Tekeekö hän pilkkaa? No, ei.
Kenties ei, lukijan tulkinnastahan lopuksi on kyse.
Tiedänhän minä sinun pitävän Delislestä kovasti, minulla itselläni vain karvat nousevat pystyyn tietyissä kohdin Delislen töitä. Joka tapauksessa viestini ydinasia on, että Shenzenin ja muiden vastaavien opusten välillä on pieni eron.
Tuon eron tuo mielestäni hyvin esiin eräs Shenzenin kohtaus, jossa aulaneiti tilaa hissin rämpyttämällä painiketta vimmatusti kunnes hissi on saapunut, vaikka kertapainallus toki riittäisi. Hän tahtoo mahdollisesti tällä korostaa avuliaisuuttaan ja tehokkuuttaan, mutta toiminta näyttää turistin silmin huvittavalta. Delisle itse seuraa tilannetta sivusta arvioimatta mistä on kyse, toteamalla vain tapahtuneen. Ja tämä riittää, lukija tajuaa kyllä.
Myöhemmissä opuksissa, muistaakseni ainakin Pohjois-Koreassa (elleivät opukset mene minulla nyt keskenään sekaisin) Delisle ei malta dokumentoida, vaan ryhtyy hauskuuttamaan lukijaa vetämällä homman hieman lekkeriksi.
Tämä oli myös syy, miksi vertasin Delisleä aiemmin Therouxiin. Molemmat vierailevat vieraissa kulttuureissa ja nostavat niiden hullunkuriset piirteet mukamas viattomasti, todellisuudessa siis ylimielisesti, silmille: "katsokaa ja naurakaa". Tässä suhteessa Theroux vain on se hauskempi kaveri, puolidokumentaarisenakin.