No niin no, tuossahan käytetäänkin vain historiallista esimerkkiä. Ei Japanissa nykyisen viihdekulttuurin aikaan enää tuollaisia sarjakuva/kirjallisuus-lehtiä ole.
Lisäksi kannattaa huomata tehtaillun ja tehtaillun ero. Hayashida puhuu tuossa eittämättä läpiä päähänsä sanoessaan että tuotteeksi kehitetyn sarjakuvan luominen olisi amerikkalaisten yksinoikeus, mutta siinä hän on oikeassa että kyseinen konsepti on
kehitetty Yhdysvalloissa. Ja saapui sieltä sitten Toisen Maailmansodan jälkeen Japaniin, kuten moni muukin Japanin sarjakuvakulttuurin perusosa.
Pokémon-peleihin perustuvia sarjakuviahan on tehtailtu valtavia määriä milloin minkäkin keskinkertaisen piirtäjän tuhertelemana, mutta ne ovat kaikki animesarjan ohella vain pieni osa sitä valtaisaa tuoteperhettä, joka pelikonseptin ympärille on kerätty. Kyse ei siis ole niinkään tuotteeksi kehitetystä
sarjakuvasta, koska itse sarjakuva on vain
oheistuote.
Suurin osa japanilaisista sarjakuvantekijöistä tekee aluksi juuri sitä mistä mangaa yleensä syytetään: huonosti piirrettyä ja huterasti käsikirjoitettua klisesoppaa, joka taistelee saavuttaakseen riittävän määrän lukijoiden rajallisesta suosiosta lehtien mielipidemittauksissa jotta sitä ei lopetettaisi ja korvattaisi uudella aloittelijan työllä. Mutta juuri tämä myös auttaa aloittelijoita kehittymään ja opettaa heitä tekemään juuri sellaista häpeilemättömän kaupallista sarjakuvaa, joka saa
suosiota ja joka tuottaa
rahaa. Juuri tästä syystä Japanin sarjakuvakenttä on jatkuvassa liikkeessä, ja jauhaa myös jatkuvasti rahaa.
Lisäksi, koska 95-5-sääntö pätee kaikkeen johtaa tämä myös väistämättä todellisten laatuteosten syntyyn; omaperäisten, kiehtovien, hauskojen ja/tai koskettavien. (Yrittäjiä kun on tunnetusti
paljon.) Ja juuri nämä ovat Japanin sarjakuvakentän vahvuus: menestysteokset, jotka ovat kuitenkin pääasiassa yhden tekijän alustaan kohti vääjäämätöntä loppuaan luotsaamia luomuksia - eivät vuosikymmeniä jatkuvia, satojen eri piirtäjien ja käsikirjoittajien vuorotyönä tehtailemia rönsyileviä heeroseepoksia, joihin sukeltaminen vaatii aloittelijalta jo olemassaolevat perustiedot henkilöistä ja maailmasta. Tällaisiksi mammuttisarjoiksi pääsevät Japanissa muodostumaan vain supersuositut poikien tappelusarjat ja lastensarjat animesovituksineen (kuten vuodesta ´88 jatkunut
Soreike! Anpanman.)