Kirjoittaja Aihe: Alan Moore  (Luettu 96303 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Alan Moore
« Vastaus #90 : 30.10.2008 klo 12:56:23 »
Niinpä! Moby Dickin alkupuolella on yhtäkkiä kokonainen luku jotain merenkävijän almanakkaa! Samalla tavalla Moore katkaisee kerrontaa melkein kollaashiromaanin tapaan.

Ja välissä varmaan 200 sivua jostain valaiden hetuloista tms. Mooren 40-sivun monologit ovat lällärikamaa tuon rinnalla  :P
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

PurPur

  • Vieras
Vs: Alan Moore
« Vastaus #91 : 30.10.2008 klo 13:17:39 »

Jos Moorella on joku kaava, niin se on fraktaali: isot linjat toistuvat pienten yksityiskohtien tasolla. Watchmenissa tämä tekniikka on tuotu niin lähelle pintaa, että se tuntuu jo vähän kikkailulta.

Mutta parhaimmillaan Moorella siihen liittyy sekä tunteeseen vetoaminen, huumori, ja lukijan ällistyttäminen.


Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Alan Moore
« Vastaus #92 : 30.10.2008 klo 14:29:18 »
Kuten varmaan jotkut muutkin, en aluksi hahmottanut mitä Doc tarkoitti ”käsikirjoituskaavalla”: tiedonhakua, ideoiden etenemistä, tarinan rakennetta, juonta, taustatarinaa vai käsikirjoitusta? Nyt luulen ymmärtäväni, mitä hän tarkoittaa, suorastaan loogista yhtälöä esim. henkilöiden välillä, mutta minäkin suhtaudun sen olemassaoloon epäilevästi.

Sanotaan ensiksi lievennykseksi, että totta kai Moore, Morrison, Gaiman, Jodorovski ynnä muut kunnianhimoiset okkulttiset käsikirjoittajat ovat kätkeneet kertomuksiinsa okkulttisia, siis kätkettyjä asioita. Kyllä niissä vilisee symboliikkaa, numerologiaa, geometriaa, symmetriaa ja okkulttisia oppeja. On selvää, että tarinoiden kaikkia vivahteita ei tavoita pinnalta ja että keskeistä niissä eivät aina ole henkilöt ja juoni.

Jotenkin uskoisin, että Mooren kaikki tarinat ehkä voitaisiin palauttaa (redusoida) yhteen TEORIAAN eli hänen näkemykseensä elämän, yhteiskunnan ja ihmismielen piilevistä rakenteista ja seurauksista. Keskeistä teoriassa voi olla magian jonkin haaran ja postmodernin filosofian ainesten yhdistely. Mooren omien sanojen mukaan Big Numbersiin vaikutti kaaosteoria.

Kaavojakin varmasti löytyy tarinoista, karkeimmillaan vaikkapa ilmiön kehittyminen hegeliläis-marxilaisesti teesistä antiteesiin ja lopuksi synteesiin tai vaikkapa kaikkien asioiden muuttuminen vastakohdikseen ääripäissä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi Mooren kaikki tarinat pitäisi ja voitaisiin typistää yhteen tai edes muutamaan yleispätevään kaavaan. Se ei tee oikeutta tarinoiden rikkaudelle.

Sumean logiikan kuuluminen tarinoiden etenemiseen on minulle epäselvää. Kuten todettu, Doc todistelee löytöjään vain logiikan kannalta. Sinänsä sumea logiikka, jos sillä tarkoitetaan ilmiöiden määrittelyä ei-yksioikoisiksi tai ennakoimattomiksi, esiintyy Mooren teksteissä.

Miksi ”kaava” ohjaisi jo tiedonhakuprosessia fiktiota varten (ymmärsin, että Doc miettii asiaa näin)? Kun perusasiat on kaivettu virallisista lähteistä, minusta sen jälkeen edetään kiinnostuksen, assosiaatioiden ja resurssien mukaan. Tässä vaiheessa ei tarvita logiikkaa.

Jos ajatellaan, että Moore on kaivanut tietoa okkultistina, okkultismissa asioita yhdistävät toisiinsa logiikan lisäksi sisäinen kokemus asioista (mikä riippuu ihmisen tiedostamisen tasosta) ja asioille perinteessä aiemmin annetut symboliset merkitykset.

Hyvä kirjoittaja repii ideoita kaikkialta. Assosiaatioilla, kokeilulla ja intuitiolla on osuutensa kaikessa luomisessa. Luominen on hermeneuttinen prosessi, jossa kyseenalaistetaan ja välillä muutetaan aivan ensimmäisiäkin lähtökohtia. Jossakin vaiheessa jostakin kaavasta voi tulla linssi, joka järjestää dataa loogiseksi sitten kun logiikkaa tarvitaan, mutta en usko, että se voi olla mukana sellaisenaan alusta lähtien. Kun prosessi on vahvimmillaan, palaset loksahtavat paikoilleen ilman kaavaakin, ”itsestään” eli alitajunnan työn ansiosta.

Kuten jo täällä sanottiin, henkilöiden välisillä vastakohdilla pelaaminen on tarinan perusasioita joko tietoisesti tai tiedostamatta. Moorella se tapahtuu varmasti tietoisesti, sillä totta kai hän tuntee kirjallisuustiedettä. Esimerkiksi Morrisonin All-Star Teräsmiehen joka osassa Teräsmiestä peilataan jotakin vastakuvaansa vasten. En kiistä, etteikö Moorella olisi jotakin kaavaa jollakin osa-alueella.

Watchmenista vielä, että myös taiteilija Dave Gibbons lisäili siihen omia detaljejaan, mutta hyväksyn argumentin, että ne eivät vaikuttaneet Mooren ”kaavaan”, koska ”kaava” on laajempi käsite.

Kiitos Docille hienon keskustelun virittämisestä! Hieman hän on ottanut sanojaan takaisin, sillä hän kirjoittaa nyt ”oletuksista”; aiemmin hän ”tiesi” että kaavoja on.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #93 : 30.10.2008 klo 14:52:02 »
Minusta Watchmenin keskeinen motiivi on solmu (knot).

Voisitko hieman avata tuota (pardon the pun)? Minusta solmu esiintyy ainoastaan yhtenä keskeisenä metaforana. Gordionin solmu edustaa ratkaisemattomalta vaikuttavaa ongelmaa, johon Ozymandias keksii Aleksanterin tavoin lateraalisella ajattelulla elegantin, mutta väkivaltaisen ratkaisun. Teoksesta voi ehkä löytää vastaavia ratkaisemattomia ongelmia, joille solmu olisi symboli tai metafora, mutta en muista itse solmun esiintyneen toistuvana motiivina. Toisin kuin esimerkiksi rakastavaisten siluetit tai peilisymmetriset kuvat, jotka ilmenevät eri tavoin useissa teoksen kohdissa.

Jos Moorella on joku kaava, niin se on fraktaali: isot linjat toistuvat pienten yksityiskohtien tasolla. Watchmenissa tämä tekniikka on tuotu niin lähelle pintaa, että se tuntuu jo vähän kikkailulta.

Tätäkään en ihan näe. Suoralta kädeltä tulee mieleen tietysti peilisymmetria, joka esiintyy yksittäisissä kuvissa mutta myös 5. luvun sivusommitelmissa, mutta teos kokonaisuudessaan ei ole peilisymmetrinen. Jotkut muut teemat tai rakenteet saattavat löytyä sekä teoksesta kokonaisuutena että erillisistä luvuista, mutta tuskin jokaiselta sivulta erikseen. Jos joku piirre toistuu parilla niistä muutamasta tasosta, mitä tämän mittaisesta teoksesta on eroteltavissa, niin ei se ihan vielä fraktaaliutta ole.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

PurPur

  • Vieras
Vs: Alan Moore
« Vastaus #94 : 30.10.2008 klo 15:48:31 »
Voisitko hieman avata tuota (pardon the pun)? Minusta solmu esiintyy ainoastaan yhtenä keskeisenä metaforana. Gordionin solmu edustaa ratkaisemattomalta vaikuttavaa ongelmaa, johon Ozymandias keksii Aleksanterin tavoin lateraalisella ajattelulla elegantin, mutta väkivaltaisen ratkaisun. Teoksesta voi ehkä löytää vastaavia ratkaisemattomia ongelmia, joille solmu olisi symboli tai metafora, mutta en muista itse solmun esiintyneen toistuvana motiivina. Toisin kuin esimerkiksi rakastavaisten siluetit tai peilisymmetriset kuvat, jotka ilmenevät eri tavoin useissa teoksen kohdissa.

Tarinan suuri solmu on suurvaltojen välinen suhde, ydinsodan uhka,joka oli Watchmenin ilmestymisen aikaan se suuri kysymys, johon tarina perimmältään viittaa. Tulkintani teoksen keskeisestä sanomasta on, että vaikeaa solmua ei voida ratkaista Aleksanterin tapaan miekalla, vaan ongelmakierre jatkuu kuten tarinan viimeisestä kuvasta voimme päätellä: supersankarit (huippupoliitikot) eivät voimalla ja väkivallalla ratkaise maailman ongelmia, vaan "I leave it entirely in your hands", tavisten on otettava ne hoitaakseen.

Lisäksi päähenkilöt ovat omalla tavallaan solmussa eettisten ja henk.koht ongelmiensa kanssa. - Nyt on niin, että siitä on aikaa kymmenisen vuotta kun olen opuksen lukenut, joten en muista kaikkia viittauksia solmuihin... Sen muistan parhaiten, että juuri ennen lopun apokalypsia kadulla puhkeaa riita lesbon taksikuskin ja hänen ex-rakastajattarensa välille; jälkimmäinen haluaisi antaa toiselle R.D.Laingin kirjan "Knots", jotta tämä osaisi selvittää ihmissuhteitaan. Muistelisin että Dr. Manhattan tutki joitain mikromaailman knotseja, tosin tästä en ole varma. Ja voihan tuon toisiinsa kietoutuneiden vartaloiden siluetinkin tulkita eräänlaiseksi solmuksi..

Lainaus
Tätäkään en ihan näe. Suoralta kädeltä tulee mieleen tietysti peilisymmetria, joka esiintyy yksittäisissä kuvissa mutta myös 5. luvun sivusommitelmissa, mutta teos kokonaisuudessaan ei ole peilisymmetrinen. Jotkut muut teemat tai rakenteet saattavat löytyä sekä teoksesta kokonaisuutena että erillisistä luvuista, mutta tuskin jokaiselta sivulta erikseen. Jos joku piirre toistuu parilla niistä muutamasta tasosta, mitä tämän mittaisesta teoksesta on eroteltavissa, niin ei se ihan vielä fraktaaliutta ole.

En tiedä miten peilisymmetria liittyy fraktaaleihin, jotka vain toistavat rakennettaan useilla eri skaaloilla. Moore on jossain haastattelussa (Comics Journal?) ihan tunnustanut että hän mielellään laittoi Watchmeniin kaikenlaisia tällaisiä pikkuviittauksia isompiin teemoihin, mainitsi eksplisiittisesti fraktaalit, ja oli aika innostunut Mandelbrotin joukosta. Taisi olla niin, että Big Numbersin piti olla jonkinlainen "fraktaali sarjakuvateos".

Tuo knots-juttu on yksi esimerkki kertomuksen "fraktaalisuudesta". Sama symboli, sama teema suurella tasolla (maailmanpolitiikka) ja arkisella mikrotasolla (ihmissuhteet). Tässä Moore oli todella hyvä. Hän osasi koskettavalla tavalla luoda kontrastin tavallisen arjen pulliaisen elämän ja supersankarifantasian välille.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Vs: Alan Moore
« Vastaus #95 : 31.10.2008 klo 10:38:45 »
Hyvät ystävät, te ymmärrätte kaavat väärin. Ainoastaan Lurker on parhaiten jäljillä siitä mitä tarkoitan. Ei ole olemassa mitään yleispätevää kaavaa: on olemassa useita neuvoa antavia kaavoja, jota kirjoittaja varioi, ja Mooren tapauksessa on kaavoja, jotka hän on itse rakentanut.

Joillakin tuntuu olevan suorastaan puristinen suhde kaavoihin, ikään kuin ne olisivat saatanasta. Kaavojen kritisoiminen on sama kuin kritisoisi kirjallisuuden tutkimusta (mikä on yleistä ja sallittua). Kirjallisuuttakin tutkitaan erilaisilla kaavoilla (joita kutsutaan näkökulmiksi), on naistutkimusta, freudilaista tutkimusta jne. Samalla tavalla kuin teoksia puretaan, niitä voidaan myös rakentaa.

Taidekirjallisuudeksi kutsuttu kirjallisuuden haara on aivan oma lukunsa, se suorastaan pyrkii rikkomaan kaavoja. Samoin kuin brectiläinen, epäaristoteelinen teatteridraama. Suomessa kirjailijat ovat vielä vapautettu kaavojen opiskelusta, mutta anglikaanisessa lasten- ja nuorten(seikkailu)kirjallisuudessa esikoiskirjailijan on mahdotonta saa teostaan läpi kustantajalla, ellei se perustu käsikirjoituskaavaan.

Kaavat eivät sulje pois tarinoiden rikkautta, päinvastoin ne vapauttavat. Kun tarina on selkeästi luonnosteltu, tekijän ei tarvitse enää ajatella, kehitellä ja muistella sitä, vaan hän voi keskittyä symboliikkaan, esitystapaan, kieleen jne.

Kaavat eivät korvaa alintajunnan työtä, vaan auttavat sitä. Kaavoja käytetään nopeuttamaan ja selkeyttämään syntyprosessia, karsimaan turhat pois, ja pitämään tarinan kuosissa. Kaava ei määrää tekemään mitään, vaan kysyy oikeita kysymyksiä (Miksi tuo hahmo tekee juuri noin? Onko kerronta tässä löysää?)

Watchmen on murhamysteeri, ja mysteeriä varten täytyy tietää mitä kirjoittaa (okei, Chandler ei tiennyt, ja kirjoittikin loistavia kohtauksia, ja umpihämäriä juonikuvioita). Jo pelkästään se, että tekijä luonnostelee teoksen juonikuvion paperille niin, ettei lukija heti arvaisi kuka on syyllinen, ja välttelee tuttuja juonikliseitä, on kaava.

Watchmenin kaltainen jättiteos vilisee hahmoja, sivujuonia ja symboleja. Jokaisen hahmon luonteet, tausta ja miten he tarinassa esiintyvät on pakko kirjoittaa etukäteen erikseen ylös. Samoin päätarina, ja sen juonenkäänteet. Jos näin ei tee, kirjoittaja sotkeentuu omiin lankoihinsa, ja juuttuu perustelemaan jotain mitätöntä knoppia sivukaupalla, ja unohtaa pääjuonen. Watchmen on tasapainoinen, nopeasti ja mielenkiintoisesti etenevä teos. Sellaista ei vedetä parrasta, niin kuin aiemmin sanoin.

Watchmenin pääjuoni perustuu tavanomaiselle mysteeridraaman kaavalle, joko tiedostetusti tai Mooren tiedostamatta:

- Alku: toiminnallinen. Esitellään tapahtuma (murha ja uhri) ja mysteeri (kuka on syyllinen?). Keskeiset hahmot esitellään vierailemailla heidän luonaan. Uhrista paljastuu koko ajan lisää epämiellyttäviä piirteitä.
- s. 17: Rorschach tapaa Ozymandiaksen. Syyllinen täytyy näyttää jo tarinan alkuvaiheessa, muutoin lukija tuntisi itsensä petetyksi.
Jne.
- Lopussa on selvä katharsis: Rorschachin päiväkirja tulee esiin, lukija on tyytyväinen: Rorschach voitti.

PurPur on oikeassa knot-motiivista (toistoa on mm. Gordion Knot Lock-firman mies, joka korjaa Rorschachin sisään potkimat ovenlukot). Mutta nk Rami sanoi, se on vain Ozymandiaksen motiivi.

Jos jokin pääteema on, se on mielestäni kellot ja aika: Watchmen, 12 lukua nk kellotaulussa, Tuomiopäivän kello, toistuvat kellot ja viisarit (V=Veidt=viittä vaille 12), tarinan liikkuminen ajassa, (takaumat ja viittaukset tulevaan). Toinen pääteema on muisti.

Tuo merkitsee minulle niin paljon.
:-*
« Viimeksi muokattu: 31.10.2008 klo 10:42:25 kirjoittanut Doc Lomapäivä »

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #96 : 31.10.2008 klo 11:56:42 »
Sen muistan parhaiten, että juuri ennen lopun apokalypsia kadulla puhkeaa riita lesbon taksikuskin ja hänen ex-rakastajattarensa välille; jälkimmäinen haluaisi antaa toiselle R.D.Laingin kirjan "Knots", jotta tämä osaisi selvittää ihmissuhteitaan. Muistelisin että Dr. Manhattan tutki joitain mikromaailman knotseja, tosin tästä en ole varma.

En ehtinyt näitä tarkistamaan, mutta vaikka jälkimmäinen ei paikkaansa pitäisikään, niin Docin mainitseman Gordian Knot Lock Co:n myötä on pakko myöntää, että solmu itsessään on todellakin toistuva motiivi.

En tiedä miten peilisymmetria liittyy fraktaaleihin, jotka vain toistavat rakennettaan useilla eri skaaloilla.

Tarkoitin sitä, että peilisymmetria on piirre, joka selvästi esiintyy Watchmenissä useammalla kuin yhdellä skaalalla.

Moore on jossain haastattelussa (Comics Journal?) ihan tunnustanut että hän mielellään laittoi Watchmeniin kaikenlaisia tällaisiä pikkuviittauksia isompiin teemoihin, mainitsi eksplisiittisesti fraktaalit, ja oli aika innostunut Mandelbrotin joukosta.

Mutta se vain tarkoittaa, että Moore itse käyttää termiä liian laveasti. Kyllä, luitte oikein. Sanon, että Moore on väärässä jostain asiasta.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Alan Moore
« Vastaus #97 : 31.10.2008 klo 12:10:21 »
Gordionin solmu on tyypillisistä tyypillisin metafora, ei motiivi.

Solmu voisi sen sijaan kyllä olla jotenkin koko tarinan vertauskuvallinen pohja...
Alan Moore: "...the story is a kind of knot."

http://blather.net/articles/amoore/index.html

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #98 : 31.10.2008 klo 12:26:49 »
Gordionin solmu on tyypillisistä tyypillisin metafora, ei motiivi.

Mutta ystäväni, Gordionin solmu on todellakin metafora, mutta jos itse solmu, myös ilman suoranaista viittausta Gordionin solmuun, esiintyy toistuvasti tarinassa, eikö se silloin ole motiivi?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Alan Moore
« Vastaus #99 : 31.10.2008 klo 12:46:20 »
Mutta ystäväni, Gordionin solmu on todellakin metafora, mutta jos itse solmu, myös ilman suoranaista viittausta Gordionin solmuun, esiintyy toistuvasti tarinassa, eikö se silloin ole motiivi?

Ne solmut ovat tarinan teemaan sopivia toistuvia vertauskuvia, tai siis oikeastaan metaforia, vai ovatko ne osa laajempaa metonymiaa, jossa kyse on toisella ilmaisulla toiseen viittaamista... öh, tuota, jaa. Sarjakuvan kieli on osin kuvaa, ja se kyllä tuo melkoisen haasteen perinteiselle tulkinnalle, joka sopii vaikkapa runoihin ja romaaneihin.

Mutta silti, mielestäni, solmut eivät ole tässä tarinassa motiiveja - mitenkään. Ne eivät myöskään vie motiivin tapaan tarinaa eteenpäin vaan todellakin ovat kuvissa esiintyviä detaljeja muistuttamassa vertauksellisesti siitä, mitä kirjailija ehkä haluaa sanoa - varmaankin.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #100 : 31.10.2008 klo 13:12:25 »
Mutta silti, mielestäni, solmut eivät ole tässä tarinassa motiiveja - mitenkään. Ne eivät myöskään vie motiivin tapaan tarinaa eteenpäin vaan todellakin ovat kuvissa esiintyviä detaljeja muistuttamassa vertauksellisesti siitä, mitä kirjailija ehkä haluaa sanoa - varmaankin.

Puhummeko nyt edes samasta termistä?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Alan Moore
« Vastaus #101 : 31.10.2008 klo 14:15:46 »
Hmm, tuo motiivin määrittely on Wikipediassa on tosiaankin osin eri kuin mitä minulle joskus opetettiin.

Sarjakuvantekowikissä motiivi on "teoksessa toistuvasti esiintyvä usein symbolinen aihelma, asia, esine tai välikappale, jonka avulla juonta kehitellään." Tämän mukaan solmu voisi hyvinkin olla motiivi Vartijoissa.
http://www.sarjakuvanteko.fi/wiki/index.php/Motiivi

Metaforakin näyttää englanniksi olevan eri asia kuin suomeksi, englanniksi se on vertauksen synonyymi.

Mutta mikä se päiväkirja sitten on?

PurPur

  • Vieras
Vs: Alan Moore
« Vastaus #102 : 31.10.2008 klo 14:33:36 »
Rorschachin päiväkirja on "ainoastaan" kerronnallinen elementti, tosin hyvin tärkeä sellainen, koska se "liimaa" tarinan alun sen loppuun. Niin, toinen Watchmenin motiivi on tietenkin ympyrä -> kellotaulu...

Mutta kun Mooresta puhutaan. Lopetin hänen sarjojensa lukemisen 1963-sarjan jälkeen ja Supremen aikana, enkä ole pahemmin seurannut mitä sen jälkeen on tullut. Kysyisin vilpittömästi paremmin perillä olevilta tahoilta, onko hän sittemmin tehnyt mitään mitä voisitte suositella henkilölle, joka ei niin paljoa diggaile mainstream-supersankaritavaraa, tai edes Gaiman-tyylistä säveltelyä, mutta joka jumaloi Miraclemania ja Halo Jonesia ?... Eli peräänkuulutan jotain, joka tulisi jossain määrin lähelle hänen "nuoruudentöittensä" hohtoa.

ps. Watchmenissa on vielä ne Knot-tops-jengiläiset..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2008 klo 14:36:47 kirjoittanut PurPur »

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #103 : 31.10.2008 klo 16:08:31 »
Sarjakuvantekowikissä motiivi on "teoksessa toistuvasti esiintyvä usein symbolinen aihelma, asia, esine tai välikappale, jonka avulla juonta kehitellään." Tämän mukaan solmu voisi hyvinkin olla motiivi Vartijoissa.
http://www.sarjakuvanteko.fi/wiki/index.php/Motiivi

Tuossa häiritsee vain tuo "juonta kehitellään", mikä muistuttaa sitä, että motiivi veisi tarinaa eteenpäin, niin kuin kirjoitit. Tarinaa vievät eteenpäin juonilaitteet -- en tiedä, onko vakavastiotettavassa kirjallisuuskritiikissä toista termiä tälle -- ja motiivit muistuttavat teemoista.

Metaforakin näyttää englanniksi olevan eri asia kuin suomeksi, englanniksi se on vertauksen synonyymi.

En nyt sanoisi niinkään -- "vertaus" kun ei ole englanninkielinen sana...

Rorschachin päiväkirja on "ainoastaan" kerronnallinen elementti, tosin hyvin tärkeä sellainen, koska se "liimaa" tarinan alun sen loppuun.

Mutta lopussa se on myös metafora. Päiväkirja on ollut hautautuneena The New Frontiersmanin vastaanotetun postin pinoon, mutta nyt se on nousemassa pinnalle. Päiväkirja on totuus Ozymandiaksen suunnitelman valheelle. The truth will out.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

PurPur

  • Vieras
Vs: Alan Moore
« Vastaus #104 : 31.10.2008 klo 16:23:07 »
Lainaus

Mutta lopussa se on myös metafora. Päiväkirja on ollut hautautuneena The New Frontiersmanin vastaanotetun postin pinoon, mutta nyt se on nousemassa pinnalle. Päiväkirja on totuus Ozymandiaksen suunnitelman valheelle. The truth will out.

Minusta se on hieman kaksijakoisempi juttu. Jää avoimeksi, tarttuuko tumpelo päiväkirjaan vaiko ei - olisiko ehkä parempi jos totuus ei tulisikaan esiin, hmm? Hienous on siinä, että se onkin tavallinen dorka eikä mikään supernero Ozymandias, jonka käsissä on maailman tulevaisuus.