Kirjoittaja Aihe: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?  (Luettu 22075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« : 22.01.2006 klo 13:19:21 »
Itkin tuolla palaute-osiossa että voisi olla oma osio amerikkalaisille sarjakuville... Olen nimittäin tässä viimeaikoina ihan tietoisesti hankkinut ja lukenut amerikkalaista sarjakuvaa. Ja muutakin, vertailuksi. Muppeloa ja Mämmilää.

Olen lukenut noita vanhoja albumeita ja Tähtipokkareita. Suurin osa Tähtipokkareista on Karvista, mutta on alkupäässä muitakin. Esimerkiksi Hi & Lois (Liisa ja Lasse) ja Lätsä. Masi on vanha tuttavuus. Yhteistä näille stripeille on se, että ne ovat (minusta) typeriä ja tylsiä. Jossain Lätsässä on kaksi samaa vitsiä jota toistetaan vuodesta toiseen. Pulterin ensimmäiset ovat aika tylsiä mutta tylsyyden huipentuman vie kyllä Liisa ja Lasse joka on Masin spin off tai jotain. Masi, Liisa ja Lasse oli joku sarjakuva aikoinaan. Tenavat ovat myös tylsyyden ylistys. Ei se Karvinenkaan nyt niin loistava ole pitemmän päälle. Masi on myös aika mölli. Se toistaa samaa kaavaa. Siinä on vähän enemmän hahmoja, mutta silti se on aika tylsä.

Hyviä jenkkisarjakuvia on, mm. Robottimies, Dilbert, Harhama, Piranha Club ja Lassi ja Leevikin. Nettisarjakuvista Red Meat ja Sexy Losers ovat mahtavia. Carl Barksin tuotanto tietysti on omaa luokkaansa. Marjaana Tulosmaa kyllä tietää mistä meillä pidetään. Ihme ettei VSOP menestynyt vaikka siinä oli samoja sarjoja kuin Huba-sarjoissa. Hubaa tuli monta numeroa, ilmestyykö se vielä? Ei taida, mikäs sen tappoi? A. Alanen oli sielläkin töissä.

Jenkeistä löytyy hyviä että kakkoja sarjakuvia. Kumma kyllä, nuo tylsät ovat kyllä suosituimpia. Bushia äänestävät pitävät varmaan noista maseista...

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #1 : 22.01.2006 klo 13:32:50 »
Jos oikein muistan, Tähtipokkarit sisälsivät sanomalehtisarjoja. Kun sarjaa jatketaan vuosi toisensa jälkeen, siinä on yhä kasvavampi mahdollisuus että sarja kalkkiutuu. Sarjan halutaan olevan samanlainen vuodesta toiseen, mikä yleensä tulkitaan siten että halutaan että vitsit ovat samanlaisia. Eikä samaa vitsiä voi kertoa kovin monella eri tavalla, ennenkuin siitä tulee tylsää. Harald Hirmuinen, Masi ja Karvinen ovat kaikki yhtä tylsiä. Niitä kaikkia myös yhdistää se tosiasia että niissä on yksi päähenkilö, joka on aika pitkälle kulutettu loppuun.

Piranha Club alkoi Hanneksena, mutta Hannes joutui omassa sarjassaan sivuosaan, mikä on oikeastaan aika hyvä juttu. Klubissa kun on paljon enemmän ihmisiä - ja näin ollen, tarinoita - kuin Hanneksessa olisi. Näin stripeissä on suurempi mahdollisuus vaihteluun. Ei tarvitse aina kertoa Simosta, vaan myös lakimiehistä, lääkäreistä ja tietenkin Klubin kokouksista. Lukija ei oleta saavansa lukeva juuri Simosta. Ja sarja pysyy tuoreena.

Robottimieshän on aika pitkälti kolme sarjaa. Jos oikein muistan, niin sarja alkoi perhedraamaana, sitten Robo muutti kämppiksen luo, ja sitten Robo katosi ja kämppis jäi - vai muistanko väärin? Ensin muutettiin tapahtumaympäristö, ja sitten päähenkilö.

Ja Barksillahan oli se etu että Akua ei oltu määritelty kovin tarkkaa, ja kymmeneen sivuun saa huomattavasti enemmän vaihtelua kuin kolmeen ruutuun..

Luulen että Huba-sarjat ilmestyy vielä Ruotsissa. Valistunut arvaus olisi että VSOP oli yhteispainatusta ruotsalaisen huban kanssa. Voin olla vaikka kuinka väärässä.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #2 : 22.01.2006 klo 15:14:11 »
Otsikon kysymykseen tuntuu sisältyvän mielipide että eurooppalaisista ja itämaisista sarjakuvista osa ei ole tylsiä. Kai niitä tylsiä sarjiksia julkaistaan ihan mantereella kuin mantereella? Enkä oo edes kovin vakuuttunut että Amerikassa suurempi prosentti sarjiksista olisi tylsiä kuin vaikka Japanissa.

Mitenkään siis puolustelematta Justuksen mainitsemia sarjoja.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #3 : 22.01.2006 klo 15:50:08 »
<snip>
Jossain Lätsässä on kaksi samaa vitsiä jota toistetaan vuodesta toiseen.

Eikös Lätsä oli peribrittiläinen sarjakuva?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lätsä

Tenavat ovat myös tylsyyden ylistys. Ei se Karvinenkaan nyt niin loistava ole pitemmän päälle.

Onko Karvinen on sinusta parempi kuin Tenavat? Jaa-ha.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #4 : 22.01.2006 klo 20:03:55 »
Muistelen että VSOP oli tanskalaisten kanssa yhteispainatus.

Kyllä vaan ja Tanskankin kumppani päätti kuulemma lopettaa Semicin kanssa VSOPin (tyhmä nimi) vai onko Semic tanskalainen? Egmont siis nykyään?

Lainaus
Robotman alkoi 1984, oheistuotekampanjan ympärille. Oheistuotekampanja ei menestynyt ja Monty tuli mukaan 1993. Jossain välissä sarja muutti nimekseen Robotman & Monty. Ja Robotmanin poistuttua sarjasta 2001 siitä tuli pelkkä Monty.

Monty oli, ainakin ensimmäisen Huba-lehden mukaan, perheen vanhin poika (Jari) joka muutti pois kotoa ja sittemmin varasti shown ja Robottimies lähti sarjasta. Mukaanhan tuli alien ja  Montyn ihmeellinen hippityttöystävä. Minulla on ne kaksi Robottimies-pokkaria (leveää mallia) jossa Robottimies tulee maahan ja sarja alkaa. Siksi oli kummallista nähdä Monty netissä kun oli tottunut Robottimiehen perheen lemmikkinä. Hubassa on muuten tuo pokkareiden perhe-elämästä siirtyminen Montyksi.

Piranha Club oli Ernie ja sitten, kuten usein tapahtuu sarjoissa, sivuhenkilö varastaa shown ja sarjasta tuli Piraija-Klubi. Muita varkauksia on Hemmo Paskiainen joka alkoi Hemmon, Lökan ja Stegun sarjana ja Armas sooloili taustalla mutta pikkuhiljaa asetelma muuttui ja Armas Paskanderista tuli HP:n päähenkilö. Simpsoneissakin Homer on varastanut aika lailla Bartilta sarjaa.

Tiesittekö, mitä minä en tiennyt, että M. Tulosmaa onkin Marjaana Tulosmaa. Se ilmeni siitä ensimmäisestä Huba-lehdestä. Luulin jopa jossain vaiheessa että hän on legendaarinen Suomen Madin the M. Ja muutenkin mies. Mad on myös aika tylsä, mutta on lisäsi jonkun verran seksiä. 80-luvun Madissa saattoi olla teksti "ei rahtuakaan PORNOA TÄSSÄ NUMEROSSA". Se oli ainoa viittaus pornoon siihen asti. Nykyisin Suomen Mad on jo lopetettu mutta ostin pari vuotta sitten uuden ja se oli kuin light-Myrkky.

Miksi M. Tulosmaa piilottelee? Mitä häpeämistä on naisena ja sarjakuvan ystävänä olemisena? Muistakaapa Lisa Myhreä, Soile Kaukorantaa, Tove Janssonia ja onhan heitä, onneksi.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #5 : 22.01.2006 klo 20:13:55 »
Eikös Lätsä oli peribrittiläinen sarjakuva?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lätsä

Taitaa olla, ei ole koskaan kiinnostanut niin että olisin ottanut selvää - mutta en kyllä ymmärrä miten niin tyhmä sarja voi olla suosittu. Lätsä on baarissa ja tulee kotiin, Flora lyö ja Lätsä lentää katuun. Sarjassa ei tapahdu muuta. Silti se on, kiitos Wikipedian, jatkunut vuodesta 1957. Kuten sanottiinkin tuolla alussa, ei amerikkalaisuus ole tylsyyden ehto. Minusta B. Virtanen ja Mika Mokanen ovat myös hyvin tylsiä.

Onko Karvinen on sinusta parempi kuin Tenavat? Jaa-ha.

On... Karvinen ei ole ihan niin Jeesuksen piilomainontaa kuin Tenavat. Anteeksi, olen ateisti. Tenavat on myös liian kiltti minun makuuni. Tenavat on toki paremmin piirretty kuin Karvinen, mutta tässä tapauksessa se ei ratkaise.

Kojocci

  • Jäsen
  • Viestejä: 222
  • Kyyninen Gubbe
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #6 : 22.01.2006 klo 20:21:35 »
mutta en kyllä ymmärrä miten niin tyhmä sarja voi olla suosittu. Lätsä on baarissa ja tulee kotiin, Flora lyö ja Lätsä lentää katuun. Sarjassa ei tapahdu muuta.
Jos näyttää Lätsän stripin ahkeralle kapakan kuluttujalle joka on yli 30, tulee usein vastaus: Ihan kuin meillä. Englannissa pubikulttuuri ja Lätsä kulkevat käsi kädessä. Ns. työväenluokan huumoria.

Duckster

  • Jäsen
  • Viestejä: 201
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #7 : 22.01.2006 klo 20:29:20 »
Jos näyttää Lätsän stripin ahkeralle kapakan kuluttujalle joka on yli 30, tulee usein vastaus: Ihan kuin meillä. Englannissa pubikulttuuri ja Lätsä kulkevat käsi kädessä. Ns. työväenluokan huumoria.
Samaan kaavaan perustuu B.Virtasen suosio Suomessa.

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #8 : 22.01.2006 klo 20:39:15 »
Mä en koskaan ole huomannut Tenavissa mitään uskonnosta, miinus Suuri Kurpitsa.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #9 : 22.01.2006 klo 20:52:12 »
Jos näyttää Lätsän stripin ahkeralle kapakan kuluttujalle joka on yli 30, tulee usein vastaus: Ihan kuin meillä. Englannissa pubikulttuuri ja Lätsä kulkevat käsi kädessä. Ns. työväenluokan huumoria.

Niin mutta kun se ei tee siitä edes parodiaa tai ole itseironinen kuten britcom parhaimmillaan. Sarjassa ei edes mainita mistä se on kotoisin. (Ei mistään!)

Otetaanpa esimerkiksi Turk & DeGrootin Clifton. Eversti Clifton on peribritti herrasmies, joka sanoo Heavens! jos kello viiden tee uhkaa jäädä juomatta. Kun Clifton auttaa etevää rikollista pakenemaan vankilasta, hän laittaa jouduttuaan vartijoiden saartamaksi nauhurista soimaan God save the Queen ja vartijat jäävät asentoon seisomaan tekemään kunniaa kappaleen ajaksi. Clifton ja autettava tukkivat korvansa. "Harmillista, he saavat nyt kahden minuutin etumatkan". Cliftonin isän auto varastetaan ja Clifton laskee "barbaarisella metrijärjestelmällä" koska auto on varastettu "brittiläisen nurmikon" tallaantumisen jälkeisestä noususta. Koska auto on vanha ja arvokas (brittiläinen tietysti), sen varkaat ovat brittiherrasmiehiä ja koska auto varastettiin vähän ennen kello viittä, he eivät voi olla kaukana koska herrasmiehen tulee juoda kello viiden tee jossain julkisessa paikassa.

Tälläistä on hyvä sarjakuva. Ei itseään toistavaa kankeasti piirrettyä strippiä. Lassin ja Leevin piirtäjä Watterson oli rohkea (tai itsepäinen) ja se on menestynyt ilman oheiskrääsää ja piirrettyjä. Sarja on nyt lopetettu, ja sen piirtämisen aikoina oli pitkiä luovia taukoja.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #10 : 22.01.2006 klo 20:57:31 »
Taitaa olla, ei ole koskaan kiinnostanut niin että olisin ottanut selvää - mutta en kyllä ymmärrä miten niin tyhmä sarja voi olla suosittu. <snip>

Täh? Mutta eihän Lätsää voi lukea ruutuakaan tajuamatta, että se on brittiläinen. Pubit, kyyhkyslakan pito, tiiliset rivitalot jne.

Clifton on minustakin loistava sarjakuva. Veljeni kanssa toistamme vieläkin usein sanontaa "minä ja jätkät".

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #11 : 22.01.2006 klo 21:46:59 »
Niin mutta kun se ei tee siitä edes parodiaa tai ole itseironinen kuten britcom parhaimmillaan. Sarjassa ei edes mainita mistä se on kotoisin. (Ei mistään!)

Otetaanpa esimerkiksi Turk & DeGrootin Clifton.

 Joo mutta eikös Lätsä ole  oikeasti brittiläinen. Clifton taas belgialaisten tekemää rasisitista pilaa englantilaisista.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Kojocci

  • Jäsen
  • Viestejä: 222
  • Kyyninen Gubbe
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #12 : 22.01.2006 klo 21:56:03 »
Niin mutta kun se ei tee siitä edes parodiaa tai ole itseironinen kuten britcom parhaimmillaan. Sarjassa ei edes mainita mistä se on kotoisin. (Ei mistään!)
Olen huomannut että muutamat sarjat ja niiden vitsit ovat saaneet tarkoituksensa vasta kun itselle on tullut lisää ikää. Näin on käynyt myös Lätsän kohdalla.Samoin natiaisena menivät kaikki hyvät sanaleikit ja monen enlanninkielisen sarjan heitot yli hilseen, koska en tiennyt vitsien taustoja tai maan entistä ja nykyistä kulttuuria.

« Viimeksi muokattu: 22.01.2006 klo 22:01:05 kirjoittanut Kojocci »

Lönkka

  • Vieras
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #13 : 23.01.2006 klo 00:54:42 »
Tenavat on toki paremmin piirretty kuin Karvinen, mutta tässä tapauksessa se ei ratkaise.

Tenavista en ole pitänyt vuosikymmeniin ja tunsin varmaan 80-luvun puolivälistä Schulzin puolesta myötähäpeää sarjan huonoudesta. Mutta muistelen kyllä muksuna 70-luvulla lainailleeni aika ahkerasti Tapiolan kirjastosta (silloin kun se sijaitsi vielä siinä Sokeripalan ja Heikintorin välissä tokassa kerroksessa) paljonkin noita Tenavat -taskukirjoja jotka ainakin silloin olivat mukavaa luttavaa. Olivat herran wanhempaa tuotantoa ajalta jolloin vielä juttu kulki ja käsi ei vapissut.

Karvisesta sitten täytyy sanoa että se ei ole IKINÄ onnistnut olemaan mitään muuta kuin kammottavaa soopaa, noin niinkuin pahempia kirosanoja ja vulgariteettejä välttääkseni näin kaikenikäisille avoimella foorumilla.

Eli Tenavat pesee kuitenkin Karvisen noin 100-0 kaikilla tasoilla. Jopa ne loppuaikojen Tenavat klaaraavat homman kotiin Karviseen nähden 6-0.

Mutta joo, suurin osa jenkkien strippisarjakuvista on syndikoinnin takia niin hampaattomaksi karsittua potaskaa ettei voi oikeasti miellyttää kuin valiumia napsivia kotiäitejä. Frank Chon Liberty Meadows (suom. Turvatarha) lehtien kirjepalstalta oli mielenkiintoista lukaista tämän turhautumisesta sarjissyndikaatteihin. Turhautuminen taiteilijanvapauden kadottua kasvoi niin suureksi että mies lopetti sarjan piirtämisen sanomalehtiin, mutta eipä se ole pitkään aikaan lehtenäkään ilmestynyt kun kaiketi Marvelilta ja kansien tekemisestä saa enempi fyrkkaa taskuun helpommalla kuin omaa strippiä tekemällä (näin asiaa mitenkään tuomitsematta).

PVP:n (www.pvponline.com) Scott Kurtz pisti muuten taannoin omia kapuloita syndikoinnin rattaisiin tarjoamalla omaa sarjaansa ilmaiseksi siitä kiinnostuneille sanomalehdille. Jos PVP:hen ei ole vielä tutustunut niin suosittelen lämpimästi. Kyseessä on peli-/populaarikulttuuria osuvasti nälvivä strippi joka vaan toimii erittäin hyvin. Tosin juuri nyt pyörivä juonikuvio ei ole erityisen ihmeellinen, tai se on oikeastaan luvattoman heikko...

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi osa amerikkalaisista sarjakuvista on tylsiä?
« Vastaus #14 : 23.01.2006 klo 11:07:20 »
Täh? Mutta eihän Lätsää voi lukea ruutuakaan tajuamatta, että se on brittiläinen. Pubit, kyyhkyslakan pito, tiiliset rivitalot jne.

Clifton on minustakin loistava sarjakuva. Veljeni kanssa toistamme vieläkin usein sanontaa "minä ja jätkät".

Tarkoitinkin, etten ole koskaan ajatellut että minkä maalainen se on. Ihan sama vaikka olisi ruotsalainen. Varmaan huomaakin.

Ketjussa mainittiin myös Cliftonin rasistisuudesta. Rasismi on sortoa, puolustuskyvytöntä sorretaan. Britit sortavat aika lailla saksalaisia ja ranskalaisia, suomalaiset pilkkaavat ruotsalaisia ja päinvastoin. Piirka Kellivoite oli norjalainen parodia suomalaisesta ja samalla logiikalla Clifton on rasistinen. Asterix on täynnä kansalliisia kulttuuripiloja. Huumori on aina loukkaavaa, halusi tai ei. Kansalliset kulttuuritaipumukset eivät muuten pidä paikkaansa. Asiasta tehtiin tutkimus ja ilmeni, että kansalaiset ovat omaa kansaansa kohtaan kovempia. Kaikki suomalaiset eivät ole juroja ja hiljaisia, eivätkä saksalaiset säännöllisiä ja britit kyynisiä. Ne ovat pitkälti keksittyjä mielikuvia, kuten sukupuoliin kohdistuvat asiat (naiset pelkäävät hiiriä ja ajavat huonosti autoa, mies ei itke)

Minä muuten olen 31-vuotias perheenisä ja lapseni kyllä pitävät Lätsästä. Itsekin pidin siitä enemmän lapsena, mutta en nykyisin kun on kokemusta muistakin sarjakuvista. Ettei nyt joku teininä pidä kun täällä sellaista vihjaillaan.