Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 736781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #1590 : 22.05.2013 klo 15:41:55 »
Minullekaan kusti ei polkenut sitä. Näemmä joo Egmontin kalenterin mukaan tänään pitäisi ilmestyä. Kyseessähän on siis spesiaali numero 3, ja ainakaan minä en ole kuullut ja lukenut mikä siinä on teemana.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #1591 : 22.05.2013 klo 16:04:03 »
Uuden Spesiaalin piti tulla tänään. Posti tuli, lehti ei. Miten muilla?

Sama kohtalo täälläkin, arvaa harmittiko, odotin sitä niin :(

Opuksen nimi on: Dianan kuolema.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1592 : 22.05.2013 klo 21:09:40 »
Opuksen nimi on: Dianan kuolema.

Ahaa, kiitos tiedosta! Moni on jo odottanut tuota tarinaa spessuihin. Itse en pidä Paul Ryanin taiteesta, mutta kiinnostavaa nähdä, julkaistaanko tuo koko erityispitkä seikkailu suomeksi yhdessä ainoassa spesiaalissa. Lunttaan, että se julkaistiin Ruotsissa kolmessa Fantomenissa: numeroissa 2 – 3, 19 ja 20/2011.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1593 : 23.05.2013 klo 09:42:40 »
Lehtipisteen nettisivut tuntevat Dianan kuoleman, mutta eilen sitä ei vielä näkynyt myynnissäkään, tarkistin illalla.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1594 : 23.05.2013 klo 10:51:39 »
Lehtipisteen nettisivut tuntevat Dianan kuoleman, mutta eilen sitä ei vielä näkynyt myynnissäkään, tarkistin illalla.
Turussa oli jo eilen, eiköhän ehdi muuhunkin maahan tänään tai huomenna.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1595 : 23.05.2013 klo 12:22:13 »
Eilen selailin tota Mustista Kampin K-marketissa. Kyllä mun mielestä tilaajille pitäisi tuo tulla ensin ja sitten lehtipisteeseen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #1596 : 23.05.2013 klo 12:28:52 »
Nyt tuli postissa. Eilen ei ollut kaupoissakaan.

Tarinassa on Team Fantomenin muunnokset eli Luaga on Bengetessä lääkärinä eikä Morristownissa presidenttinä.

Lax

• Jäsen
« Vastaus #1597 : 23.05.2013 klo 17:39:54 »
Kyllä mun mielestä tilaajille pitäisi tuo tulla ensin ja sitten lehtipisteeseen.

Tuo taitaa olla melkoisen hankala ongelma kaikille aikakausilehtien tekijöille kun lehdet kumminkin lähtevät painosta samalla ovenavauksella. Minkäpä sille voi että Lehtipiste hoitaa jakelun nopeammin kuin Itella.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1598 : 23.05.2013 klo 18:08:21 »
No niin, läpyskä saapui tänään postissa minullekin. Kivasti koko pitkä Diana-seikkailu on mukana, muokattuine strippeineen ja muutettuine ruutuineen. En vielä tiedä mitä mieltä olen kokonaisuudesta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1599 : 25.05.2013 klo 21:06:49 »
Ainakin alkukielisissä Morristownin nimi on nykyisin afrikkalaistettu eli Matiwaan.
Dianan kuoleman stoori on kyllä ihan asiaa.

Tarkoitat varmaan Mawitaania.

Kamalaa strippien poistamista ja rajaamista tässä spesiaalissa. Itse tarinassa on mielestäni hetkensä, joskin naurettavan isoja juoniaukkojakin löytyy.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #1600 : 26.05.2013 klo 00:17:23 »
Kamalaa strippien poistamista ja rajaamista tässä spesiaalissa.

Pari töksähtävää kohtaa spesiaalissa on verrattuna strippiin: Savarna potkaisee Mustista kasvoihin laivalla, spesiaalissa tuota ruutua ei ole. Savarna myös antaa suukon ja sitten ruutu, jossa Vaeltava aave sivelee poskeaan, saakin ihan toisen merkityksen.

Toisessa pois jätetyssä ruudussa Mustanaamio pyytää Savarnaa poistumaan puhelun ajaksi, soittaa Kitille ja Heloiselle. Spesiaalissa sitten ihmetyttää, miksi Savarna ajattelee: "Mustanaamio on oikeassa, ei heidän tarvitse tietää meistä vielä".

Alkuperäisen "Satutko tietämään 112:n numeroa?" oli minusta hauskempi kuin spesiaalin "Onko sinulla poliisin numeroa pikavalintana?"
« Viimeksi muokattu: 26.05.2013 klo 00:19:35 kirjoittanut Kahkonen »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1601 : 26.05.2013 klo 09:30:17 »
Ruotsalaisethan lyhentävät aina noita sanomalehtistrippejä saadakseen sujuvammin luettavaa sarjakuvaa. Itse kun luin tuon jakson netistä putkeen, oli se aika vaivaannuttavaa toistoa ja jahkaamista.

Tuota lehtiversiota en ole lukenut joten en osaa sanoa toimiiko se paremmin.

Ymmärrän pyrkimyksen sujuvuuteen, sillä sarjakuvalehti (tai -spesiaali) on ihan eri formaatti kuin sanomalehtistrippi. Olen myös samaa mieltä, että tämän jutun alkuperäisiä strippejä on tuskastuttavaa lukea jahkauksen vuoksi.

Silti mielestäni sarjakuvantekijöiden työtä tulisi kunnioittaa niin että sitä ei pätkittäisi. Orjan May juuri ehti kehua tässä ketjussa sitä kuinka Team Fantomen nykyään julkaisee strippiseikkailut ehjinä.

Strippien ja ruutujen poiston lisäksi, joka tosiaan aiheuttaa joitakin katkoksia tapahtumiin – voin myöhemmin poimia seikkailuista muitakin esimerkkejä mitä Kahkonen äsken sanoi – joka ikisestä stripistä on rajattu monta senttiä reunoilta pois, jotta ruudut mahtuisivat spesiaaliin. Jo tämä on surullista. Lisäksi tekstiä on paikka paikoin laitettu turhan roisisti ihan uusiksi, siis sävelletty täysin omaksi, esim. tappelukohtauksessa Mustiksen ja Savarnan Rhodiaan saapumisen jälkeen. Sävellys ei ole ollut välttämätöntä juonen seuraamisen kannalta.

Hans Lindahlin piirtämä uusi taide erottuu edukseen, mutta en hyväksy uudelleenpiirtämistä. Kyllä lukijat käsittävät tilanteen, jos stripit julkaistaan sarjakuvalehdessä sellaisinaan ja jos niiden maailma on erilainen kuin Mustis-sarjakuvalehtiin suoraan tehdyissä jutuissa. Minä haluan lukea stripit sellaisina kuin aikoinana julkaistu sanomalehdissä. Tämä ratkaisu mikä on tehty eli uudelleenpiirtäminen on väärentämistä.

Kertomuksen hyvä puoli on mm. siinä kuinka se esittää Mustiksen radikaalissa tilanteessa eli Dianan kuoleman jälkeen. Kuinka hän toimii silloin? Esitetty toimintamalli on uskottava ja kiinnostava. Juttuun myös on hyvin kehitelty kahden vahvan naisen, Savarnan ja Sandal Singhin, yritys saada Mustis omakseen – joskin Sandal Singh on ruotsalaisten lisäys.

OM

• Jäsen
« Vastaus #1602 : 26.05.2013 klo 11:05:01 »

Ikävää että jos tuo uusi Mustanaamio Spessu on pätkitty. Mutta nuo Fantomen lehtiin nimenomaan tehdyt sarjakuvat ovat olleet tosi usein kokonaisia kokonaisuuksia ilman pätkimistä.  Mutta noista Speciaaleista en osaa sanoa, kuinka pätkittyjä ne ovat olleet, koska niitä minulta puuttuu useita.  Käsitykseni mukaan niiden julkaisu päätökset ja sisällöllinen anti päätetään Ruotsin toimituksessa. Tosin en ole tietoinen, onko tuo uusin Speciaali ilmestynyt ruotsissa millaisessa formaatissa ja kuinka ehjänä kokonaisuutena. Ehkä ihan Fantomen lehdessä mutta ei speciaalina. Kuten sanoin. En tiedä asiasta mitään.

Mutta komppaan Sampsaa. Piirtäjän ja käsikirjoittajien luomisen tulosta ei saisi pätkiä mielivaltaisesti. Tosin esimerkiksi Sy Barryn aikoinaan piirtämissä jaksoissa usein oli  kertausta ja samojen ruutujen käyttöä, mistä omissa kokoelmissani on useita esimerkkejä. Tämä nimenomaan säännöllisesti sanomalehdissä ilmestyneissä stripeissä. Silloin  ehkä jos tarina julkaistaan lehdessä tarinan pätkimisen ja pilkkomisen jotenkin ymmärtää, vaikka minä en siitä pidäkkään, koska useita ruutuja katoaa kun ne pätkitään.  Jos tarinaa ei pätkittäisi, siitä saattaisi  lehdessä julkaistuna  tulla hallitsemattoman pitkä kokonaisuuden kannalta ja se ei ehkä ole tavoite ja tarkoitus. Mutta sanomalehdissä ilmestyvissä stripeissä tilanne on ehkä hieman toinen ja niissä saa olla kertausta ja samoja ruutuja.
Frew The Phantom lehdissä on pätkimättömiä tarinoita usein ja niissä on usein käytetty samoja ruutuja josta pidän.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2013 klo 11:08:34 kirjoittanut Orjan May »

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #1603 : 26.05.2013 klo 11:20:17 »
Ruotsalaisethan lyhentävät aina noita sanomalehtistrippejä saadakseen sujuvammin luettavaa sarjakuvaa. Itse kun luin tuon jakson netistä putkeen, oli se aika vaivaannuttavaa toistoa ja jahkaamista.

Itse luin sitä päivittäin, joten toisto ei niin paljon häirinnyt. Pieni muokkaaminen ei ole pahaksi, jos sillä saadaan lajityyppiin kuuluvat toistot pois. Jokin aika sitten Aku Ankassa julkaistu päivälehtisarja Hessun leijona olisi sekin kaivannut samanlaista vaivaannuttavien kertaamisten poistamista.

Sitten taas vaikkapa Kalkkaro toimii ihan hyvin sekä sanomalehdessä että albumissa/liuskalehdessä. Että voi sen ilman toistojakin tehdä.

--
Tarina on saanut jatkoa jo parin kolmen jakson voimin. Toisessa metsästetään Mustanaamiota, toisessa etsitään Savarnaa.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2013 klo 11:25:58 kirjoittanut Kahkonen »

OM

• Jäsen
« Vastaus #1604 : 26.05.2013 klo 11:42:54 »
Tarkoittiko Kahkonen, että tämä Diana esisodi on saanut jatkoa jo kolmen jakson verran?
Jos näin on, mitä järkeä on julkaista kokonaisuuden 1. osa ja jättää sitten muut 2 jatko-osaa julkaisematta. Minusta tuo on äsryttävää ja lukijan kannalta tosi valitettavaa ja julkaisijan kannalta ärsyttävästi ja hätiköidysti tuotettu julkaisu. Tarinan jatkokin on tärkeä. Kai olen oikein nyt ymmärtänyt tämän Diana tarinan kokonaisuuden eli 3 eri tarinaa samasta aiheesta eli jatkuu mihin 1. osa speciaalissa loppuu.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2013 klo 11:44:29 kirjoittanut Orjan May »