Kirjoittaja Aihe: Ville Ranta, Kaltio ja ilmaisunvapaus  (Luettu 174040 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

MarkZero

  • Jäsen
  • Viestejä: 688
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #195 : 26.02.2006 klo 23:07:35 »
Näinpä. Ehkä jos avaisi arabimaissa Suomen lippuja myyviä kauppoja (ja sivutuotteena sytkäreitä), voisi ensi viikolla olla miljonäärikerhossa? :) Sivutuotteena voisi myydä Tarja Halosen näköiskuvia ja Ranta-patsaita, jotka voisi murskata ja hyppiä päällä?

jiikoo

  • Jäsen
  • Viestejä: 46
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #196 : 26.02.2006 klo 23:08:52 »
Tulipa sitten tällainen julkilausumajuttu sähköpostiin. Laitanpa sen sitten tännekin siltä varalta, että joku haluaisi ihan nimellään ottaa julkisesti kantaa asiaan. Huomaa toimintaohjeet.

----- Edelleenlähetetty viesti alkaa -----

Tervehdys. Jos olet lukenut lauantain Kalevan ja Hesarin, tiedät
seurauksista, joita Ville Rannan sarjakuvan julkaisemisesta koitui Kaltion
 päätoimittajalle sekä Rannalle itselleen. Jos et, ne käyvät ilmi alla
olevasta tekstistä.
Tarkoituksemme on kerätä tähän julkilausumaan mahdollisimman monta
allekirjoittajaa sunnuntain aikana ja lähettää se sitten Kaltion
hallitukselle ja niille Oulun kaupungin henkilöille, jotka asiasta
vastaavat, sekä julkaista se Kalevan kulttuuriosastolla.
Jos haluat osallistua, laita alle nimesi ja tittelisi tai jokin muu määre
ja käännä viesti osoitteeseen:

  mika@klaffi.com

Välitä viesti myös tutuillesi allekirjoitettavaksi.

terveisin
Jarno Mällinen & Mika Ronkainen

JULKILAUSUMA:

--------------------------------
Ilmaisemme tyrmistyksemme ja paheksuntamme tavasta, jolla Oulun
kaupunki ja Kaltion hallitus reagoivat Ville Rannan Muhammed, pelko ja
sananvapaus -sarjakuvan julkaisuun kulttuurilehti Kaltion verkkosivuilla.
   Kaltion hallituksen päätös verkkosivujen sulkemisesta ja päätoimittaja
Jussi Vilkunan erottamisesta jää häpeäpilkkuna suomalaisen journalismin
historiaan. Tällainen hysteerinen sensuurihenki ei kuulu demokraattisen
yhteiskunnan sananvapauteen, saati sananvapaudelle rakentuvan kulttuurin
ilmiöitä esittelevään lehteen.
Asenteeltaan keskustelevan, tasapuolisen ja lempeän ironisen sarjakuvan
sensurointi saattaa paradoksaalisesti johtaa turhaan kohuun ja
vihamielisiin kuvitelmiin sarjakuvan sisällöstä.
   Oulun kaupungin päätös perua Ville Rannalta tilaamansa kuvitus J. V.
Snellman -koulukirjaan on osoitus ylilyövään itsesensuuriin kätkeytyvästä
kostomentaliteetista. Ratkaisu on paitsi selkärangaton, myös erityisen
irvokas hetkellä, jolloin Oulun kulttuuripääkaupunkihakemuksen
julkistamiseen on vain muutama päivä.
   Miten Oulu voi tällaisen munauksen jälkeen uskottavasti perustella
kelpaavansa kulttuuripääkaupungiksi?


----- Edelleenlähetetty viesti päättyy -----

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #197 : 27.02.2006 klo 00:15:20 »
Tuossa julkilausumassa Villen sarjaa luonnehditaan lempeän ironiseksi. Kvaakissa tässä ketjussa (sattumanvaraisessa järjestyksessä kirjoittajien suulla) on sarjaa tulkittu mm. näin:

Ainoa asia, mistä olisin mahdollisesti voinut närkästyä, oli Muhammedin kasvojen piirtämisestä (no onhan se naamari sentään), mutta Roju kertoi, ettei Islam tätä kiellä.
Sarjakuva  ei siis loukkaa islamilaisia.
Minusta Villen sarjakuva oli loistava.
Sivun 4 alussa Muhammed pudistelee tomua kaavustaan. Jotkut eivät kai vain osaa lukea sarjakuvia.
tässä sarjiksessahan Muhammedilla oli Arne Ankka -tyylinen tekonokkanaamari kasvojensa päällä
mahdollinen tilanne, että oululaisen taiteilijan provosoiva kuva ahmedahnenenäisestä Muhammedissa johtaa hurjimmassa tilanteissa väkivaltaan ja ihmisten kuolemaan
pääsyy Vilkunan erottamiseen löytyy kyseisen sarjakuvan lopusta
eivät missään tapauksessa olleet ketään tai mitään uskontoa loukkaavia, päinvastoin, piirroksissa keskusteltiin rakentavasti asiasta.
Loukkasihan se valtiojohtoa
Ranta kyllä mainitsee fundamentalistimuslimit, mutta lukija saa olla kyllä melko valveutunut, että ymmärtäisi Rannan puhuvan vain heistä
tekee Muhammedista entistä irvokkaamman
Ahmed Ahne -naamari meni kyllä minulta ohi ja niin varmasti myös suurimmalta osalta lukijoita
kunnioitan kyllä villeä, ehdottomasti yksi parhaimmista sarjakuvantekijöistä ... jotenkin sellainen tahallinen ärsyttäminen vaan hieman haiskahtaa
Juttu oli tavallaan pakina
sarjakuva nostaa niskakarvoja muillakin kuin lastensuojeluviranomaisilla
Jeups joo, huomasin toisella lukemalla, ettei siinä ollutkaan pieruja messissä.
Rannan sarjis puhui valtionjohdon raukkamaisuudesta.
Rannan juttu pikemminkin leimaa loputkin pohjoismaiset piirtäjät ja, mikä pahinta, viattomat kansalaiset anti-islamilaisiksi provokaattoreiksi.
Villen sarja oli enemmän kommentoiva kolumni sarjakuvamuodossa. Sama normaalikolumnina ei olisi tuottanut mitään kohua.
Rasismin ja populismin lisäksi sarjakuvasta löytyi itseironiaakin.
ahdasmieliset eivät myönnä pelkojaan vaan väittävät että joku kuviteltu mummo tai muslimi jossain "vetää tästä varmaan herneen nenään".
tulkitsin sarjiksen lähes provokaatioksi. Profeetta ja hänen kuvaamisensa, vieläpä irvokas naamari päässään ei mielestäni ollut ihan loppuun saakka mietittyä.
erottuu - ehkä Rushdieta lukuunottamatta - heistä siinä, ettei hänen pontimenaan näyttäisi olevan provokaatio, vaan tietyn kompleksisen position esteettinen hahmotus.
ei ollut sisällöllisesti oikein onnistunut sanomansa tavoittamisessa, oikeastaan päinvastoin, vähän tuli sellainen hävettävän paatoksellinen fiilis
Sarjakuvassa oli vakavaa dialogia aiheesta eikä yksipuolista pilkantekoa.
Villen sarjakuva oli sisällöllisesti varsin rauhallinen ja asian eri puolia pohtiva, joskin tietty siinä oli omaelämäkerrallinen /henkilökohtainen ote. En kyllä nähnyt sarjassa mitään provosoivaa tai loukkaavaa.
Tuo Muhammed-sarjakuva oli tosi asiallinen ja aihetta hyvin ja monipuolisesti käsittelevä.
Piirrokset valitettavasti olivat suttua.
Suomen sisukin tuumaa Sammon ja Tapiolan boikotointia. En lähtisi samaan rintamaan julkisuudessa viemään Kvaakia niiden kanssa.
jutussa käsiteltiin monella hyvin erilaisella tavalla vihaa, pelkoa, kammoa ja rasismia puolin ja toisin, mutta ennen kaikkea hämmennystä uuden maailman edessä. Varmasti paras analyysi koko tilanteesta ja varsinkin tavallisen ihmisen roolista siinä.
Hänen oivalluksiensa graniittiin taitaa vielä moni tylsyttää vähänkin älynsä.
ei se Rannan sarjis niin hyvä ollut, mutta sen aiheuttama reaktio täysin suhteeton
Ville otti kantaa keskusteluun
Sarjis on tosiaan harmiton ja asiallinen
En huomannut siinä mitään Muhammedia loukkaavaa
Rohkea temppu
mulla tuli Villen sarjiksesta olo että yritettiin sanoa, että Muhammed tai Islam tappaa
Muhammedin kuvaaminen hassuissa klovneria-vetimissä osoitti mauttomuutta, tarkoituksellista provokaatiota ( ehkä julkisuudentavoitteluakin?) sekä pilkantekoa, ja ennen kaikkea erittäin huonoa tilanteentajua.
naseva ja satiirissaan leikkaava
Ranta toteutti taiteilijan yhteiskunnallista vastuuta
mielestäni se oli hyvä
oho, nyt tuli pieni rimanalitus Villelle
provosointi toimiikin koukkuna suvaitsevammalle sanomalle.
Villen sarjakuvan paras osa ja kirpein kärki löytyy lopusta
kuinka tällainen muhamettien piirtely voisi yhtään auttaa asioita
Sarjakuvassa ei edes pilkata islamia, mutta uskonto on nyt niin pyhä asia, ettei siitä saa edes puhua.


"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

terhie

  • Vieras
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #198 : 27.02.2006 klo 00:32:30 »
Tänne ei uskalla kirjoittaa kun kaikki käyvät toistensa kurkkuihin heti.

Muillakin keskustelupalstoilla on aiheesta, siellä meininki on yhtä kiihkeää, mutta hiukka erilaisia näkökulmia myös:

http://www.parnasso.fi/

http://www.kiiltomato.fi/

Ruzaccho

  • Teol. yo, medianomi
  • Jäsen
  • Viestejä: 84
  • Et in Arcadia ego...
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #199 : 27.02.2006 klo 01:02:54 »
Keskustelu on piristävää. Tanskalaisten pilakuvien ja suomalaisen nationalistijärjestön kohdalla puheet sananvapaudesta tuntuivat lähinnä huonolta vitsiltä. Vaikkakin pohjoismaiseen ilmaisunvapauteen toki kuuluu oikeus julistaa ulkomaalaisvastaisuutta hakaristiliput hulmuten.

Eikä minulla ollut suhtautumisvaikeuksia tanskalaiskysymyksessä. On ihan kohtuullista kehottaa medoita toppuuttelemaan sen provosoinnin kanssa, sillä ilmiselvästi juttukumppani on liiankin herkkä provosoitumaan. Jos riidassa jompikumpi kykenee viileään päättelyyn, niin vastuu on sen jälkeen tällä osapuolella. Kuten äitini sanoi, kun lapsena riitelin siskoni kanssa: "Ei sillä ole väliä, kumpi aloitti, vaan sillä, kumpi lopettaa".

Hyväksyn siis täysin, varauksetta, esimerkiksi valtiojohdon anteeksipyynnön kuvien julkaisemisen johdosta. Sehän ei kavenna sananvapautta, että puhutaan kauniisti diplomaattien kielellä.

Tämä kotimainen soppa sopii paljon paremmin. Etenkin kun typeryyksiä on ehditty tehdä niin paljon, mutta kukaan ei ole vielä kuollut.

Operaation vaiheet.

Kaltion sponsoreilla on oikeus vetäytyä yhteistyöstä, vaikka ilman perusteitakin. Jos ei miellytä, ei miellytä. Suoraselkäinen journalisti ei tästä hätkähdä, vaan menee sitten vaikka konkurssiin; "raha ei meilä määrää". Tosin nyt määräsi.

70-luvun itsesensuurista ei ole kyse silloin, kun lehti antaa periksi rahoittajilleen ja siivoaa toimituksen vallankumouksellisista aineksista. Tosin melko 70-lukulainen henki on juuri tässä, että tehdään "normalisointi". Tavallisesti se merkitsee myös tasapäistämistä ja viestimen syöksykierrettä unohdukseen. Kaltio on normalisoitu jo kertaalleen 60-luvun puolivälissä, kun Erno Paasilinna heivattiin pois päätoimittajan tehtävistä.

Yhdistyksen hallituksen ja sen yksittäisten jäsenten toiminnan etiikassa on vielä miettimistä.

Päätoimittajan potkuille voi toki löytyä peruste. Selvästikään palkattu työntekijä ei nauttinut julkaisijan luottamusta. Siis annetaan kenkää. Toinen juttu kokonaan on se, että on tapana antaa päätoimittajalle vastuu sisällöstä ja vapaus sen toteuttamiseen. Jos sisällössä on häikkää, päätoimittaja vastaa siitä oikeudessa. Mikäli julkaisijan hallitus ottaa kantaa sisältöön, päätoimittajalla ei ole mitään virkaa.

Oulun kaupungin toiminnalle ei ole minkäänlaista perustetta. Ei ainakaan mitään sellaista, jonka voisi julkisuuteen päästää, oletan.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #200 : 27.02.2006 klo 01:26:54 »
Rojun posteissa on ollut paljon pointtia. Hienoa, että palasit keskusteluun.

olen tässä kävelyllä ja saunassa ankarasti miettinyt tätä hommaa, ja vaikka olen Rannan sarjista kritisoinut,yhtäältä siitä, että se on monella tasolla turhan harkitsematon, haluan selventtä lausumaani: Sanon siis, että hänen ei olisi kannattanut kuvata Muhammedia vappunaamarissa pieksemässä itse sarjiksen tekijää näin kärjistyneessä tilanteessa, hänen olisi kannattanut miettiä, että sarjis saattaa valua fanaatikkomuslimien käsiin, Kaltion päätoimittajan olisi kannattanut miettiä, että onko sarjis valmis ja sopiva esitettäväksi, ja edustaako se lehden linjaa.

En suinkaan sano, että heidän olisi pitänyt mitään tai etteivät olisi saaneet.

Itse vain en haluaisi lisätä vihan kokkoon pökköä pesään, mikäli se heijastuu viattomien länkkärien ruumiinvammoina.

Pakkosensuurit ja erottamiset ja kuvitusten peruuttamiset menee hysterian osastolle. Se, että Vanhanen pyyteli Suomen Sisun juttua kv-anteeksi liittyy minusta suomettumista enemmän suomalaiseen turvayhteiskunta -ajatteluun. Elämme valtiossa, jossa ei pommit pauku kuin Hervannassa ja kadulla saa aika huolettomasti kulkea ja suustaan päästellä sammakoita - suomalainen turvallisuus halutaan viedä matkalaukussa ulkomaille mukaan, ja valtionjohdon tehtäviin kuuluu mielestäni suomalaisten turvallisuuden turvaaminen myös ulkomailla, mikäli siihen jollakin konstilla voidaan vaikuttaa.

Ja jos se koetaan nöyristelynä, niin so be it. Toisaalta minä olisin toivonut, että Halonen olisi presidenttinä ottanut hieman enemmän maailmanparantajuutta presidentin toimenkuvaansa, mutta lopulta ymmärrän, että politiikka on paljon diskreetimpi ja monimutkaisempi masiina.

Mitä Villen kohtaloon tulee, uskon, että yksi kuvitushomman menettäminen ei paljoa hänen lompakkoa kurista - valtakunnan - ja kv- julkisuus tutkitusti lisää kuukausiansioita 5-kertaisesti. Eli pitkässä juoksussa, oli kuinka harkittu tai harkitsematon tempaus tahansa tässä kyseessä, se koituu tekijän eduksi. Ville selviää sankarina. Ja samalla hän varmasti taiteilijana saa hyvän tilaisuuden oppia taitelijan vastuuta - näin halutessaan, ja todistaa yhtä perhosefektiä.


Rojun esilleottamat epäkohdat muslimimaailmassa ovat tärkeitä ja isoja asioita, ja vaikka aiemmin pilakuva-osastolla toin keskusteluun relativismi-läppää eri maailmankuvien yhteismitattomuudesta (viime kädessä moraali on muovailuvahaa, jokainen kulttuuri muovaa sen omakseen), riepoo minua syvästi vääryydet, joita mm. muslimimaissa ihmiset joutuvat kohtaamaan.

Halveeraavat pilakuvat tuskin siinä paljon auttavat, vaikka Jyllandspostenin kulttuuritoimittaja retorisesti hienosti onnistui perustelemaan kuinka hieno ja jalo ele pilakuvien julkaisu oli.

Mitä enemmän Islamiin perehtyy, sitä rujommaksi sen sisus paljastuu. ( Tuossa http://www.apostatesofislam.com/ -sivulta sitaatti:

 Muhammad’s life is that of a gangster godfather. He raided merchant caravans, looted innocent people, massacred entire male populations and enslaved the women and children. He raped the women captured in war after killing their husbands and told his followers that it is okay to have sex with their captives and their “right hand possessions” (Quran 33:50) He assassinated those who criticized him and executed them when he came to power and became de facto despot of Arabia. Muhammad was bereft of human compassion. He was an obsessed man with his dreams of grandiosity and could not forgive those who stood in his way. )

Jos uskonnon kantaisä oli niin väkivaltainen ja "vihollisia" (=ei-muslimit) halveksiva, mitä voi kuvitella seuraajien uskonnostakaan.

Lukuisien hirmuhallintojen harjoittama alistamispolitiikka pitäisi länsimaisin silmin saada kuriin, kuten myös nälänhätä ja saasteongelma. Mitä tehdä ja mihin tarttua? Vaikka globalisaatiota kyltymättömänä kulttuureja ahmivana petona pidänkin, en voi välttää ajattelemasta, että paljon hyvääkin länsimainen kulttuuri voi tarjota, lukutaidon (arabimaissa 60%, kehitysmaissa keskimäärin 72-74%), sanan - ja ajattelunvapautta, tasavertaisuutta sukupuolesta ja yhteiskuntaluokasta huolimatta.

Pommeilla tai avoimella provokaatiolla ei kovin hyviä tuloksia olla synnytetty. Salman Rushdien ja Marjane Satrapin kaltaiset tekijät ovat minusta äärimmäisen tärkeitä,vaikka heidän teoksiaan fanaatikkomuslimimaissa pannattaisiinkin.

(edit: tarkoitus oli ottaa enemmän kantaa sananvapaus-tematiikkaan, mutta ehkä se sitten päässäni ei ole tämän sopan olennaisin aines - vaikka olennainen onkin. Ja joidenkin esittämät ajatukset siitä, että itsesensuurilla vahvistaisimme fundamentalistimusimien asemia, on kiinnostava ja vaatii lisäpohdintaa...)
« Viimeksi muokattu: 27.02.2006 klo 01:35:46 kirjoittanut Veltti »

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #201 : 27.02.2006 klo 01:32:19 »
Tänne ei uskalla kirjoittaa kun kaikki käyvät toistensa kurkkuihin heti.

Se johtuu siitä kun ihmiset tuntevat toisensa IRL. Ainakin osittain. Tietää (tai luulee tietävänsä) kenen kantti kestää. Ja nurkan takaa ei viitti herjata koska sen tietää tulevan vastaan joka tapauksessa. Mutta kyllä pienissäkin piireissä pitää pystyä avaamaan suunsa, ja pystyykin. Minusta kvaak on foorumiksi sivistynyt. Ainakin käytöstavoiltaan.

Parnasson ketjussa oli hyviä juttuja, ja Hesarin. Kalevaa luin myös.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #202 : 27.02.2006 klo 03:02:49 »
Kiitti Ruzaccho hyvästä kirjoituksesta. Tämä nyt toistaa noita edellisiä, mutta ehdin jo kirjoittaa.
 
Olen monomaanisesti puhunut enimmäkseen siitä mitä Suomessa tapahtuu, koska Villen sarjakuvalla ei näkemykseni (ja hiljaisen toiveeni) mukaan ole sen laajempaa merkitystä. Olen miettinyt miksi HS-kirjoittaa mitä sattuu (eikö se liity sananvapauteen?) Olen myös miettinyt sitä mikä on länkkärin ja muslimin ero? Ja kuvakäsitykset meidän kulttuureissa. Toisin kuin monille muille täällä puhuneille, nämä asiat eivät ole olleet minulle yhtään selviä, anteeksi vaan. Ainakin kolme ihmistä on täällä "tiennyt" että Muhammedin esittäminen kuvana ei ole Islamissa mikään kummoinen juttu, ja viisi on kompannut että se naamari oli helvetin okei. Ei ollut. Mutta sitä Muhammed asiaa olen yrittänyt selvittää sillä mielestäni se on yksi avain islamilaisten rajuihin reaktioihin. Ajattelin myös että tämä kuvan voima ja pyhyyden käsite (sellaisena uutena juttuna) olisivat mielenkiintoisia asioita.

Noh, toki suurempi syy mellakoihin on varmaan Napoleonista tai jostain alkanut islamin polkeminen jota länkkärit ovat harrastaneet aika huolella. Tietoni äärimuslimismista ovat minimaaliset, mutta näkemykseni mukaan tietty historiallinen kehitys on vain kulminoitunut tässä (eikä vähiten jenkkien ansiosta). Ihan samaan tapaan kuin vuosia jatkunut pörssiyhtiöiden öykäröiminen ihmisten työpaikkojen kustannuksella ja muu pompottaminen (epävarmuus toimeentulosta) kulminoituu Suomessa jonkin yksilön kohteluun. Kaikkeen tarvitaan tekosyy jonka varjolla voi vähän purkaa höyryjä. Suomalaisille sarjakuvapiirtäjille se tekosyy on sananvapaus. Islamilaisille se tekosyy on yksi tietty kuva. Kaupungin kansliat pääsevät piikikkäästä kulttuurihörhöstä (Ville) eroon vetoamalla johonkin epämääräiseen kansainvälisyyskelpoisuuteen. Mistä minä näitä syitä tiedän, kun Villekään ei kerro.
Paljonko luulette että noin 1000 kpl:n levikillä ilmestyvä lehti voi rahastaa mainoksilla? Aivan. Kyllä se mainostaminen on isoille firmoille ihan hyväntekeväisyyttä. Tämä saattoi olla kätevä tapa päästä eroon työläästä ja hankalasta mainosten kanssa säätämisestä. Rationalisointia? Konsernitasolta! Tod. näk.

Kaltio voisi aivan mainiosti ryhdistäytyä hankkia kokoisiaan ja näköisiään mainostajia. Miksi ylipäätään yrittää pitää sposoreita jos haluaa kuseksia nurkkiin ympäriinsä. Tai miksei Kaltio tee Kiasmat? Siellä ollaan iloisia. Näytellään taidetta ja kivoja logoja ihmisille. Yhdessä yritysten kanssa - nätisti. Ville voisi tosiaankin päättää haluaako tehdä rahahommia vai taidetta? Newsflash: elämässä ei voi aina saada kaikkea (ja kai sille maineellekin voi vähän laskea arvoa?). On hyväksyttävä se että ei voi VÄLTTÄMÄTTÄ olla yhtä aikaa rakkikoirana räksyttävä, köyhä, katu-uskottava taiteilija ja tehdä samaan aikaan jotain pompöösiä Kaupungin Projektia. (En ymmärrä miten tämäkin päivänselvä asia on jotenkin saatu jengattua sananvapauskytkökseen?) Kari oli instituutio mutta niin vain hänelläkin tuli sananvapauden raja vastaan kun aika jätti ymmärryksestä. HS-konserni on muuten kunnostautunut tässä oikein pitkällä aikavälillä (mutta silloin ei vielä tunnettu netin hiekkalaatikkojournalismia).
Nyt haasteena on ihan erilainen maailma kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Firmat toimivat ylikansallisesti. Suomi ei ole pelkkä Suomi (eivätkä poliitikot suomen poliitikkoja) vaan tuleva EU:n pj jonka tehtävä on yrittää saada Turkki uitettua EU:hun. Kyllä siinä byrokraatit joutuvat käyttämään kaikki keinot mitä löytyy. Mutta kiitetäänkö heitä uhrautuvasta työstä (jotta saataisiin edes joku järkevä tyyppi sinne)? Ei. Ei kiitetä.

Englannissa tiemmä Islam on (1,8miljoonaa muslimia, siellä vai kuinka?) aiheuttanut jonkin verran itsesensuuria ja muuta sellaista, mutta siellä kumminkin yritetään elää rinta rinnan. Emminä tiedä voisinko elää moisessa maassa. Voisin varmaan, (kaverit ei oo kauheesti valitelleet). Klassikko oli se yleisönosastokirjoitus jossa vaadittiin että Suomen pitäisi lakata hankkimasta öljyä lähi-idästä, eli boikotoida heidän tuotteitaan. Kansan syvistä riveistä osataan neuvoa päättäjia ja heittää strategisesti hyviä neuvoja, totta tosiaan!

En tekisi islamista kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä pelkästään muutaman nettisivun (Oliko hieman asenteellinen se linkitetty sivu Veltin hienossa kirjoituksessa?) tai länsimaisen median antaman kuvan perusteella. (Samoin kun en arvioi kristinuskoa Raamatun perusteella) Näkemykseni mukaan islamilaisissa maissa tulisi pyrkiä rauhanomaiseen kehitykseen. Eikä mielellään G.W Bushin eikä Ville Rannan metodilla.
En luota heidän asiantuntemukseensa näissä asioissa. Mieluummin sitten vaikka Ahtisaari lentokoneeseen ja selittämään sinne. Pitäisi voida hyväksyä se että islamilainen yhteisö on erilainen kuin vaikkapa eurooppalainen tai pohjoisamerikkalainen. Siinä ne ovat samanlaisia, että ne lyövät takaisin. Parhaassa tapauksessa kuittailu voi jatkua loputtomiin (ja sitten saataisiin vähän Linkolalaisesta näkökulmasta tervetullutta harvennusta kentälle). Mutta siis se on ihan OK, että islamissa on eri arvot ja tavat. Ei suomikaan ole aina ollut tälläinen maa. Suomi on kehittynyt tällaiseksi. Vääryyttä on ihan helvetisti muuallakin kuin Lähi-idässä, eikä niitä juttuja korjata niin että loukataan ihmisiä typeryyksillä ja mennään päälle selittämään että tehkää toisin kuin olette aina tehneet koska meidän tyyli on parempi.
Eikä myöskään niin kuin Kiinassa on tehty, että tästä saatte rahaa! Tehkää meidän pipot ja tumput. Korjatkaa ne ihmisoikeusasiat sitten kun jaksatte.
Ei ollut maailma vielä valmis globalisaatioon vaikka yritykset niin meinasivat (ja hyvä niin). Itse pidän joka tapauksessa enemmän moniarvoisesta maailmasta.

En ole tajunnut tässä keskustelussa esiin noussutta pelkoteemaa. Ei se ole mua mitenkään koskettanut. Minua pelottaa tällä hetkellä eniten ihmisten toisiaan kohtaan osoittama kylmyys. Täällä Suomessa. Jos nyt joku pelko pitäisi nostaa.

Ja kuten huomaatte, monomaninen tyyli oli sittenkin parempi. Minun piti kirjoitella kuvien ja sarjakuvien tulkinnasta, symboliikasta ja sen sellaisesta, mutta eipä taida kannattaa. Toisaalta siitä löytyy hieman jo läppää minun henk. koht. "sananvapaustaistostani" joka on kovin vaatimatonta pilipalihommaa Villen vastaavaan verrattuna. :-)

Johanna kysyi: "Mitä sanottavaa sinulla on epädemokraattisten muslimimaiden vankiloissa viruville ja mahdollisesti kidutetuille  pilapiirtäjille ja journalisteille."
No, ehkä lähinnä se, että heidän pitäisi lukea Ville Rannan sarjakuva, siinä on viiltävää analyysiä joka auttaa jaksamaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #203 : 27.02.2006 klo 03:31:53 »
Paljon tekstiä (josta puolet meni ohi, koska yritän samalla saada yhden kuvakässärin valmiiksi). Reima se vaan jaksaa, vaikka toiset väsähtäisivät.
   Keskustelua on käyty monta sivua, enkä ole enää lainkaan varma siitä, missä mennään. Ilmeisesti on ollut puhetta siitä, että tämä sarjakuva loukkaisi islamilaisia (tai joitakin). Jos se loukkaa, niin se loukkaa (vaikka edellisessä viestissäni muotoilin tylysti muotoon, ettei loukkaa). Ei voi mitään.
   Jos alamme tekemään sarjakuvia siten, etteivät ne loukkaa ketään tällä planeetalla, päädymme kaikki turhautuneita tappamaan itsemme. Aina joku tulee näkeemään sen itseensä kohdistuvana. Ikävää, mutta tässä maailmassa on siedettävä toisia ihmisiä ja sarjakuvataitelijoita. Olivat kuinka paskamaisia tahansa oma mielestään.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #204 : 27.02.2006 klo 07:50:09 »
Eräissä kannanotoissa pilkottaa rasismi:
"Karkeampia kulttuureja pitää suvaita, ei kannata suututtaa."

ToNy

  • Jäsen
  • Viestejä: 18
  • JOIN THE MOBILE INFANTRY AND SEE THE UNIVERSE!
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #205 : 27.02.2006 klo 09:34:59 »
Reima Mäkisen tänne liittämät pääkirjoitukset olivat mielestäni hyviä kaikessa ymmärtäväisyydessään. Tässä Ville Rannan sarjakuvassa on se ongelma, että se on sarjakuva. Kolumnina se olisi ollut mielestäni aivan yhtä hyvä kuin nuo kirjoituksetkin.

Kaikkein vaikeinta tässä on se, että me ei-muhamettilaiset emme osaa itse vetää rajoja, ja silti se on annettu nyt meidän tehtäväksemme. Oliko tämä askel kohti ennakkosensuuria? Se ei ole uutta, että yritykset vetäytyvät projekteista, joitten katsovat vahingoittavan julkisuuskuvaansa. Tämän ne yleensä tekevät itse siitä tiedottaen.

Oulu tuomitsi Ville Rannan koko muhamettilaisen maailman puolesta. Se blokkasi mielestäni yhden aika hienon kompromissiesityksen tässä kuvituskonfliktissa, mikä on ikävää, sillä konfliktit ratkotaan yleensä kompromisseilla. Ville Rannan sarjakuva asettui ainakin näin omaan länsimaiseen ajatteluuni objektiivisesti kriisin ulkopuolelle, vaikka itse taiteilija olikin päähenkilönä.

Sinänsä harmi, ettemme ymmärrä kaikkea muhamettilaisuudesta, sillä sensuuri on meidän käsissämme. Tämä johtaa väistämättä siihen, että kaikenlaiset viittaukset islaminuskoon tullaan kitkemään kuvituksista, myös sarjakuvasta.

Ehdotankin, että jättäisimme sen tuomitsemisen niille, jotka siitä jotain ymmärtävät, eli muhamettilaisille itselleen. Ei sieltä tulla kenenkään piirtäjän tai päätoimittajan oven taakse sapelia heiluttamaan. Tässä konfliktissa islamilaisen maailman ja Tanskan välillä lähdettiin siitä, että islamilainen "lähetystö" pyysi saada tavata Tanskan pääministerin kertoakseen mielipiteensä pilakuvista. Tanskan pääministeri ei ottanut vastaan. Onko se sananvapautta, että vain me saamme puhua? Ongelma ei ole kuvissa, vaan keskusteluhaluttomuudessa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #206 : 27.02.2006 klo 10:32:40 »
Lukekaa juttu turkkilaisista pilapiirtäjistä tämän päivän (27.02)Hesarista.

Timo

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #207 : 27.02.2006 klo 10:49:00 »
Lähdetään nyt provohenkisesti liikkeelle myöntämällä, että olen enempä Reiman linjoilla.

Täällä on osoitettu, että 1200-1300 luvuilla oli muslimimaailmassa oppineidenkin mielestä ihan OK kuvata Muhammed kasvoineen kaikkineen. Toisaalta samaan aikaan läntisessä maailmassa oli monien oppineiden mielestä ihan OK lyödä muslimeilta päät poikki. Maailma muuttuu, sopivaisuussäännöt muuttuvat myös.

Sitten on myös pyritty osoittamaan, että jos nyt vähän lempeällä ironialla kuvaa Muhammedin vihaisena pellepukuisena känkkärä-äijänä ja sovittaa tämän suuhun omia juttujaan, niin ei siitä nyt vaan voi kukaan suuttua.

Epäilen, että voi. Ei pitäisi kyllä. Mutta kokemus osoittaa, ettei valmiiksi suuttuneelle tyypille tarvitse kuittailla kovinkaan paljoa, ennenkuin on konfliktin ainekset kasassa.

Mutta miksi meidän sitten pitäisi välittää, suuttuuko joku? Meillä on meidän kulttuuri ja niillä on niiden. Me eletään oman kulttuurin mukaan ja meillä on sananvapaus.

Toisaalta meillä on meidän kulttuurissa myös laki uskonrauhasta. Toisten pyhille asioille ei vittuilla. Ei pitäisi tarvita lakia sen tajuamiseen.

Ja tämä nyt ei tarkoita, ettei saisi olla kriittinen ja tuoda asioita esiin. Kyllähän äärimuslimifanaatikkoa saa ja pitääkin pilkata, mutta ei tarvitse aina mennä aidan matalimmasta kohdasta ja pilkata suoraan uskontoa itseään.

Loppuksi vielä pitää mainita, että Villen sarjakuva oli hyvä ja hauska, sopivan terävää yhteiskuntakritiikkiä. Ns. "normaalioloissa" ei aiheuttaisi kohua eikä yhtään mitään. Mutta ei sitä voi tarkastella itsenäisenä teoksena irrallaan muusta kohusta. Eikä pidäkään.

--
Ja selvennetään nyt vielä, että en ole väittämässä Villen mitenkään rikkoneen mitään lakeja. Ei vaan ehkä ollut vuoden fiksuin veto.

Eikä tyhmäilynä vedä lainkaan vertoja Oululaisten pöljäilyille. Jos jotain sopimuksia on ollut Villellä tai Laurelinella, kantsii haastaa oikeuteen sopimusrikkomuksesta, tai ainakin uhata.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2006 klo 10:55:15 kirjoittanut Jarmo »

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #208 : 27.02.2006 klo 11:10:06 »
Reimalle: Se linkittämäni Apostates of Islam on varmasti asenteellinen, se kun on entisten muslimien näkökulmaa, uskontojen tuki ry:n tyyliin, siis. Mutta heidän näköklmansa voi olla aika paljastava, ja rohkea.

Eräissä kannanotoissa pilkottaa rasismi:
"Karkeampia kulttuureja pitää suvaita, ei kannata suututtaa."

Menee hurskastelun puolelle taas.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #209 : 27.02.2006 klo 11:12:29 »
Jussi Vilkunan potkut eivät muuten olleet ensimmäinen kerta Suomessa kun pt. saa lähteä poliittisista, kaupallisista ja uskonnollisistakin syistä. Matti Vimpari sai kenkää Turun ylioppilaslehdestä heinäkuussa 1970:

Lainaus
TYL/Tiina Forsberg: ”Aikaani päätoimittajana mahtuu muutamia merkkitapauksia, joista yksi tärkein oli Åbo Akademin ylioppilaskunnan mukaan tulo lehteen, jolloin siitä tuli kaksikielinen, Turun ylioppilaslehti – Åbo Studentblad. Se oli minusta oikein hyvä juttu”, Matti Vimpari painottaa.
Akademin ylioppilaskunnan mukana tuli kuitenkin myös taantumuksen tuulia, minkä Vimpari sai hyvin pian huomata.

”Varsinkin teologian opiskelijat olivat kuin enoveneestä pudonneita. Kun hyvä ystäväni Vesa Suomalainen rupesi kornisti kuvittamaan tunnettuja virrensäkeitä, se teki nämä teologit aivan hulluiksi. He istuivat toimituksen huoneessa, kun lehti oli menossa painoon, koska he halusivat nähdä, miten piru menee lehteen”, muistelee Vimpari huvittuneena.

Kesän 1970 potkujen taustalla oli kuitenkin yliopiston omaa porukkaa.
”Koko Turku oli arvojen osalta täysin auktoriteettiuskoinen, ja ylioppilaskunta vahvasti alisteinen yliopiston arvojohdolle. Nimitinkin yliopiston rehtori Tauno Nurmelaa mustasotnialaiseksi, Venäjän tsaarin ajan äärikonservatiiviksi, joka tanssi piirileikkiä käsissään koko ylioppilaskunnan johto, pääsihteeri Matti Nurmesta lähtien.”
”Ainoa metodi, jolla tätä ankkalammikkoa pystyi sekoittamaan, oli äärimmäinen rienaus. Ja sehän oli sitten taas aivan liikaa. Kansleri Rolf Nevanlinna ja Tauno Nurmela kutsuivat minut Seurahuoneelle ja sanoivat, että minulla on edessä aivan loistava tulevaisuus, kunhan luovun tästä linjasta. Kun julkistin tämän tapaamisen, alkoi minun kelloni käydä.”
Numminen/Laine: Pilkkalaulu Vimparin erottajista:

Kesä yhdeksäntoistasataaseitsemännolla
Tuli Vimparin Matille melko paha olla
Hän kuuli kesälomalla radiostaan
Että pois oli potkittu toimestaan

Oli Turussa se lisätty lehden johtokunta
Tulenheimo, Antila, Kaira, von Frenckell
Räsänen, Salokangas, Pyysalo, Nygård
Niille käskyn antoi professorikunta


http://tyl.utu.fi/arkisto/2005/18/juttu5.htm
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama