Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 735068 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Morgan

• Jäsen
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #3000 : 08.04.2022 klo 23:08:06 »
Näitä en ollut nähnytkään.Hienoja ovat.

Lax

• Jäsen
« Vastaus #3001 : 09.04.2022 klo 13:33:12 »
Varmaan aika hankalia tuollaiset irrotettavat liitteet keräilyn kannalta, en itsekään ole nähnyt kuvia muista sanonta-tarroista eikä Tynnisen sivutkaan tainnut muuta kuin mainita tarrasta lehden tiedoissa. Sentään älysin lapsena säilyttää nuo ehjinä, etenkin tuo 450 on minusta hieno. Sanonta on jäänyt talteen luultavasti siksi että kun tilasin lehden (lue: sain ylipuhuttua sille rahoittajan viimein) vuoden 86 alusta piti minun tietysti irtonumerosta 26/1985 lähettää tilauskuponki.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #3002 : 09.04.2022 klo 14:14:32 »
Varmaan aika hankalia tuollaiset irrotettavat liitteet keräilyn kannalta, en itsekään ole nähnyt kuvia muista sanonta-tarroista eikä Tynnisen sivutkaan tainnut muuta kuin mainita tarrasta lehden tiedoissa. Sentään älysin lapsena säilyttää nuo ehjinä, etenkin tuo 450 on minusta hieno. Sanonta on jäänyt talteen luultavasti siksi että kun tilasin lehden (lue: sain ylipuhuttua sille rahoittajan viimein) vuoden 86 alusta piti minun tietysti irtonumerosta 26/1985 lähettää tilauskuponki.
Mä taisin antaa omat Sanonta-tarrani mun broidille, joka liimasi ne sitten johonkin tarravihkoonsa. Ei olisi pitänyt antaa, mutta pikkuboridi tykkäs niitä, kun se keräsi ihan kaikenkarvaisia tarroja silloin pienenä.
Aika uskomaton säkä on, jos jossain lehden välissä noita vielä on...eiköhän kaikki ole ne sieltä ottanut pois.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3003 : 09.04.2022 klo 17:18:05 »
Ainakin nuo sanonta-tarrat oli silleen ikävästi liimattu sivulle ja niiden irrottaminen oli joskus hankalaa, ellei halunnut repiä lehteään. Suurin osa noista on mulla varmasti jossain tallessa.

Timo

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #3004 : 09.04.2022 klo 19:16:07 »
Ainakin nuo sanonta-tarrat oli silleen ikävästi liimattu sivulle ja niiden irrottaminen oli joskus hankalaa, ellei halunnut repiä lehteään. Suurin osa noista on mulla varmasti jossain tallessa.

Timo

Hyvässä tallessa kunhan tietäisi missä.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3005 : 10.04.2022 klo 10:05:28 »
Löysin Mustanaamio-tarroja ja joulukortin. Viidakon sanonnat -sarja on vuoden 1985 jälkipuoliskolta, niitä taisi olla juuri tuo 10. 450 on numerosta 2/1986 ja kortti joululta 1986, sen takana on vain teksti Jouluinen Mustanaamio tervehdys.

Ahaa, mielenkiintoista, Lax. Sinulla on siis todiste, että Mustiksessa 26/85 oli nimenomaan viidakon sanonta numero 10. Ehkä tarrasarja siis päättyi silloin.

Oletko aivan varma, että numerossa 2/86 oli nimenomaan tuo 450-vuotisjuhlatarra? Nimittäin Mustis 26/86:n kannen mukaan ja Phantomwikin mukaan sellainen oli numerossa 26/86 eikä 2/86. Olisiko Mustiksessa 2/86 ollut jokin muu tarra, ehkä viimeinen viidakon sanonta, mutta ei välttämättä järjestyksessä numero 10? Tuskinpa kai juhlavuositarraa julkaistiin kahdesti? Toki se on mahdollista, tämä on minulla vain arvailua.

Kun katsoo Juha Tynnisen sivustolta ja Phantomwikistä lehtien sisältötietoja, viidakon sanonnat näyttävät olleen Mustiksen numeroissa 17–26/85 lukuun ottamatta numeroa 22, jossa ei olisi ollut mitään tarraa. Tämä tekee yhdeksän tarraa. Tällöin kymmenes tarra olisi ehkä ilmestynyt numerossa 2/86, jonka kohdalla tosin lisäsisällöksi ilmoitetaan vain ”tarra” eikä tarkasti ”viidakon sanonta -tarra”. Lienee myös mahdollista, että numerossa 22/85 oli sittenkin tarra, vaikka sitä ei mainosteta kansiteksteissä ja vaikka sitä ei ole merkitty noihin indekseihin.

En ole ajatellut, että nämä tarrat olisivat harvinaisia. Muistan, että näitä oli Mustis-faneilla kun olin lapsi ja että näistä pidettiin niiden ison koon vuoksi. Ainakin ennen näitä pyöri välillä Huuto.netissä, mutta tällä hetkellä siellä taitaa näkyä vain ruotsinkielisiä kappaleita. Minulla on kymmenen viidakon sanonta -tarraa numeroilla 1–10. Todennäköisesti niitä ei ilmestynyt enempää, vaikka aiemmin uskoin, että niitä tuli täälläkin kaksitoista kuten Ruotsissa. (MUOKS: Kuten ketjussa ilmenee pari viestiä myöhemmin, tarroja tuli Suomessakin 12.)

Suomalaiset tarrat julkaistiin jopa ennen ruotsalaisia, ja käsittääkseni kaikki yksitellen eri lehdissä. Ruotsalaiset tarrat puolestaan julkaistiin Fantomenissa kaksi kerrallaan, täällä Phantomwikissä on niiden kuvat. Tarroja 11 ja 12 siis varmaan ei ole suomeksi olemassa.

Tuo Vallvén maalaama joulukortti oli numerossa 25/86. Olikohan mukana myös kortti Dianasta Lucia-neitona, jollainen oli Fantomenissa?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2022 klo 16:57:13 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Lax

• Jäsen
« Vastaus #3006 : 10.04.2022 klo 11:30:39 »
Ahaa, mielenkiintoista, Lax. Sinulla on siis todiste, että Mustiksessa 26/85 oli nimenomaan viidakon sanonta numero 10. Ehkä tarrasarja siis päättyi silloin.

Oletko aivan varma, että numerossa 2/86 oli nimenomaan tuo 450-vuotisjuhlatarra? Nimittäin Mustis 26/86:n kannen mukaan ja Phantomwikin mukaan sellainen oli numerossa 26/86 eikä 2/86. Olisiko Mustiksessa 2/86 ollut jokin muu tarra, ehkä viimeinen viidakon sanonta, mutta ei välttämättä järjestyksessä numero 10?

Tarra 10:n numero perustui tosiaan vain päättelyyn Tynnisen sivuston kansitietojen perusteella, en huomannut että numeroista 17-26 olisi mahdollisesti jäänyt yksi välistä jossa tarraa ei ollut. Kiitos tarkennuksesta. Tällöin numero 10 tietysti menee vuoden 1986 puolelle mutta loput on omasta puolestani arvailua koska lehtiä en enää omista. Sen muistan että tarroja tuli säännöllisesti peräkkäisissä numeroissa kuten kansienkin perusteella voi katsoa. Toki tilauskuponki on voinut tulla jonkun muunkin Semicin lehden mukana.

Phantomwikin perusteella on selvää että päättelin väärin ja 450-juhlatarra oli vuoden viimeisessä numerossa, ihan loogista toki muutenkin. edit: en siis aiemmin selannut kansikuvia sinne saakka, lukeehan suomalaisessa kannessa ns. kissan kokoisin kirjaimin että mistä tarrasta on kyse :D

Joulukorteista en muista kuin tuon yhden, en usko että Diana-kortti olisi hävinnyt jos sellainen olisi Suomessa julkaistu.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2022 klo 11:53:13 kirjoittanut Lax »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3007 : 10.04.2022 klo 18:55:51 »
Lax: kiitos vastauksista, asia selvä.

Joo, suomalaisen lehden kannessa lukeekin vain yksikkö ”joulukortti”.

Viidakon sanonta -tarrat oli kiinnitetty takaosastaan liimaviivalla lehden viimeiselle sivulle juuri ennen takasisäkantta. Tosiaan niiden irrottamisesta jäi sivulle käytännössä aina pystysuora, noin kymmenen sentin korkuinen jälki – eli paperista repeytyi kapea siivu pois.

Tässä olisikin pieni tehtävä tarkistettavaksi. Jos Mustiksesta 22/85 löytyy tarranpoistojälki (tai vielä parempaa, itse tarra!), se todistaa sen, että siinä on ollut sanontatarra. Jos jälkeä ei löydy, uskon, että numerossa 2/86 oli kymmenes viidakon sanonta. Itse en ehdi nyt kaivaa lehtiäni esiin, ja välttämättä minulla ei edes ole tuota numppaa.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #3008 : 10.04.2022 klo 20:51:20 »
Makedonian sivuilta saa asian tarkistettua. Sen mukaan 22/85 oli mukana tarra nro 6 ja viimeinen tarra näyttäisi olevan 3/86 mukana numerolla 12

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3009 : 11.04.2022 klo 16:54:43 »
Kiitos, TOSA! Eli sanontatarroja siis oli 12 ja ne julkaistiin numerojärjestyksessä peräkkäisissä lehdissä 17/85 - 3/86 lukuun ottamatta Mustista 1/86, jossa ei ollut tarraa. Indeksit ovat puutteelliset varmaan siksi koska tarroja ei mainosteta kaikkien lehtien kansissa. Pyydän Phantomwikin erästä indeksoijaa täydentämään tiedot siellä.

Säilynyt tarra nostaa kovasti lehden arvoa.

jussih

• Jäsen
« Vastaus #3010 : 11.04.2022 klo 21:23:47 »
Kiitos, nyt sain viimeisenkin multa puuttuneen tarran. Nämä 11 mulla oli jo ennestään 8].

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #3011 : 11.04.2022 klo 21:47:57 »
Viidakon sanonta -tarrat oli kiinnitetty takaosastaan liimaviivalla lehden viimeiselle sivulle juuri ennen takasisäkantta. Tosiaan niiden irrottamisesta jäi sivulle käytännössä aina pystysuora, noin kymmenen sentin korkuinen jälki – eli paperista repeytyi kapea siivu pois.
Missähän kunnossa se liima on, jolla tarra on kiinni tommosessa Mustiksessa, jossa on tarra vielä kiinni.
Oliko se tarra jollain silikonilla kiinni siinä. Millään en muista enää.
Taisi tulla vähän myöhemmin lehtiin noi silikonikiinnittimet.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2022 klo 17:39:57 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #3012 : 11.04.2022 klo 21:53:43 »
Tarrassa numero 12 varmaan luki tuo lukijakyselyssä keksitty sanonta "Mustanaamio lepää vasta kun maailmassa on rauha" tai sinnepäin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3013 : 12.04.2022 klo 01:23:34 »
"Mustanaamio lepää vasta kun on keksitty tarraliima, joka ei revi lehteä".

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #3014 : 12.04.2022 klo 10:51:21 »
"Mustanaamion pääkallomerkki kestää isältä pojalle" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Kun Mustanaamio ottaa naamion pois, niin hän näyttää ihan Paavo Väyryseltä" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Mustanaamio juo vain maitoa, koska hänellä on surkea viinapää" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Joskus Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaduilla kuin kuka tahansa sähköpotkulautailija" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Mustanaamio ei kuulu kirkkoon, kun näki vahingossa Päivi Räsäsen" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Mustanaamion pieru vie tajun mennessään" (Uusi Urbaani Sanonta)
"Kun Mustanaamio hengittää, niin Darth Vaderkin hiljenee" (Uusi Urbaani Sanonta)