Author Topic: LUKITTU: Kynsintää ja raatelua  (Read 183133 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Kynsintää ja raatelua
« Reply #420 on: 30.08.2004 klo 19:54:16 »
Markku: mistä ihmeestä sä löydät ajan kaikelle piirtämiselle ja skannaamiselle? ;)  

Minä en katso TV:tä (koska sieltä ei tule sen arvoista) enkä istu baarissa (ei jaksa vanha ukko enää...).  ;D

Pidin noista sun ”mielikuvitusolennoista” paljon enemmän kuin action-sankareista, jälki oli jotenkin paljon rennompaa kun ei tarvitse noudattaa oikeaa anatomiaa. Voisit ehkäpä kokeeksi värittää joitakin …?

Katsotaan. Värittämiseen tarvitaan sellainen tietty fiilis...

Muuten, sun uusi avatar on hauska, ihan kuin suoraan jostakin piirretystä karannut!

Se on itse asiassa huono kopio (noh, en sentään piirtänyt läpi  ;) ) yhdestä hahmosta tuossa Hartin kirjassa jonka aikaisemmin tässä threadissa mainitsin. Ajattelin että se kuvastaa minua paremmin kuin se tietokonegrafiikkalintu, jonka tein aikaisemmin.  ;)
« Last Edit: 30.08.2004 klo 19:55:57 by Markku Myllymaki »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Luikuri

• Jäsen
« Reply #421 on: 30.08.2004 klo 22:30:36 »
(Mistä valo tarkalleen ottaen tulee?) Varjostus on kaikilla ulkoreunoilla ja ne vähän kiillot jotka näkyy, ovat oikealla puolella mutta minigolfrata on liukuvärjätty vasemmalle. Tussauksin viittaisi valonlähteen olevat enemmän oikealla..

Se on suht alhaalla oikealla. radan oikea laita heittää pehmeää varjoa vasemmalle, näjetsen. No tuo rata menee muutenkin uusiksi. Hahmon ulkoreunojen varjostusta näkee aika paljon joten aattelin koittaa. Tuossa omassa työssäsi pakaroiden kiilto viittaisi valon tulevan vasemmalta mutta toisaalta kyynärvarren ja kasvojen oikealla puolellakin on highlightit. Eivät ne mitenkään häiritse, mutta kuitenkin...

Kuten sanottua, en pidä värittämisestä enkä näin ollen ole sitä pahemmin harjoitellutkaan. Illulla värittäminen on tuskaa ja photarilla en saa (vielä) haluamaani terävää jälkeä. Jatkanen harjoituksia.

Eihän tuo valmis työ ole ja teen siihen ehdottamianne muutoksia. Se on kieltämättä vähän toispuolinen, sen huomasin itekkin. Mutta koska siinä on vielä muutakin korjattavaa, postasin sen kuitenkin. Eihän tämä mikään taidegalleria ole.

edit: no joo, herneiden makua. Lainaan Jarna Kuivaa: "Ei taiteilijan tehtävä oo selittää. Työ puhuu puolestaan niin se riittää. Ei se sitten selittämällä parane."
« Last Edit: 30.08.2004 klo 22:36:16 by Luikuri »
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Holle

• Jäsen
« Reply #422 on: 31.08.2004 klo 12:04:07 »
Tämä ketju on jäänyt jostain syystä vähemmälle seuraamiselle. Löysin sieltä kuitenkin Leon "ukkelin" joka olikin tuttu kotisivuiltaan. Piirros on hieman horjuvaa mutta pidän kuvasta kovasti . Antaa lupauksia.

Tertsin karikatyyri on ammattimainen. Minun makuuni pärjäisi vähemmillä viivoilla. Mutta se on maku- tai tyylikysymys.
Luikurin ja Aholan työt alkavat jo olla huippuluokkaa. Ovatko ne aina olleet vai onko kehitystä tapahtunut myös KVAAK:in historian aikana?

Loppuun linkki uusimpaan projektiini . Ei sarjakuvaa mutta kuvitusta kuitenkin.  http://holle.spymac.net/blog/  Latautuu joskus hieman hitaasti.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Hanna

• Jäsen
« Reply #423 on: 31.08.2004 klo 15:09:07 »
Holle: tosiaan vähän hitaasti latautuu, mutta hyvää kannattaa aina odottaa... Pidin etenkin ekasta ja tokasta, hulvattomia ideoita! Pelkistetty tyyli sopii hyvin tällaisiin yhden kuvan juttuihin. Vika kännykkä-juttu on ideana ehkä vähän liian kulunut.

Heh, naurattaa vieläkin se sarjispiirtäjä naapurissa!
Klik klik --> Sarjisblogini

Leo

• Jäsen
« Reply #424 on: 31.08.2004 klo 16:14:15 »
Markku: Kuvista alempi tuo hymyn kasvoille, vaikkei siinä vitsiä olekkaan. Taidokas kuva. Ylempää en tajunnut, koska siinä tiettävästi on jokin kohtaus meneillään, jota en ymmärtänyt.

Luikuri: Huimaa kehitystä! Varsinkin värillinen kuva hipoo "elämää-suurempien-kuvien" rajaa. Ylempi on myös mainio, mutta voin jo kuvitella värillisen version jonkin kiiltäväpintaisen lehden kuvituksena ;)

Jouni Ahola: Hyvännäköinen (siis piirroksena :) ) tuo tyttösi. Silmät vain vaikuttivat aavistuksen verran luonnottomilta. Ammattimaista jälkeä!

Hazart: Oikean puolimmainen on aika menevän näköinen. Kunnon ote aseesta ja voi helposti kuvitella, jonkun pettävän poikaystävän olevan parin metrin päässä, kauhistunut ilme kasvoillaan ;) Vasen on hieman elottomampi. Markkinointikelpoista kamaa!

Holle: *taputtaa* Mainioita pilakuvia! Erityisesti pidin "Afrikkaan? Kolmetuhatta kilometriä tuohon suuntaan ja sitten käännyt vasemmalle" -vitsistä ja tuli heti mieleen Gary Larssonin kuvat :) Oletkos ikinä ollut Ilta-Sanomien yllätysnurkassa (vai mikä se nyt on?) vierailijana?

Jouni Ahola

• Jäsen
« Reply #425 on: 31.08.2004 klo 19:06:06 »
Tuossa omassa työssäsi pakaroiden kiilto viittaisi valon tulevan vasemmalta mutta toisaalta kyynärvarren ja kasvojen oikealla puolellakin on highlightit.

Joo, tuossa on olevinaan kaksi valonlähdettä, oranssihko päävalo ja aina niin suosittu sininen takavalo syvyyttä antamaan...

Kuten sanottua, en pidä värittämisestä enkä näin ollen ole sitä pahemmin harjoitellutkaan.

Minulla sama homma. Mutta pyrin harjoittelemaan kaikkia osa-alueita ainakin jonkin verran että osaa edes vähän jos joskus sattuu taitoa tarvitsemaan... :)

Olisi kiva nähdä pätkä tuolla tyylillä toteutettua sarjakuvaa.

Kohta pitäisi olla tulossa toivottavasti pidempikin pätkä kunhan saan nettisivut sille valmiiksi...

Jos tekemisesi tähtää sarjakuvan julkaisemiseen esim. albumina tai omakustanteena , mustavalkoisella tekniikalla lienee paremmat mahdollisuudet ylittää julkaisukynnys.

Itse asiassa melkein joka kerta, kun olen väritetyn kuvan tänne esille pistänyt, on joku sanonut samaa... Mustavalkosarjakuvaa on toki helpompi ja halvempi julkaista, mutta tällä hetkellä en ole todellakaan tekemässä mitään julkaistavaksi (paitsi nettisarjakuvana). Värittelen näitä pelkästään harjoituksen vuoksi.. Ehkä joskus olen tarpeeksi taitava että kehtaa jotakin tarjota kustantamoille, tai edes kustantaa itse. Ei sillä että koskaan olisin helpointa tai halvinta vaihtoehtoa valinnutkaan... Tähtään korkealle. (Plus tykkään värisarjakuvista..)  8)

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #426 on: 31.08.2004 klo 21:03:10 »
Luikuri: Hieno möykky. Mielestäni tuohon kuvaan sopii tuollainen yliampuva väritys. Koska saamme nähdä minigolffaavan Roguen?  8)

Hazart: Vauhdikkaita tyttöjä. Vasemmalla oleva on mielestäni onnistuneempi... tai sitten sen toisen donitsikampaus ei vain iske minuun. Kuva on kuitenkin varsin manio ja hahmot ovat hyvän oloisia. Sopisivat jonkin sarjakuvan sankarittariksi...

Jouni Ahola: Hieno kuva. Ase tulee hienosti katsojaa kohti ja kuplat on hauska lisä kuvaan. Ilme on mielestäni vähän hakusessa. Lisäksi vaatetus menee rintojen kohdalta jotenkin hassusti (siis sen lisäksi, että on vallan sopimattoman paljastava). Kokonaisuutena kuitenkin todella hyvä. Ei tuollaisia juttuja sarjakuvaruudussa huomaisi.

- - -

Pistetään tähän ensin vähän vanhan kertausta.

Tässä on tennistyttö varjon kera. Omaan silmääni näyttää heti luonnollisemmalta.

http://koti.mbnet.fi/wilpuri/art/annakv.jpg

Sitten on yleisön pyynnöstä se yksi sarjakuva harmailla "tapporuuduilla". Ei ainakaan minun mielestäni selkeytä tarinaa.

http://koti.mbnet.fi/wilpuri/art/comica01.jpg
http://koti.mbnet.fi/wilpuri/art/comica02.jpg
http://koti.mbnet.fi/wilpuri/art/comica03.jpg

Sitten vielä teidän kauhuksenne pari naamaa lisää:

Huomatkaa alemmassa valkoiset korjauspläntit...  :P

Täytyy sanoa, että vaikein asia, mitä olen yrittänyt piirtää on aasialainen nainen. Ei ole helppoa ollenkaan... kuten tuosta vääristyneestä suherruksesta varmaan näettekin.
« Last Edit: 31.08.2004 klo 21:07:40 by Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Hanna

• Jäsen
« Reply #427 on: 31.08.2004 klo 22:08:14 »
Sitten on yleisön pyynnöstä se yksi sarjakuva harmailla "tapporuuduilla". Ei ainakaan minun mielestäni selkeytä tarinaa.

Taisi olla mun pyynnöstäni. Mun mielestä noi harmaat kyllä toimii, niistä tulee vähän musta-valkovalokuvamaista tunnelmaa, mikä taas johdattaa helposti ajatukset menneeseen aikaan. Ja on ne nyt joka tapauksessa paremmat kuin ne aiemmat punaiset ruudut. Itse asiassa koko työ on noussut värityksen jälkeen ihan uudelle tasolle; mukava värimaailma ja ruskea taustaväritys sopii oikein hyvin. Hyvä!

Jack Nicholson oli heti tunnistettavissa, silmät ja kulmakarvat sen tekivät. Vähän erikoinen otsatöyhtö kylläkin, eikös kaveri ole nykyisin aika vähähiuksinen?
Aasialaista tipua en tunnistanut, mutta se ei vielä tarkoita mitään; en nimittäin tunne ollenkaan japanilaista / hongkongilaista / ylipäänsä aasialaista leffa- yms. maailmaa.
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #428 on: 31.08.2004 klo 23:53:04 »
Kiitos kaikille kommenteista. Annetaanpas taas omat löpinät yhteiseksi hyödyksi.

Tertsin ranskalainen on tyylikäs ja pensselin vedot mukavan eloisia. Ongelma on siinä, että hahmo ei ole tunnistettavissa ja näin ollen se syö tehot, kun on kyse karikatyyristä :).

Markku: Hauskoja hahmoja. Kuvat on kokeilutyylisiä, joten en lähde kritisoimaan pikkuviboja sen enempää. Tuskin niitä korjailisit enääN. Uskallan väittää, että cartoon tyyli on hyvää vaihtelua sinulle ja auttaa varmasti laajentamaan repertuaaria.

Luikurin työt kävinkin jo läpi, mutta sanon vielä, että älä luovu Illusta, jos pidät siitä. Siitäkin huolimatta, että väritys tökkii paikoitellen. Sitä näet oppii koko ajan lisää ja jonain päivänä näytät maailmalle kuka Illuttelee muut suohon!

Jouni Ahola: Pidän kuvan ideasta. Asento on hyvä ja anatomiakin paljon paremmin kohdallaan kuin vanhoissa kuvissasi. Kuvan propsit eli tikkari, kuplat, pyssy jne. ovat kivoja! Ainoa minua häiritsevä ongelma on naisen miesmäisyys. Se näkyy naamassa ja käsissä. Musta viiva alahuulen alta pois, kapeampi suu ja sirommat kädet tekisivät hahmostasi selkeämmin naisen. Nyt sukupuolen joutuu päättelemään rintavarustuksesta ;). Myös ilmeessä on hiomista. Se ei ole luonnollinen. Väritys on onnistunut hienosti ja kokonaisuus toimii. Taputa itseäsi olkapäälle, sillä olet ottanut aimo harppauksen eteenpäin.

Holle tekee Hollemaista juttua. Niin on varmasti tavoitekin. Tasalaatuista. Siitä sitten tykkää tai ei. Itse tykkään suurimmasta osasta vitseistäsi ja simppelistä tyylistäsi ilmaista niitä.

Sitten Vili Wilperi. Jack Nicolsonin tunnistin. Naista en. Jack on kyllä aika hyvä. Tennistyttö on yksi parhaista töistäsi. Hiukan pieniä highligtsejä kaipaa, mutta ihan kevyitä, ettei mene vallan kiiltäväksi. Hieno kuva! Sarjakuvasi olen lukenut ennenkin ja täytyy sanoa, että väritys teki siitä aivan uuden. Sinulla on kehittynyt väritykseen liittyvät taidot huimasti since viime ajat, joten hypi seinille riemusta. En jaksa mennä yksityiskohtiin.

---

Näin minun mielestäni!

8)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #429 on: 01.09.2004 klo 10:58:44 »
Holle: Hieno selkeä tyyli ja hauskoja ideoita, se lento-ohje oli minun suosikkini!  ;D

Wilpuri: Sarjisessa oli todella hienot värit! Nicholsonin tunnistin, mutta tyttöä en...  ;)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #430 on: 01.09.2004 klo 17:11:17 »
Se nainen on Kim Yun-Jin, joka on näytellyt mm. Shirissä.

Tässä kuva josta otin mallia:

http://koti.mbnet.fi/wilpuri/art/kimyfot.jpg
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Reply #431 on: 02.09.2004 klo 01:37:05 »
Tein tällä viikolla muutaman kuvan, joissa kokeilin eri piirrostyylejä, ja tässä on niistä parhaiten onnistunut.

Tavoitteena oli Sin City -tyylinen noir, ja aloitin tietenkin luonnostelemalla pistoolin. En ottanut mallia mistään, kunhan vain siitä tulisi mieleen automaattipistooli (heh, huomasin juuri, että tuo onkin automaattipistooliksi aika kertakäyttöinen...). Sitten luonnostelin hahmon aseen jatkoksi. Tässä vaiheessa lähinnä vain valitsin, mihin tulee mustaa, piittaamatta yksityiskohdista. Piirsin kuitenkin hihan laskokset ja sormet näkyviin, jotta voisin tarvittaessa tussausvaiheessa jättää valkoisia ääriviivoja muotojen osoittamiseksi.

Tussatessani pyrin tekemään viivoista kulmikkaampia. Tämän vaikutus näkyy mielestäni erityisen hyvin takin liepeessä käden alla. Yhden kaarevan huitaisun tilalla on kolme erillistä vetoa, jotka antavat vaikutelman laskostuvasta kankaasta. Kasvoja tussatessani yritin vain saada mahdollisimman mielenkiintoisia reunoja varjoille. Kasvonpiirteet muuttuivatkin huomattavasti tussauksessa, mutta samapa se, koska en luonnostellessani tavoitellut mitään tiettyjä piirteitä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

kaltsu

• Jäsen
« Reply #432 on: 02.09.2004 klo 01:58:18 »
Hieno harjotusduuni Ramilta ja erityisen hauskaa oli lukea näinkin perusteellinen selvitys tekemisen vaiheista ja taustoista. Mainiota kerrassaan. Kyllä sä voisit ne muutki tyylit pistää näytille. Se voisi olla eräänlainen oppitunti jopa.

tertsi

• Guest
« Reply #433 on: 02.09.2004 klo 12:03:07 »
Tein tällä viikolla muutaman kuvan, joissa kokeilin eri piirrostyylejä, ja tässä on niistä parhaiten onnistunut.

Erittäin hieno kuva, tulee hämärästi mieleen jopa itse A. Raymond. Siis hyvässä mielessä.

Ei löydy mitään moittimista, paitsi kertakäyttöpistooli, mutta kenties tuolle herrasmiehelle riittää yksi luoti.
 ;)
« Last Edit: 02.09.2004 klo 12:03:49 by tertsi »

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #434 on: 02.09.2004 klo 14:47:32 »

Mahtava kuva!  8) Tyylikäs ja vaikuttava!

Tuo on juuri semmoinen tyyli jota tavoittelin joskus (kumma kyllä en innostunut niinkään Milleristä vaan Brian Stelfreezen tyylistä). En kyllä onnistunut lähellekään niin hyvin kuin sinä!  ;D