Kirjoittaja Aihe: Karim-sarjakuvat  (Luettu 23245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kartsa

• Jäsen
Karim-sarjakuvat
« : 25.04.2013 klo 10:28:31 »
Elikkä tämä ketju toimii eräänlaisena Karim-sarjakuvista kiinnostuneiden keskustelufoorumina. Varsinainen "virallinen" info päivitetään edelleen sinne pienlehti puolelle.

Ne jotka ovat lukeneet jo ilmestyneen ensimmäisen osan, voivat jakaa mielipiteitään täällä ja ne jotka eivät ole lukeneet, voivat aivan yhtä hyvin osallistua keskusteluun. Pyrin itse myös välillä vastailemaan mahdollisiin kysymyksiin, mutta koitan pitää tämän pitkälti lukijakunnan ja kiinnostuneiden omana ketjuna.

ps. Jos pidit Karim #1 Saalis ja saalistaja, ja haluat julkaisun jatkuvan niin kerro tästä kavereillesi ja tuet samalla julkaisua. Kaikki tuki on tarpeen ja sitä myös arvostetaan.

-Karonen

OM

• Jäsen
Vs: Karim-sarjakuvat
« Vastaus #1 : 25.04.2013 klo 11:02:55 »
Ne näytesivut jotka tähän mennessä olen nähnyt, ainakin minut
vakuuttavat tarinan sekä graafisen kerronnan osalta.
Tarinasta itsestään en vielä voi mainita tällä erää muuta, koska vaikeaa sanoa
kokonaisuudesta muutaman sivun perusteella, sillä en ole lukenut koko albumia.
Mutta sen voin nyt jo todeta, että olet löytänyt yhteistyö kaveriksesi
äärettömän lahjakkaan monitaiturin, joka osaa todella tehdä sarjakuvaa
ja tehdä upeita kuvituksia. Olen ollut tosi iloinen siitä, että hän on tehnyt minulle
taustan ja ehkä jossain välissä jotain lisää.
Pidin myös kansikuvan toteutuksesta joka elementtinä on äärettömän tärkeä
kokonaisuuden kannalta. Kansikuvan laadusta ei saa tinkiä tippaakaan.
Menestystä albuminne julkaisemisen ja ilmestymisen johdosta. Minulle tälläinen
on aina suurta juhlaa, sillä pidän realismista sarjakuvassa. Ja teidän yhteistyö albumi Karim on täyttä realistista sarjakuvaa, jota ehkä vähemmän nykyään enää tehdään. Kiitos siitä teille molemmille. Ei minulla muuta.

ps. Jos tässä hieman sivuten osion teemaa voisin esittää pienen lukija ja fani toiveeni teille,
niin ois tosi hulppeen mukavaa jos teiltä julkaistaisiin jotain sci-fi tarinaa, oikein kunnollinen
sellainen, jossa olisi kaikenlaisia örkkejä ja petoja.

Ja sinulle Kartsa seuraava. Pidän kovasti tavastasi kommunikoida meidän lukijoiden kanssa mistä osoituksena tämäkin osio. Sinä olet asiallinen ja hyvällä maulla positiivinen  ja sinusta varmasti tulisi pätevä toimittaja sarjakuva alalle ja markkinointiin, ja varmasti voittaisit  DIILI kilpailun. ;).  Sinusta huokuu sellaista aitoutta ja rakkautta sarjakuviin ja sinulla on hyvä tatsi meihin sarjisten lukijoihin päin.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2013 klo 11:18:25 kirjoittanut Orjan May »

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #2 : 25.04.2013 klo 11:27:59 »
Kiitos palautteesta, mutta albumiksi ei tuota voi kutsua todellakaan. Ensimmäinen osa on tarinallisilta sivuiltaan vain 22sivua (vain 3,5e). Jos saadaan tarpeeksi tukea ja lukijakuntaa, että pystytään ensimmäiset 5numeroa julkaisemaan, niin näistä muodostuisi ensimmäinen Karim-albumi. Kaksi numeroa tehdään jokatapauksessa, mutta sen jälkeen katsotaan vähän miten on uponnut lukijoille.

Niin no yksi alkuperäinen tavoitteeni tässä, on tehdä sarjakuvamuodossa sellainen vakava tarina ja samalla yrittää muuttaa yleistä käsitystä sarjakuvan luonteesta Suomessa. Mutta taas kerran, juoni on vain puolet sarjakuvasta ja toisen puolen olen velkaa HTH:lle.

ps. Kyllähän tollainen sci-fi tarinakin on välillä käynyt mielessä, mutta keskityn tällä hetkellä vähän maallisempiin juttuihin. En kuitenkaan sulje tulevaisuudessa pois tuollaistakaan.

Karonen

OM

• Jäsen
« Vastaus #3 : 25.04.2013 klo 12:38:17 »
Halusin olla huomaavainen ja positiivinen/kannustava  kun sanoin että albumi. Mutta onhan siinä' sentään 22 sivua ja kuka määrittelee albumin sivumäärän. Ehkä oikea termi sitten voisi olla mini albumi. Sarjakuvalehti kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta. Sarjakuvalehtihän on jatkuvasti ilmestyvä tuote. Mutta minisarjis tai albumi voisi olla oikea titteli.
Mutta hyvää jatkoa edelleen teitin tiimille.

ps. Kun tässä osiossa puhutaan Karimista, niin mietin, että kannattaako  laittaa liikaa näytesivuja esille ennen julkaisun ilmestymistä?  Koen, että jos liikaa paljastaa albumin tai lehden sisällöstä etukäteen, se saattaa tehdä hallaa itse myynnille. Sama myös netti sarjiksille joita voi ostaa.
Kun minä saan ensimmäisen sarjakuvani valmiiksi(jos saan), minä en laita kuin maximissaan 2 sivua mausteeksi mahdolisille sarjakuvistani kiinnostuneilla. En halua paljastaa kaikkea kerralla.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2013 klo 12:49:06 kirjoittanut Orjan May »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 25.04.2013 klo 12:53:59 »
Kyllä se kuule Orjan on ihan sarjakuvalehti. Curtvile voi kohta selittää, miksi se ei ole vanhanaikainen formaatti.

OM

• Jäsen
« Vastaus #5 : 25.04.2013 klo 13:02:50 »
Ei tähän nyt Curtvilea tarvita. Sarjakuvalehti tai albumi...pääasia että se myy ja herättää kiinnostusta lukijoissa johon vahvasti uskon. Voin käydä Akateemisessa kirjakaupassa pyytämään heitä tilaamaan sinnekkin. Suomalaiseen on aivan turha sitten yrittää saada fyysistä lehteä. Eivät varmasti tilaa.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2013 klo 13:06:54 kirjoittanut Orjan May »

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #6 : 25.04.2013 klo 13:09:29 »
Täytyy sen verran tuohon näytesivujen määrää koskevaan kommenttiin sanoa, että meillä on vielä tukku yllätyksiä niillä lopuilla sivuilla. Yksi ainakin omasta mielestäni erittäin mielenkiintoinen henkilökin jätettiin täysin lukijoille yllätykseksi. Pelkkä alkuasetelma ja tunnelma ollaan luotu näytteiden perusteella.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 02.05.2013 klo 16:04:44 »
Lainaus täältä
Lainaus
Olen tässä kehitellyt uudenlaista ideaa ja haluaisin kysyä olisiko sille kysyntää.

1. Tuohon ketjuun omakustanneosastolla ei voi vastata. Kuten alueen säännöissä sanotaan:
Lainaus
Tästä eteenpäin Pienlehti-ilmoitusalueella on mahdollista vain aloittaa ketjuja. Ketjun aloittaja voi myös lisätä viestejä omaan ketjuunsa, mutta muut eivät voi siihen kirjoittaa.
Tämä toimenpide johtuu siitä, että Pienlehti-ilmoitusalue on tarkoitettu omakustanteiden ja pienlehtien ilmoitteluun ei niistä keskusteluun.

2. Idea ei ole uusi. Lukaisepa aluksi vaikka tämä kvaakin artikkeli Pelattavat sarjakuvat (josta löytyy myös hyviä hakusanoja ja yksi linkki keskusteluun)

Scott McCloudin sivuilla kannattaa aina käydä. Sieltä löytyy asiaa...

Myös näistä Kvaakin ketjuista (erityisesti alueelta Netti- ja mobiilisarjakuvat) löytyy juttua aiheesta:
PDF nettisarjaformaattina?

Nettisarjakuvan peruskurssi!?

Analyysejä verkkosarjakuvista (uskomatonta että tuo ketjussa mainittu demian5 on edellen online!)

Madefire

Luetko sarjakuvaa mieluummin Internetistä vai paperilta?

Tässäkin ketjussa (Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet), sivulla 8 puhutaan multimediasarjakuvasta. (Käy ihmeessä tsekkaamassa Anomaly Productionsin demo.)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #8 : 02.05.2013 klo 16:17:43 »
En ollutkaan huomannut tuota kohtaa, tarvitsee lukea ensi kerralla vähän tarkemmin. Kiitos ilmoituksesta kuitenkin.

Myönnettäköön ettei tämä idea nyt mikään aivan upouusi keksintö ole, mutta en ole ainakaan suomessa paljon nähnyt tälläistä hyödynnettävän? Voin olla väärässäkin, mutta en lähde sen enempää väittämään vastaan asiassa josta en ole täysin varma :D

ps. Et sattumoisin olisi lukenut tuota Karim #1 jo?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 02.05.2013 klo 19:58:04 »
Myönnettäköön ettei tämä idea nyt mikään aivan upouusi keksintö ole, mutta en ole ainakaan suomessa paljon nähnyt tälläistä hyödynnettävän?
On niitä tehty. Kaikenlaisia virityksiä.  :)  Uusimmat tuohon suuntaan ovat sarjisten Youtube-tiiserit. Ainakin Oblivion High'sta ja olikohan Oni Kudakista on tehty semmoiset.
Sen nyt vaan sanon tässä että alkuperäinen kaavailusi (kuva kerrallaan, slide showna) muistuttaa enemmän paskaa animaatiota kuin sarjakuvaa. Sarjakuvan juju on juuri siinä että kuvat ovat keskenään erinäisissä suhteissa (juxtapositio jne) ja että lukija voi vaikuttaa etenemissuuntaan ja tahtiin. Kaikki muutos näihin on (sarjakuvan näkökulmasta) kehitystä huonompaan.

ps. Et sattumoisin olisi lukenut tuota Karim #1 jo?
En. Täytyy katsastaa joskus jos eksyn Kulku-Katin poikaan (kaipa sitä sieltä saa) tai viimeistään festareilta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 02.05.2013 klo 20:47:48 »

Sen nyt vaan sanon tässä että alkuperäinen kaavailusi (kuva kerrallaan, slide showna) muistuttaa enemmän paskaa animaatiota kuin sarjakuvaa.
Tällaiset on meikäläisenkin fiilarit. Slideshow ei pelaa sarjakuvan lainalaisuuksilla.

Mut enhän mä tiedä, jos vaikka nuoriso kuinka diggais tollasta.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013 klo 20:53:23 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #11 : 02.05.2013 klo 20:48:56 »
Minialbumi on hyvä termi. Eikä vähiten siksi, että mä teen parhaillaan minialbumia!  :)

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #12 : 02.05.2013 klo 20:57:18 »
No sanotaan näin, että nimenomaan nuoriso olisi tuon formaatin kohderyhmä. Jos yleistetään kunnolla, niin ei nykyajan nuoriso enää oikein jaksa innostua lukemaan perinteisellä tavalla (poikkeuksia tietenkin on onneksi).

Festareille pyritään myös tulemaan syksyllä. Itse en tiedä olenko paikalla sillä armeija kutsuu tossa kesällä. Mutta eiköhän joku keino löydy.

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #13 : 26.08.2013 klo 13:53:13 »
Karim-sarjakuvien ystäville on luvassa toiminnantäyteiset 2viikkoa!

Lehti meni tänään painoon, ja mahdollisesti valmista tulee perjaiksi. Kuitenkaan en mitään varmuudella lupaa. Infoa tulee lisää, kunhan saadaan valmista!

Toinen asia on se, että luultavasti tullaan osallistumaan Helsingin sarjakuvafestareiden pienlehtipuolelle. Siellä myydään jäljelle jääneitä Karim #1 ja myös uutta lehteä. Voi tulla juttelemaan vapaasti tekijöille ja vaikka hakemaan nimmarin omaan lehteensä.

ps. Karim #2 arvostelu on luettavissa Sarjakuvaajan sivuilta, joten käykää katsastamassa.

-Karonen

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #14 : 01.09.2013 klo 09:26:58 »
Karim #2 Tarkoitus pyhittää keinot, on nyt valmiina ja ostettavissa kaupoista tai meidän omasta nettikaupasta kotisivuilla!

Hyvä uutinen on myös se, että puollustusvoimat on joustanut hieman ja antanut vapaata seuraavaksi viikonlopuksi, joten tullaan 100% varmuudella osallistumaan Helsingin sarjakuvafestareiden pienlehtitaivaaseen. Lauantaina 7.9 ollaan paikanpäällä klo 12.00-17.00 , Karonen on siis ainakin tavattavissa, ja villit huhut kertovat myös Honkalan ilmestyvän paikalle. Mies on kuitenkin itse sitä mieltä, että hänet saa pöydän taakse ainoastaan haulikolla uhkailemalla. Nähtäväksi jää miten tässä käy.

Mutta tosiaan ettei mene pelkäksi jaaritteluksi, niin tulkaa vaan rohkeasti käymään pöydässä. 

-Karonen (karimsarjakuvat.weebly.com)