Kirjoittaja Aihe: Lapsuusmuistoja sarjakuvahankinnoista  (Luettu 571 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
Vs: Lapsuusmuistoja sarjakuvahankinnoista
« Vastaus #75 : 22.08.2013 klo 20:07:54 »
Minä lainasin 7-vuotiaana kirjastosta Kaukoranta-Kemppisen. Jossain vaiheessa äiti vähän selasi sitä ja kirja vietiin takaisin ennen aikojaan. Pöh.

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #76 : 23.03.2014 klo 14:53:02 »
Luukkukioski

Ai hittolainen!

Jos kuvataiteen sanakirjaan pitäisi valita "idylli" -sanalle malliesimerkki, niin eipä tuosta juuri mitään puutu.

Irtokarkkeja!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #77 : 23.03.2014 klo 14:53:51 »
Lippakioskeiksi (ilmeisestä syystä) sanottiin meillä päin.

Irtokarkkeja ei kai tuohon aikaan vielä myyty, muistaakseni.
EDIT: Paitsi nallekarkkeja, pennin kappale.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014 klo 14:57:48 kirjoittanut Lurker »

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #78 : 23.03.2014 klo 17:14:01 »
Savonlinnassa yksi lippakioski vielä porskuttaa.

Minun lapsuudessani nallekarkeista piti maksaa jo 10 penniä kipale.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #79 : 23.03.2014 klo 17:34:01 »
Kyllä irtokarkkeja oli vaikka mitä sorttia minun lapsuuteni luukkukioskilla. Nallekarkit olivat sen pennin. Viiden ja kymmenen pennin karkeissa oli valikoimaa. Pienet karkkiaskit maksoivat 25 penniä. Oli myös puolikkaiden pennien karkkia. Systeri piti 2,5 pennin salmiakkikarkeista. Minä taas isommista 7,5 pennin hedelmäkarkeista.

Naapurin tyttö oli kerran varma ettei minulle myydä 20 pennin edestä nallekarkkeja kun olin varoissani. Lidlissä on ihan samanlaisia saksalaisia nallekarkkeja pussissa myynnissä.

Ehkä niitä sitten oli. Tai sitten meidän kioski ei omannut niin hyviä valikoimia.

Kerran panimme rahat kavereitten kanssa yhteen ja ostimme KOKONAISELLA MARKALLA kaupasta nallekarkkeja. Myyjä ei jaksanut laskea vaan punnitsi meille 100 grammalla karkkeja. Muistan vieläkin, kuinka syvältä riipaisi, kun nalleja olikin vain 97. KOLME PUUTTUI! Olisi kannattanut ostaa kioskilta pienemmissä erissä...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #80 : 23.03.2014 klo 17:52:10 »
Täällä stadissa on aika paljon noita nk. lippakioskeja. Kaikki taitaa olla museoituja. Yleensä auki vain kesäisin...myyvät vähän kaikkea, jopa antikvariaattina ollut. Viime kesänä Töölössä Runskilla (Runeberginkatu) oli Salmiakkikioski..siinä oli kyllä kova kauppa....varsinkin turistit osti paljon salmiakkia.

Itse muistan lapsuudesta pennin ja 5 pennin karkit ja tietysti merkkarit eli merirosvokarkit...niitä sai 10 p/kpl...joskus ostin 10 mk...100 kpl ja mässyttelin koko päivän niitä. Leuat oli kyllä hellinä ja kieli omituisen näköinen.

Oli myös tuttikarkkeja, neliskulmaisia ja litteitä pieniä paperiin käärittyjä ja erimakuisia (en muista nimeä), banaanikarkkeja, joo nallekarkkejakin syötiin jne.

Ja purkkalevyt, joissa oli keräilykuva...niitä tuli ostettua ja kerättyä. Nykyisin saa vain pelkkää purkkaa...pläääh!

Mun isotätini antoi mulle aina pikku askin rusinoita...70-luvulla sekin kävi karkkina.
Jos kotoa oli karkit lopussa ja mistään ei saanut enäää karkkia, niin sit tehtiin nekkuja ite ja ne oli sitten hyviä.

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #81 : 23.03.2014 klo 17:58:46 »
Merkkarit tulivat 70-luvulla, 60-luvulla niitä ei vielä ollut.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #82 : 23.03.2014 klo 18:17:09 »
Merkkarit tulivat 70-luvulla, 60-luvulla niitä ei vielä ollut.
En ole elänyt 60-luvulla...liian psykedeelistä hiippiyttä mun makuuni.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #83 : 23.03.2014 klo 18:20:50 »
En ole elänyt 60-luvulla...liian psykedeelistä hiippiyttä mun makuuni.

70-luvun puoliväli oli kyllä määrällisesti sarjakuvalehtien kannalta parasta aikaa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #84 : 23.03.2014 klo 18:50:03 »
Myyjä ei jaksanut laskea vaan punnitsi meille 100 grammalla karkkeja. Muistan vieläkin, kuinka syvältä riipaisi, kun nalleja olikin vain 97. KOLME PUUTTUI! Olisi kannattanut ostaa kioskilta pienemmissä erissä...

Haha... Meillä maalaiskaupassa karkit laskettiin itse ja omistaja antoi karkkipussien mennä meidän penskojen ilmoittamilla hinnoilla.

Tuskin me sen ikäisinä olisimme edes eri hintaisia karkkeja osattu päässä ynnätä oikein yrittämälläkään, mutta fuskua oli mukana toki roimasti.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #85 : 23.03.2014 klo 19:06:23 »
Muistelen, että apteekista sai ilmaiseksi pienen määrä salmiakkia, kun odotettiin mummon reseptilääkkeitä...siihen aikaan (70 ja 80-luku) se lääkkeiden ostaminen kesti...usein ehdittiin käymään kaupassa välillä.
Menikö vähän aiheesta ohi? Tais mennä...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #86 : 23.03.2014 klo 22:44:40 »
Apteekin salmiakissa oli tujua. En niistä kiparin salmiakeista juuri piitannut. Systeri oli niiden suuri ystävä.
Niitä voi ostaa apteekista vieläkin...ovat pistäneet ne askiin.  Pitemmän päälle syön kyllä mieluiten merkkareita. Apteekin salmiakki alkaa etoa, kun niitä syö paljon.

Ilmaistarjonta on kylläkin salmiakissa ohi...se on tää markkinatalous...mitään ei saa ilmaiseksi. Ei ainakaan sarjakuvalehtiä, niin kuin aikoinaan He-Man pikkulehteä...mulla oli kai ne kaikki.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #87 : 24.03.2014 klo 16:16:01 »
Minullakin on ikävä yksityisiä kioskeja. Laajasalon Siwan vieressä oli yksi jossa oli mukava myyjä. Nyt siellä on vaan joku hemmetin pizzeria.

Hupaisa yksityiskohta on, että meillä kutsuttiin tuota isoksi kiskaksi ja toista isompaa kiskaa Hevossalmessa pikku kiskaksi. En tiedä miksi.

Mutta oli ihan eriasia hakea tuolta lehtensä kuin kaupasta. Siinä oli jotain jännitteen tuntua kun hyllyssä oli jotain outoa. Silloin tuntui olevan enemmän aikaa suunnitella ostoksiaan.

Koska vanhempani puuttuivat siihen mitä ostimme viikkorahoilla (?), oli myös pientä jännitettä kun joutui salaa viemään ostoksensa kotiin.

Muistan erään koomisen selkauksen, jossa molemmille pojille tuli kumma kiire kylppäriin pesemään hampaita, vaikka muuten moiseen piti pakottaa suurinpiirtein kirveellä, koska piilotimme sinne jonkun sarjakuvalehden jonka ostimme.  :D
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #88 : 24.03.2014 klo 22:01:25 »
Koska vanhempani puuttuivat siihen mitä ostimme viikkorahoilla (?), oli myös pientä jännitettä kun joutui salaa viemään ostoksensa kotiin.

Minun äitini luki aikoinaan R-X 12/86-lehden (eli osa silloisista Xistä vs Magus (Technarch)) ja ei pitänyt siitä.

Aku Ankat olivat ok ja samoiten Tähtien Sodat ja Trekit (ei kyllä lukenut kahta jälkimmäistä ollenkaan).
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #89 : 24.03.2014 klo 23:26:28 »
Meillä oli vanhempien kanssa sellainen sopimus, että televisio ja elokuvat kuuluivat rajoitusten piiriin mutta lukea sai mitä tahdoin.

Ihan reilu peli silloin lapsena ja tulipa luettua varmasti enemmän kuin lapset keskimäärin. Toki myös sarjakuvia.