Onko kukaan muu muuten tutustunut kahteen Hellboy animaatioleffaan? Nimeltään ovat Blood and Iron ja Sword of Storms. Hieman ovat molemmat kiven alla, mutta löytyessä lähtevät (ainakin primasta mistä minä nämä löysin) kahden euron kplhintaan.
Joo, on minulla nuo. Muistaakseni itse maksoin jopa ehkä 7 euroa kappale. Mikä nyt ei sekään mikään kauhea summa ole. Se Japani-seikkailu (Sword of Storms?) oli vähän outo, noin niinkuin rakenteellisesti, mutta se toinen pelitti kyllä ihan kympillä ainakin minulle.
Itse olen pelkästään Hellboyn - sarjisten casual fan ( = hyllystä löytyy pelkästään suomeksi julkaistu matsku, eikä niitäkään ole luettu montaa kertaa) joten en väitä, että ymmärtäisin hahmoa ja sarjisten maailman mytologiaan erityisen hyvin, mutta tietyllä tapaa tuntui, että näissä animaatioissa oli enemmän sarjisten fiilistä. Guillermo del Toron leffat ovat silti reilusti parempi pelkästään miehen visuaalisen silmän ansiosta.
Joo, minulla melkolailla sama homma, mitä nyt ehkä pari-kolme jenkkitradea on noitten suomalaisten lisäksi. Minusta niissä leffoissa on ihan tarpeeksi sarjiksen henkeä, koska ne sarjikset on kuitenkin aika sillä lailla perus seikkailufantasiaa, mitä tulee hahmojen ja muitten kehitykseen ja muuhun. Että minusta niissä Del Toron jutuissa on kivasti otettu kaikki mikä noissa sarjakuvissa toimii, ja sitten tavallaan tuotu se kolmanteen ulottuvuuteen rakentamalla noille hahmoille kunnon ihmissuhteet, luonteet ym.
Ja minusta kakkosen pahis oli mitä mainioin! No, ok, ei nyt Rasputinin ja Kroenenin tasoa, mutta tyyppi jonka kamppailun tavallaan käsittää, samaistuttava. Ja olihan se peikkohyypiö nyt ihan jumalattoman siisti.
Kuvallisestihan nuo leffat tietenkin kirkkaiten loistaa, mikä on tietysti totta sarjakuvienkin suhteen. Mignolan kuvitus on kuitekin tavallaan *se* juttu niissä, ainakin minulle ollut tähän asti. Ei sillä, että muussakaan vikaa vaikuttaisi olevan. Mutta niin kauan kuin leffa ei ole täyttä katsojien älykkyyden aliarviointia, ei minusta ole mitään vikaa siinä, että tehdään jotakin hienon näköisesti, kun kerran osataan.