Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 735042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oikoj

• Jäsen
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #3015 : 12.04.2022 klo 16:49:40 »
Kun Mustanaamio kokkaa, syntyy grilile jonoa.

- Myrkky

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3016 : 12.04.2022 klo 17:01:41 »
Tarrassa numero 12 varmaan luki tuo lukijakyselyssä keksitty sanonta "Mustanaamio lepää vasta kun maailmassa on rauha" tai sinnepäin.

Kyllä. Kysely tai kilpailu mainitaan Phantomwikin viidakon sanonnat -linkissä, jonka annoin vähän aiemmin. Ruotsalaisessa tarrassa lukee: ”Mustanaamio ei lepää ennen kuin rauha vallitsee maailmassa. Uusi viidakon sanonta.”

Oliko muuten Suomessa tätä sanontakilpailua? Tarrathan julkaistiin suomeksi ennen kuin ruotsiksi. Olisi erikoista, jos suomalaisten lukijoiden ehdotus olisi päätynyt myös ruotsalaisen äitilehden tarraan.

Kiitos, nyt sain viimeisenkin multa puuttuneen tarran. Nämä 11 mulla oli jo ennestään 8].

Hienon näköisiä! Nyt olen kateellinen, koska minulla on vain kymmenen!

Eihän tuo sivu näytä edes johtavan minnekään... >:(
Miten tämä lainaus liittyy tähän ketjuun?

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #3017 : 12.04.2022 klo 17:36:51 »
Miten tämä lainaus liittyy tähän ketjuun?
Olen näöjään lainaillut väärää kohtaa...pitääkin korjata!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

jussih

• Jäsen
« Vastaus #3018 : 20.04.2022 klo 20:11:21 »
Tarrassa numero 12 varmaan luki tuo lukijakyselyssä keksitty sanonta "Mustanaamio lepää vasta kun maailmassa on rauha" tai sinnepäin.
Ei muuten lue. Tässä tämä nro 12.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3019 : 20.04.2022 klo 22:18:34 »
Ei muuten lue. Tässä tämä nro 12.

Mielenkiintoista! "Kun Mustanaamio puhuu, silloin kuunnellaan. Uusi viidakkosanonta." Onkohan tämä sanonta sitten suomalaisen lukijakilpailun voittaja?

Muuten, Mustiksen numerossa 3/86 eli siinä jossa aikoinaan julkaistiin tuo vika eli kahdestoista sanontatarra, näemmä selitetään palstalla sivu 60 tarrahämminkiä. Tarra jäi pois numerosta 1/86 kirjapainon mokan takia.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #3020 : 20.04.2022 klo 22:40:10 »
Mielenkiintoista! "Kun Mustanaamio puhuu, silloin kuunnellaan. Uusi viidakkosanonta." Onkohan tämä sanonta sitten suomalaisen lukijakilpailun voittaja?

Oho! Melkein sama "Kun Mustanaamio kysyy, silloin vastataan" oli suomalaisten ja ruotsalaistenkin numero 11, vanha viidakkosanonta.

Ei varmaan ollut kilpailua Suomessa, eiköhän toimitus lätkäissyt tuon, kun eteen tuli tarra ilman tekstiä. Ruotsalaisten kilpailu oli numerossa 4/86, kertoo Phantomwiki. Tarrat julkaistiin heillä vasta kun Suomessa jo oli 3/86 viimeinenkin julkaistu, heillä siis 4/86 - 13/86.

Aiemmin linkittämässäsi Phantomwikin artikkelissa mainitaan, että ruotsalaisten versio numerosta 12 (tuo lepo ja rauha jne) ei oikein jäänyt elämään ja vaihtui "sanontakaanonissa" myöhemmin sanonnaksi "Herätä pimeässä ja nähdä Mustanaamio, mikä kauhea kohtalo konnille", jota Falk oli oikeasti käyttänytkin.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #3021 : 21.04.2022 klo 12:42:09 »
Mukavaa tarrakeskustelua täällä. Nuo tarrakuvat on koottu viidakon sanontoja esittelevän artikkelin kuvitukseksi myös Semicin kovakantiseen "Legenda vaeltavasta aaveesta" -kirjaan.

Vaan onko kellään ollut penskana Mustanaamio-asua, jota yhdessä muutaman muun supersankariasun (Hämis, Teris, Batman, Terästyttö) kaupiteltiin 1980-1990 -lukujen taitteessa postimyynnissä? Tuon ajan Semic-lehtien takakansista voi löytää mainoksia. Nyt en oman kokoelmani luo pääse mainoksesta kuvaa näppäämään, mutta jos joku reklaamin omasta lehdestään bongaa, saa mieluusti laittaa tänne.

Muoks: useimmat täällä kirjoittelevista Mustiksen ystävistä taisivat tuolloin jo olla täysi-ikäisiä, mutta itse olisin kovasti tuollaista asua toivonut. Onneksi tunnistettavan Mustis-vormun sai aikaiseksi itsekin sinisellä kypärämyssyllä ja kerrastolla sekä Zorro-naamarilla. Vyönsoljesta ei vain itse pahville piirrettynä tullut päheää.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2022 klo 13:05:58 kirjoittanut Darzee »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3022 : 21.04.2022 klo 19:59:49 »
Oho! Melkein sama "Kun Mustanaamio kysyy, silloin vastataan" oli suomalaisten ja ruotsalaistenkin numero 11, vanha viidakkosanonta.

Minulla tulee mieleen tuon lisäksi myös eräs toinen sanonta, joka menee jotenkin näin: ”Kun Mustanaamio puhuu, viidakkokin vaikenee”.

Nuo tarrakuvat on koottu viidakon sanontoja esittelevän artikkelin kuvitukseksi myös Semicin kovakantiseen "Legenda vaeltavasta aaveesta" -kirjaan.

Totta. Mutta kahdentenatoista sanontana tuossa Legenda vaeltavasta aaveesta -kirjassa ei lue suomalaisen 12. tarran eikä ruotsalaisen 12. tarran sanonta, vaan tämä Kähkösen mainitsema ”kanonisoitu” sanonta: ”Herätä pimeässä ja nähdä Mustanaamio – mikä kaamea kohtalo konnalle”.

Tuo viimeisen tarran kuva – Mustanaamio istumassa valtaistuimellaan ylhäisesti niin että näkymä on katsojan alaviistosta – on niin yleismaailmallinen, että kaikki kolme eri 12. sanontaa sopivat siihen varsin hyvin. Lindahlin hienosti piirtämiä kaikki nämä tarrat!

Vaan onko kellään ollut penskana Mustanaamio-asua, jota yhdessä muutaman muun supersankariasun (Hämis, Teris, Batman, Terästyttö) kaupiteltiin 1980-1990 -lukujen taitteessa postimyynnissä? Tuon ajan Semic-lehtien takakansista voi löytää mainoksia.

Muistan tällaiset mainokset esim. Hämisten takakansista.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #3023 : 22.04.2022 klo 20:01:30 »
Muistan tällaiset mainokset esim. Hämisten takakansista.

Joo oli Teris, Battis, Mustis ja Hämis pukuisia lapsia lehtien palstoilla muutamaan otteeseen.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3024 : 27.05.2022 klo 11:36:37 »
Kaikki 12 viidakon sanonta -tarraa sekö 450-vuotisjuhlatarra ovat nyt kerralla myynnissä Torissa. Hinta viisi kymppiä. Riihimäkeläinen myyjä kyseessä, en minä. Tuosta nuo nyt saisi kätevästi kerralla.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #3025 : 16.06.2022 klo 17:26:27 »
Arkisarjan piirtäjä Mike Manleyllä jotain häikkää, niin Bret Levins Blevins yrittää paikata jonkin aikaa.

Chronicle Chamberin mukaan silloin tällöin autellut Manleytä muttei vielä tätä ennen piirtänyt alusta loppuun.

Erikoista, että pelkästään DePaul nimetty stripeissä tekijäksi.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2022 klo 00:42:25 kirjoittanut Kahkonen »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3026 : 17.06.2022 klo 20:52:21 »
Nimi on siis Bret Blevins. Se on minulle hämärästi tuttu supersankarisarjoista. Sarjakuvarockista löytyi infoa, että hänen taidettaan on nähty Suomessa ainakin 80-luvun lopun Ryhmä-X:ssä. Kovin luonnosmaista nuo hänen Mustis-strippinsä - en oikein pidä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3027 : 18.06.2022 klo 15:50:59 »
Erikoista, että pelkästään DePaul nimetty stripeissä tekijäksi.

Totta. Kerrattakoon, että Mustis-strippejä voi lukea Comics Kingdomesta. Niissä on myös arkistripit väritetty. Rekisteröitymättä voi lukea uusimmat stripit runsaan viikon ajalta. Koska nuo kohta häviävät tuolta, kopioin ja tallennan tähän stripit, joissa Manley vaihtuu Blevinsiksi. Savarna, josta Mozz on ennustanut jotakin pahaa Mustikselle, tulee Pääkalloluolalle.

Enpä kyllä ole jaksanut lukea näitä pitkään aikaan, koska tarinat ovat niin pitkitettyjä ja sekavia. Olen pitänyt Manleyn taiteesta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3028 : 18.06.2022 klo 15:56:59 »
Mustanaamion sunnuntaisarja on Jeff Weigelin piirtämä. Siinä Diana äskettäin yllättäen käytti feminististä termiä ”mansplaining” eli ”miesselittäminen”. Sehän tulee sanoista ”man” ja ”explain”, ja sillä tarkoitetaan miesten harjoittamaa yli-itsevarmaa ja tarpeetonta asioiden selittämistä naisille tai naisten yli. Sanaa käytetään vastustamaan ja tunnistamaan miesten vallankäyttöä.

Kyseisessä ruudussa Mustis ei ole innostunut siitä, että Diana lähtee hänen kanssaan jollekin vaaralliselle ratsastusretkelle. Samalla hän aavistaa, että Dianan mieltä ei voi muuttaa.

Mustanaamio: ”Oletan, että minun olisi turhaa selittää, miksi et halua osallistua tähän?”

Diana: ”Aivan oikein, hyvä herra! Miesselitä sitä minulle niin paljon kuin tykkäät, mutta minä tulen mukaasi! Ihan sama, mitä vastaan tulee!”

Ovathan nämä nykyiset sanomalehtitarinat kyllä muutenkin ajassa kiinni. Niissä on ollut Kanadan pääministeriä, Guantanamon vankileiriä ynnä muuta.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #3029 : 18.06.2022 klo 17:02:06 »
Aiemmin tapahtunutta: Mustanaamio katsoo uutislähetystä / viraalivideota. Diana siihen kyselemään, mitä lihaa syötäisiin. Huomaa videon ja pyytää näyttämään. Pitkin hampain Mustis näyttää: jonkinlainen hirviö syö siinä miehen elävältä. Sitten Mustis: "Niin mitä lihaa meillä olikaan?"

Lähtevät tuossa Edeniin katsomaan sitä egyptiläishirviöiden luolaa.

....
Miesselittämisestä.

Luin tuossa alkuvuoden Fantomenia. Siihen oli tullut parin vuoden takainen  sanomalehtisarja, jossa Nomad-terroristin puoliso tulee tyttärensä luo. Kun Mustanaamio on pyynnöstä kertonut näkemyksensä siitä, tiesikö puoliso terroritoiminnasta, Diana: "kiitos kun miesselitit asian minulle". En muista, mitä alkuperäisessä oli, ei ole noita Comic Kingdomin tunnuksia. Että oliko väärä käännös vai englanniksi kun väärä sanavalinta.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2022 klo 22:45:29 kirjoittanut Kahkonen »