Löysin Mustanaamio-tarroja ja joulukortin. Viidakon sanonnat -sarja on vuoden 1985 jälkipuoliskolta, niitä taisi olla juuri tuo 10. 450 on numerosta 2/1986 ja kortti joululta 1986, sen takana on vain teksti Jouluinen Mustanaamio tervehdys.
Varmaan aika hankalia tuollaiset irrotettavat liitteet keräilyn kannalta, en itsekään ole nähnyt kuvia muista sanonta-tarroista eikä Tynnisen sivutkaan tainnut muuta kuin mainita tarrasta lehden tiedoissa. Sentään älysin lapsena säilyttää nuo ehjinä, etenkin tuo 450 on minusta hieno. Sanonta on jäänyt talteen luultavasti siksi että kun tilasin lehden (lue: sain ylipuhuttua sille rahoittajan viimein) vuoden 86 alusta piti minun tietysti irtonumerosta 26/1985 lähettää tilauskuponki.
Ahaa, mielenkiintoista, Lax. Sinulla on siis todiste, että Mustiksessa 26/85 oli nimenomaan viidakon sanonta numero 10. Ehkä tarrasarja siis päättyi silloin.
Oletko aivan varma, että numerossa 2/86 oli nimenomaan tuo 450-vuotisjuhlatarra? Nimittäin Mustis 26/86:n kannen mukaan ja Phantomwikin mukaan sellainen oli numerossa
26/86 eikä 2/86. Olisiko Mustiksessa 2/86 ollut jokin muu tarra, ehkä viimeinen viidakon sanonta, mutta ei välttämättä järjestyksessä numero 10? Tuskinpa kai juhlavuositarraa julkaistiin kahdesti? Toki se on mahdollista, tämä on minulla vain arvailua.
Kun katsoo
Juha Tynnisen sivustolta ja
Phantomwikistä lehtien sisältötietoja, viidakon sanonnat näyttävät olleen Mustiksen numeroissa 17–26/85 lukuun ottamatta numeroa 22, jossa ei olisi ollut mitään tarraa. Tämä tekee yhdeksän tarraa. Tällöin kymmenes tarra olisi ehkä ilmestynyt numerossa 2/86, jonka
kohdalla tosin lisäsisällöksi ilmoitetaan vain ”tarra” eikä tarkasti ”viidakon sanonta -tarra”. Lienee myös mahdollista, että numerossa 22/85 oli sittenkin tarra, vaikka sitä ei mainosteta kansiteksteissä ja vaikka sitä ei ole merkitty noihin indekseihin.
En ole ajatellut, että nämä tarrat olisivat harvinaisia. Muistan, että näitä oli Mustis-faneilla kun olin lapsi ja että näistä pidettiin niiden ison koon vuoksi. Ainakin ennen näitä pyöri välillä Huuto.netissä, mutta tällä hetkellä siellä taitaa näkyä vain ruotsinkielisiä kappaleita. Minulla on kymmenen viidakon sanonta -tarraa numeroilla 1–10.
Todennäköisesti niitä ei ilmestynyt enempää, vaikka aiemmin uskoin, että niitä tuli täälläkin kaksitoista kuten Ruotsissa. (MUOKS: Kuten ketjussa ilmenee pari viestiä myöhemmin, tarroja tuli Suomessakin 12.)Suomalaiset tarrat julkaistiin jopa ennen ruotsalaisia, ja käsittääkseni kaikki yksitellen eri lehdissä. Ruotsalaiset tarrat puolestaan julkaistiin Fantomenissa kaksi kerrallaan, täällä
Phantomwikissä on niiden kuvat. Tarroja 11 ja 12 siis varmaan ei ole suomeksi olemassa.
Tuo Vallvén maalaama joulukortti oli numerossa
25/86. Olikohan mukana myös kortti Dianasta Lucia-neitona, jollainen oli
Fantomenissa?