Author Topic: LUKITTU: Kynsintää ja raatelua  (Read 183100 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Kynsintää ja raatelua
« Reply #375 on: 25.08.2004 klo 22:48:47 »
Lainaapas kirjastosta sellainen kirja kuin How to draw heros and villains.

Jos tuota Hartin opusta tarkoitat, minulla on ne melkein kaikki.  ;D

Vaikka Hogarthia dissataankin niin suosittelen sinulle hänen kirjaansa "Dynamic Figure Drawing" tai jotain muuta aiheeseen liittyvää teosta. Ainakin minulle on ollut siitä suurta apua.

Minulla on tämä Hogarthikin -- ja osa niistä muistakin.

Minulla on melkoinen kokoelma anatomiakirjoja. Siitä huolimatta eniten pidän suoraan sarjakuvapaneelien matkimisesta (tänään otin mallia vanhoista Teräsmiehistä... (figures  ;D ) ).

Mutta kyllä minä sen anatomian vielä opin... ehkä.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

tertsi

• Guest
« Reply #376 on: 25.08.2004 klo 22:50:15 »
Markku: Olikos se Sihvonen, joka suositteli piirtämistä elävästä mallista?

Nyt syksyllä työväenopistoissa alkaa uudet kurssit.  Meet sinne ja otat hiilen käteen.
 :)

EDIT: Jaa, että on Hogarthit omistuksessa. Hyvä!

Niistä kirjoista huomaat, että varjostus menee lihasten mukaan. Eli varjot ei ole vain tummia "klönttejä". Hogarth tosin aika usein harrastaa niin sanottua "taiteellista varjostusta" jossa joka lihaksen muhkuralla on huippuvalo ja huippuvarjo. Se ei ole kovin luonnollista, mutta omalla tavallaan tehokasta kylläkin.
« Last Edit: 25.08.2004 klo 22:54:07 by tertsi »

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #377 on: 25.08.2004 klo 22:53:53 »
Markku: Olikos se Sihvonen, joka suositteli piirtämistä elävästä mallista?

Nyt syksyllä työväenopistoissa alkaa uudet kurssit.  Meet sinne ja otat hiilen käteen.
 :)

Been there, done that.  ;D

Vetäjä (ammattitaiteilija) sanoi tyyliäni liian sarjakuvamaiseksi.  ;D  ;D

Se on hyvää harjoitusta, kyllä. Tänä syksynä en ehdi, poikani harrastukset vier liikaa aikaa. Mutta kyllä hiili-, pastelli-, vesiväri- ja lyijykynäluonnokset elävistä malleista on tuttua juttua.  ;)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

tertsi

• Guest
« Reply #378 on: 25.08.2004 klo 23:00:55 »
joo, niinhän ne aina tapaavat moittia meitä "sarjakuvamaisiksi". Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Ja sarjakuvamainen ainakin mä haluan juuri ollakin! Tarkoitushan on tehdä sarjakuvia!   :)

Mutta silti elävää mallia kannattaa piirtää. Harmittaa, kun itellä ei oo oikeen mahiksia, kun on vuorotyö ja kaikkee. Seli seli...
« Last Edit: 25.08.2004 klo 23:01:35 by tertsi »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #379 on: 25.08.2004 klo 23:05:29 »
Markku: tykkään anatomiasta ja kahden taaimman hahmon asennoista. Tyttö tuntuu vähän turhan pieneltä. Onhan hän etualalla. Hänen pose olisi hyvä itsenäisessä kuvassa, mutta vähän kummallisesti lentää tuossa asennossa sivulta päin. Värit ovat makuuni aivan liian räikeät. Tausta varsinkin. Miksi et kokeilisi luonnollisia värejä. Eihän tuollaisia ole missään... Arvostan uutteruuttasi!

8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #380 on: 25.08.2004 klo 23:10:00 »
Mä oisin taas mielelläni menny elävän mallin piirustuskurssille, mutta kuten viime vuonnakin, niin nytkin molemmat kurssit järjestetään arki-iltana, enkä siis voi osallistua koulun takia. Oli myös muuta kiinnostavaa, mutta en voi osallistua. On tässä iltaopiskelemisessa huonojakin puolia.

No ehkä ensi vuonna, kun koulu on ohi. Tänään muuten kalibroitiin koulussa yksi tulostin ja tehtiin väriprofiili. Huomenna tehdään sama skannerin kanssa. Kai.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Guest
« Reply #381 on: 25.08.2004 klo 23:11:53 »
Ai joo! Siitä Hazartin venekuvasta.

Emmä oikeen osannut siihen mitään neuvoa antaa. Ois ensin pitäny imuroida se kuva ittelle ja sitten siihen vaikka Photarilla kokeilla jotain parannusehdotuksia.

Ainakaan mä en osaa ihan tosta vaan suoralta kädeltä antaa muuta kuin yksinkertaisia, hyvin suurpiirteisiä ohjeita.

On varsin vaikeaa tietää mikä auttaa jotain TOISTA. Kyllä tää piirtäminen on pohjimmiltaan yksinäistä hommaa, jossa ongelmat on ratkastava itse. Ja hyvä ois olla etukäteen joku mielikuva lopputuloksesta.

Hazart: Minkälaisia neuvoja sieltä toiselta foorumilta tuli?
« Last Edit: 25.08.2004 klo 23:12:35 by tertsi »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #382 on: 25.08.2004 klo 23:24:15 »
Hazart: Minkälaisia neuvoja sieltä toiselta foorumilta tuli?

Luonnosvaiheessa kehottivat kuvakulmaa muokkaamaan ja kalaa isontamaan ja kääntämään. Käänsinkin kalan veneestä pois päin. Sitten valmiista kuvasta tuli hiukka vajaa kymmenen pikku kehua. Hehehe! Harvinaista herkkua...

Tuossa siis kuva, josta puhe. Lasten lehden kuvitukseen meni:

http://koti.mbnet.fi/hazart/pekkakalassa_net.jpg

8)

tertsi

• Guest
« Reply #383 on: 25.08.2004 klo 23:30:54 »
Se joka kehotti kääntämään kalan, tiesi kyllä mitä teki!!!
Siis OIKEASTI hyvä vinkki. Sommitelma muuttui paljon "dynaamisemmaksi" tai joksikin vastaavaksi! AVOIMEMMAKSI.

Siis jos kala on nyt"oikein päin".
« Last Edit: 25.08.2004 klo 23:34:06 by tertsi »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #384 on: 26.08.2004 klo 00:13:16 »
Siis jos kala on nyt"oikein päin".

Kyllä. Kala rimpuilee nyt vastaan, kun silloin aluksi se ui kiltisti venettä kohti. Ei sitä kaikkea itse huomaa. Joskus myös sokeutuu omille kuville. Näyttää mukamas hyvältä, mutta sitten seuraavana päivänä on äimänä, kun onkin viivat ihan missä sattuu.

8)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #385 on: 26.08.2004 klo 00:17:21 »
jos kuva on jo ollut esillä, et varmaan lähde sitä enää muokkaamaan. eli pitäisi kommentoida tyyliäsi yleisesti. öh tuata noin... tuollaisessa "propagandajulisteessa" sallitaan tietynlaista tyylittelyä ja kirkkaat värit toimivat siltä kantilta. perspektiivit vähän mättävät ja jenkiltä puuttuu korva, mutta meneekö sekin tyylittelyn piikkiin?

Eipä tuo tosiaan tuostaan enää tule muuttumaan, mutta kommentit auttavat tekemään seuraavasta mestariteoksestani vieläkin täydellisemmän. ;) Etenkin jos joku huomaa virheitä, joita itse en ole huomannut, tai osaa antaa vinkkejä.

Irckissä jo sainkin sotilaan kädestä ja niskasta kommenttia, jotka tosin tiedostin jo entuudestaan. Käsi on jossain määrin harkittu juttu, niska on moka.

Mitä tarkoitat perspektiivin mättämisellä? Pojan fez taitaa olla vähän hassun muotoinen...
Also spracht Blau Tiger.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #386 on: 26.08.2004 klo 00:45:34 »
BGT: Kiitti, kun olet jaksanut kommentoida ahkerasti. Kun työssä on vahva sisältö, se korvaa hiukan kuvan teknisiä puutteita. Mikä se lapsi on, jota sotilas lyö? En ymmärrä mitä tässä tapahtuu...? (johtunee minun tyhmyydestä) Dramaattisen ilmeet olisi ollut hyvä tehdä muillekin kuin lyöjälle. Nyt ne vain tuijottaa. Hyvää on sotilaan voimakas nyrkki ja hänen ilmeensä.

Pierreskellään!

8)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #387 on: 26.08.2004 klo 00:52:46 »
BGT: Kiitti, kun olet jaksanut kommentoida ahkerasti. Kun työssä on vahva sisältö, se korvaa hiukan kuvan teknisiä puutteita. Mikä se lapsi on, jota sotilas lyö? En ymmärrä mitä tässä tapahtuu...? (johtunee minun tyhmyydestä) Dramaattisen ilmeet olisi ollut hyvä tehdä muillekin kuin lyöjälle. Nyt ne vain tuijottaa. Hyvää on sotilaan voimakas nyrkki ja hänen ilmeensä.

Tärkein kannanotto tuolla työllä on näihin uutisiin:

http://www.sundayherald.com/43796

Olen aika tolaltani siitä, miten hiljaa media on ollut siitä seikasta, että USA:n johtama liittouma on todistajien mukaan kiduttanut alaikäisiä lapsiakin Abu Ghraibissa. :o Mielestäni se, että sotavankeja valokuvataan alastomina on sangen pientä tähän nähden. :-\

Toiveeni olisi, että ihmiset, jotka kuvan näkevät, tosiaan kysyisivät tuota seikkaa -- jota sinäkin kysyit -- elleivät sitten tiedä jo -- ja mahdollisesti perehtyisivät tapaukseen.
Also spracht Blau Tiger.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #388 on: 26.08.2004 klo 01:01:37 »
Okei! Nyt tajuan. Sitä voisi mainita tuollaisen lähteen kuvan yhteydessä. Joskus kuvituskuvia on vaikea tajuta, kun ei tiedä asiayhteyttä. Esim. minun kalastuskuva tuli sellaiseen tarinaan, jossa pojat menee kalaan ja sitten... daeölkjaöe...a selkfa...

Kuva pitäisi oikeastaan arvioida tekstiin liittyen.

8)

EDIT: Mulla on kotisivulla uusia kuvia, jos jotakuta kiinnostaa vilkaista... Osoite tuossa alla.
« Last Edit: 26.08.2004 klo 01:06:37 by Hazart »

Marj

• Guest
« Reply #389 on: 26.08.2004 klo 01:23:59 »
Tämä mitään kritiikkiä ole ihan vaan mielipiteitä:

BGT: Itseäni työssäsi eivät haitanneet niskat tai muutkaan ”tekniset virheet”. Tyylittelyn piikkiin kaikki vaan. Sotamies etenkin toimii. Hieman kritiikkiä: Kun aihe näinkin tärkeä, olisiko ilmeitä voinut viedä pitemmälle etenkin pikku pojalla? Vähän eri mieltä olen myös puuvärin käytöstä tällä tavalla tässä työssä. Tulee vähän sellainen koulupiirustusolo, joka voi syödä sanoman uskottavuutta. Jollain muulla tavalla toteutetut tasaiset väripinnat toimisivat ehkä paremmin.

MARKKU: Nainen näyttää patsaalta. Pallotissit kuuluukin kait lajityyppiin, enkä anatomian oikeellisuudesta niin tiedä, mutta mun silmissä:onko se raskaana???
Värit rulaa! Nam!

Wiljami: Milloin sarjakuva valmistuu? Milloin?

Hazart: äää..missäs ketjussa ne naperot oli??? Toisaalle siis...