Kirjoittaja Aihe: Batman  (Luettu 186686 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stork

• Jäsen
Vs: Batman
« Vastaus #285 : 11.10.2013 klo 05:13:40 »
Hirviötä on ja joskus Pimeys katsoo takaisin.

Pahoittelen offtopicia, mutta se on kuilu tai syvänne joka katsoo takaisin, ei suinkaan pimeys.

Aiheeseen palataksemme, Batman kumppaneineen on ainoa "Übermensch-sarjakuva" mitä itse tulee luettua. Kenties siksi että Batman on, jos ei nyt aivan tavallinen, niin ainakin kuolevainen, ja siksi kiinnostava.

Death Of The Familyn pitäisi kai ilmestyä kokoomana piakkoin, jiihaa! Sitä odotellessa on kyllä välillä ollut vaikeaa vältellä spoilereita.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #286 : 11.10.2013 klo 05:20:17 »
Pahoittelen offtopicia, mutta se on kuilu tai syvänne joka katsoo takaisin, ei suinkaan pimeys.

Jep, siltikin 8ssa 10sta suomennoksessa se muuttuu nykyisin pimeydeksi.
Siinä on syynsä miksi minä yleensä pysyn alkukielessä mikäli sitä vähänkään osaan.

En spoilaa, kolisi itseen kovempaa kuin Death in the family.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #287 : 13.10.2013 klo 00:33:46 »
Olen lukenut viime aikoina innolla Batman-tarinoita.

Knightfall-kokonaisuuden olin luokitellut asenteellisesti kategoriaan "lukematta potaskaa". Ilman tuoreinta Batman-leffaa tuskin olisin tähän nytkään tarttunut, mutta teki mieli tutustua Bane-hahmoon ihan sarjakuvahahmona. Tarinakaari olikin lohkaistu vakiolehden sivuilta ja vaikka burnoutin kokeva Lepis ja Azrael (joka Suomessa nähtiin matsaamassa Tuomaria vastaan ennen kuin Bruce otti taas ohjat) korjaamassa vahingot ei sitä uskottavinta osastoa ollutkaan, niin mieluusti tämän katsasti loppuunsa. Breyfogle oli valopilkku.

Vengeance of Bane -minisarjaan ja sen jatko-osaan oli tarttunut 90-luvun vetovoimaa. Naurettavasti toimitus on veltostellut täysin ja järjestään kaikki käytetyt espanjalaiset sanat on vähintään kerran kirjoitettu väärin. Hassusti vankilalle oli keksitty oiva nimi (vapaasti käännettynä "iso surku"), mutta englanniksi koko idea oli menetetty, kun se oli väännetty muotoon "Hard Rock" vaikka joku "Big Harm" tms. olisi ollut mainio.

No Man's Land oli myös melkoista hömppää. Lähtöidea Cataclysm-kokonaisuudessa oli avaruusötiäisten invaasion sijaan maanjäristys, mutta perinjuurin tajuton idea oli eristää Gotham siitä syystä, että jälleenrakentaminen tulisi kalliiksi. Siitähän se talous päinvastoin piristyy, kuten kuka hyvänsä peruskoululainen tietää. Batmanin elämä se taas oli kovaa, kun meinaavat järistyksen ravistelemat kattotiilet lipsua lenkkitossujen alla.

Grant Morrisonin Batman-juoksu ei ollut sen suuremmin tajunnan räjäyttävää materiaalia sen enempää kuin Batman ja poika -tarina, joka täällä ennätettiin nähdä. Psykologisen paineen alla murtuva Bruce ja alitajuntaan piilotettu backup-persoonallisuus sen sijaan niksauttaa lukijaltakin mielen raiteiltaan. Ei ehkä jokapojan juttu, mutta minuun tämä iski inhasta kuvituksesta huolimatta. J. H. Williams III -kuvittamat osuudet ovat tietysti täyttä rautaa.

Kvaakin muutoin mainio Lurker ei Jokeri-opuksen kohdalla tavoittanut perusideaa millään lailla ja ehkä tästä johtuen se jäi minulta aikanaan katsastamatta - voi ISO SURKU! Azzarellon ja Bermejon vertahyytävä Jokeri on nimittäin supersankarimaailman ja todellisuuden välisen rajan rikotulla vodkapullolla murtava gansteritarina. Jokerin mielettömyys piirtyy todellisemmin ja julmemmin kuin konsanaan. Venäläistä rulettia itsensä kanssa pelaava Jokeri on Bermejon käsittelyssä hurja näky. Elokuva-Jokerin rinnalla tässä on viime vuosien parasta Batman-uusiokäsittelyä.

Jokerin jälkeen on vaikea suhtautua vaikkapa Through the Looking Glass -hupailuun. Onhan tämä kuvituspuolella hubaa, mutta muutoin Batmanin olisi voinut vaihtaa Hämikseen, kun ei kolkosta viittasankarista sen suurempaa kontrastia tähän irtoa.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #288 : 13.10.2013 klo 06:10:48 »
Olen melko varma, että jos Morrisonin Batmanit olisivat kiellettyä lailla, nuoriso lukisi niitä ja saisi päänsä niillä sekaisin.

Mutta Morrisonin Batmanissähän on toki muitakin puolia.
Häntä voi syyttää toki kierrätyksestä, mutta hän myös oikeastaan kertoo varmaan kymmenen tarinaa yhdessä tarinassa.

Jos se ei ole siistiä että Batman hakkaa itsensä, historian sekä kiirastulen,  itsensä, Saatanan, veljensä ja internetin, niin ei sitten mikään.

Aiheeseen palataksemme, Batman kumppaneineen on ainoa "Übermensch-sarjakuva" mitä itse tulee luettua. Kenties siksi että Batman on, jos ei nyt aivan tavallinen, niin ainakin kuolevainen, ja siksi kiinnostava.

Ööh. Green Arrow? Vigilante? Hawkeye? Iron Man? Black Widow? Watchmen? Blue Beetle? Kick-Ass? Human Target? Nemesis? Robin Hood? Zorro? Sandman (Wesley Dodds)? Question? Wildcat? Lex Luthor? Elektra? Mockingbird? Moon Knight? Nick Fury? Punisher? James Bond? Jonny Quest? James T. Kirk? Judge Dredd? Mustanaamio? Spirit? Arsène Lupin? The Cape? Green Hornet? Mcgyver?

Ja tässä vain siis omat suosikit, mitä tuli nopeasti mieleen.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #289 : 13.10.2013 klo 08:47:36 »
Olen lukenut viime aikoina innolla Batman-tarinoita.

Kvaakin muutoin mainio Lurker ei Jokeri-opuksen kohdalla tavoittanut perusideaa millään lailla ja ehkä tästä johtuen se jäi minulta aikanaan katsastamatta - voi ISO SURKU! Azzarellon ja Bermejon vertahyytävä Jokeri on nimittäin supersankarimaailman ja todellisuuden välisen rajan rikotulla vodkapullolla murtava gansteritarina. Jokerin mielettömyys piirtyy todellisemmin ja julmemmin kuin konsanaan. Venäläistä rulettia itsensä kanssa pelaava Jokeri on Bermejon käsittelyssä hurja näky. Elokuva-Jokerin rinnalla tässä on viime vuosien parasta Batman-uusiokäsittelyä.

Aijaa. Minuun tuo Lurkerin arvostelu taas aikoinaan vaikutti juuri päinvastoin, ja sai innostumaan lukemaan ko. Opuksen. Olen vähän eri mieltä arviosta, mielestäni se kuvaa erittäin osuvasti tarinaa ja sen fiilistä. En tiedä mitä perusideaa tarkoitat, mutta kyllähän Lurker tuossa kuvaa että kyseessä ei ole nimenomaan tavanomainen supersankaritarina vaan rikostarina: "Jokerilta ja muulta konnagallerialta, Crocilta, Pingviiniltä, Arvuuttajalta, on riisuttu pois tyypitellyt piirteet, nyt he ovat vain rumia miehiä tekemässä rumia asioita."

Mutta joka tapauksessa, hyvä että lopulta luit sen :) itse luin tuon long halloweenin ekaa kertaa eilen kun se tuli suomennettuna ja siitä pari riviä laitoin tuonne Egmontin 2013 ketjuun. Kyllä on tullut paljon laadukasta battista viime vuosina!
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #290 : 13.10.2013 klo 11:27:46 »

Arvostelussa tuotiin esille juuri tuo hyvästijättö arjen todellisuudelle (tai siis kuvitellulle todellisuudelle, eihän tämä totta ole ollenkaan vaan kuviteltu tarina) ja lähtö ruman hulluuden maailmaan...
"Riipaisevin ruutu onkin se, jossa Jonny jättää entisen elämän taakseen: lattialle jäävät perheen valokuva ja kitara. Taakse jäävät arki ja järki, elämään tulee hektinen hulluus, joka ei Jokerin seurassa pidä koskaan taukoa."

Mitään supersankarimaailmaa en tarinasta löytänyt, totta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #291 : 13.10.2013 klo 16:21:08 »
Mitään supersankarimaailmaa en tarinasta löytänyt, totta.

Sanoin ehkä pahasti, kyllähän se perusidea sieltä tulee, ehkä hieman eri tavoin kuin sen itse koin.

Tämähän juuri on puhdasverinen Elseworlds-tarina, jossa Jokeri on todellisessa "meidän maailmassamme" kulkeva ihmishirviö, ei sarjakuvahahmo laisin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #292 : 13.10.2013 klo 16:34:24 »
minä nyt selvästi luen muutenkin supersankaritarinoita väärin ja ymmärrän mitä mitä Lurker arviossaan haki.
Syteen tai saveen minulle mielikuvitustakin käyttävä tarina sitoutuu todellisuuden osa-alueeseen näyttäen sen vaikkei se omaan elämänpiiriin kuuluisikaan.
Tavanomaisten rikostarinoiden ja tavanomaisten supersankaritarinoiden tavoin Jokeri vie sinne minne et osaa eikä kovin moni haluakaan mennä.

Todellisuus on paljon rumempikin vaikkei sinun todellisuutesi olisikaan.

Harley Quinnin tehtävä on olla semmoinen höpsö jota Jokeri on ollut ennen.

tätä en allekirjoita. Nykyisellään hahmoa on minusta käytetty paremmin kuin aikoihin ja tuotu jotain syvyyttäkin(heh).
Suututti monet tietty, mutta kun tämä Harley vaikuttaa oikeasti enemmän naiselta jolla on mielenterveydellisiä ongelmia kuin freesiltä hassuttelijatytöltä.
Varsinkin Jokerisuhdetta on käsitelty vallan mainiosti.

Ottakaa huomioon että näkemykseni Deadpoolistakin on muu kuin "se hauska tyyppi"

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #293 : 13.10.2013 klo 17:02:12 »
Täytyy kieltämättä myöntää, että vaikka pidin Jokeri kirjasta, niin olihan siinä olleet muut Gothamin rikolliset vähän liian karsittuja. Minä olen jo pitkään känyt erään kaverini kanssa keskustelua Pingviini hahmosta.

Kummatkin pidimme Burtonin tulkinnasta jossa oli erittäin hyvin ja mielenkiintoisella tavalla huomioitu lähdemateriaali, eli pre-crisis Pingviini. Hahmon viehätys oli tuo jokseenkin kieroutunut gentleman meininki, johon luonnollisesti yhdistyi kiehtovaa omituisuutta luova pingviinimäisyys.

Burtonin pingviiniä pidettiin liian raakana, kun taas sarjakuvien pingviiniä liian hölmönä. Lopputuloksena hahmosta tuli suoraan sanoen liian tylsä. Pingviini on siis jonkinlainen Gothamin mafiapomo sarjakuvissa. Jokerissa hän on juuri semmoinen kuin suurimmassa osassa Batman sarjakuvia. Ja se ei ole kivaa.

Onneksi Penguin: Pain and Prejudice antoi hieman toivoa.
Siinä nimittäin oli joukko raketti pingviinejä, jotka nousivat ilmaan.
Aivan kuten Burtonin Pingviini tulkinnassa.

Todellisuus on paljon rumempikin vaikkei sinun todellisuutesi olisikaan.
-------------
Nykyisellään hahmoa (Harley Quinn) on minusta käytetty paremmin kuin aikoihin ja tuotu jotain syvyyttäkin(heh).
Suututti monet tietty, mutta kun tämä Harley vaikuttaa oikeasti enemmän naiselta jolla on mielenterveydellisiä ongelmia kuin freesiltä hassuttelijatytöltä.
Varsinkin Jokerisuhdetta on käsitelty vallan mainiosti.

Ottakaa huomioon että näkemykseni Deadpoolistakin on muu kuin "se hauska tyyppi"

Niin, sinullahan on Curt aina tapana viedä hauska pois sanasta hauska.
Viet varmaan tikkarin hiekkalaatikon lapseltakin, ja annat tilalle kuokan, koska sille on suurempaa tarvetta "rumassa todellisuudessamme". Heh heh.

Yhdyn näkemykseesi. Mutta minusta Deadpool ja Harley ovat hyviä hahmoja siksi että ne ovat psykoloogisesti mielenkiintoisia, mutta myös siksi että niiden tarinat ovat viihdyttäviä ja hauskoja. Anteeksi, mutta en näe mitään syytä, miksi meidän pitäisi tallentaa fiktioon maailmankaikkeuden julmuus. Meuhkaat toisaalla taiteen monipuolisuuden katoamisesta, mutta sitten itse pidät sarjakuvahahmoista, joista on karsittu kaikki haju, maku, monipuolisuus ja viehätys.

Voin samaistua helposti Deadpooliin, ja voin pitää Harleytä surullisena ja kompleksiivisena tapauksena, mutta se ei minusta tarkoita, että koko hommasta pitäisi karsia se hauskuus.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #294 : 13.10.2013 klo 17:44:56 »

Yhdyn näkemykseesi. Mutta minusta Deadpool ja Harley ovat hyviä hahmoja siksi että ne ovat psykoloogisesti mielenkiintoisia, mutta myös siksi että niiden tarinat ovat viihdyttäviä ja hauskoja. Anteeksi, mutta en näe mitään syytä, miksi meidän pitäisi tallentaa fiktioon maailmankaikkeuden julmuus. Meuhkaat toisaalla taiteen monipuolisuuden katoamisesta, mutta sitten itse pidät sarjakuvahahmoista, joista on karsittu kaikki haju, maku, monipuolisuus ja viehätys.

Voin samaistua helposti Deadpooliin, ja voin pitää Harleytä surullisena ja kompleksiivisena tapauksena, mutta se ei minusta tarkoita, että koko hommasta pitäisi karsia se hauskuus.

Nähdään molemmat asia monipuolisuuden karsintana mikä ei tarkoita 1:1 samaa aaltopituutta.

Fiktioon pitää tallentaa molemmat, maailman kauneus ja maailman kamaluus.  Muuten kummankin arvo on nolla ja kumpaakaan ei osaa arvostaa tai pelätä.
Fiktion arvo on kertoa se mikä on faktaa mutta saarnaamatta ja osoittaa miten ainutkertaisuudestamme huolimatta olemme kaikii yhtä ja samaa ,nissä filosofissa abstraktioissa= hyvässä ja pahassa.

Hauskuutta ei ole nytkään karsittu Harleystakaan pois eikä Jokeristakaan.
Paras huumori saa nauramaan itselle ja sille kaikelle mitä pidämme "totena" huumori ja kauhu ovat niitä joiden koko idea on riipiä pois päällerakennetut valheet joita ylläpidetään ettei loukkaisi toisten tunteita.
näyttää se ristiriitaisuus mikä ympäröivässä todellisuudessa ja itsessä on.

Batmanin Jokeri ja Harley Quinn ovat Lepakkoimehen tavoin fiktionaalisia mutta niin ovat monet yhteiskunnallisetkin "vakavat" asiat "arjessa".
Narrin tehtävä on näyttää turhuus ja julmuus, saada nauramaan ja siten käsitellä asioita mutta ei lopettamaan ajattelua.

Se on fiktion tarkoitus, ei sementoida yksi malli jota ajaa eteenpäin.
Se on karkeasti yleistettynä uskontojen ja politiikan tehtävä.
Fiktion luokitteleminen yksinomaan viihteeksi ja viihteen lokerointi vain eskapismiksi jolla ei ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen on älyllistä köyhyyttä.

Se että Pingviinillä on rakettipingviinejä ja smokki ei estä häntä olemasta korruptoitunut perverssi. Se ei myöskään estä Pingviiniä toimimasta tilanteen niin sattuessa siten että auttaa Gothamia tai Batmania tai  ventovierasta.
Kaksinaamaa vapaasti lainaten:asioilla on (vähintään) kaksi puolta.

"Sankari" voi tehdä täysin "väärin", "roisto" voi tehdä "oikein".

lapsilta pitää voida ottaa tikkari pois ja antaa kuokka tilalle siinä missä ottaa lapselta kuokka pois ja tikkari tilalle ja tulee olla mahdollista antaa ventovieraalle lapselle leikkikentällä tikkari omaamatta pedofiilisia taka-ajatuksia siinä missä sanoa kaupassa tikkaria kinuavalle jalkaa polkevalle lapselle että vanhempansa on oikeassa, se välittää sinusta ja se tikkari ei aina ole se paras ja tärkein asia mitä on.

Sekä sen lapsen että sinun on elettävä toiminnan tai sen puutteen mukaan otit sitten lapselta pois tikkarin tai tikarin.

Itselle lepakkomiehen sarjakuvien moraalimaisemaan on mahtunut asioita jotka sopivat omaan käsitykseen maailmasta kuin niitä jotka eivät. Osa on ollut palana sitä yhtälöä että on käsittänyt ympäröivän maailman olevan paljon laajempi ja oudompi kuin uskookaan.

päämäärä on ajatella  itse, ei etsiä pelkkää tukea sille mitä on jo.

Hauska on silloin minusta hauskempaa vaikka joskus pelottaisikin se mille itse nauraa.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #295 : 15.10.2013 klo 11:05:15 »
Nähdään molemmat asia monipuolisuuden karsintana mikä ei tarkoita 1:1 samaa aaltopituutta.

Tässä mielestäni erehdyt hieman. Yhdyn kaikkeen, nyt kun tarkensit mitä ajat takaa, mutta aiemmasta on saanut väärän vaikutelman. Tosin lisään, että minusta on joskus myös hyvä, että näytetään myös vain se ns. kauneus, koska täytyyhän meidän muistaa miksi se on kaunista. Siksi, koska kauniit asiat maailmassa esiintyvät yleensä rumien jälkeen, yksinään, eikä aina sopusoinnissa niiden kanssa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #296 : 15.10.2013 klo 17:00:12 »
Morrisonin Batman Incorporated jäi minulta ensimmäiseen numeroon ja viimeisenä tämä olikin hyvä lukea putkeen.

Ei voi kuin hämmästellä Morrisonin tavaramerkkimäistä tapaa vyöryttää tapahtumat hurjalla voimalla eteenpäin, ei siihen vielä ole ehtinyt turtua. Kuvittajastakin on saatu kaikki tehot irti.

Vaan mikä pakko
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #297 : 15.10.2013 klo 18:12:02 »
Vaan mikä pakko
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

On hyvää settiä sen ulkopuolellakin, sinä jonkin verran silti niitä lehtiä luet joten ei jää tuohon ja itselle tietystä siirappihenkisyydestäänkin huolimatta Batman & Nightwing #23 Peter J Tomasilta ja Patrick Gleasonilta on yksi syistä.
Ei mikään tyhjentävästi selittävä mutta hyvä veto kumminkin.

No Man's Land oli myös melkoista hömppää. Lähtöidea Cataclysm-kokonaisuudessa oli avaruusötiäisten invaasion sijaan maanjäristys, mutta perinjuurin tajuton idea oli eristää Gotham siitä syystä, että jälleenrakentaminen tulisi kalliiksi. Siitähän se talous päinvastoin piristyy, kuten kuka hyvänsä peruskoululainen tietää. Batmanin elämä se taas oli kovaa, kun meinaavat järistyksen ravistelemat kattotiilet lipsua lenkkitossujen alla.

Tässä olen vähän eri mieltä, mutta näenkin No Man's Landin paitsi idea-ja hahmovetoisena tarinankerrontana myös USA silmälasien läpi.
Suomessakaan peruskoululaisten eikä edes akateemisen loppututkinnon saaneiden kesken asia ei ole noin pihvi ainakaan näyttöjen valossa, mutta reaalisesti yhdysvalloissa?
Hurrikaani Katrinan maassa jossa tiedettiin missä kaupunki on ja tulvavallien tila?
Maassa jossa liittovaltio sulkee hallintonsa välttyäkseen velalta poliittisista syistä?

Tiedän kyllä No Man's land on 1999 ja esimerkkini vuosilta 2005 ja 2013 mutta toimintamalli ei ole missään määrin uusi kts.mm. osat Detroitia, North Brother Island ja eritoten Centralia

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #298 : 15.10.2013 klo 18:28:54 »
Tässä olen vähän eri mieltä, mutta näenkin No Man's Landin paitsi idea-ja hahmovetoisena tarinankerrontana myös USA silmälasien läpi.

Ideatasolla kokonaisuudessa oli tosiaan paljon hyvää, kuten jengiytyminen ja tägeillä viestiminen.

Lopussahan Luthor olisi mieluusti rakentanut koko Gothamin uusiksi ja niinhän se menee, että ulkopuolisille kakkua jakamaan saapuville se jälleenrakennus on rahakasta touhua. Hieman Irak-kommentaaria tuossa suhteessa taisikin sujahtaa mukaan.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #299 : 21.10.2013 klo 17:34:47 »
Lukaisin Pöllöjen kaupungin. Päätarina jatkoi siitä, mihin hovissa jäätiin, eikä Snyder/Cappullo pettänyt. Sen sijaan "tie-in"/Pöllöjen yö -tarinat (Victor Fries, Jarvis Pennyworth ja Harper Row) jäivät mielestäni hieman irrallisiksi, ja kokonaisuutena päätarina olisi mielestäni toiminut paremmin yhden kirjan pakettina ilman näitä. Nyt piti vähän selailla viime kevään opusta kun siihen viitattiin päätarinassa ja muutenkin palauttaa mieliin selailemalla aiempaa. Lisäksi kuvittajat olivat näissä täytetarinoissa kaukana Cappullosta, mielestäni.

Seuraavaksi sitten Joker ja Death of the Family?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"