Entä jos vertaat sitä alkuperäiseen 1960-luvun suomennokseen? Mikä on paras?
Aijai, nyt heitit hankalan! Tämä onkin kaksijakoinen juttu. Päädyn ratkaisuun, jossa osassa omasta lapsuudesta tutut suomennokset ja toisessa osassa vanhat suomennokset ovat niitä parhainta luettavaa. Pilviä hipovien miesten kohdalla puolustan edelleen hanakasti omasta lapsuudestani tuttua versiota. Kyseinen käännös on vain piirtynyt muistiini niin, että se tuntuu siltä ainoalta oikealta.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #706 : 01.06.2011 klo 18:33:17 »
Koitin lukea tuon murreliitteen kaikki jutut läpi ensin ilman vilkaisuja sanastoon. Ymmärtämisen kannalta se onnistuikin suurimmassa osassa, vaikka jotkin sanat tuottivatkin vaikeuksia. Ainoastaan Rauman murteen kohdalla putosin kärryiltä, minulla ei ollut pienintäkään aavistusta ilman kuvia mistä tarkalleen ottaen oli kyse. Kuin olisi viroa lukenut, eli juuri ja juuri tavoittamattomissa.

Miten muille toimi Oulun murre? Minua se muutaman vuoden Oulussa asuneena nauratti kun tajusin joidenkin tuosta tarttuneen minullekin. Lisäksi kääntäjäkin tuntui sukkelalle.

OP

• Vieras
« Vastaus #707 : 01.06.2011 klo 19:55:54 »
Murreliite oli todella mukava, liitteet eivät minuun kovin usein uppoa. Murrealbumeita en omista, mutta olen kyllä lukenut niitä. Hauskoja ovat, mutta luen mieluummin selevällä Suomen kielellä!

Lehti oli muutenkin mainio. Ei superhyvä, mutta tämän vuoden satoon nähden kylläkin ihan maittava pala. Parasta oli, että Jippes oli päässyt mukaan.

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #708 : 01.06.2011 klo 20:48:21 »
Parasta oli, että Jippes oli päässyt mukaan.
Paitsi että se tarina oli roskaa. Käsikirjoittajana Jippes ei ole koskaan oikein loistanut, hänen tarinansa tuppaavat menemään farssiksi.
Murreliite oli ihan hauska.  :P

mievaan

• Jäsen
  • Maija Meikäläinen junttilan kuusikosta päivää
« Vastaus #709 : 02.06.2011 klo 12:49:11 »
Minä viisaana ihmisenä ensinnä ajattelin kantta katsoessani, että murre-liitteessä tietenkin olisi sarjakuvia koirista. Käsitin väärin...  -_-¨
Oli kyllä hauska, kun tämmöstäkin tulee välillä. Parhaiten kolahti Oulun ja Pohjanmaan murteet, erityisesti ohorapuuro ja lehemä kuulosti tutulta. Stadin slangi taas tuntui kamalalta, etenkin akkarissa. Ettekai te oikeesti puhu tolleen?

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #710 : 03.06.2011 klo 00:53:31 »
Minä viisaana ihmisenä ensinnä ajattelin kantta katsoessani, että murre-liitteessä tietenkin olisi sarjakuvia koirista. Käsitin väärin...  -_-¨

Se oli sellaista kaksoismerkityksillä pelaamista katsos. Huumoriksikin sanovat. ;)

Rauman murre on muuten oikeasti Rauman giäl. Jos Helsingin murrekin on kerran Stadin slangia. Minulle tuon rauman ymmärtäminen ei tuottanut vaikeuksia. Tosin olen ehkä hieman etuoikeutetussa asemassa, sillä isäni on Raumalta kotoisin. Ei hän kylläkään giältä puhu eikä edes raumalaisella nuotilla (ainakaan enää, minun elinaikanani), mutta asia on kuitenkin aiheuttanut sen, että rauman giäleen on jonkin verran tullut tutustuttua — ainakin enemmän kuin murteisiin, joihin mitään henkilökohtaista suhdetta ei ole. Hienolta kuulostaa ja näyttää tuo raum.

Stadin slangi on tosiaan sovitettu nuorison suuhun sopivaksi tähän sarjakuvaan. Vaikea kuvitella, että Rööperin vanhat patut puhuisivat (anteeksi, bamlaisivat) jostain "sikasiisteistä" jne. Mutta miksi nuoret tyttöankat puhuisivatkaan kuin Rööperin vanhat patut...Pakko sanoa, että kyllä tuossa muutama ilmaisu nauratti kunnolla. Sami Garam on loistava näissä käännöstöissä. Hieno mies muutenkin.
Topolino & Orazio Cavezza

OP

• Vieras
« Vastaus #711 : 08.06.2011 klo 12:50:23 »
Pakko alkaa jo nyt hehkuttamaan:

Ensi viikolla alkaa seikkailusarja, jota olen odottanut joulukuusta lähtien. Huima Hansa -nimellä kulkeva seikkailu vie Ankat Turkuun ja Tallinnaan Tormod Løklingin käsikirjoituksen ja Arild Midthunin piirrosten voimin. Mukana on auttamassa myös Knut Nærum. Olen pitänyt kaikista heidän tekemistään sarjoista, siksi odotan tältä jatkosarjalta paljon.

Tämänpäiväinen lehti tarjosi ihan kivan tarinan Byron Ericksonilta. Tarkkana mitä toivot -tarinan kuvitti Ferioli ja minusta piirrokset olivat tarinaan maanmainiot.
Barksin kierrätyskin tarjosi hyvää viihdettä. Kallioveistos on suosikkejani Barksin lyhyemmistä sarjoista.
Ekan sivun yksisivuinen oli hyvä, muuten onneton lehti. Ja tuosta liitteestä en kehtaakaan sanoa mitään...

haplo

• Jäsen
« Vastaus #712 : 08.06.2011 klo 15:23:26 »
Uusimmassa lehdessä olleet hollantilaiset yksisivuiset antoivat hyvin vertailukohtaa edellislehden murreliitteen vastaaviin. Eihän nämä ole ollenkaan hauskoja ilman erilaisia murteita, tosin en minä niiden uskonutkaan olevan.

Barksin osalta viime aikoina on kierrätetty varsinkin Ankalliskirjaston alkupäässä julkaistuja tarinoita. Kallioveistos sekä aiemmat maharadzatarina sekä Pilviä hipovat miehet tulee ainakin mieleen.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #713 : 13.06.2011 klo 23:00:00 »
15.6. ilmestyvässä lehdessä alkaa kolmiosainen Hansa-seikkailu, joka tuo Ankat Suomen Turkuun. Myös ankantekijöitä. Käsikirjoittajat Tormod Løkling ja Knut Nærum sekä piirtäjä Arild Midthun vierailevat Turussa parin viikon päästä.

Timo

akuankka1313

• Huomenta.
  • Jäsen
  • Pöytä osaa puhua
« Vastaus #714 : 14.06.2011 klo 12:07:09 »
Yksi sietämättömimmistä asioista Akkarin tarinoissa on tämä oman kansallisen imagonsa korostaminen - kuka tietää monesko kerta tämä jo on, kun Midthun ja kumppanit tuovat Ankat Pohjoismaihin?
Huomenta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #715 : 14.06.2011 klo 13:01:41 »
kuka tietää monesko kerta tämä jo on, kun Midthun ja kumppanit tuovat Ankat Pohjoismaihin?

Odotas... ulkomuistista kolmas.

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #716 : 14.06.2011 klo 13:06:13 »
Odotas... ulkomuistista kolmas.

Aika vähän verrattuna siihen, kuinka monta kertaa italodisneyn sarjakuvissa on seikkailtu vaikkapa Venetsiassa...

mievaan

• Jäsen
  • Maija Meikäläinen junttilan kuusikosta päivää
« Vastaus #717 : 15.06.2011 klo 19:31:12 »
Yksi sietämättömimmistä asioista Akkarin tarinoissa on tämä oman kansallisen imagonsa korostaminen - kuka tietää monesko kerta tämä jo on, kun Midthun ja kumppanit tuovat Ankat Pohjoismaihin?

Joo oon miettiny samaa. Kova, kun kymmenisen vuotta sitten oli hurja asia, jos ankat kävivät Suomessa. Nyt se on jo ihan normaalia :). Liikaa pohjoismaalaisia tekijöitä? 

OP

• Vieras
« Vastaus #718 : 15.06.2011 klo 20:02:37 »
Minua se ei hetkauta niin kauan kuin tarinat pysyvät kuosissaan. Pohjoismaalaiset käsikirjoittajat ja piirtäjät ovat olleet mieleeni.
Hankala hansamatka samaten, tykkäsin kovasti aloituksesta. Eihän nuo kummoisia varsinaisesti ole, mutta jokin niissä aina säväyttää.
Barks-viittauksiakin oli saatu mukaan: Simppu Sininen ja (viimeisistä puhekuplista päätellen) myös Kalle Kepuli.
Muutenkin lehti oli mukava, lukuunottamatta Pelle-sarjaa.

Hankala hansamatka -erikoispainos olisi kiva saada Turusta. Lähiviikkoina on kaiketi tarkoitus käväistä Helsingissä, joten kai pikku kiepsautus Turun kauttakin onnistunee. Saa nähdä.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #719 : 15.06.2011 klo 21:50:16 »
Hankala hansamatka samaten, tykkäsin kovasti aloituksesta. Eihän nuo kummoisia varsinaisesti ole, mutta jokin niissä aina säväyttää.
Itse en pitänyt lainkaan. Tuntui tarinalta, jossa vain hypellään paikasta toiseen ja lopussa tapahtuu jotain (muka?) yllättävää.

Hankala hansamatka -erikoispainos olisi kiva saada Turusta.
Kuinkahan paljon tälle on kehdattu laittaa hintaa?