Kirjoittaja Aihe: Ville Ranta, Kaltio ja ilmaisunvapaus  (Luettu 173637 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Re: Tuoretta Ville Rantaa
« Vastaus #90 : 24.02.2006 klo 22:19:56 »
Tehoaako Suomen Sisu -miesten tilauskampanja näin nopeasti   :o

Heh.

Aiemmin on puhuttu 1100 kpl:een levikistä. Nyt TV-ruutiset puhui 2000:sta.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

mari

• Jäsen
« Vastaus #91 : 24.02.2006 klo 22:39:57 »
Ville, tuu pois sieltä! Siellä asuu idiootteja.

kiitos roju.

mä ajattelin etten tähän keskusteluun ota osaa, mutta pakko mun on jotain sanoa. en oo islamin asiantuntija, mutta sellaisen käsityksen olen saanut, että kun me ollaan totuttu kuvien paljouteen heillä ei yleensä kuvia paljon tehdä (eli sillä ei ole väliä onko kuva loukkaava vai ei meidän meielestä. se on kuva ja siksi loukkaava). jotkut voivat ehkä muistaa taidehistoriasta kuvariidat bysantissa, siis silloin kun kristinusko (ja meidän kulttuuri) muotoutui hiljaa sellaiseksi mitä se nyt on.
kunnioitan kyllä villeä, ehdottomasti yksi parhaimmista sarjakuvantekijöistä mitä on. enkä olisi voinut odottaa keneltäkään muulta tälläistä temppua. jotenkin sellainen tahallinen ärsyttäminen vaan hieman haiskahtaa...

en olisi itse tehnyt tuollaista, ehkä multa sitten puuttuu mielikuvitusta ja rohkeutta...

en osaa sanoa, piti lähinnä kommentoida rojun kommenttia :)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #92 : 24.02.2006 klo 23:04:01 »
EDIT: Keskiajalla Muhammed kuvattiin kyllä naamoineen päivineen islamilaisissa kirjoissa ja kuvateoksissa.
Timo

Niin kerta. Timo sano. Ja oon mä sen jostain muualtaki lukenu. Riad Sattouffin sarjassa (vaan missä niistä...) just käsiteltiin tätä aihetta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #93 : 24.02.2006 klo 23:17:15 »
Kaltion johtokunnassa PJ:nä istuva Harri Kynnös on myös Tapiolan leivissä ja Oulun kauppakamarin valiokunnissa Suhdetoimintavaliokunnan piirijohtajana.

http://www.oulu.chamber.fi/valiokunnat/valiokunnat.htm

Lainaus
Suhdetoiminta-
valiokunta Puheenjohtaja: piirijohtaja Harri Kynnös, Tapiola-yhtiöt

Tapiolan vuosikertomus:
http://www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/D86BE19D-AA31-40E2-966D-D00B34B935BC/0/Annualreport2002.pdf

Tapiola OY
REGIONAL MANAGEMENT
Harri Kynnös, sales director, corporate services Tapiola OY
Contact persons in Tapiola:
Harri Kynnös, tel. (08) 886 5543

Että silleen.

Timo
« Viimeksi muokattu: 24.02.2006 klo 23:22:04 kirjoittanut Timo Ronkainen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #94 : 24.02.2006 klo 23:19:26 »
Sarjainfo 1/06 julkaisee Villen Muhammed-sarjan jos mikään muu valtakunnallinen lehti ei sitä tee.

http://home.doramail.com/matron:doramail.com/
« Viimeksi muokattu: 24.02.2006 klo 23:25:39 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #95 : 24.02.2006 klo 23:34:06 »
Sarjainfo 1/06 julkaisee Villen Muhammed-sarjan jos mikään muu valtakunnallinen lehti ei sitä tee.

http://home.doramail.com/matron:doramail.com/
Tämä on sitten lupaus, että tämä taloudellisesti kannattava lehti lakkautetaan tuon numeron jälkeen?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #96 : 24.02.2006 klo 23:39:46 »
Ehdottomasti. Jos MINUT erotetaan Sarjainfon päätoimittajuudesta niin voi voi voi.
Kuten on Puhelinkoppi-yhtye sanonut: "Suuni aukaisin/kuiva leipä sinne työnettiin/ silloin vasta tajusin/ eihän p***kaa voi niellä...."
Minulle ei v*****uilla. EI. Kukaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #97 : 25.02.2006 klo 00:11:53 »
Sananvapaus/uskonnonvapauskeskustelua käydään myös Jenkeissä. Sturm, Sacco ja Spiegelman on kutsuttu koolle kommentoimaan. Lyhennelmä keskustelusta löytynee muutaman päivän ajan Egonin etusivulta:

http://www.egonlabs.com/
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #98 : 25.02.2006 klo 00:54:12 »
Ehdottomasti. Jos MINUT erotetaan Sarjainfon päätoimittajuudesta niin voi voi voi.
Kuten on Puhelinkoppi-yhtye sanonut: "Suuni aukaisin/kuiva leipä sinne työnettiin/ silloin vasta tajusin/ eihän p***kaa voi niellä...."
Minulle ei v*****uilla. EI. Kukaan.
bueno excellente. Tätä lisää.
itseäni toistaen ei se Rannan sarjis niin hyvä ollut, mutta sen aiheuttama reaktio täysin suhteeton.
nyt kai on sitten pakko muodon vuoksi tilata sarjainfo.
Periaatteesta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #99 : 25.02.2006 klo 07:44:58 »
Piirtoheittimessä muistutettiin Oulun kaupungin tempusta että:

"Eurooppalaiset voisivat edes noudattaa omia sääntöjään
Voidaanko tilaustyö peruuttaa sillä perusteella, että tilaaja ei jostain syystä enää pidäkään henkilöstä, jolta se on työn tilannut...? Taiteilijoiden pitää pitää tarkemmin huolta oikeuksistaan. Sanallinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinenkin. Silti kannattaa tehdä kirjallinen sopimus tilaustyöstä, jossa taiteilija saa osasuorituksia työn edetessä myös luonnoksista, vaikka työ (tai tekijä) ei miellyttäisikään tilaajaa. Erityisen tarkkana kannattaa olla silloin, kun kyseessä on kaupunki, yritys tai jokin muu yhteisö, jonka kanssa ei voi keskustella."

Jos Oulu ottaisi yhteyttä Lönnroth-kuvituksen merkeissä, en pitäisi reiluna kolleegaa kohtaan ottaa vastaan.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #100 : 25.02.2006 klo 08:51:33 »
Ei, minä en oikeasti ymmärrä tätä enään yhtään. Luin eilen Rannan sarjiksen ja tykkäsin siitä kovasti. En huomannut siinä mitään Muhammedia loukkaavaa, olihan se ilkeän näköinen mutta eipä tuossa kukaan muukaan ollut mitenkään edustavan näköinen. Loukkasihan se valtiojohtoa, mutta se kai lienee kansallisharrastus johon voidaan olettaa heidän tottuneen. Piirtämällä itsensä mukaan Ranta antoi minusta oikeuden piirtää omat tuntonsa tästä traagisesta komediasta. Juttu oli tavallaan pakina, joissa omat mielipiteet, kärkevätkin, kuuluvat ehdottomasti asiaan. Ranta kertoi omat ajatuksensa, omalla nimellään.
Ja sitten käy näin.
Saako Ville Rannan kuvaa enään piirtää?

laureline

• Vieras
« Vastaus #101 : 25.02.2006 klo 09:16:06 »
Lainaus käyttäjältä: keijoahlqvist link=topic=2292.msg92102#msg92102

Jos Oulu ottaisi yhteyttä Lönnroth-kuvituksen merkeissä, en pitäisi reiluna kolleegaa kohtaan ottaa vastaan.
[quote
Joo... ei kukaan itseään ja sananvapautta/työtään kunnioittava piirtäjä ota työtä vastaan. Olen itse myös lähettänyt asiasta k.o projektista vastaavalle postia, koska minua myös pyydettiin projektiin. Toivon ettei kukaan muukaan ryhdy siihen. Terveisiä kulttuuripääkaupungiksi hakevalle Oululle. >:(

tertsi

• Vieras
« Vastaus #102 : 25.02.2006 klo 09:26:49 »
Jos siis sarjakuvapiirtäjä mainitseekin Islamin tai Muhamedin, niin häneltä loppuu siis kaikki työt.

Mukava paikka tämä Suomi...
Tai Oulu ainakin.

« Viimeksi muokattu: 25.02.2006 klo 09:44:44 kirjoittanut tertsi »

Entä suomeksi

• Vieras
« Vastaus #103 : 25.02.2006 klo 09:51:15 »
Poistettu sarjakuvafoorumille kuulumaton teksti.

Ylläpito

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #104 : 25.02.2006 klo 10:50:16 »
Oulusta on selkärangan lisäksi ulkoistettu myös aivot, sydän ja sielu näköjään.

Voisko maaseudun kieltää lailla? Selvästi se on vaaraksi ajattelu- ja harkintakyvylle. Pakkosiirretään ne kaikki Mexico Cityyn, kyllä sinne kolme miljoonaa suomalaista maalaista uppoo. Tekee hyvää geeniperimälle. Rodunjalostusta parhaimillaan.

Ville, tuu pois sieltä! Siellä asuu idiootteja.

Täällähän aletaan jo varsin reippaasti yleistää asioita. Mielestäni se on juuri se sama asia, mikä vaivaa Rannan sarjakuvaa. Siinä korostetaan muslimien väkivaltaisuutta ja Muhammed itsekin kurittaa Rantaa. Myönnetäköön, että Ranta kyllä mainitsee fundamentalistimulimit, mutta lukija saa olla kyllä melko valveutunut, että ymmärtäisi Rannan puhuvan vain heistä. Ja tuo koukkunokkainen naamari ei kyllä ainakaan paranna asiaa - sehän tekee Muhammedista entistä irvokkaamman.

Suosittelen muuten sellaista pikkukirjasta kuin Jelloun: Mitä on islam? Siinä on varsin mukavalla tavalla selitetty helpossa ja lyhyessä muodossa islamilaisen ajattelun pääpiirteitä.

Jep, vaikka itse en Rannan työstä pidäkään, myönnettäköön kuitenkin, että reagointi on ollut minustakin turhan suurisuuntaista - mielipiteen vapaus pitää olla, muuten taide kävisi mahdottomaksi.