Siinä mielessä on minusta turha puhua esim. niistä hieroglyfeistä ja Lascaux'n luolista että nykyisen sarjakuvan muoto tuli sieltä reilun sadan vuoden takaa eikä joku Bayreux'n seinävaate ole sen kummemmin vaikuttanut sarjakuvahistoriaan kuin että jotkut teoreetikot jälkijättöisesti hakevat sellaisten avulla hyväksyntää kun tää on tosi vanha taidemuoto. Jos historiaa on, se on matkan varrella hukattu, ja mahdollisesti hukataan suurelta osalta nykyäänkin; luulenma että tarvitaan kriittinen massa teoriaa, kritiikkiä ja suhtautumista muotoon muunakin kuin käsityöläisyytenä, muuten sitä pyörää keksitään uudestaan ja uudestaan.
Kyllä ja ei. Sama kun pätee kuvataiteeseen ja varsinkin kirjallisuuteen. Suurempi vaikuttava tekijä on aina se lähin ympäristö, ei vain maantieteellisesti vaan myös ajallisessa skaalassa.
Ei nykykirjallisuus tai kuvataide oikeasti pohjaa kreikan tai rooman klassiseen kulttuuriin paitsi niiltä osin kuin muukin alansa max 70vuotta vanha kerrontataide.
Pyörää keksitään kaikkilla elämän alueilla uudestaan joka tapauksessa, koska se toimii.
Käsityöläisyyttä taas puolustan koska koen sen tärkeämmäksi kriteeriksi henkilökohtaisesti.
Etabiloitumisen kannalta se on kohtalokkaan haitallista, mutta siinä kohtaa olen muutoin samaa mieltä loppuosuutesi kanssa:
....kuin että luetaan (ja tehdään) niitä hyviä sarjakuvia ja vähän niitä huonojakin, ja puhuttaisiin niistä. Onneksi mä tiedän olevani niin saatanan fiksu ettei mun tarvitse tuntea alemmuuskompleksia vaikka joku moista toimintaa halveksuisikin.
mutta minulla on Merkiuksen ja Jupiterin yhteenlaskettua kokoa vastaava ego joka jeesaa aina silloin harvoin kun tajuan etten nyt ollutkaan niin saatanan fiksu.
se mistä nyt keskustelun aikana puhutaan ei olekaan minusta pelkkää "kukas muu kuin kissa" vaan tämän foorumin erityisala.
Minusta ollakseen kyyninen täytyy nakata jostain alun alkaenkin, mitä idealistisempi sitä kovemmin kyynisyys tarttuu jos aivoja on. Ja se on juuri se sama idealismi joka nostaa ne niskakarvat pystyyn, rullaa hihat ylös ja poistaa varmistimen jos mistä tahansa muusta asiasta, tärkeämmistä tai turhemmista, käsitellään mediassa samalla asiantuntemattomuudella kuin nyt keskustellusta sarjakuvasta.
Itsetuntoa ja älykkyyttä on oltava ensiksi, totta kai, mutta minusta siitä ei ole missään välissä ollut kyse.
Minusta kyse on siitä jos mediassa esitettäisiin kaikki minkään uskonnon (siis ylipäätään) harrastajat henkisesti jälkeenjääneinä tai täysin yksinkertaisina varmasti reagoitaisiin voimalla.
Seksuaalivähemmistöjä tai sukupuolen "aiheuttamia" ominaisuuksia käsiteltäessä vastaaviin ylilyönteihin reagoidaan myös.
eri uskontoja, poliittisia kantoja ja lajityyppejä niin kerronta- kuin muissakin taiteissa toki käsitellään yhtä vähätellen riippuen mediatahon omista motiiveista ja kannoista.
Mikä se linjaus sitten onkaan ja tuli se sitten sisältä tai ulkoa.
Tämän katsoo lukeutuvan ns. medialukutaitoon, kykyyn ottaa asioista selvää itse, käyttää lähdekritiikkiä ja omaa päätään.
Minusta se ratkaisu on oikaista kuten missä tahansa muussa asiavirheessä tai tehdä itse. Sitähän sinäkin ehdotit: Keskustella mikä on hyvää sarjakuvaa, mikä huonoa ja ennen muuta miksi.
Toinen olisi pistää pystyyn kulttuurialan lehtiä/podcasteja/blogeja/radio-ohjelmia jotka aihetta käsitellään ihan itse ja jos se on liian suuritöisen oloista laittaa siihen valittuun mediaan viestiä että sarjakuvat kiinnostavat.
Ainahan se itsestä aloitetaan ja omatoimisuudesta.
Minusta täällä olisi monia joiden tulisi laittaa omat tietonsa ja taitonsa muuannekin näkyviin selvemmin, kasvattaen omaa ja muiden tietämystä samalla.
Aura onedellisessä viestissään pelottavan oikeassa ja niin tuo edesmennyt tuttukin.
Sen verran on sanottava kotimaisen sarjakuvan mahdollisuuksista ja kaupallisuudesta että totta, meillä on rajattu kielialue ja rajatut markkinat.
Mutta tilanne on sama kuin vaikkapa musiikin puolella.
Eihän suomalainen musiikkikaan voi lyödä ikinä läpi maailmalla, eihän? On tehnyt jo.
vallataanko sillä juuri omalla suomalaisuudella ja etnisyydellä kaikki estraadit yli yön? ei tietenkään.
Onko se mikä on suomessa suosittua sama kuin mikä maailmalla? Voi olla muttei ole pakko.
minusta tärkeämpää on tehdä mikä tuntuu oikealta ja sellaista mitä itse lukisi, pitivät muut siitä tai ei.
se pidetäänkö vai vihataanko on se ja sama . Myös median kohdalla ,kunhan kyseessä on tasapuolinen kohtelu reiluista lähtökohdista, ei päähän taputtelu säälistä tai ontto puffihype kotimaisuuden johdosta.