Minkälaisia muistoja muilla liittyy suomalaisten tekijöiden luomuksiin törmäämiseen?
Mun pyhiinvaelluskohteeni oli Vihreän Langan kirjakauppa Korkeavuorenkadulla, jossa lintsasin lukemattomat koulutunnit heidän pienlehtinurkkauksessaan tutustumassa 'kilpailevaan tarjontaan'. Siellä oli kattavasti ensimmäisen aallon suomalaisia pienlehtiä, ja siellä tutustuin Tilsan Zärpään ja Sleeping Myllymäen Maanalaiseen kaitaelokuvaan. 70/80-lukujen vaihteessa pienlehtibuumi oli kova, ja viikonloppuisin saatettiin kävellä jengin kanssa lehdistä löytyviin osoitteisiin katsomaan, oliko tekijöillä vaihtareita muista pienlehdistä. Muistan, että käytiin mm. Vastelinin Joren (r.i.p.) kotona Haagassa, ja Pelttarin Tapsan "Pienlehtivälityksessä" Paloheinässä. Suomen Sarjakuvaseuralla oli huone Pauligin huvilalla, muistan erityisesti tuntikausia keskustelleeni siellä Porttikiven Anssin kanssa Rytöhongan parhaudesta. Ahosen Kyky myi keikoilla ja festareilla paitsi Rippleä, myös Suurta Kurpitsaa ja Morsian-lehteä, Morsian#3 räjäytti potin, Veli Ahonen oli paras.
80-luvun alkuvuosina olin Jyväskylän Kesässä (kuten kaikki muutkin silloiset nousevat kyvyt) ja jaoin huoneen mm. PA Mannisen ja Mänttärin Hannun kanssa, siitä ja tutustumisesta Jerrmanin Toniin alkoi mun vakavampi julkaisuhistoriani.
Pienlehdet eivät yleensä olleet sarjakuvajulkaisuja, vaan niissä meni hienosti sekaisin kaikenlainen tee-se-itse -meininki, punk, uusi aalto ja vaikkapa kasettijulkaisut. Tärkeintä oli tekemisen into, joka yhdistyi kaikkeen, Elmujen noususta organisoituihin liftausretkiin ja festarimatkoihin. Joka kaupungissa ja kylässä oli samanhenkisiä ihmisiä joihin tutustui helposti, yksin ja vaille yösijaa ei tarvinnut jäädä.
Hienoa aikaa.
Kivi