Kirjoittaja Aihe: Alan Moore  (Luettu 96273 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Alan Moore
« Vastaus #105 : 31.10.2008 klo 17:52:53 »
No, ei kai tässä sitten enää spoilereita vältellä...

Ozymandias yritti saada aikaan historian loppua, rauhaa Maan päälle, koettaen luoda kaaokseen järjestyksen (tarkoituksen pyhittäessä tietty keinot).

Vaan ko. päiväkirja tarinan lopussa on ehkä se "butterfly effect", joka saattaa taas nostaa myrskyn.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Alan Moore
« Vastaus #106 : 31.10.2008 klo 18:14:48 »
Mutta kun Mooresta puhutaan. Lopetin hänen sarjojensa lukemisen 1963-sarjan jälkeen ja Supremen aikana, enkä ole pahemmin seurannut mitä sen jälkeen on tullut. Kysyisin vilpittömästi paremmin perillä olevilta tahoilta, onko hän sittemmin tehnyt mitään mitä voisitte suositella
1963 on silkkaa parhautta!


Itse kyllä suosittelisin America's Best Comicsin aikaista tuotantoa.
Etenkin League of Entraordinary Gentlemeniä voisi pitää yhtenä miehen pääteoksista.

Promethea on myös sangen kova veto.
Ja tietenkin Top 10, jonka spin off Smax kannattaa ostaa NYT koska siitä on ollut painos finaalissa jo jonkun aikaa.

Niin, ja tietenkään Lost Girlsiä ei sovi unohtaa!

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Alan Moore
« Vastaus #107 : 31.10.2008 klo 20:34:44 »
Hyvät ystävät, te ymmärrätte kaavat väärin. Ainoastaan Lurker on parhaiten jäljillä siitä mitä tarkoitan. Ei ole olemassa mitään yleispätevää kaavaa: on olemassa useita neuvoa antavia kaavoja, jota kirjoittaja varioi, ja Mooren tapauksessa on kaavoja, jotka hän on itse rakentanut.


Joillakin tuntuu olevan suorastaan puristinen suhde kaavoihin, ikään kuin ne olisivat saatanasta. Kaavojen kritisoiminen on sama kuin kritisoisi kirjallisuuden tutkimusta (mikä on yleistä ja sallittua). Kirjallisuuttakin tutkitaan erilaisilla kaavoilla (joita kutsutaan näkökulmiksi), on naistutkimusta, freudilaista tutkimusta jne. Samalla tavalla kuin teoksia puretaan, niitä voidaan myös rakentaa.

Eivät ihmiset vastusta tarinoiden kaavoja, vaan sitä väitettä, että tarinat perustuisivat pelkästään kaavoihin. Itse Doc esitit ensiksi, että yksi ja sama yleispätevä ”kaava” määrää ainakin pari Mooren pääteosta, mikä on rohkea väite. Sitten rupesit lieventämään puhumalla monikossa kaavoista ja sanomalla että ne eivät määrääkään tarinaa, vaan vain auttavat sitä.

Doc myös laajensi käsitteen merkitystä. Minusta esimerkiksi juonihahmotelma ei ole kaava, ei ainakaan siinä merkityksessä missä hän aluksi esitti formaalistyyppisen kaava-sanan. Juonihahmotelma on pikemminkin kaavio. Samoin jääkiekkojoukkueet lohkossa ovat kaaviossa, mutta kaava on se, joka määrää kaaviosta jatkoon menevät joukkueet. Myöskään kirjallisuustieteen tutkimat rakenteet eivät välttämättä ole kaavoja, vaan joskus vain esim. aiheita, teemoja, aktantteja (toimijoita tiettyyn suuntaan), motiiveja (täällä kirjoitettiin niistä monipuolisesti) tai yksinkertaisesti vain elementtejä ym. Kenties näkökulmaakin on väärin sanoa kaavaksi.

On aivan totta, että juonikertomuksessa asioiden esiintyminen täytyy muistaa oikein ja perustella, ja silloin tulevat kuvaan ja avuksi logiikka eli johdonmukainen ajattelu sekä kirjalliset muistiinpanot ja myös kaavat. Emmeköhän me ole melko lailla samaa mieltä monista asioista.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Alan Moore
« Vastaus #108 : 01.11.2008 klo 10:19:58 »
Ja ne kirjallisuustieteen termit ovat totta kai tulkinnan välineitä, eivät välttämättä kirjoittajan työkaluja.

Moore on tietty sivistynyt mies, ja hänen teoksistaan löytyy vaikka mitä "hianoa".

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Vs: Alan Moore
« Vastaus #109 : 01.11.2008 klo 11:06:49 »
Vladimir Propp todisti jo liki 100 vuotta sitten että kaikki tarinat perustuvat samankaltaiselle kaavalle, samoin Roland Barthes ja Joseph Campbell. Kyse ei ole Hollywood-keksinnöstä vaan ihmisen luontaisesta kyvystä ja tarpeesta. Mutta ei siitä sen enempää.

Kaava tai kaavio, minä puhun kaavoista hyvin laajassa merkityksessä. Sellaista kaavaa, joka ohjaa tekijää/kokijaa suoraan, ei ole kuin pelikirjoissa, ja siinä ei taas ole lainkaan kyse käsikirjoittamisesta. Osa kaavoista on pelkkiä valintataulukoita (kuten Linda Segerin Connecting Through the Stakes kirjassa Making a Good Script Great). Kaavoja voi löytää ja tehdä mistä vain, pääasia että niistä on tekijälleen apua.

Moore on ihan hyvin saattanut rakentaa synopsiksensa matemaattisen kaavan pohjalta, pelkästä mielenkiinnosta ja mielikuvitusta stimuloidakseen. Asia kiinnostaa minua siksi, että rakentelen itsekin samanlaisia ideamyllyjä. Ajatuksen sumeasta logiikasta sain tästä kirjasta, ja siinä esitetystä pyramidikaaviosta. On myös mahdollista, ettei Moore ole käyttänyt matemaattista kaavaa tarinoidensa pohjana ennen Big Numbersia, ja sillä siisti.

On kuitenkin päivänselvää että Watchmenin kirjoittamiseen on käytetty mysteeri- ja seikkailukertomuksen kaavaa. Yksinkertaisesti siksi, että DC ei kustanna muunlaisia teoksia. Watchmen ei myöskään ole vapaamittainen teos, kuten vaikka Joycen romaanit, vaan tiukasti ja tarkoituksella 12 lukuu jaoteltu tarina, joista jokaisen luvun täytyy toimia jatkokertomuksena lehdessä. Watchmen on vain niin hyvin kirjoitettu, että lukuisat päällekäiset kaavat peittävät toisensa alleen, eivätkä näy lukijalle suoraan.

Miksi ”kaava” ohjaisi jo tiedonhakuprosessia fiktiota varten (ymmärsin, että Doc miettii asiaa näin)? Kun perusasiat on kaivettu virallisista lähteistä, minusta sen jälkeen edetään kiinnostuksen, assosiaatioiden ja resurssien mukaan.
Ei suinkaan, jos viittaat alkuperäiseen viestiini Mooren tiedonhakumetodista. Kysymys oli epäselvästi aseteltu. En tarkoita että siinä olisi kaava, vaan minua kiinnostaa hänen hakumenetelmänsä. Laajoja tutkimuksia varten on kehitetty tiedonhaku(karsinta)menetelmiä - esim. yliopisto-opiskelijoita varten - jotta tekijät eivät hukkuisi informaatiotulvaan. Osa Mooren tiedoista tottakai perustuu vain laajaan yleissivistykseen ja laajaan kirjastoon.

Ja ne kirjallisuustieteen termit ovat totta kai tulkinnan välineitä, eivät välttämättä kirjoittajan työkaluja.
Niin kuin sanoin, samalla tavalla kuin teos puretaan, se voidaan myös rakentaa.

Tästä on kyllä noussut mielenkiintoinen keskustelu sivujuonteineen kaikkineen, Mooren tuotannosta puhuisi mielellään vaikka joka päivä.

PurPur

  • Vieras
Vs: Alan Moore
« Vastaus #110 : 01.11.2008 klo 12:34:13 »
Promethea on myös sangen kova veto.
Ja tietenkin Top 10, jonka spin off Smax kannattaa ostaa NYT koska siitä on ollut painos finaalissa jo jonkun aikaa.

Niin, ja tietenkään Lost Girlsiä ei sovi unohtaa!

Promethea saattaisi olla seuraava lukukohde. Lost Girlsistä tunnutaan olevan useaa eri mieltä, toisten mielestä hienovireinen psykologinen teos, toisten mielestä pehmopornoa... varmaan kumpaakin?


Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Vs: Alan Moore
« Vastaus #111 : 01.11.2008 klo 12:58:58 »
Vladimir Propp todisti

En usko, että tuo sana tarkoittaa, mitä luulet sen tarkoittavan.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Alan Moore
« Vastaus #112 : 01.11.2008 klo 13:12:16 »
On kuitenkin päivänselvää että Watchmenin kirjoittamiseen on käytetty mysteeri- ja seikkailukertomuksen kaavaa. Yksinkertaisesti siksi, että DC ei kustanna muunlaisia teoksia.

Eipä tietenkään, sovitaan näin.

Laitan samaan lokeroon kuin väitteen sumeasta logiikasta.
Lost Girls on kirjallisuustietoista pornoa, mutta itse lämpiän enemmän Promethean ja Top Tenin suuntaan.
League of extraordinary gentlemen on omaa luokkaansa.
Mooren tuotanto  on hyvin tutkittua ja osaa keskittyä olennaisuuksiin.


Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Vs: Alan Moore
« Vastaus #113 : 01.11.2008 klo 13:29:34 »
En usko, että tuo sana tarkoittaa, mitä luulet sen tarkoittavan.
Toistat itseäsi, ketjusta toiseen. Proppiin perehtyneenä seison miehen takana.

Eipä tietenkään, sovitaan näin.
Tulee sieltä välillä kokeellistakin, mutta harvemmin 12 osaisia. Edes neroilta, mitä viittaa Moore ei vielä ennen Watchmenia ollut saanut muilta kuin vihkiytyneiltä.

En tarkoita että DC olisi todiste, se vain alleviivaa todistetta.

Yotsuya

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
  • Kvaak!
Vs: Alan Moore
« Vastaus #114 : 16.01.2009 klo 00:43:03 »
Oho!
Toki 2000AD -formaatti aiheuttaa tiettyjä rajoituksia mutta monet Mooren tuon ajan töistä ovat silkkaa jautaa! Omia suosikkeja ovat Twisted Times ja Shocking Futures stoorit..

Luen parhaillaan tota tuoretta Complete Alan Moore Future Shocks -kokoelmaa ja tykkään ihan hitosti. Tarinat ovat joko hykerryttävän tai vähintäänkin typerryttävän älyttömiä tai sitten oikeasti ihan hienosti kirjoitettuja ja ideoituja neronleimauksia joissa on muutamaan sivuun mahdutettu enemmän talenttia kuin albumilliseen Mooren tuoreempaa supersankarihöttöä. Aikoinaan 2000 AD lehdessä jutut menivät huonon kielitaidon ja tunnistettavien vakisankareiden puutteen takia ohi mutta nyt tätä fiilistelee täysillä. Kovimpina suosikkeina tarinat joissa H. G. Wells-tyyliset herrasmiestiedemiehet keksivät aikamatkailun salat ja pääsevät kokemaan alan paradokseja.

Myös Mooren suomennetussa DC-kokoelmassa tykkäsin eniten niistä lyhyistä scifi-tarinoista sekä bizarreista Green Lantern -jutuista. Onko Moorelta olemassa enemmänkin saman tyylistä scifiä? Entä löytyykö muilta käsikirjoittajilta yhtä pimeitä Green Lantern -tarinoita? Halo Jonesit on nyt ainakin pakko lukea uusiksi.

« Viimeksi muokattu: 16.01.2009 klo 00:53:28 kirjoittanut Yotsuya »
"Now for the verdict, Lord Death Man... I sentence you... to death!!"

Chemo

  • Jäsen
  • Viestejä: 622
Vs: Alan Moore
« Vastaus #115 : 16.01.2009 klo 09:44:39 »
Niin, ja tietenkään Lost Girlsiä ei sovi unohtaa!

Missä formaatissa ja mistä tämä kannattaisi ostaa? Ainakin Play.comissa näkyy olevan hienonnäköinen kokoomanide n. viidelläkympillä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Alan Moore
« Vastaus #116 : 16.01.2009 klo 15:59:57 »
Missä formaatissa ja mistä tämä kannattaisi ostaa? Ainakin Play.comissa näkyy olevan hienonnäköinen kokoomanide n. viidelläkympillä.
En ole ollut tietoinen että siitä olisi koskaan tehty muuta kuin kolmen kovakantisen boksi. Komea, laadukas ja eri hyvälle/paksulle paperille tehty.

Ostaa sopii mistä itse tuntuu parhaimmalta.
Itse suosin ostoksissani kotimaisia kauppoja pelkkien nettikauppojen sijaan.

Rac

  • Jäsen
  • Viestejä: 882
Vs: Alan Moore
« Vastaus #117 : 17.01.2009 klo 13:07:59 »
Ostaa sopii mistä itse tuntuu parhaimmalta.
Itse suosin ostoksissani kotimaisia kauppoja pelkkien nettikauppojen sijaan.
Niin no, jos on varaa mällätä. Ulkomaisista nettikaupoista kun saa yleensä useita kymppejä halvemmalla kuin Suomesta. Itse suosin niitä.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Alan Moore
« Vastaus #118 : 02.03.2009 klo 22:51:25 »
Etusivulla käsitellään Watchmen-elokuvan kunniaksi Alan Moorea.

Innoituksensa teksti sai siitä, kun takavuosina käsitin millaisen kerroksen silkkaa hölynpölyä fanikunta lisää mihin tahansa mestarinsa lausumaan. Suomalaiset ovat tässä suhteessa toki monta kertaa selväjärkisempää väkeä kuin fanilauma rapakon takana. Tosin meillä(kin) se rakastettavin fanikunta tienaa leipänsä kirjoituksillaan...

Nykyisin hauskan kontrastin Mooren ympärille kertyneeseen hömppään saa vertaamalla miehen 1980-luvulla antamiin niukkoihin haastatteluihin, jotka usein ovat mielenkiintoisempia kuin mikään hänestä 2000-luvulla lausuttu. Toki Mooren itsensä aivoitukset ovat yhä edelleen tutustumisen arvoisia, ja on hänellä ainakin miellyttävä ääni.

---

Kaikki kommentit ja kritiikki tekstiin liittyen on tervetullutta. Tekstiä voi ruotia myös ilman yhteyttä Alan Mooreen tässä ketjussa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Alan Moore
« Vastaus #119 : 03.03.2009 klo 08:19:34 »
Nostan hattua Jiksin Moore-artikkelille.
Syväluotaavia analyyseja miehen töistä ja kateuden sävyttämiä purkauksia on tullut luettua niin näytöltä kuin paperiltakin, mutta harvassa yritykset kartoittaa välimaastoa.

artikkeli olisi kaivannut ehkä enemmän pituutta käsitelläkseen niin käsikirjoittajan uraa kuin myös julkisuuspuolta.
Monestihan Mooreen viitataan kuin J.D.Salingeriin, puolimyyttisenä erakkona joiden tarinat ovat monisyisiä mutta viime kädessä selkeitä, näennäisen yksinkertaiselle helpolle juonelle pohjaavia.

huumoriin ja hymyilyn teemaan liittyvä osuus oli minusta ansiokas huomio, mutta yksi jota jäin kaipaamaan oli se miten Moore on tehnyt "leipätöitä" eli niitä käsikirjoituksia lehtiin ja firmoihin jotka eivät nauti samaa suosiota tai arvostusta kuin Watchmen, V for vendetta, From hell tai League.
Nämä  Wildstormille&Maximum press(no siis Liefieldin jokin virityksistä) tehdyt jutut eivät ole maailmoja mullistavia.
Niiden viehätys on sama kuin DClle tehdyissä batman yms tarinoissa: kuinka oman polun kulkija toimii tiukkojen,ei-itseasetettujen, rajojen sisällä materiaallla joka ei ole optimaalista.

Hyvä teksti mutta jättää kaipaamaan lisää.