Kirjoittaja Aihe: Miten opit piirtämään?  (Luettu 93707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
Vs: Miten opit piirtämään?
« Vastaus #135 : 02.07.2008 klo 20:47:27 »
Mulla on nyt viimeisen 4 vuoden aikan ollut 3 eri opettajaa kansalaisopiston tunneilla.

Ensimmäisenö vuotena oli semmoinen taiteilevampi, kokeiltiin eri välineitä, tekniikoita, ja kaikki lopputulokset oli hyviä, aina tuli tekijänsä näköstä/laatusta/sitä omaa jälkeä.
Ihan kivaa, mutta muuta ei jäänyt käteen kuin että tuli piirrettyä ja pari tekniikkakokeilua.

Toinen oli sitten vähemmän taiteilijaluonne, osasi kyllä sanoa mikä kuvassa ei ole oikein, muttei antaa ratkaisuja ongelmiini. Piirreltiin vain kerrasta toiseen, tässä vaiheessa pelkkä piirtäminen vei vielä jälkeäni eteenpäin eli ihan hyvä vuosi. Toinen vuosi saman opettajan seurassa oli jo todella tuskainen, sain koko vuotena aikaiseksi 2 kuvaa joihin olin tyytyväinen, kuvissa oli yhä ongelmia ja minkäänlaisia ratkaisuja niihin ei ollut tarjolla, aloin turhautua ja harkitsin jo kursseilta poisjäämistä seuraavalle vuodelle.

Mutta sitten opistolle ilmestyikin toinen kurssivaihtoehto ja eri opettaja ja viimeisenä oljenkortena lähdin sinne, ja onneksi lähdin. Nyt oli opettaja joka opetti piirtämään ihmistä, ei mitään taiteilua vaan täysin teknistä suoritusta: piirrämme ihmisen ja lopputuloksena on kuva ihmisestä. Tietoa tuli päähän alkuvaiheessa enemmän kuin ehdin omaksua, hän kykeni tehokkaasti osoittamaan virheet piirroksissani ja kun olin päässyt virheistä yli niin sitten kertomaan vielä miten kuvaa voi viedä eteenpäin. Ilman tätä pätevää opetusta piirtämiseni olisi ollut täysin lottoamista, voi tulla hyvä kuva, mutta useimmiten ei, ja tästä olin kärsinyt koko edellisen vuoden. Nyt minulla on peruspalikoita ihmisen piirtämiseen käytössäni, minun ei tarvinnut keksiä pyörää uudestaan, osaan jopa jossain määrin katsoa omaa työtäni ja sanoa miksi se ei toimi.

Ilman tätä viimeisintä opettajaa olisin tod. näk. laittanut kynät laatikkoon ja jättänyt ne sinne, nyt odotan syksyä ja kurssin alkua.

Ja taidekirjoista sanon sen verran, että harvoja noista nyt oppimistani jutuista on niissä yhtä selkeästi kerrottu jos lainkaan. Toiseksi näissä yleisoppaissa on yleensä huonoja esimerkkikuvia, jotta lukija rohkaistuisi toteamaan että tuohon pystyy itsekin. Tai sitten ne ovat todella häikäiseviä taidonnäytteitä ja ohessa on teksti tyyliin: "NN on tässä kuvassa tehnyt tasaisen laveerauksen, josta on harkituilla poistoilla nostanut taivaan pilvet esille, huomaa yksityiskohtien harkitut yhdellä vedolla tehdyt väripinnat", joista ei tuollaisen selityksen kera ole mitään muuta kuin visuaalista iloa.

Eli miten opin piirtämään paremmin: sain hyvää opetusta.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #136 : 27.07.2008 klo 17:04:30 »
Ei piirtämiseen tarvitse opetusta. Piirtäminen opetellaan itse, minä tykkäsin piirtää jo puoltoistavuotiaana, vaikka jälki olikin viivoja siellä täällä, nykyäänkin tykkään piirtää, vaikka jälki onkin viivoja siellä täällä, mutta järkevässä järjestyksessä.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

shadow

• Uusi jäsen
« Vastaus #137 : 22.10.2008 klo 18:59:45 »
Joskus nelosen ja vitosen (luokkien) aikana kiinnostuin mangasta, jota veljeni luki. Hän piirsi sitä hieman omalla tyylillään, mutta ensimmäiset piirto-opas harjoituksen työstivät tietty isosilmäisiä ja tikkuvartaloisia neitoja  >:D Sitten vitosen jälkeen rupesinkin jo piirtämään realistista (ottaa isoveljestä mallia :D) ja nyt kutosella piirrän realistista ja myös pingviinejä ja sikoja. Näin sitä kehitytään :D ekat kuvat oli todella järkyttäviä. Eli ennen kutosta piirsin teräväleukaisia ja mangasilmäisiä hyypiöitä, nyt ihan normaaleja kasvoja  :laugh:
Vaikka kaikki väittääkin että olen luova ja onnistun kaikessa mitä pitää piirtää..en pidä itseäni kuin harrastelijana.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #138 : 22.10.2008 klo 20:45:24 »
Alotin piirtämisen sellasena 6-vuotiaana,ekat sarjakuvani olivat ja on myös nostalgisia ja karuja ulkoasultaan.Suunnittelin jopa oman kustannusfirman perustamista.Mutta itse asiaan..niin piirsin He-man ukkoja ja sitten siirryin Marvelin outoihin juttuihin esim Spider-maniin,X-mennin yms..ja nyt olen piirtänyt nykyään sellasta manga/eurooppalaistatyyliä varmaan jossakin vaiheessa pistän tänne näytille töitäni  : >
Kello- viiden- tee.

Draw

• Uusi jäsen
« Vastaus #139 : 12.01.2009 klo 14:36:50 »
Jos lahjakkuutta ei olisi olemassakaan tai sen merkitys olisi häviävän pieni kuten Keijo väittää, niin silloin kaikkien vuosia(kymmeniä) kuvituksia/sarjakuvia tehneiden  ammattilaisten täytyisi kyetä luomaan mahtavia, henkeäsalpaavia mestari teoksia. Kuitenkaan näin ei ole.

Joku Don Rosa on/oli ammattimainen sarjakuvapiirtäjä. Hän piirtää ankkansa, autonsa ja kahvipannunsa AINA samalla tavalla, jäykällä viivalla tiukasti harjoittelemansa mallin mukaan. Toisinkuin idolinsa Carl Barks joka oli oikea taiteilija, on Don Rosa insinööri, tekninen piirtäjä.

Taiteellinen lahjakkuus ilmenee mielestäni kyvyssä toteuttaa kuvia puhtaan intuition pohjalta. Lahjakkuudet pääsevät ikään kuin kuvan sisään ja  saavat kiinni tunnelmasta ja osaavat korostaa sitä.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #140 : 20.01.2009 klo 16:56:41 »
Minäkin olen tuon mukaan insinööri. Niinhän me kaikki.

Ad Absurdum

• Jäsen
« Vastaus #141 : 05.02.2009 klo 22:37:00 »
Rupesin piirtämään about 11-12 vuotiaana innostuttuani fantasiasta ja omista päänsisäisistä maailmoistani leffojen ja musiikin innoittamana. Siitä ajastä tähän päivään minulla on ollut yksi kuvaamataidonopettaja yläasteella ja olen käynyt pari öljymaalauskurssia, joilta jäivät alkeet käsiin.

Ihan alusta asti piirsin omalla tyylilläni, mutta matkan varrella sitten nappasin ties mistä itselleni, mikä nyt milloinkin sattui silmiä hivelemään. Mangaakin taisi tulla joku viikkonen kokeiltua, mutta se taisi jäädä aika nopsaan pois, vaikka oman vivahteensa jättikin pysyvästi. Tällä hetkellä yritän vain saada tyylistäni orgaanisempaa ja sujuvampaa, perspektiiviäkin pitäisi taas ruveta opettelemaan.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #142 : 13.02.2009 klo 15:39:07 »
En minä olisi sarjisope, ellen tietäisi että kuka tahansa oppii piirtämään niin hyvin kuin haluaa.

Tuo lause opetti minulle että voin oppia piirtämään paremmin jos vain haluan :) kiitos!

Dice

• Uusi jäsen
  • Roll The Dice. Roll The Pen. Live it.
« Vastaus #143 : 17.02.2009 klo 21:29:24 »
No tästähän syntyy sitten semmonen tarina ;D

Noh. Kun olin eskarissa siellä oli eräs poika joka piirsi fantasiamaisia otuksia. innostuin niitten lookista ja aloitin ensimmäistä kertaa elämäni ihanteen piirtämisen. Rakastan yksinkertaisesti piirtää. Kehityin tähän astiseen malliin tikku-ukoista simppeleihin hahmoihin sitten tuli Mangaa (aika huonoa sellaista =/) kunnes se kehittyi oikeiden hahmojen tekoon. Olen kehittänyt monia eri hahmoja ja luonut monia eri tarinoita. Olen aloittanut 2 sarja kuva projectii. Harmivaan, että kyllästyin piirtään niitä. Nytten on kolmannen projectin suunnittelu meneillään. Omaa harjoitusta vain =D Siinä sit kehityin tähän astiseen. :police:
Roll eyes. Why to say anything when you can puhua suomea?

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #144 : 05.03.2009 klo 08:51:11 »
Tuttu juttu, mullaki noi projektit meinaa jäädä aina, nyt oon kyl päättäny että jos en muuta niin ainakin luonnostelen tän uusimman loppuun.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #145 : 27.04.2009 klo 15:59:48 »
Ikävän paljon viestejä tässä ketjussa (kiinnostaisi lukea vielä ei jaksa) niin piirtämällä ja pohjaedellyksethän pitää olla luovissakin asioissa aina kunnossa. Eli tietyt ominaisuudet on puoltaa tiettyjä harrastuksia tai ammatteja.

Teukka

• Jäsen
« Vastaus #146 : 03.06.2009 klo 10:56:22 »
Nyt kun itse on taas vähän innostunut piirtämisestä, oli mielenkiintoista lukea kaikki tämän ketjun postaukset läpi.

Lahjakkuudesta ja harjoittelusta on näköjään keskusteltu paljon.
Jossain haastattelussa Pave Maijanen kertoi lukeneensa Stravinskyn elämäkerran ja siteerasi tämän lausuntoa, että hänen sävellystyönsä on "5 % lahjakkuutta ja 95 % työtä, työtä ja työtä".

Itse kallistun vahvasti tälle kannalle. Lähestulkoon jokainen voi oppia piirtämään, kun treenaa tarpeeksi, mutta lähtöasetelmaan ja motivaatioon se ns. "lahjakkuus" varmasti vaikuttaa. Ja onhan piirtämisessä kuitenkin osin kysymys silmän ja käden yhteispelistä ja motoriikasta, väittäisin tämän olevan sitä "lahjakkuutta".

Itse en kokenut olevani kummoinenkaan piirtäjä lapsena. Tosin tykkäsin piirrellä paljon ja kuulemma muutaman palkinnonkin saanut joistain lähikaupan ja partiolaisten piirustuskilpailusta joskus 5-8 vuotiaana.

Kolmannella luokalla meille tuli uusi opettaja, vanhan liiton kansakoulumies. Hänellä oli muutenkin omintakeiset opetusmetodit (joilla varmaan nykypäivänä häkki heilahtaisi), niistä yksi oli sellainen, että hän etsi (tai veti hatusta) jokaisesta oppilaastaan yhden ominaisuuden, jota kehui ja ylisti jatkuvasti.
Tätä kuviota ei meistä kukaan toki silloin tajunnut, olen oivaltanut vasta jälkeenpäin, että äijä kehui luokan rotevinta kaveria liikuntatunnilla painimolskilla, toista jalkapallossa, yhtä heppua aina puutöissä, toista matematiikassa ja meikäläistä kuvaamataidossa jne.

Kuvaamataidon tuntien jälkeen työt pistettiin nuppineuloilla aina luokan peräseinän kagaspäällysteeseen viikoksi roikkumaan ja seuraavan viikon kuviksentunti alkoi aina sillä, että ukko kyseli mielipiteitä onnistuneista töistä ja ylisti sitten muutamaa omaa valintaansa.

Muistan aluksi hämmästelleeni, kun lähes joka viikko opettaja valitsi meikäläisen työn yhdeksi parhaista. Kuvaamataidon numero oli siihen aikaan seiska, enkä tosiaan mieltänyt itseäni niin hyväksi piirtäjäksi, että töitäni olisi kannattanut sieltä erityisesti esiin nostaa.

Ukko kuitenkin jatkoi sinnikkäästi valitsemallaan tiellä ja kehui aina meikäläisen työt. Pikkupojalle siitä syntyi vähän ristiriitainen fiilis, toisaalta tuntui, että kehut olivat vähän perusteettomia, mutta toisaalta se innosti piirtämään vielä enemmän. Tuli ehkä vähän sellainenkin olo, että kun nyt kerran kehutaan, niin pitää oikeasti kehittyä ainakin luokan parhaaksi, että kehtaa niitä kehuja sitten kuunnella.

Muistan systemaattisesti piirtäneeni läpi, ainakin joitain disney-hahmoja sitten jatkoin mallista piirtämisellä. Ainakin Sepe-suden kuonoa tuli tahkottua lukemattomia kertoja :) Aikansa kun piirsi ja piirsi ja piirsi, niin kyllähän siinä väkisinkin oppi lisää.
Ala-asteen loppuaikoina rupesin jo olemaan omastakin mielestäni niin hyvä, että kehtasin ne opettajan jokaviikkoiset kehut ottaa vastaan.
Opettajan metodi siis toimi.

Yläasteen aikoihin piirsin jo innokkaasti vapaa-ajalla. Kaikenlaista mustanaamio-plagiaattia ja Tex Willer -hahmotelmaa syntyi kotona ja koulussakin vihkojen ja kirjojen reunukset olivat aina täynnä jotain naamoja ja "graffititekstejä" (80-luvulla nuo graffitit olivat kai vielä kova juttu).
Kuvaamataidon tunneilta en muista saaneeni oikein mitään irti. Ei mitään varsinaista opetusta, aina vaan piti piirtää tai maalata opettajan määräämästä aiheesta jotain. Numerot olivat kyllä nousseet siitä kolmannen luokan seiskasta kymppiin, mutta mitään innostavaa tai uutta ei peruskoulun kuvaamataito tarjonnut.

Harrastin partiota innokkaasti ja jossain vaiheessa partiopiirin lehdestä otettiin yhteyttä, kun eri yhteyksissä olin jo jotain partiokuvituksia pyynnöistä piirrellyt. Teinkin joitakin vuosia partiopiirin lehteen sarjakuvaa ja joitakin lehdenkansia ja tapahtumien logoja yms.
Tämä oli hyvää oppia työtapojen suhteen. Minkätasoista ja miten pitkää sarjakuvaa pystyy edes suunnittelemaan, kun on deadline tiedossa? Kuinka kauan on varaa odotella "inspiraatiota", ennenkuin on pakko vaan vääntää väkisin joku vitsintapainen sarjakuvan muotoon vai pitääkö loppujen lopuksi plagioida jonkun muun ideaa?

Kyllä sen kuitenkin selvästi huomasi, että kehitystä tapahtui, kun vain sinnikkäästi piirsi ja pakersi ja yritti vielä uudestaan.
Jossain vaiheessa kuitenkin tuntui, ettei ollut mitään motivaatiota piirtää enää.
Kaikki palaute oli myönteistä, mitään kritiikkiä ei saanut - osin rupesin kuvittelemaan olevani hyväkin piirtäjä, osin taas hoksasin olevani niin kaukana hyvästä piirtäjästä, että mitään hauskaa harrastelua vakavampaa oli turha suunnitella.

Into piirtämiseen vaan hiipui, tuntui ettei ole enää mitään "sanottavaa", tai ehkä oikeammin, ettei keksi tai viitsi keksiä mitään "sanottavaa".
Toki tiesin koko ajan, että sen oikean fiiliksen löytää ja saa putken päälle, kun vaan rupeaa pakertamaan.
Mutta lähemmäs kymmenen vuotta kului, ennenkuin vasta tässä kesän kynnyksellä jostain löytyi taas intoa ja poltetta ruveta piirtämään.
Saa nähdä riittäkö intoa pitkäksi aikaa :)

Emppu

• Vieras
« Vastaus #147 : 03.06.2009 klo 12:33:05 »
...mikä se lahjakkuuden painoarvo olikaan itse piirtämisen oppimisisessa? Siis kun katsoo niitä ihmisiä, jotka piirtävät suoraan mallista, valokuvasta tai oikeasta, tarpeeksi kauan tehtyä sitä yhtä samaa työtä, he kyllä onnistuvat kopioimaan työn tunnistettavaksi. Riittävän monta kertaa tätä tehdessä he oppivat anatomian, ja näin ollen niiden rajoitukset. Henk. koht. mua vituttaa, että piirtämisen taitoa pitäisi nähdä jonain muuna, kun se on vain samanlainen taito kuin kirjoitus kenelle tahansa.

Mulla ei pienenä ollut piirtäminen sellainen "juttu" kuin monella muulla. Toki sitä räpelsi kaikkea omasta huvista, mutta en mä ainakaan tunne niiden olleen sellainen tekeminen, mikä myöhemmin johti mut piirtämään. Lukiossa vasta innostuin kunnolla, sekä kuviksesta, että tunneilla piirtämisestä, ja lopulta kahden vuoden lusmuilut Limingassa sitten niittas sen, että tulee vierotusoireita, jos ei ole kynää ja paperia lähettyvillä koko aikaa. En mä tiedä oikein vieläkään, onko se mun piirrustusjälki mitenkään uskottavaa, mutta nyt kun oon pyhittänyt tämän kesän kokonaan elukoiden opiskelemiselle, niin kyllä sitä huomaa, että vähemmillä viivoilla ja vähemmällä ajalla koko ajan selviää, kun opppii tuntemaan elukan kuva kuvalta enemmän.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2009 klo 04:37:45 kirjoittanut Empuska »

Kaaliaivo

• Uusi jäsen
« Vastaus #148 : 27.04.2010 klo 20:21:18 »
Piirtämällä ihan *fiffiusti*.

Nykyäänkin piirtelen melkein tunnin per päivä.. Töissä on hyvää aikaa tämän harjoittamiseen.

Olen myös pikkuhiljaa ruvennut harjoittamaan väärää kättäni, koska minusta tuntuu että olen sittenkin oikeakätinen. :/

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • I will find out who killed my bro.
« Vastaus #149 : 13.05.2010 klo 21:36:12 »
Ihan pikkupennusta saakka olen harrastanut piirtämistä omaksi ilokseni ja peruskoulussa opettajan sekä luokkakaverien antama positiivinen palaute lämmitti aina mieltä, kannustaen piirtämään yhä paremmin (paremmin siis yksinomaan omasta mielestäni).

Valitettavasti menin sitten peruskoulusta taidelukioon, josta sain kammon kaikkeen taiteen harjoittamiseen pariksi vuodeksi, koska en jaksanut piirtää, maalata ja ideoida opettajien antamista aiheista kuvia väsymättä päivä toisensa jälkeen. Lukion jälkeen suorastaan inhosin piirtämistä noin kahden vuoden ajan. Lisäksi aloitettuani myöhemmin yliopisto-opinnot piirtäminen jäi vähä vähältä ajanpuutteen vuoksi taka-alalle, kuten kävi kaikille muillekin harrastuksilleni.

Nyt ovat kuitenkin kaikki kurssimuotoiset opinnot takana, gradusta enää puolet jäljellä ja vain lopputentti tekemättä, joten viime viikonloppuna sain yhtäkkisen inspiksen kokeilla, osaanko muutaman vuoden tauon jälkeen väkertää enää mitenkään minkäänlaista kelvollista jälkeä paperille. Hämmästyin toden teolla, kun piirtäminen olikin helppoa ja ettei kynänjäljessäni ollut enää tippaakaan sitä niin tuttua epäröintiä - osasin piirtää ihmisiä muutoinkin kuin mallista (omaa kuvaa peilistä tai jonkun vaatemallin anatomiaa jostain postimyyntiluettelosta) vertailemalla.

Luonnos ihmisestä onnistuu lyijykynällä nyt korkeintaan viidessä minuutissa sen verran tarkasti, ettei lyijäriluonnoksen tussaamista tarvitse jännittää ja pelätä entiseen tapaan. Esimerkiksi yksilölliset kasvonpiirteet ilmeineen, kädet sormineen, jalat varpaineen sekä käsivarsien lyhennykset yms. kommervenkit eivät tunnu enää ollenkaan vaikeilta, mikä tuntui aluksi täysin irrationaaliselta ihmeeltä. Hämmästelin, miten osaan piirtää nyt näin hyvin, sillä ainakaan kahdeksaan vuoteen en ole taiteillut kynällä juuri mitään - vain satunnaisesti mallista vesivärimaisemia mökin vieraskirjaan.

Tajusin kuitenkin pian, että onhan tässä tullut seurattua ja ostettua useampaa mangasarjaa jo muutamien vuosien ajan - mm. The Tarot Cafe, Othello, Oh My Goddess! ja Vagabond ovat olleet tarkemman huomioni alaisena jo varsin pitkään. Olen siten ilmeisesti tarkastellut juuri sen verran intensiivisesti eri piirtäjien tyylejä tuottaa taidetta eri kuvakulmista, että jotain on vaivihkaa jäänyt takaraivoonikin. Muutoin en äkillistä kehittymistäni piirtäjänä osaa selittää, sillä olen aina ollut sitä mieltä, että piirtämään oppii vain piirtämällä hampaat enemmän tai vähemmän irvessä joka jumalan päivä. Ei se olekaan koko totuus, kehittyä voi näköjään myös tarkkailemalla muiden taiteilijoiden töitä ihailevan kriittisesti.

Tämä oli tosiaan erittäin mukava ylläri - piirtäminen on sittenkin erilaista kuin esim. viulun soitto, jossa hienomotoriikka kehittyy yksinomaan säännöllisesti harjoittelemalla (siis lähinnä sahaamalla) tai vaikkapa matemaattisten ongelmien ratkaiseminen, johon tarvitaan väistämättä kovaa harjoittelua laskurutiinien sisäistämiseksi. Ehkä saan sittenkin monivuotisen scifiprojektini ensimmäiset osat julkaisukuntoon seuraavien 5-7 vuoden sisällä... Seuraavana työnäni on suunnitella 3D-softalla tulevaisuuden metropolia, jotta pääsisin harjoittelemaan futurististen katunäkymien kuvausta sarjistani varten. Tämän aion aloittaa heti sen jälkeen, kun nyt toivon mukaan valmistun lipastolta elo-lokakuun vaiheilla.

Enää ei sarjakuvani tunnu ikuisuusprojektilta, joka tuskin koskaan valmistuu - minähän voin kehittyä jopa vain lukemalla muiden piirtämiä sarjiksia! Kaikki ei olekaan niin vaikeaa, jos uskaltaa antaa kynän viedä. Olen siten kokenut saman kuin tämän ketjun aloittaja ja olen tästä noin viikko sitten tekemästäni huomiosta edelleen kikseissä  8]
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet