Aura-hyvä, tuskinpa kukaan täällä tuollaista väittääkään, en minä ainakaan. Se mitä en voi allekirjoittaa on se kuvitelma, että sarjakuvataiteilija on osaavampi (tai parempi) kuin muut, että hän halutessaan sarjakuvan teon ohessa voisi tehdä kaikkea sitä, mitä muiden taidelajien edustajatkin ja näille se vastaavasti olisi mahdotonta. Vaikka sarjakuvan tekemisessä vaaditaankin monenlaista osaamista kannattaisi sitä katsantokantaa vähän avartaa objektiivisempaan suuntaan. Vaikka voihan sitä tietysti elää harhassakin.
No, tuskin täällä kukaan väitti varsinaisesti sitäkään, että sarjakuvantekijä osaisi automaattisesti kaiken paremmin kuin kukaan muu. Enkös itse juuri kirjoittanut, että vaikka sarjakuvantekijän pitää tietää myös kirjallisesta alasta, ei hän välttämättä osaa kirjoittaa hyvää romaania?
Silti voisin väittää että sarjakuvantekijän on keskimääräisesti helpompi loikata joidenkin muiden taidemuotojen kelkkaan kuin toisin päin. Ja tämä johtuu siitä, että sarjakuva on jo itsessään yhdistelmä eri aloja, joten tekijä on
jo tutustunut eri aloihin - pitää olla hallussa kuvakerronta, käsikirjoitus, hahmojen luominen, piirretty liike, kirjoitustaito, perspektiivi, tarinankuljetus, kohtausten leikkaus, ym ym.
Sarjakuvantekijän
voi olla keskimääräisesti helpompi ryhtyä taidemaalariksi tai kuvittajaksi kuin kirjailijan olisi, tai ymmärtää elokuvakerronnasta enemmän kuin esimerkiksi perinteinen teatteriohjaaja. Se ei silti tarkoita sitä että sarjakuvantekijä olisi hyvä näyttelijä tai että hän osaisi automaattisesti kirjoittaa parempia runoja kuin kukaan muu.
Mutta voi olla että mulla on niin iso ego että se sokaisee mut tuossakin asiassa.

Ei vaan, sen olen huomannut että vaikka kaikki alan tekijät arvostavat sarjakuvaa ilmaisumuotona, harva on oikeasti täynnä omaa erinomaisuuttaan. Pikemminkin päin vastoin.
tällä foorumilla tätä aihetta koskevat ongelmat vaan saavat enemmän tilaa.
No, sarjakuva, videopelit ja animaatio ovat taide- ja viihdemuotoina vielä sen verran nuoria, että niitä kohtaan on vähättelevää asennetta varmasti hieman useammin kuin muiden alojen kohdalla. Ja siinä on mukana vielä se kammo piirrettyjä kuvia kohtaan.