Kirjoittaja Aihe: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?  (Luettu 22077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Miksi osa eurooppalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #15 : 23.01.2006 klo 15:30:03 »
Itkin tuolla palaute-osiossa että voisi olla oma osio amerikkalaisille sarjakuville... Olen nimittäin tässä viimeaikoina ihan tietoisesti hankkinut ja lukenut amerikkalaista sarjakuvaa. Ja muutakin, vertailuksi. Muppeloa ja Mämmilää.

Olen lukenut noita vanhoja albumeita ja Tähtipokkareita. Suurin osa Tähtipokkareista on Karvista, mutta on alkupäässä muitakin. Esimerkiksi Hi & Lois (Liisa ja Lasse) ja Lätsä. Masi on vanha tuttavuus. Yhteistä näille stripeille on se, että ne ovat (minusta) typeriä ja tylsiä. Jossain Lätsässä on kaksi samaa vitsiä jota toistetaan vuodesta toiseen. Pulterin ensimmäiset ovat aika tylsiä mutta tylsyyden huipentuman vie kyllä Liisa ja Lasse joka on Masin spin off tai jotain. Masi, Liisa ja Lasse oli joku sarjakuva aikoinaan. Tenavat ovat myös tylsyyden ylistys. Ei se Karvinenkaan nyt niin loistava ole pitemmän päälle. Masi on myös aika mölli. Se toistaa samaa kaavaa. Siinä on vähän enemmän hahmoja, mutta silti se on aika tylsä.

Hyviä jenkkisarjakuvia on, mm. Robottimies, Dilbert, Harhama, Piranha Club ja Lassi ja Leevikin. Nettisarjakuvista Red Meat ja Sexy Losers ovat mahtavia. Carl Barksin tuotanto tietysti on omaa luokkaansa. Marjaana Tulosmaa kyllä tietää mistä meillä pidetään. Ihme ettei VSOP menestynyt vaikka siinä oli samoja sarjoja kuin Huba-sarjoissa. Hubaa tuli monta numeroa, ilmestyykö se vielä? Ei taida, mikäs sen tappoi? A. Alanen oli sielläkin töissä.

Jenkeistä löytyy hyviä että kakkoja sarjakuvia. Kumma kyllä, nuo tylsät ovat kyllä suosituimpia. Bushia äänestävät pitävät varmaan noista maseista...

Olen ihmetellyt itsekseni että miksi täällä on oma osionsa eurooppalaisille sarjakuville. Olen nimittäin tässä viimeaikoina ihan tietoisesti hankkinut ja lukenut eurooppalaista sarjakuvaa.

Olen lukenut noita vanhoja albumeita sekä Jysäystä. Esimerkiksi Mika Mokanen. Yhteistä näille stripeille on se, että ne ovat (minusta) typeriä ja tylsiä. Näissä on kaksi samaa vitsiä jota toistetaan vuodesta toiseen. Jysäyksen yksisivuiset ovat aika tylsiä mutta tylsyyden huipentuman vie kyllä Liekehtivä Ruusu. Omaelämäkerralliset sarjat ovat myös tylsyyden ylistys. Ei niistä mikään nyt niin loistava ole pitemmän päälle. Ne toistaa samaa kaavaa.

Hyviä eurosarjakuvia on, mm. Nemi, Blacksad, Jussi Jänis, Lätsä, Rocky, Jurpo sekä Judge Dredd. Nettisarjakuvista Verikoirat ja Ilman naista ovat mahtavia. Lewis Trondheimin tuotanto tietysti on omaa luokkaansa.

Euroopasta löytyy hyviä että kakkoja sarjakuvia. Kumma kyllä, nuo tylsät ovat kyllä suosituimpia. Vasemmistoa äänestävät pitävät varmaan noista omaelämäkerrallisista valittajista...
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi osa eurooppalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #16 : 23.01.2006 klo 22:05:02 »
Euroopasta löytyy hyviä että kakkoja sarjakuvia. Kumma kyllä, nuo tylsät ovat kyllä suosituimpia. Vasemmistoa äänestävät pitävät varmaan noista omaelämäkerrallisista valittajista...
Oliko sinulla asiaakin vai mistä olet herneen vetänyt nenääsi? Kun noin vittuilet.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #17 : 24.01.2006 klo 15:06:58 »
Oliko sinulla asiaakin vai mistä olet herneen vetänyt nenääsi? Kun noin vittuilet.

Entä oliko Teillä, arvon Justus, asiaakin vai mistä olet herneen vetänyt nenääsi? Kun noin vittuilet. Osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä, osa eurooppalaisista sarjakuvista on tylsiä, enkä usko että puoluekantaa voi päätellä siitä mistä sarjakuvasta sattuu pitämään. Vai tekeekö tosiaan automaattisesti Bushin kannattajan, jos sattuu pitämään Masista? No hitto, lakkautetaan Masi. Ongelma on sitten sillä hoidettu.

J.M:salo

• Jäsen
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #18 : 24.01.2006 klo 15:20:01 »
Ne ovat pitkälti keksittyjä mielikuvia, kuten sukupuoliin kohdistuvat asiat (naiset pelkäävät hiiriä ja ajavat huonosti autoa, mies ei itke)

Tämä menee jo offtopic, mutta tuo naisten ajotaitojuttu ei ole myytti. Homma menee suunnilleen näin. (1) Naisten aivojen tilan käsittely ei toimi yhtä hyvin kuin miehillä, (2) naiset ovat asiasta tietoisia, (3) ovat siksi ylivarovaisia liikenteessä. ==>Tekevät vähemmän virheitä kuin miehet.

Vaikka miehet käsittävät tilan paremmin, he ottavat enemmän riskejä ja siksi muuttavat autonsa rusinaksi useammin. Tästä syystä halvimmissa autovakuutuksissa on kriteeri, että vakuutuksen hankkian tulee olla nainen.

Meillä oli aiheesta filosofian luento, ja asiaa sivutettiin myöhemmin myös biologiassa.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #19 : 24.01.2006 klo 16:00:38 »
...enkä usko että puoluekantaa voi päätellä siitä mistä sarjakuvasta sattuu pitämään. Vai tekeekö tosiaan automaattisesti Bushin kannattajan, jos sattuu pitämään Masista? No hitto, lakkautetaan Masi. Ongelma on sitten sillä hoidettu.

Mistä sinä niin päättelet? En muistaakseni ole sellaista väittänyt. En usko että puoluekantaa voisi suoraan päätellä sarjakuvistasympatioista, mutta olettaisin kyllä että rebublikaanit lukevat enemmän Masia ja muita syndikaattisarjakuvia kuin Sexy Losersia.  Mistä sinä muuten tuon puoluekannan repäisit? Itse siitä olet puhunut. Sanoin tuolla toisessa ketjussa ettei sarjakuvilla ole mitään tekemistä politiikan kanssa. Pilakuvilla on, mutta ne ovat kritiikkiä eivätkä mainontaa.

Oletko sinä, henkilökohtaisesti, Bushin ulkopolitiikan kannalla vai sitä vastaan? Selventäisi vähän asiaa. Pitäisi aina muistaa ettei asuta jenkeissä eikä asialla ole kovin suurta merkitystä. Mutta silti haluaisin amerikkalaiselle sarjakuvalle oman osion. Kun jako on tarkka niin on vähän outoa ettei yhdelle aiheelle ole tehty omaa aluettaan kun muille on.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #20 : 24.01.2006 klo 16:09:01 »
Mutta silti haluaisin amerikkalaiselle sarjakuvalle oman osion. Kun jako on tarkka niin on vähän outoa ettei yhdelle aiheelle ole tehty omaa aluettaan kun muille on.

Nykyinen jako kyllä perusteltiin pariin kertaan.

Ja jos tässä ketjussa ruvetaan puhumaan politiikkaa, niin pätkäisen sen ja laitan sekalaisiin. Ja jos ei sotiminen lopu, pistän ketjun lukkoon, voitte jatkaa keskenänne jossain muualla.

Ottakaas molemmat nyt ne hiekat pois alushousuista ja lakatkaa syömästä ärrinmurrin muroja. Sarkasmi on herkkä taiteenlaji ja provosoiminen vain ammattilaisille.

PEACE!  ;D

-P.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #21 : 24.01.2006 klo 16:39:36 »
Mistä sinä niin päättelet? En muistaakseni ole sellaista väittänyt.

No, ehkä et sitten niin tarkoittanut, mutta mä tulkitsin tämän lauseen viittaavan siihen suuntaan:

Bushia äänestävät pitävät varmaan noista maseista...

Ehkä tuo sanamuoto on tarkoitettu vain leikilliseksi loppukevennykseksi, tai kirjoitettu vahingossa vähän huolimattomasti tai on yritetty herättää keskustelua. Oli miten oli, siitä olen ennenkin nähnyt esimerkkejä miten helposti toisen sanoma on käsittää väärin varsinkin netissä.

Oletko sinä, henkilökohtaisesti, Bushin ulkopolitiikan kannalla vai sitä vastaan? Selventäisi vähän asiaa.

Mun mielestä jenkkien pitäis räjäyttää koko maailma, ettei mitään jäisi kommareiden käsiin. Eläköön Bush ja talouskasvu!

Ei vaan, vitsi vitsi. Sanotaan nyt että en usko olevani tämän foorumin kiihkeimpiä sosialismin kannattajia (tai jos näin on niin vasemmisto on todella vaikeuksissa), enkä kyllä toisaalta palvo mitään muutakaan poliittista järjestelmää tai puoluetta. Amerikkaa olen digannut kylmän sodan ajoista lähtien ja asenteet muuttuvat hitaasti jos koskaan, mutta heidän nykyisestä johtajastaan... no, tuota, muistan kun WTC-iskujen aikaan mietin että nyt taitaa alkaa kolmas maailmansota, kun niillä on sellainen asehullu pressana. Voisin kritisoida äijää enemmänkin, mutta en usko osaavani sanoa mitään uutta mitä ei olisi jo kuultu - sitä paitsi voin joutua Salaisen Palvelun mustalle listalle.

Ai, valvojakin ehti jo kieltää kun esikatselin. No, en viitsi pyyhkiä. Totean vain että tää oli mun osalta tässä enkä rupea tappelemaan. Sovitaan vaikka että jenkkisarjat on tylsiä ja eurosarjat hyviä, tai molemmat tylsiä ja manga parasta tai ihan miten vain. On se vaan niin nolon näköistä jos aikuiset ihmiset tappelee jostakin sarjakuvien paremmuudesta nettifoorumeilla.

Lainaus
Mutta silti haluaisin amerikkalaiselle sarjakuvalle oman osion.

Kas, niin minäkin. Tai oikeastaan mua häiritsee enemmän tämä nykyinen jaottelusysteemi. Onhan siitä puhetta ollut ja olen itsekin miettinyt miten nykykäytäntöä saisi paremmaksi tai selkeämmäksi tai jotakin. Ilmoittelen jos tulee jotakin mieleen.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #22 : 24.01.2006 klo 18:25:03 »
No, ehkä et sitten niin tarkoittanut, mutta mä tulkitsin tämän lauseen viittaavan siihen suuntaan:
Lainaus käyttäjältä: Justus
Bushia äänestävät pitävät varmaan noista maseista...

Tuota, enhän minä tuollaista ole kirjoittanut? En missään löydä sitä, mistäs sinä sen otit? Enkä ole muokannutkaan viestejäni ja ottanut niitä pois.

En minä tunne amerikkalaisia kovin hyvin, vaikutelmia saa vain mediasta joka vähän kaunistelee asioita. Conanincaan yleisössä ei ole juuri lihavia vaikka tilastojen mukaan niitä pitäisi olla aika lailla. Jerry Springerin yleisössä on vähän normaalimpaa väkeä.

Totean vain että tää oli mun osalta tässä enkä rupea tappelemaan. Sovitaan vaikka että jenkkisarjat on tylsiä ja eurosarjat hyviä, tai molemmat tylsiä ja manga parasta tai ihan miten vain. On se vaan niin nolon näköistä jos aikuiset ihmiset tappelee jostakin sarjakuvien paremmuudesta nettifoorumeilla.

Ihan samaa mieltä, en jaksa tapella tosiaankaan tällä foorumilla. Muilla foorumeilla saa tehdä sitä ihan kyllästymiseen asti.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #23 : 24.01.2006 klo 18:34:29 »
Tuota, enhän minä tuollaista ole kirjoittanut? En missään löydä sitä, mistäs sinä sen otit?

Kokeilepas klikata sitä "Lainaus käyttäjältä: Justus" -kohtaa, ainakin mulla se vie suoraan siihen viestiin mistä lainaus on otettu. Jos se ei kaikilla toimi, niin lainaus on otettu aloitusviestistä, viimeinen lause.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #24 : 24.01.2006 klo 20:20:57 »
Kokeilepas klikata sitä "Lainaus käyttäjältä: Justus" -kohtaa, ainakin mulla se vie suoraan siihen viestiin mistä lainaus on otettu. Jos se ei kaikilla toimi, niin lainaus on otettu aloitusviestistä, viimeinen lause.

No löytyihän se joo.

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #25 : 08.09.2006 klo 22:36:54 »
Lainaus
Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?

Miten niin osa? 8]

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #26 : 08.09.2006 klo 23:25:33 »
Miten niin osa? 8]

olet aivan oikeassa. kysymys on retorinen.
amerikkalaisista sarjakuvista mikään osa ei ole tylsiä. ;D

Ennen kuin tästä tulee "kuka on isoin peikko"-kisa, niin käsitellään asiallisestikin.
Strippi- ja sanomalehtipuolella on konservatiivisuus valitettavasti päivän sana.
osaltaan se tekee siitä sarjakuvan kuningaslajin. käytettävä tila on niukka ja paitsi yleisö ennen muuta levittäjä ei ole halukas ottamaan tarpeettomia riskejä.
Suomeksi: JOS SE EI OLE RIKKI, ÄLÄ KORJAA.
mikä yleensä johtaa koskaan et muuttua saa syndroomaan ja toistoon ja toistoon ja toistoon ja toistoon ja toistoon .....
kunnes sama vitsi on kerrottu sataankolmeenkymmeneen tuhanteen kertaan tai "Rap Korben" on jälleen pelastamassa jotain naista kepuliveikoilta poistaen lasit ennen nyrkkitappelua.

Tämä saa monet sarjakuvaan vain taiteena suhtautuvat tuhahtelemaan moiselle banaalille massaviihteelle joka vain tukee eskapismia eikä laajenna kokemusmaailmaamme, saa näkemään ihmistä.
maailma tarvitsee myös tiikerejä ja karvisia, jos ei muuhun niin innoittamaan vastareaktioihin.
Mutta ilman näiden parjattujen sanoma-ja strippipuolen uurastusta ei olisi alunperin syntynyt sarjakuvalehtiä ja uskallan väittää sarjakuvan olevan huonommassa jamassa ilman strippisarjojen tuomaa näkyvyyttä.
kosketuspintaa niihin ihmisiin jotka eivät muutoin sarjakuviin törmää.
työsähköpostiin ei tulee päivän piristeeksi uuden aallon koskettavaa taidesarjakuvaa eikä työtilan seinään lyödä naulalla sarjakuvalehteä.
Stripit jyrää.

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #27 : 08.09.2006 klo 23:46:53 »
Stripit ovat yleismaallisia, eivätkä mitään amerikkalaisia erikoisuuksia. Jalkapallo ei ole englantilainen juttu, ei stripitkään ole mitään jenkkiläistä traditiota.
Kun taas amerikkalainen sarjakuva=supersankariroskaa/scifiroskaa/undergroundroskaa.

Olen vakuuttunut siitä että tosiaankin ON olemassa säällisiä amerikkalaisia ja mangasarjakuvia ja odotan innolla milloin ensimmäinen laatuaan nähdään Suomessa.

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #28 : 08.09.2006 klo 23:50:32 »
Ollaanko me muuten yksin tällä forumilla tähän aikaan? spooky :o

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 09.09.2006 klo 12:47:38 »
Kun taas amerikkalainen sarjakuva=supersankariroskaa/scifiroskaa/undergroundroskaa.

Kannattaako sitä omaa tietämättömyyttään noin julkisesti hehkutella? Kysyn vaan kun ei jaksais. Sori.  :P

P.S. Se on toi Aku Ankkakin amerikkalainen sarjakuva.