Kirjoittaja Aihe: Ajankohtaisuuksia  (Luettu 1197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Ajankohtaisuuksia
« Vastaus #75 : 09.02.2004 klo 11:32:45 »
Matkustin junalla puks puks tsuku tsuku Kajaaniin ja takaisin. Menomatkalla äidyin luovaksi ja kuvakäsikirjoitin ihan vain tyhjästä 15 sivua tarinaa, jota en ollut koskaan aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi. Siinä on hieman vielä hiomista, mutta mukava saada joku tuollainen puuska, kun välillä on ollut paljon hiljaisempaa.

Oulussa, jossa pysähdyin tulomatkalla, selailin siinä rautatieasemaa lähellä olevassa divarissa, jossa on se ilkeämielinen tukeva vanha täti myymässä sarjakuvia ja koetin vakuutella sille naiselle, että en harrasta sarjakuvia, en tiedä näistä mitään ja ostan vain jotain helppoa junalukemista. Ja todellakaan en keräile näitä.

Ostin Alac Sinnerin kohtaamisia nimisen albumin ja luin sen oikein riemuissani kunnes kotona huomasin sen jo omistavani. Eli jos joltain puuttuu, niin pistäkää mailia.

Sitten vaimo oli yllättänyt iloisesti ja ostanut kirja-alesta Vaaleanpunaisen pilven ja DayDreamerin. Tuli mieleen että saakohan tekijä mitään osuutta alennusmyynneissä myydyistä albumeista? Tuo Vaaleanpunainen pilvi kun oli maksanut 1.90E

Luin molemmat ja pidin. DayDreamerissä hieman häiritsi se etten tuntenut sarjakuvan takakannessa mainostettuja Helsingin kulttuurikasvoja.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #76 : 09.02.2004 klo 13:43:15 »
"Lately I've been mostly reading Hellblazer: Damnation's flame"

Hehheh. Fast show ruuuls.

Juu, aika kivasti heitti lokaa Suuren Ja Mahtavan Jänkkilän naamalle tuo HB-tarina.

Lisäksi aloitin Coup d'etat: Sleeperillä Coup d'etat-tarinakokonaisuuden. Mielenkiintoisesti alkoi. Vaikkakin aika vähän oli tekemistä Sleeperin kanssa ja enempi Authorityn joka muuten ilmeisesti teki sen nimessä olevan vallankaappauksen.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #77 : 12.02.2004 klo 15:41:05 »
Alennusmyynnistä Akateemisesta käteen osui pokkaripainos Joakim Pirisen Den Svenska Apan:ista, pitihän se sitten ostaa hintaan 3,50, vaikka tuskin ikinä Pirisen novelleja kykenen ainakaan jokaista läpi tavaamaan.

Egmontilta tuli Morriksen jäljillä -albumi, joka aika kivasti kattaa Maurice de Bevéren elämän ainakin Lucky Luken alkamisen jälkeen. Yksi oikolukukierros lisää olisi kyllä tehnyt albumille hyvää. Arvostelu tulossa lähipäivinä Kvaakkiin.

Milk and Cheese tuli viimein ostettua Goodfellowsista. On ne pahoja maitotuotteita. Ei ole niillä minkäänlaista laktoositoleranssia. Samaan syssyyn tuli hankittua Roman Dirgen Lenore 5-8 -albumi, joka on kevyttä himmeetä hupaa. "Kitty clean!"

Semmoinenkin ihme tuli kuultua, että menestyneellä sarjakuvantekijällä on Suomessakin oltava oma stalkkari. Tosin saattaa olla yksi ja sama tyyppi, joka etenee "kiertopalkintona" tekijältä toiselle. Heebo on aivan vakuuttunut että lehdissä julkaistut sarjat on käsikirjoitettu ja piirretty vakoilemalla hänen elämäänsä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #78 : 12.02.2004 klo 19:20:34 »
Vierailin eilen Turun Akateemisessa kirjakaupassa. Siellä näytti olevan kirja-ale, hyvin taas seuraan aikaani.  :-\

No, alennuskirjojen joukosta löysin mm. Petri Tammista (suosittelen!), mutta sarjakuvahyllyllä sitten innostuin. Ja otin ja ostin Kaltsu Kallio: Menisit töihin -teoksen, jo kunnioituksesta tätä foorumiemme sankaria kohtaan.

Hitto, sehän oli pirun hyvä teos sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Kaltsu onnistuu kertomaan tavallista tarinaa kiinnostavasti, eikä voi olla hykertelemättä ihmisen elämälle. Samalla tunnen itseni likaiseksi tirkistelijäksi joka hymyilee Kaltsun naissotkuille ja viinantäyteiselle elämälle. Toisaalta, se lienee tarkoituskin.

Suosittelen tutustumaan, jos kotimainen realismi kiinnostaa. Lämpimästi. Onnittelut ja kiitokset Kaltsulle erittäin onnistuneesta kokoelmasta!
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #79 : 12.02.2004 klo 19:52:38 »
Mitä tehdä jos ei ole rahaa ja sarjakuvia pitäisi päästä lukemaan? No kirjastoonpa tietenkin.
Eli eilen Kaltsun aloittaman Sarjari -keskustelun jatkeena intouduin valtaisan nostalgiapuuskan vallassa vaihteeksi suomalaisesta sarjakuvasta. Ja suuntasin siis Tampereen pääkirjastoon metsoon ja lainasin vastoin normaalia käytäntöäni melko pinon suomalaista sarjakuvaa.
Valitettavasti Kaltsun Menisit töihin! ei siellä ollut ja jäin myös vaille Mannisen Kapteeni Kuolio ja Tamperkelettäkin. Mutta jotain sentään tarttui kouraan (melko pino, kuten sanoin).
Ensimmäiseksi lukaisin Tolppasen parasiittisarjan albumin Takana joka oli melkoisen hämmentävä kokemus. Alussa meni pitkään ennen kuin tajusin, että tarinassahan pompitaan takautumiin ja takaisin. Ja kun huomasin, että nimihän viittaa siihen ja sitä ihastelin, niin tarina ehtikin loppua kuin seinään. Ei, loppu oli kyllä mielestäni hyvä, mutta ehkä en ollut ihan valmis tähän.
Toisena luin Otsamon Pieni olento-albumin. Tämä vaikutti jo mukavammalta (ehkä aloin pikkuhiljaa virittäytyä oikealle aaltopituudelle). Otsamon siveltimenjälki hiveli silmää ja tarina (joka oli yllättäen samansuuntainen kuin Tolppasen Takana) kulki kivan jouheasti ja rennosti. Mutta loppu rikkoi hyvän tunnelman. Parin viimeisen sivun aikana putosin tyystin kärryiltä ja jäin vain miettimään, että mitäs tässä nyt sitten tapahtuikaan.
Kolmantena (ja koko ajan paranee!) käsittelyyn pääsi Mika Lietzenin 80 -luku fiilistely (?) Lohikäärmeen varvas. Ja tästä minä pidin. Tykkäsin kovasti jo Mikan Kemin voittotyöstä muutama (?) vuosi sitten ja tämä oli tunnelmaltaan ja tyyliltään samanlainen. Ah. Tämmöistä jaksaisi lukea vaikka kuinka. Jälkimakuna jäi sellainen samanlainen kivan rento olo kuin jää noiden Ranmojenkin jälkeen. Aivokarkkia!
Ja tätä pidemmälle en ehtinytkään. Vuoroaan jäi odottelemaan vielä läjä Sarjareita (mm. lohdutukseksi otettu Kapteeni Kuolio -numero) ja Hiltusen Vala auringolle sekä Otsamon Väliaikatietoja, eka 66:25 ja Kati Närhen Hanki elämä 3.
Mutta ei tässä vielä kaikki! Lähdin iltapäivällä katsastamaan myös Sampolan kirjaston sarjakuvahyllyjen kunnon ja sieltä tarttui käteen muutama julkaisu lisää. Hiltusen Aavetanssi ja Laulu yön lapsista ja yllätyksekseni myös tuo kaipaamani Kapteeni Kuolio -albumi. Itseäni sivistääkseni ja kanssakvaakkaajiini tutustuakseni otin myös Kiven Saippuaa -kokoelman (mutta vaimo sitä tuossa lukee ja hykertelee). Kivelle täytyy kyllä antaa pinnoja, kun on ottanut sarjaan mukaan kissoja!

Ai juu. Kirjapuolella jatkuu C.S.Lewis luenta. Äänetön planeetta lähestyy loppuaan ja Matka Venukseen odottaa vuoroaan.

Ja yksi Knalli ja Sateenvarjo -kokoomakin tarttui mukaan.

Eipä tässä kummempia. Sarjakuvia on tullu tuhrusteltua hiljakseen...

Edit: Ja ennen kuin kukaan ennättää väittämään, että haukuin Lietzenin töitä merkityksettömäksi hutuksi, niin huomatkaa, että "aivokarkki" -termi, jota käytin ei ole ed. mainitussa merkityksessä tuolla ylläolevassa tekstissä, vaan tarkoitus on lähinnä yrittää kuvata tuonkaltaista tunnelmointia, johon voisi jäädä ihastelemaan vaikka loppupäiväksi.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 20:07:41 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #80 : 12.02.2004 klo 20:48:56 »
Vierailin eilen Turun Akateemisessa kirjakaupassa. Siellä näytti olevan kirja-ale, hyvin taas seuraan aikaani.  :-\

No, alennuskirjojen joukosta löysin mm. Petri Tammista (suosittelen!), mutta sarjakuvahyllyllä sitten innostuin. Ja otin ja ostin Kaltsu Kallio: Menisit töihin -teoksen, jo kunnioituksesta tätä foorumiemme sankaria kohtaan.

Hitto, sehän oli pirun hyvä teos sekä sisällöltään että ulkoasultaan.

Mäkin suosittelen Petri Tammista! Ja keksin vielä yhden uuden tavan kehua Kaltsua: K on tajunnut että omaelämäkerrallisetkin jutut pitää KÄSIKIRJOITTAA. Ei se, mitä tapahtuu, vaan miten se kerrotaan. Hyvä Kaltsuu!!! ... vaikka nyt sitä on kehuttu jo niin paljo että se jää vaan lepäileen laakereillaan... Kaltsu! Sinä laiskimus! Hoi! Hommiin siitä!
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #81 : 12.02.2004 klo 21:24:41 »
Onnittelut ja kiitokset Kaltsulle erittäin onnistuneesta kokoelmasta!

Kiitos kiitos! Hauskaa että miellytti! Vaan suotta tunsit itseäs tirkistelijäksi, ei ne jutut totta oo kuitenkaan ;D

Welzu nähtävästi pyöriny mun lähinurkilla (tätä varmaan sattuu ku samassa kaupungissa asutaan) ja käyny lainailemassa vinot pinot hyviä sarjakuvia. Minullapa on kaikki Kati Närhen omakustanteet hyllyssä. Lällällää. Siinä on kans yks himputin hyvä sarjakuvatekijä.

Pitäisköhä joskus itseki raportoida kuulumisia (kun mä tavallaan oon syypääki näiden ajankohtaisthreadien syntyyn)? En oo tapani mukaan lukenu enkä piirtäny yhtään sarjakuvia. Eiku Sarjarinha mä luin ja siitä keskusteluaki virittelin. Poikkeuksellisen hyvä sarjakuvaviikko siis.

Kaltsu! Sinä laiskimus! Hoi! Hommiin siitä!

Äh pitiki mennä puhumaan siitä perseelle potkimisesta ;)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #82 : 12.02.2004 klo 21:35:45 »
Ja yksi Knalli ja Sateenvarjo -kokoomakin tarttui mukaan.

Siis hetkinen... Seuraako joku muukin tätä kuunnelmaa? Sinäkin Welzuseni? Oliko tuo joku kasetti/CD vai kirja? Mitä mitä?  ;D ??? Öh, off topic... but anyway

Timo

Leo

• Jäsen
« Vastaus #83 : 12.02.2004 klo 22:07:20 »
Mä suunnittelin Kemin sarjiskisaan tarinaa ja päädyin kaksisivuiseen "hupailuun". Siitä on muuten yksi ruutu valmiina ;)

Ostin ja luin uusimman taskarin.

Akkari tuli luettua ja taisi olla ihan hyvä (en nyt satu muistamaan).

Nettisivujani päivitin ja lisäsin javascriptiä ;D Selvitä kuinka monta päivää, tuntia jne. Olet elänyt osoitteessa http://www.geocities.com/leolehtinen/muuta

Netti oli vähän aikaa pois päältä, mutta nyt se toimii taas. Tämän takia Kalle Kotka myöhästyi, mutta jatkuu taas -> http://www.geocities.com/leolehtinen/kallekotka

Viime kertaisten valituksien takia sain ainaskin kolme viestiä vieraskirjaan. Ettei olisi tullut peräti neljä!

Sitten olin kipeenä. "Jouduin" lähtemään kotiin kesken liikuntatunnin ja huomenna pääsen taas kouluun.

Ja mikä tärkeintä: aloin koulussa teknisen tunnilla väsätä valopöytää ja siksi kysynkin; joku sanoi että se lasi pitää sumentaa, onko näin? Kelpaako pleksi lasin tilalle? Ja millainen lamppu olisi hyvä. Kyllä mä nää itsekkin kekkaisisin, mutta jälki voisi olla vähän...
Opettaja oli aavistuksen verran vihainen kun aloin tehdä tota ja kun muutkin halusi yhtäkkiä tehdä valopöydän mun takia...  

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #84 : 12.02.2004 klo 22:08:22 »
Kaltsu! Sinä laiskimus! Hoi! Hommiin siitä!

Äh pitiki mennä puhumaan siitä perseelle potkimisesta ;)

Lainaus

jos sää niin määki. kuvituksii pitäis tehdä. siks mä täällä roikun. olkoon tämä minulle opetukseksi: ei enää koskaan kuvituksia!
hirveesti keksin just sarjakuvien aiheita samalla. tai mulla on sellasia kausia, 20 sivuu käsistä päivässä ja sitten ei kuukausiin mitään. oon luvannu itselleni että YHDEN sivun saa päivässä piirtää kun sekin on nyt pois leipätyöstä ja deadline lähenee uhkaavasti.

ei o enää ollu vaikeuksia motivoitua kun oon päättänyt että teen niistä aiheista mitkä kiinnostaa (lähinnä sukupuolielämä) ja piirrän silleen ku mua HUVITTAA. kun tää on ilmasta, pitää olla edes kivaa. en kyllä ehkä koskaan kehtaa kävellä kadulla sitten ku ne julkastaan.

kuvitusurakan jälkeen päivitän myös kotisivuni.  

edit: jeah, rait.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 22:08:54 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #85 : 12.02.2004 klo 22:25:11 »
Ja mikä tärkeintä: aloin koulussa teknisen tunnilla väsätä valopöytää ja siksi kysynkin; joku sanoi että se lasi pitää sumentaa, onko näin? Kelpaako pleksi lasin tilalle? Ja millainen lamppu olisi hyvä. Kyllä mä nää itsekkin kekkaisisin, mutta jälki voisi olla vähän...
Opettaja oli aavistuksen verran vihainen kun aloin tehdä tota ja kun muutkin halusi yhtäkkiä tehdä valopöydän mun takia...  

Mahtavaa Leo! Tossa on henkeä!

Mulla ainaki on pleksiä valopöydässä. Vai mitä toi nyt on maitolasia? Sama asia? Edut lasiin nähden on keveys, parempi kestävyys (voit tiputtaa parvekkeelta eikä hajoa) ja se että valo ei paista läpi liian kirkkaana. Kato ettei se pleksi kuitenkaan liian pehmeetä oo ettei se lamppujen tai lampun lämmössä lähtis pehmenemään ja taipuilemaan.

Mulla on ihan tavalliset kynttilälamput tos pöydässä mut ne on kyllä oikeasti liian kuumat. Pitäis tuuletin asentaa tohon kiukaaseen hemmetti soikoon. Loisteputki on varmaan parempi ratkasu. Siinä on sekin etu ettei valopiste oo pelkästään yhdessä (minulla kahdessa) kohtaa kuten hehkulampuilla.

Loisteputkikin varmaan lämpenee joten yritä kehitellä jotain kunnollista ilmanvaihtoratkasua. Joku käsistään kätevämpi voi varmaan antaa parempia neuvoja. Mulla oli käsityöt koulussa aina vitosta tai kutosta.

ei o enää ollu vaikeuksia motivoitua kun oon päättänyt että teen niistä aiheista mitkä kiinnostaa (lähinnä sukupuolielämä) ja piirrän silleen ku mua HUVITTAA. kun tää on ilmasta, pitää olla edes kivaa. en kyllä ehkä koskaan kehtaa kävellä kadulla sitten ku ne julkastaan.

Määki oon päättäny luopua kuvitushommista ku emmä niillä mitään tolkullisia summia tienaa kuitenkaa. Hirvee stressi vaan välillä. Sama olla tekemättä ollenkaan. Sarjakuvia vaan.

Sovitaan Roju nyt että sä teet suosiolla ne kuvitukset pois alta, sit päivität kotisivus ja sit alat tekeen niitä noloja sarjakuvias. Mä lupaan vastineeks tehdä viikonloppuun mennessä yhen lyhyen jutun mun sukupuolielämästä. Hah. Voin vaikka postata valmiin työn sun nähtäväksi. Reilu diili vai mitä?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 22:47:37 kirjoittanut kaltsu »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #86 : 12.02.2004 klo 22:45:13 »
Sitten olin kipeenä. "Jouduin" lähtemään kotiin kesken liikuntatunnin ja huomenna pääsen taas kouluun.

"jouduit" ja "pääset"  ;D Tulee omat kouluajat mieleen! Liikuntatunti oli mulle hepreaa. jiihaa! (paitsi jos olit oikeesti kipeenä?)

Hienoa! sinä olet vaikuttaja! Antaa open kiukutella. Valopöytä on paljon parempi kuin ne muut pakolliset, hmmm... lintulauta, linnunpönttö, leikkuulauta, ja mitä niitä on... (ainakin sillon mun aikaan oli nämä tämmöset). Valopöytä on ainakin oikeesti käytännöllinen! Sanotaanko sitä nykysin "tekniseksi"? Puukäsityö se oli vielä meillä. Taidan olla vanha. :-[
Mutta niin... sori... se lasi. Semmosta valkosta pleksiä käyttävät ja suosittelevat kaupalliset valopöytien valmistajat (tai ainakin käyttävät). Eli siis valkonen muovilasi.

timo
Timo

Edit: en muokkaa, mutta on se hassua ettei huomaa kirjoittavansa 2 kertaa oman nimensä. Olenko piilevä egoisti?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 22:46:50 kirjoittanut Timo Ronkainen »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #87 : 12.02.2004 klo 22:50:40 »
timo
Timo

Edit: en muokkaa, mutta on se hassua ettei huomaa kirjoittavansa 2 kertaa oman nimensä. Olenko piilevä egoisti?

Sulla on kans selkeitä vaikeuksia päättää kirjotatko nimes pienellä vai isolla :D

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #88 : 12.02.2004 klo 23:06:01 »
Sulla on kans selkeitä vaikeuksia päättää kirjotatko nimes pienellä vai isolla :D

Mitäköhän siitäkin vois päätellä?  ??? Aijai....

tIMO

Holle

• Jäsen
« Vastaus #89 : 12.02.2004 klo 23:23:47 »

Siis hetkinen... Seuraako joku muukin tätä kuunnelmaa?
Knallin ja sateenvarjon kaikki 150 jaksoa tulevat uusintana lauantaisin klo 15.00 Radio ykköseltä? Olen ostanut ysikymppiset c-kasetit paikallisesta elektroniikkaliikkeestä.(45 min jakso) Kirjastolaitoksen kappaleet joutavat nyt muittenkin kuunneltaviksi. Onkohan viisi jaksoa jo tullut. Kolmen vuoden urakka.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com