Lainaus Sampsa Kuukasjärveltä:
"En ihan ymmärrä tätä Leppäsen hehkuttamista. Oliko Leppäs-spesiaali vuonna 2011 (MN-spessu 2/2011) muka taiteeltaan huippu, ihan ”tähtitieteellisissä sfääreissä”? Ja nyt en viittaa uusintoihin eli siihen, että läpyskässä oli ikävästi lähes samat jutut kuin Leppäs-spessussa 90-luvun alussa.
Totta kai muun muassa Ibismysteriet olisi kiva nähdä Suomessa, ja kokonaisena tietty.
Sampsa,
Totta helkkaris on syytä hehkuttaa tuollaisen hienon asian puolesta, että saamme Karilta ennenjulkaisemattomia tarinoita.
Ulkomaisilla portaaleillakin hänen piirtämistä jaksoista pidetään todella paljon. Vierailen säännöllisesti eri The Phantom palstoilla ulkomailla , ja olen jäsenäkin, joten tiedän mistä todella puhun.
Ei nyt ole kysymys siitä, että onko joku tarina piirretty paremmin kuin joku toinen. Eikä koskaan kenenkään taitelijan jälki miellytä kaikkia. Ne ovat makuasioita kuten Sampsa mainitsi. Se on aivan toisarvoinen seikka tässä yhteydessä. Ehkä kysymys on paremmin siitä, että Suomessa ei tajuta arvostaa todellisia lahjakkuuksia jotka osaavat todella piirtää kuin ulkomailla. En halua suututtaa ketään kvaakkilaista tai tahallisesti loukata, mutta täällä Suomessa arvostetaan ehkä liikaa sellaisia ihmisiä, jotka eivät rehellisesti osaa piirtää. Jos heidät laitettaisiin anatomian tunnille tai piirtämään jotain perspektiiviä, tulos olisi miinus nolla. Se ei todellakaan ole helppoa. Ja sitten todellisia suuruuksia ei osata arvostaa oikealla tavalla mikä on minusta valitettavaa.
Mutta totuus on se, että sarjakuva ei ole pelkästään piirtämistä vaan myös tarinan kerrontaa. Siksi ymmärrän sen, että kaikille ei piirrostyö ole niin merkkaavaa. Sanotaanko näin, että molemmilla on tärkeä osansa kokonaisuuden kannalta.
Tertsi mainitsikin tuon, että nuo jutut jotka eivät Samppaa miellyttäneet olivat Karin varhaisilta vuosilta. Ja jokainen meistä jotka piritävät kehittyy vuosien aikana. Olen nähnyt kvaakissakin tästä todisteita, että useat tällä vaikuttavat taiteilijat ovat menneet aimo harppauksin eteenpäin ja löytäneet oman tapansa piirtää. Valtavan hienoa.
Samppa mainitsi Felmangin, Lindhalin, Barryn josta itsekkin ihailen ja George Bessin. Ihan Ok tekijöitä toki Mustanaamion puitteissa joo. Näistä mainituista minun suosikit ovat Barry ja Felmang.
Mutta kylmä totuus on se, ettei noista Sampan mainitsemista piirtäjistä yksikään pysty samaan sci-fi jutuissa kuin Kari Leppänen. He kaikki jäävät kauas graafisesti. Sy Barry nyt eroaa noista muista, mutta ainakaan Felmang, Bess, ja varsinkaan Lindhal eivät koskaan pysty samaan sci-filliseen loistoon kuin Kari. Tästä esimerkkeinä Trellos, Raiden ja Wiggen tarinat. Huikaisevaa, loistavaa. Ja Kari osaa vielä itse kirjoittaa tarinoita mitä nuo muut Mustanaamio piirtäjät eivät kait tee.
Mutta suunta kaikessa näyttää vihdoinkin hyvältä herran vuonna 2013. Tarkoitan nyt sitä, että noita ennenjulkaisemattomia tarinoita tulee myös muilta piirtäjiltä joka varmasti miellyttää kaikkia omalla tavallaan. Iloitsen suuresti tästä sarjakuvallisesta vuodesta monella tapaa. Kiitos siitä.