Kirjoittaja Aihe: Apinoinnin rajat?  (Luettu 80217 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Apinoinnin rajat?
« Vastaus #225 : 24.02.2008 klo 16:34:18 »
Ja jopa toivottava, sillä jos matkustat Yhdysvaltoihin kyselemään ydinpommin valmistuksesta, voi olla että saat piirtää loput teoksesta Guantanamossa pienen kopin seinään.

Tai lähetät hakemuksen FOIAn mukaan.
Vastaus tulee, noh jonkinlainen ainakin.
Mielenkiintoisia ovat yhdysvaltain ja venäjän matkailuasiakirjat armeijan käyneille ihmisille joissa kysytään mm.
"do you have expertise in building or using chemical, biological or nuclear weapons? If yes please explain."
tuo please sana kruunaa kaiken.

Mutta se tärkeämpi puoli on se että Keijo on siinä enemmän kuin oikeassa että voi Clancylta tai Remekseltä ottaa omaan tarinaansa ydinpommin valmistustekniikkaa, kunhan juonikuvio ja hahmot ovat riittävän erilaisia muuten.
Se ei riitä että viilaa sarjanumeron irti on oltava jotain uutta ja omaakin.
Herkkää rakkaustarinaa ydinaseteknikon arjesta odottaen.

Dina

• Jäsen
  • "Lahjakkuteni suorastaan pelottaa minua" -Muumit-
Nick Simmons ja "hänen" sarjakuvansa Incarnate
« Vastaus #226 : 25.02.2010 klo 02:31:03 »
Elikkäs, tuli tuossa taas nettiä selattua läpi niinkin paljon että löytyi tämmöinen ihastuttava juttu jonka haluaisin jakaa täällä myös, koska onhan tämä sarjakuviin liittyvä.

Nick Simmons (wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Simmons ) on julkaissut 2009 vuoden elokuussa sarjakuvansa nimeltään Incarnate, mutta nyt sen piirrosjälki ja hahmojen ulkonäkö on saanut minut ja MONET muut epäilevälle kannalle.. nimittäin näyttääkö tämä teistä asialta jota saisi tehdä: http://community.livejournal.com/bleachness/446299.html? (ja lisää löytyisi toisilta foorumeilta joita kävin tässä sitten myös läpi... Voin laittaa linkkiä jos asia alkaa kiinnostamaan)

Suoraa kopiointia japanilaisista sarjakuvista, ja näitä sarjoja on useampiakin.

Tämä suututtaa varmasti monia ja itseni luettelen tähän joukkoon.
Joten miten on asia, mitä mieltä olette, ja kertokaa ihmeessä minne tämä osio kuuluisisi.
Gan <3 Sayako
(c) Dina

Reima Mäkinen

• Jäsen
Nick Simmons ja "hänen" sarjakuvansa Incarnate
« Vastaus #227 : 25.02.2010 klo 08:26:13 »
Liitin edellisen viestin tänne kun plagoinnin tai apinoinnin rajoja on yritetty hahamottaa Kvaakissa ennenkin.
Joskus taiteilijat jopa kopioivat omia ruutujaan.

Tämä Simmonsin Incarnate on vain yksi surullinen linkki vastaavien tapausten ketjussa. Tarkemmin en osaa sanoa, sillä en Incarnatea tunne.

Perinteisestihän piirtäjät ovat kopioineet taustoja tai juttuja mihin on muuten ollut vaikea löytää referenssejä muualta kuin toisista sarjakuvista (ks ketjun aiemmat postaukset ja edellälinkittämäni esimerkit). Mutta Simmons kopioi hahmoja. Se kertoo minusta siitä että hän ei luota omiin kykyihinsä eikä oma luovuus ole kovin vahva.

Näistä jää yleensä kiinni, eikä se piirtäjän mainetta ainakaan paranna. Jos muita näyttöjä ei ole niin, tekijän arvostus on kustantaja sekä tekijäpiireissä tuon jälkeen aika alamaissa.
Ehkä Simmons on muutaman lantin tuolla ansainnut, mutta en nyt sanoisi että tuo aivan laitontakaan vielä on. Kyseessä on kai kuitenkin kollaasiksi laskettava teos. Sitäpaitsi läpikin saa piirtää.  :)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2010 klo 10:02:10 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #228 : 25.02.2010 klo 11:25:49 »
Nuori Walthery kopioi ensimmäiseen Natasha-seikkailuun "Lentoemäntä" lentokoneet suoraan Buck Dannyistä.
1960-luvulla ei ollut referenssimateriaalia ihan samalla tavalla saatavilla kuin nyt internet-aikaan.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #229 : 26.02.2010 klo 01:20:02 »
Nuori Walthery kopioi ensimmäiseen Natasha-seikkailuun "Lentoemäntä" lentokoneet suoraan Buck Dannyistä.
1960-luvulla ei ollut referenssimateriaalia ihan samalla tavalla saatavilla kuin nyt internet-aikaan.

Olisi kai se voinut vain piirtää samanlaisia lentokoneita, eikö mitä?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #230 : 02.03.2010 klo 17:00:24 »
Radical pisti Incarnaten julkaisun jäihin ihan syystä:
http://www.icv2.com/articles/news/16956.html

Eikös isin lakimiehet ole opettaneet pikku Nickille että plagionti on huono juttu:
http://community.livejournal.com/bleachness/446299.html

ja aika penteleen nolo vastine Simmons juniorilta:
http://www.icv2.com/articles/news/16963.html

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #231 : 03.03.2010 klo 20:37:19 »
Eikös isin lakimiehet ole opettaneet pikku Nickille että plagionti on huono juttu

Miksi ihmeessä heidän moista tarvitsisi opettaa pojalle, jonka viikkoraha kuuluu samaan urbaanilegenda TOP 10:iin Bill Gatesin pojan viikkorahan kanssa? Ja kyllä Nick poju on varmasti oppinut isältään, että mitä tahansa kannattaa tehdä, jos siitä saa julkisuutta ja etenkin jos siihen mennyt raha jms. voittaa itsensä takaisin ennen pitkää. Tämän häslingin jälkeen Nickin seuraava projekti saa paljon suuremman huomion. Koko homma on todennäköisesti suunniteltu alusta loppuun, ja Nick lakimiehineen ovat laskeneet tarkkaan jokaisen tulevan ja menevän pennin.

Camon, nyt puhutaan Gene "KISS" Simmonsin pojasta ei Grant Morrisonin tms. muksusta.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #232 : 03.03.2010 klo 21:34:07 »
Olisi kai se voinut vain piirtää samanlaisia lentokoneita, eikö mitä?
Walthery on itse kertonut kopsanneensa Buck Dannyä tuohon ensimmääiseen Natashaan. Ilmeisesti Buck Danny -kuvasto oli näppärästi saatavilla hyllyssä.

Mitäs sitä mennä turhaan merta edemmäs kalaan!

Emppu

• Vieras
« Vastaus #233 : 08.03.2010 klo 11:37:35 »
ja aika penteleen nolo vastine Simmons juniorilta...
Mua ei ihmetytä tuo vastaus. Kaveri on mitä 19/21? Siis kuitenkin nuorempi kuin minä ja minä sentään olen kokenut tunteneeni Deviantartin ja sen mädän ilmapiirin ihan liian kauan omasta elämästäni. Simmons junior oli nähtävästi Deviantartissa, ja voi itku sitä kopioitujen juttujen määrää. Mä en suoraan sanottuna ihmetytä, jos tuollaisessa ympäristössä saa sellaisen käsityksen, että on okei kopioida toisten juttuja, koska "kaikki muutkin tekee ja parhaimmat saa vielä erikoismaininnan siitä". Kuitenkin siellä keuhkotaan hulluna tekijänoikeuksista, ja tallontaan pahimmissa tapauksissa katsojien oikeuksia, mutta sitten kun käyttäjät ovat tekijänoikeuksien rikkojina kopioimalla muiden töitä, niistä jopa PALKITAAN parhimmat.

Aivan varmasti, jos joku olisi kopioinut hänen kirjaansa "taiteellisen kunnioituksen" nimissä, puvulliset asianajajat olisivat tulleet aika vilkkaan imemään tekijänoikeuksien rikkojaparalta hengen pois.

bats

• Jäsen
« Vastaus #234 : 08.03.2010 klo 13:15:42 »
Empuska: Mistä sinä oikein puhut?

Itse olen DeviantArtissa enkä ole törmännyt mihinkään "mätään ilmapiiriin", mutta sen tiedän että siellä on valtava määrä taiteilijoita joille se on loistava julkaisukanava omalle taiteelle, niin myös minulle.

Okei, se että en ole nähnyt mitään tuollaista DeviantArtissa ei tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Varmasti tuollaista tapahtuu, sillä DeviantArtkin koostuu ihmisistä, joista jotkut tekevät väärin ja typeryyksiä. Mutta se ei ole mikään läpeensä mätä kopioijista koostuva kultti, vaan nimenomaan joukko yksittäisiä ihmisiä joilla on profiili samalla sivulla. Kyllähän ne ihmiset myös enemmän tai vähemmän verkostoituvat keskenään tuolla sivulla, mutta ei heitä silti voi niputtaa samaan läjään. Sama kuin niputtaisi kaikki ihmiset joilla on profiili Irc-Galleriassa samaan läjään.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #235 : 08.03.2010 klo 14:19:47 »
Olen ollut Devarissa jo useamman vuoden, ja Empuskan mainitsema ilmapiiri kyllä löytyy väistämättä jos kaivaa tarpeeksi syvälle, mutta olen onneksi osannut pysytellä erossa siitä, vaikka muutamaa modisotaa olenkin sivusta seurannut ja sanonta "SO I HERD U LIEK TRACING" on tuttu. Mutta on se silti ihan hyvä ja tarpeellinen saitti.

DA:n pahimmat puolet kärjistetysti tiivistäen. For shits and giggles.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2010 klo 14:46:37 kirjoittanut JJ Naas »

Emppu

• Vieras
« Vastaus #236 : 08.03.2010 klo 15:54:40 »
ED <3

Mä en nyt sen enempää puutu, mikä mun mielestä siinä yhteisössä on niin hirveän pahaa, koska se ei tähän ketjuun kuulu, mutta muistaakseni tuollaisten treissatut kuvat eivät ihan alkuajoista olleet sallittuja. Se, että ne sallittiin, oli mun mielestä ihan yhteisön määrittelemien "taiteen" rajojen työntämistä sinne, minne sitä ei saisi kenenkään työntää. En sano, etteikö niitä saa tehdä, herra Isä, kyllä minäkin pienenä kopioin Muumeja, Lassia ja Tinttiä. Mutta se, että oletusarvoisesti sallitaan, että tällaisen kuvan saa uppia Deviantartiin, ajaa nyt huomiota tavoittelevassa yhteisössä siihen, että tehdään sitten kaikkemme saadakseen sitä huomiota. Kun katsoo, mitä kaikkea ihmiset todella UPPII sinne, niin on se nyt hälyyttävää, ja tämän rinnalla en edelleenkään ihmettele nuori herra Simmonsin asennoitumista. Surullista se on, todellakin, en sitä kiellä.

Edit: siis ei nyt tarkoitukseni ollut pelkästään morkata koko paikkaa, olenhan itsekin siellä, mutta vuosien mittaan sen funktio on muuttunut omalla kohdalla täysin. Missä joskus 2004/5 lähettelin kuvia ja sainkin kivasti palautetta, en kai nykyiselle accolle ole uppinut mitään varmaan yli vuoteen. Vaihteeksi taasen ystäviä tulee stalkattua enemmän ja enemmän ja omassa piirissä tuntuu, että ko. palvelu olisi enemmänkin joku piirtelijöiden naamakirja...niin kauan, kun ei tarvitse siitä piirin ulkopuolelle mennä.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2010 klo 16:02:26 kirjoittanut Empuska »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #237 : 08.03.2010 klo 18:10:32 »
muistaakseni tuollaisten treissatut kuvat eivät ihan alkuajoista olleet sallittuja. Se, että ne sallittiin, oli mun mielestä ihan yhteisön määrittelemien "taiteen" rajojen työntämistä sinne, minne sitä ei saisi kenenkään työntää.
Youtube-ilmiö siis. Taatusti sielläkin on käyttäjäsopimuksessa että tekijä sitoutuu uppaamaan vain kuvia joihin hänellä on kaikki oikeudet ja näin DA pesee kätensä asiasta. Hoh hoijaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #238 : 09.03.2010 klo 11:40:30 »
Walthery on itse kertonut kopsanneensa Buck Dannyä tuohon ensimmääiseen Natashaan. Ilmeisesti Buck Danny -kuvasto oli näppärästi saatavilla hyllyssä.

Mitäs sitä mennä turhaan merta edemmäs kalaan!

...ja kun puhutaan Waltheryn Natashasta, kiinnittääkö joku huomioita siihen miltä lentokoneet näyttävät?

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #239 : 09.03.2010 klo 12:04:36 »
...ja kun puhutaan Waltheryn Natashasta, kiinnittääkö joku huomioita siihen miltä lentokoneet näyttävät?

No toisaalta tässä iässä nyt semmoiset pitkäsääriset geneeriset piirrostypyt jaksa enää niin innostaa, mutta toisaalta ne lentokoneetkin ovat vain jotain 747:ia. Eiks joku voisi piirtää sarjan, jossa tankgirlhenkeen puettu Beth Ditto lentelee ympäriinsä Lancasterilla?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.