Author Topic: Tarzan ja Korak  (Read 8304 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dennis

• Jäsen
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #405 on: 26.06.2016 klo 11:04:52 »
Dark Horse julkaisee uuden Tarzan omnibus-kirjan:

The Jesse Marsh Years Omnibus Volume 1.

https://www.amazon.com/gp/product/1506702244/ref=pe_2313350_198223120_em_ti

Ko. tyyppi ei ole meikäläisen suosikki. Mielenkiintoista olisi tietää tuon kirjan koko, yleensä Dark Horsen omnibussit ovat olleet kokoa 7"x10".

Ennen Marshin kirjaa tulee: The Complete Joe Kubert Years Omnibus kirja elokuussa.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #406 on: 26.06.2016 klo 11:20:15 »
Ennakkotietojen mukaan olisi kokoa 168.28 x 258.78mm.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Petri Aarnio

• Graafikko, toimittaja, entusiasti
  • Jäsen
  • Waugh!!!
« Reply #407 on: 26.06.2016 klo 12:22:56 »
Mikäs tämä omnibus-sarja taas onkaan? Jonkinlainen paperback versio Darkhorsella?
AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>

Dennis

• Jäsen
« Reply #408 on: 26.06.2016 klo 12:39:39 »
Joo paperback versio on kyseessä.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Reply #409 on: 27.06.2016 klo 11:08:43 »
Miten tämän materiaalin tekijänoikeuksien laita muuten on? Olen siinä käsityksessä että "Tarzan"-nimi on ®-tavaramerkin alainen, mutta esim. hahmon ulkomuoto ei ole. Eli saan piirtää ja julkaista sarjakuvan lannevaatteeseen pukeutuvasta, apinoiden kasvattamasta orvosta, jonka nimi on "Kyösti".

Josta tulikin mieleeni että ovatko kaikki alkuperäisen tarinan partikelit ®:n alaisia nimikkeitä - kuten Jane, Kala, Jad-bal-ja?

Mitä itse ajattelisit ja kuinka toimisit, jos joku luvatta ja ansaitsemistarkoituksessa käyttää sinun luomaasi?

Yksittäisiä kunnianosoituksia Tarzanille (kuten äsken mainittu Philip José Farmer teki) saa tehdä, mutta on tietysti moraalisesti väärin ratsastaa suoraan jonkun toisen luomilla hahmoilla. Parempi olisi luoda edes hivenen erilainen maailma.

ERB:n yhtiö on ärhäkkä hahmojensa kanssa. Sillä ei ole tekijänoikeuksia Tarzaniin ja John Carteriin, mutta se on haastanut Dynamiten julkaisemat Tarzanit ja John Carterit oikeuteen tavaramerkkirikkomuksista eli siitä että hahmot ovat liian erilaisia. Ilmeisesti se tulkitsee nimiä tavaramerkeiksi. En tiedä mikä tuossa oikeudenkäynnissä on nykytilanne.

Jiksin laajassa Tarzan-artikkelissa sanotaan, että ERB-yhtiö valvoi Euroopassa tehtävien sarjakuvien yksityiskohtia niin pikkutarkasti, että kustantaja ei jaksanut enää tapella ja laittoi pillit pussiin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #410 on: 27.06.2016 klo 17:41:01 »
Jiksin laajassa Tarzan-artikkelissa sanotaan, että ERB-yhtiö valvoi Euroopassa tehtävien sarjakuvien yksityiskohtia niin pikkutarkasti, että kustantaja ei jaksanut enää tapella ja laittoi pillit pussiin.

Ulkomuistista espanjalaisista ainakin Ortiz joutui usein piirtämään sivuja uusiksi. Varmasti piirsi vielä toistenkin sivuja uusiksi, kun oli paitsi vastuussa kaikessa ja vielä vauhdikas muutenkin.

Jugoslaviassa Kerac ja kumppanit olivat avoimen kapinamielisiä, mutta oikeudenomistaja kyllä vahti, ettei sätkä roikkunut suupielestä.

Dynamiten kanssa on käsittääkseni sopu jo syntynyt, mutta ei minua sen suuremmin tällaiset riidat kiinnosta. ERB Inc. on kyllä perinteisesti tarkka ja ärhäkkä.

Markku Jalava

• Jäsen
  • Veteraanikustantaja
« Reply #411 on: 28.06.2016 klo 08:37:20 »
UERB Inc. on kyllä perinteisesti tarkka ja ärhäkkä.

Itse olin kustantajanurani loppuvaiheessa yhteyksissä mainittuun yhtiöön ja minulle jäi kyllä heistä joustava ja ymmärtäväinen kuva. Valitettavasti projekti jäi kesken kun jäin eläkkeelle eikä syy ollut ERB Inc:ssa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Reply #412 on: 28.06.2016 klo 10:59:28 »
Itse olin kustantajanurani loppuvaiheessa yhteyksissä mainittuun yhtiöön ja minulle jäi kyllä heistä joustava ja ymmärtäväinen kuva. Valitettavasti projekti jäi kesken kun jäin eläkkeelle eikä syy ollut ERB Inc:ssa.

Voi olla, että ERB Inc. suhtautuu uusien sarjakuvien tekemiseen tiukemmin kuin valmiiden, jo hyväksymiensä sarjakuvien julkaisemiseen.

Onko liikesalaisuus mistä sarjasta oli kyse?

Markku Jalava

• Jäsen
  • Veteraanikustantaja
« Reply #413 on: 28.06.2016 klo 11:09:57 »

Onko liikesalaisuus mistä sarjasta oli kyse?

Valitettavasti on. Hyvää kesää silti sinulle!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #414 on: 28.06.2016 klo 17:27:27 »
Tuskin ihmiset ovat takavuosinakaan tarkoituksella hankalia olleet.

Sen vain muistan, että euroopassa tekijät olisivat mieluusti lisänneet Tarzanille paheita. Tästä sitten vain koitui lisätyötä, kun piti piirtää tupakat, kaljat ja typsyt pois kuvista. Harmi, ettei näitä ole jälkipolville säilynyt.

Petri Aarnio

• Jäsen
  • Waugh!!!
« Reply #415 on: 30.06.2016 klo 15:51:49 »
Juttu.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #416 on: 30.06.2016 klo 19:16:56 »
Kiitos, että liitit tekstin tähän ketjuun!

Erityisesti tuo työvaiheisiin liittyvä kuvaus on kiinnostavaa luettavaa. Henkilökohtaisesti huomio kiinnittyi keltaisen palauttamiseen sivuille, eli vanhan sarjakuvalehden iän simuloimiseen.

Sarjakuvan restauroinnin ammattilaiset jakautuvat aika jyrkästi kahtia sen suhteen, mitä väreille tehdään: entisöidäänkö alkuperäisvärit vai väritetäänkö sivut uudelleen (ts. entisöidään vain tussiviiva).

Samoin pohditaan, pitäisikö sarjakuvan näyttää siltä, miten sen kuvitellaan värittäjän tarkoittaneen, siltä kuin se on painosta ulos tullessa näyttänyt vai siltä kuin se ikääntyneenä näyttää.

Kuinka paljon tuota Tarzanin kohdalla mietit, vai oliko se sinulle alusta asti selvä valinta? Lisäsitkö keltaisen ainoastaan sivujen valkoisille alueille vai koko sivuille?

Petri Aarnio

• Jäsen
  • Waugh!!!
« Reply #417 on: 01.07.2016 klo 23:34:04 »
Aiheellista pohdiskelua.

Kyllähän vanhaa materiaalia pleratessa suurimpana horisontissa minulla väijyy jokin abstrakti ajatus alkuperästä - ja sen kunnioitus. Abstrakti siksi että emme absoluuttisesti tiedä miltä alkuperäiset ovat haluttu näyttävän. Ja vaikka kyseessä on abstraktio niin silti sitä kohden syytä on tähdätä.

Toisena kiinnostavana issuena pitäisin alkuperäisbrändiä. Tässä threadissa tietysti Gold Keyta. Olen pyrkinyt pitään niin paljon kiinni siitä kuin uudet julkaisijat ja oikeuksioiden haltiat antavat myöden. Julkaisijat ovat portinvartijoita ja sellaisenaan kiinnostavia.

Suoranaisia kirjapainoteknisiä virheitä olen jonkin verran karsinut mutten kaikkia. Nehän ovat osittain sitä ajankuvaa.

Keltainen väri valui koko sivulle. Alussahan paperikellertymä poistettiin myös kaikista CMYK väreistä.
« Last Edit: 02.07.2016 klo 09:53:30 by petriaarnio »

Petri Aarnio

• Jäsen
  • Waugh!!!
« Reply #418 on: 03.07.2016 klo 13:44:13 »
Keltainen väri toonaus kantsii tehdään taitto-ohjelmassa. Kertaalleen putsattuja sivuja ei pidä alkaa "uudelleensotkeen".

tertsi

• Guest
« Reply #419 on: 06.07.2016 klo 14:35:05 »
Onko kukaan nähnyt Kultaista leijonaa missään Helsingin hyvinvarustetussa liikkeessä?
Tahtoo jo päästä lukemaan.