Vanhimpia ja arvokkaimpia sarjakuvalehtiä on tapana säilöä muovipusseihin, joita on monenlaisia ja joista täälläkin on keskusteltu. Halvemmat tavallisesta muovista tehdyt pussit vahingoittavat lehtiä, joillei niitä uusi muutaman vuoden välein.
Sen vuoksi en niitä käytä, vaan Mylar-pusseja. Niissäkin on ongelmansa: jostain syystä taustapahvit pitäisi uusia säännöllisesti, vaikka itse Mylar-pussi kestää ainakin sata vuotta.
Paras vaihtoehto saattaisi olla paksu 4 milin Mylar, joka ehkä on riittävän tukeva lehtien säilömiseen ilman pahveja.
Usein on tapana taittaa säilömispussin läppä ja sulkea teipillä. Minä en ole tähän ryhtynyt, sillä 2 milin ja 4 milin Mylar on liian hankala taittaa. Olen jättänyt Mylarit yläosasta auki. Voisiko tästä olla seurauksena, että lehti alkaa kellastua nopeammin yläosastaan, jossa se on enemmän kosketuksissa ilman kanssa?
Sitten on Mylareja, joissa on kaksi läppää yläosassa, siis molemmin puolin. Niiden sulkemista teipillä voisi harkita, vaan kuinka helppoa on saada teippi pois? Jos vaikka joskus haluaisi lukea lehteä, jonka on säilönyt pussiin...