Kirjoittaja Aihe: Guy Delisle  (Luettu 60079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: Guy Delisle
« Vastaus #105 : 08.08.2010 klo 19:43:50 »
Shenzen on kuvituksensa osalta vähemmän huoliteltu kuin Delislen myöhemmät matkapäiväkirjat, mutta tavallaan siinä on myös rehellisyyttä (mm. henkilökohtaisuutta), mitä muissa ei juuri enää ole. Loppupuolella tuo rehellisyys hieman jo karisee, mutta pääosin Delisle on vielä malttanut pysyä enemmän dokumentaristin kuin hauskuuttajan roolissa, johon hän myöhemmin jatkuvasti lipsahtaa.

Minua on aiemmin nyppinyt Delislen tyyli tehdä pilkkaa kohtaamistaan ihmisistä/kulttuureista nostamalla itsensä tarkastelijana tarkasteltaviensa yläpuolelle. Vieraissa kulttuureissa on riittävästi naurettavia ja absurdeja piirteitä, että niitä olisi tarve sormella osoittaa, sen olisi voinut tehdä monesti hienovaraisemmin.

Shenzenin suurin ongelma on vain Delislen myöhemmät työt. Hotellikuolemasta ei oikein millään saa kiinnostavaa, varsinkin kun yksi opus tätä lajia riittäisi jo vallan hyvin.

Sen eräässä jaksossa tämä melkoisen ärsyttävä, tosin viihdyttävä, miekkonen vieraili Pohjois-Koreassa.

Kaveri oli siis Louis Theroux.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #106 : 09.08.2010 klo 10:02:38 »
Jassoo, taas pitää taittaa peistä Delislen puolesta...

Shenzen on kuvituksensa osalta vähemmän huoliteltu kuin Delislen myöhemmät matkapäiväkirjat, mutta tavallaan siinä on myös rehellisyyttä (mm. henkilökohtaisuutta), mitä muissa ei juuri enää ole.

Tuosta henkilökohtaisuudesta, mm. takaumista omaan elämäänsä, Delisle ihan tietoisesti pyrki eroon myöhemmissä kirjoissa. Se oli siis valinta, keskittymistä olennaiseen. Kirjojen kerronta parani selvästi. Jokainen kirja on ollut edellistä hiotumpi. Samalla myös viivastakin on jäänyt turha sutiminen pois.

Minua on aiemmin nyppinyt Delislen tyyli tehdä pilkkaa kohtaamistaan ihmisistä/kulttuureista nostamalla itsensä tarkastelijana tarkasteltaviensa yläpuolelle.

Tekeekö hän pilkkaa? No, ei.

Delisle  kertoo ilman sen kummallisempia kommervenkkejä siitä, miltä hänestä tuntuu, mitä hän näkee ja millaista on olla keskellä vierasta kulttuuria. Ilman arvottamista tai tekopyhyyttä. Oikeastaan moinen suorasukaisuus on mielestäni paljon reilumpaa kuin tekopyhä hymistely.

Delisle on virkistävän vapaa liiallisesta kulttuurirelativismista. Ehkä juuri siksi hänen kirjansa ovatkin sellaisia menestyksiä kuin ovat.

Rehellisyys maan perii.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #107 : 09.08.2010 klo 13:20:56 »
Poikkipuolinen sana Delislestä ja Lurker astuu heti esiin haarniska säihkyen ja peitsi terotettuna.

Minä olen toista kertaa elämässäni samoilla linjoilla Jiksin kanssa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #108 : 09.08.2010 klo 13:27:31 »
Poikkipuolinen sana Delislestä ja Lurker astuu heti esiin haarniska säihkyen ja peitsi terotettuna.
Mitä sitten? Tämähän on kai keskustelupalsta.
Sitä paitsi en havaitse juurikaan säihkettä tai peistä hänen vastauksessaan.

Minusta Lurkerin puolustuspuheenvuoro on hyvinkin asiallinen, vaikka olenkin lähes täysin eri mieltä hänen kanssaan Delislestä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #109 : 09.08.2010 klo 15:04:53 »
Hehee. Pidättäydyn jatkamasta. Jokaisella on intohimon kohteensa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #110 : 09.08.2010 klo 16:20:24 »
Jokainen kirja on ollut edellistä hiotumpi. Samalla myös viivastakin on jäänyt turha sutiminen pois.

En tiedä kanadanranskalaisesta arroganistelusta, ranskalaisesta kyllä. Ei se minua niin häiritse kun on moiseen tottunut. 

Se, miksi Shenzenin viiva on "suttainen" johtuu siitä, että Delisle halusi luoda jokaiselle kuvaamalleen kaupungille niille tyypillisen oloisen ilmeen. Koska raskaasti teollistettu Shenzen oli savusumuinen ja muutenkin likaisen hikinen paikka, sen piirtämiseen käytettiin paljon rasvaliitua. Näin kertoi Delisle Kemissä.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #111 : 09.08.2010 klo 17:42:27 »
Tekeekö hän pilkkaa? No, ei.

Kenties ei, lukijan tulkinnastahan lopuksi on kyse.

Tiedänhän minä sinun pitävän Delislestä kovasti, minulla itselläni vain karvat nousevat pystyyn tietyissä kohdin Delislen töitä. Joka tapauksessa viestini ydinasia on, että Shenzenin ja muiden vastaavien opusten välillä on pieni eron.

Tuon eron tuo mielestäni hyvin esiin eräs Shenzenin kohtaus, jossa aulaneiti tilaa hissin rämpyttämällä painiketta vimmatusti kunnes hissi on saapunut, vaikka kertapainallus toki riittäisi. Hän tahtoo mahdollisesti tällä korostaa avuliaisuuttaan ja tehokkuuttaan, mutta toiminta näyttää turistin silmin huvittavalta. Delisle itse seuraa tilannetta sivusta arvioimatta mistä on kyse, toteamalla vain tapahtuneen. Ja tämä riittää, lukija tajuaa kyllä.

Myöhemmissä opuksissa, muistaakseni ainakin Pohjois-Koreassa (elleivät opukset mene minulla nyt keskenään sekaisin) Delisle ei malta dokumentoida, vaan ryhtyy hauskuuttamaan lukijaa vetämällä homman hieman lekkeriksi.

Tämä oli myös syy, miksi vertasin Delisleä aiemmin Therouxiin. Molemmat vierailevat vieraissa kulttuureissa ja nostavat niiden hullunkuriset piirteet mukamas viattomasti, todellisuudessa siis ylimielisesti, silmille: "katsokaa ja naurakaa". Tässä suhteessa Theroux vain on se hauskempi kaveri, puolidokumentaarisenakin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #112 : 09.08.2010 klo 19:29:00 »
Myöhemmissä opuksissa, muistaakseni ainakin Pohjois-Koreassa (elleivät opukset mene minulla nyt keskenään sekaisin) Delisle ei malta dokumentoida, vaan ryhtyy hauskuuttamaan lukijaa vetämällä homman hieman lekkeriksi.

Pjonjang taisi olla ilmestyneistä kirjoista loppujen lopuksi vakavin. Delisle yritti olla myös varovainen kuvatessaan ihmisiä, ettei heitä tunnistettaisi liian helposti. Se kun voi johtaa ikävyyksiin...

En nyt muista Pjongjangin sisältäneen mitään "lekkeriksi lyöntiä", mutta ehkä koko tuon valtion absurdius sai aikaan tuollaisen tunteen.

Delisle on itse todennut juuri tästä Pohjois-Korea -kirjastaan, ettei  halua antaa mitään vastauksia,  vallitsevan tilanteen näyttäminen saa riittää.

Mitä kirjailija itse todella ajattelee, sen hän kertoo kirjojensa ulkopuolella:
Elämme vapaassa yhteiskunnassa. Olemme niin tottuneita vapauteen. Kun matkaa sellaisiin maihin kuin Pohjois-Korea, Kiina – niin siellä sitä ollaan. Koska ajattelemme niin kuin ajattelemme, sanomme: "Tämä on perseestä, ei tällaista pitäisi olla." He eivät silti ajattele samoin, koska heillä ei ole sellaista mallia. Meistä sitä on mahdoton kuvitella. Vapaus on niin kallisarvoista. Emme vain tajua sitä.

Kulttuurirelativismista on viime aikoina kirjoitettu paljonkin Hesarissa. Suomalaisessa Wikipediassa on vain yksi lause: "Kulttuurirelativismi on näkemys, jonka mukaan yksilön teot ja käsitykset tulee ymmärtää oman kulttuurinsa käsitteiden kautta." Tätä Delisle kaiketi yrittää. Ja tätä periaatetta hän soveltaa kerronnan kohteensa lisäksi myös itseensä, mikä ehkä häiritsee joitakin lukijoita.

Engl. kielisessä Wikipediassa on suomalaista vähän pidempi artikkeli.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_relativism

Paul Theroux, tuo matkakertomusten "suuri tyytymätön", ilkeä ja outo mies, ei arkaile tuoda esiin mielipiteitään. Hänellä ja Delislellä ei ole mitään yhteistä, niin paitsi ne matkat.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #113 : 17.08.2010 klo 09:45:40 »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #114 : 03.09.2010 klo 14:29:52 »
Delisle kertoo blogissaan, kuinka on Moebiuksen kuvista löytänyt viitteitä eri sarjakuvantekijöihin.

Mœbius et les autres
http://www.guydelisle.com/blog/?p=223

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #115 : 15.09.2010 klo 11:49:40 »
Guy Delislen originaaleja voi käydä ihmettelemässä Helsingin Lasipalatsissa.

Kemin kävijät ovat ne jo nähneet.

Sattumalta huomasin tämän näyttelyn ohikulukumatkalla ja pitihän se käydä vilaisemassa. Originaaleissa näkyi hienosti tekemisen eri vaiheita ja korjauksia. Siitä heräsi ajatus, ettei nuo originaalit olekaan vielä valmista sarjakuvaa vaan vasta se painettu versio on se lopullinen tulos niin käytännössä kuin teoriassakin.

Pitää myös sanoa, että Shenzenin kuvat näyttivät originaaleina paremmilta kuin painettuina. Delisle oli käyttänyt niissä jotain sinertävää sävyä, joka toi hienosti kuviin eloa. Painetussa versiossa kaikki viivat ovat vain mustaa tuhnua.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #116 : 19.10.2010 klo 10:36:44 »
On faneja, ja sitten on faneja.
http://forbiddenplanet.co.uk/blog/2010/the-ultimate-fan/

Kaverit ovat korvanneet Pjongjangin ruutuja mahd. palj. ottamillaan valokuvilla.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #117 : 19.10.2010 klo 11:50:43 »
Ihan kiva projekti. Enemmän tossa tosin kiinnostaa nuo rakennusten ja maisemien kuvat kuin esimerkiksi kuvat joissa kaveri tuijottaa ulos ikkunasta tai istuu sängyllä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #118 : 04.01.2012 klo 17:59:42 »
Jerusalem-kirjan arvostelu englanniksi.
A cartoonist in occupied Palestine

Delisle kiteyttää itse aika hyvin:
“I like to talk about small things. I’m not very attracted to politics,” continued Delisle. “When I do my books I have the feeling I’m writing a really long postcard to my mom.”

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #119 : 04.01.2012 klo 20:33:48 »
Oliskohan lupausta suomennoksestakin?Näyttää hienolta.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen