Author Topic: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut  (Read 44328 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Posts: 271
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #105 on: 03.01.2011 klo 21:15:06 »
Traaginen risti on kieltämättä Tex-saagan keskeisiä rakennusaineita ja epäilemättä jonkinlainen kulminaatiopiste. Jannen arvioinnista  ;) tulee kuitenkin väistämättä mieleen Juhani Suomi ja Kekkos-monografiat. Suomi kirjoitti kymmenkunta teosta, joista kävi ilmi,ettei Kekkonen tehnyt yhtään mitään väärin. Mies vielä muuttui Kekkosen näköiseksikin (en todennut tätä pilkatakseni arvostamaani Tex-tieteen professoria Viitalaa, vaan viittaan J. Suomeen metaforana). Sovitaan että konnien huono ampumataito johtui Texin ja muitten sankariemme oivasta asetaidosta.

Minun kohdallani Texissä peilautuu suurelta osin lapsuuden intohimoinen kiinnostus sarjakuviin ja varsinkin Texiin. Mistään pelkästä psykologisesta regressiosta ei kuitenkaan ole kyse, sillä onhan Texillä vielä viihdemerkitystä meille nelikymppisillekin.

Olen palstalla muutaman kerran kritisoinut ampumataidottomia intiaaneja ja varsinkin kyseisen kansanryhmän silmitöntä listimistä. Traagista ristiä selaillessa moinen harmi unohtuu Ticcin jylhiä fox-intiaaneja ihaillessa. Konnista sen verran, että tarinan hirsipuukandidaatit ovat kuitenkin kaukana unohtumattomista pahiksista. Mitä ne laimeat nyrkillätapettavat ovat verrattuna vaikka Ken Parkerissa esiintyneeseen sydäntä kylmäävään Donald Welshiin, jonka psykologinen profiloiminen on edes vähän haastavaa.
Mitä tulee Fordin klassikkoelokuvaan Hyökkäys erämaassa, elokuva ei liene yhteismitallinen minkään lännen sarjakuvan kanssa (en väitä, että Janne vertasi). Olihan siinä intiaaneja, mutta myös paljon syvällistä allegoriaa. Jälkimmäistä ei löydy Texistä eikä tarvitsekaan löytyä.

Ehkä Bonelli kuitenkin luopuu vielä joskus Tex-profiilin sensuroinnista ja hänen tilalleen astuu joku avarakatseisempi antamaan luovuudelle enemmän tilaa.

tertsi

  • Guest
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #106 on: 03.01.2011 klo 21:32:03 »
Traaginen risti on kieltämättä Tex-saagan keskeisiä rakennusaineita ja epäilemättä jonkinlainen kulminaatiopiste.
Tuota... miten niin? Traagiseen ristiin mennessä Texiä oli piirretty kymmeniä vuosia.
Mikä tekee nimenomaan tästä Traagisen ristin tarinasta rakennusaineen ja kulminaatiopisteen? Sen pituus? Eikös pitkiä seikkailuja ole ollut aiemminkin? Esim. Se Kit-pojan kaappaaminen sinne tropiikin saarelle. Luurankoylänkökin lienee vanhempaa perua?

Konnat on saaneet kuonoon ennenkin (ja inkkareita oli ammuttu läjäpäin) ja Texiin ei ole luodit osuneet tai jos on osunut, niin hän on pystynyt kuitenkin ratsastamaan jo ennen Traagista ristiäkin.

edit:
Minusta yksi selkeä kulminaatiopiste oli Ticcin tulo Tex-piirtäjäksi. Hän oli uusien erinomaisten piirtäjien esikuva, ei Galep. Ticci oli ratkaiseva tekijä Texin visuaalisessa modernisoinnissa ja uusien nuorten lukijoiden saamisessa Texin pauloihin. (esim. minut)

En ole lukenut niin paljon Texiä että osaisin sanoa mikä oli kerronnallinen kulminaatiopiste/kulminaatiopisteet. Lilythin kuolema? Pojan tulo Texin rinnalle? Kit Carsonin tulo sarjaan? Siirtyminen pois liuskalehdistä? Eikö Tex-tarinoiden tyyli löytynyt jo Galepin piirtämissä tarinoissa?

Toivottavasti joku vastaa, aihe on kovin kiinnostava.

« Last Edit: 03.01.2011 klo 22:51:48 by Tertsi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #107 on: 04.01.2011 klo 08:52:42 »
Tuota... miten niin? Traagiseen ristiin mennessä Texiä oli piirretty kymmeniä vuosia.
Mikä tekee nimenomaan tästä Traagisen ristin tarinasta rakennusaineen ja kulminaatiopisteen? Sen pituus? Eikös pitkiä seikkailuja ole ollut aiemminkin? Esim. Se Kit-pojan kaappaaminen sinne tropiikin saarelle. Luurankoylänkökin lienee vanhempaa perua?

Tex kehittyi sarjakuvana vielä 1960-luvulle tultaessa. Pian hahmogalleria kuitenkin jämähti eikä muutoksia enää tullut. Traagisen ristin tekovaiheessa tästä 'jämähtämisestä' oli vain vähän aikaa.

Tarinoiden pituus oli myös yksi tärkeä juttu. Juurikin 1960-luvulla luovutttiin liuskaformaatista ja tarinat kirjoitettiin suoraan pokkarikokoon. Tulihan tarinoista heti paljon 'ilmavampia' kun ei tarvinnut enää väkisin tehdä huipennnusta joka liuskan loppuun. Samalla tämä tarkoitti, että tarinoiden määrämittaisuudesta luovuttiin. Traaginen risti saattoi olla, en ole varma, pisin siihen mennessä julkaistuista tarinoista. Ja muistaakseni se Kitin sieppaustarina tropiikkin julkaistiin Italiassa vähän myöhemmin, jos sillä jotain merkitystä tässä on. Kivijalkaa sekin!

Uudet kuvittajat, Ticcin lisäksi etenkin Letteri, toivat mukaan entistä kunnianhimoisemman otteen ja sarjakuva muuttui dynaamisemmaksi ja modernimmaksi. Myös Bonelli oli tuohon aikaan keskittynyt lähes pelkästään Texiin, joten tarinoissa ei juurikaan ole liukuhihnamaisuuden tuntua.

Mielestäni Traaginen risti oli tässä murrosvaiheessa yksi tärkeimmistä lenkeistä.

Chancelle vielä tiedoksi, että kyllähän minuakin ärsyttää Texin ja kumppaneiden ylivoimaisuus ja vastustajien kehnous. Kuinka monta kertaa Tex onkaan selvinnyt väijytyksestä, jossa joukko roistoja on päässyt lasauttamaan kivääreillä kohti suojatonta selkää? Ja juuri tuo intiaanien lahtaaminen on toinen ärsytyksen kohde. Olen kuitenkin pyrkinyt aina irrottamaan kunkin tarinan, ainakin lukuhetkellä, pois tästä kontekstista. Muutoin Texin lukuhetkestä voisi tulla tuskallinen kokemus ja sitähän en halua :-\.
"Tex-tieteen yli-morisco"

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Posts: 271
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #108 on: 04.01.2011 klo 12:21:56 »
Traaginen risti yksi keskeinen käännekohta ainakin, kuten Janne asiantuntevasti kuvasi. Juonet ja taide jatkossa monipuolisempia. Itse en juuri kestä lukea ainakaan varhaisempaa Bonelli-Galeppini -tuotantoa yksinkertaisen ja tympeähkön rakenteen takia. Anakronismin vaarat muistaen pitää lievennyksenä todeta, että 50-luvun sarjakuva vaikuttaa nykyään kautta linjan pahasti vanhentuneelta.

Hannu

  • Jäsen
  • Posts: 2 284
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #109 on: 04.01.2011 klo 20:07:46 »
Traaginen risti yksi keskeinen käännekohta ainakin, kuten Janne asiantuntevasti kuvasi. Juonet ja taide jatkossa monipuolisempia. Itse en juuri kestä lukea ainakaan varhaisempaa Bonelli-Galeppini -tuotantoa yksinkertaisen ja tympeähkön rakenteen takia. Anakronismin vaarat muistaen pitää lievennyksenä todeta, että 50-luvun sarjakuva vaikuttaa nykyään kautta linjan pahasti vanhentuneelta.
Bullshit! Tottakait 50-luvun sarjakuva (niinkuin kaikki sen ajan tuotokset) on vanhentunutta, mutta niin on tällä katsannolla myös 60- 70- 80- 90- ja 2000-luvun ja kaikki ennen eilistä julkaistut. Sori vaan, mutta mulla keittää nää kvartaalitalouden ajatukset.
Mitä vikaa on "vanhentuneessa"?
 
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 17 162
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #110 on: 04.01.2011 klo 20:42:30 »
Onhan Carl Barksin paras tuotanto 50-luvulta! Se mitään vanhentunutta ole vaikka vanhaa onkin. Moni muukin sarjakuvan klassiko on muutaman kymmenen vuoden takaa, Tintit sun muut Asterixit. Älkääs nyt. Paranevat vain vuosien myötä.

Tex-liuskat on suollettu sarjakuvatehtaan liukuhihnalta, ne ovat ihan puhdasta käyttösarjakuvaa, eivät mitään suuria taideteoksia. Mutta täytyy sanoa, että värillisessä Kirjastossa ne ovat kyllä saaneet parhaan kuosinsa koskaan. Nautittavaa seikkailusarjakuvaa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Posts: 16 014
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #111 on: 04.01.2011 klo 20:55:43 »
Aika pitkälti komppaan Lurkeria, mutta:
Tex-liuskat on suollettu sarjakuvatehtaan liukuhihnalta, ne ovat ihan puhdasta käyttösarjakuvaa, eivät mitään suuria taideteoksia.

nämä kaksi asiaa eivät automaagisesti sulje toisiaan pois.
Moni taiteen merkkiteokseksi nostettu seisoo jylhästi savissa saappaissaan ja on sisältä onttouttaan kumiseva lahonnut toteemipaalu.
Tex Willerit ovat toki käyttötaidetta ja eritoten kotimaassaan italiassa niin jokapäiväinen asia että kuuluvat erottomattomasti kansallisidentiteettiin, eikä kumpikaan vähennä niiden arvoa.

Parhaimmillaan Tex Willerit haastavat minkä tahansa muun taideteoksen. Taso tietenkin vaihtelee, niin se tekee korkeakulttuurissakin jos kerran on pakko arvottaa.

tertsi

  • Guest
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #112 on: 04.01.2011 klo 21:32:54 »
Onhan Carl Barksin paras tuotanto 50-luvulta! Se mitään vanhentunutta ole vaikka vanhaa onkin. Moni muukin sarjakuvan klassiko on muutaman kymmenen vuoden takaa, Tintit sun muut Asterixit. Älkääs nyt. Paranevat vain vuosien myötä.

Tex-liuskat on suollettu sarjakuvatehtaan liukuhihnalta, ne ovat ihan puhdasta käyttösarjakuvaa, eivät mitään suuria taideteoksia.
Raymon Chandlerin Marlowe-romaanit on myös liukuhihnatavaraa. Ja Dashiell Hammettin kovaksikeitetyt.
Rohkenisin sanoa että ne ovat suuria taideteoksia. Kuten myös osa Tex-seikkailuistakin.
tai oikestaan ne ovat todella hyvää viihdettä, joka muuten hakkaa ns. suuret taideteokset mennen tullen.

Asko AA

  • Jäsen
  • Posts: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #113 on: 04.01.2011 klo 21:53:02 »
Raymon Chandlerin Marlowe-romaanit on myös liukuhihnatavaraa. Ja Dashiell Hammettin kovaksikeitetyt.

Chandlerin ja Hammettin romaanit eivät olleet liukuhihnatavaraa, vaikka ne pohjautuivatkin usein aiempiin, liukuhihnamalliin kirjoitettuihin pulp-novelleihin.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

tertsi

  • Guest
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #114 on: 04.01.2011 klo 21:54:25 »
Eikös ne ilmestyneet jatkiksina lehdissä ihan toisten kaltaistensa tavoin?

edit:
Ostin pari vuotta sitten Chandlerin elämäkerran. Nyt tuli vihdoin hyvä syy lukea se. Tervon Troikka lentää nurkkaan.
« Last Edit: 04.01.2011 klo 22:00:09 by Tertsi »

Asko AA

  • Jäsen
  • Posts: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #115 on: 06.01.2011 klo 01:05:19 »
Eikös ne ilmestyneet jatkiksina lehdissä ihan toisten kaltaistensa tavoin?

Melkein kaikissa Chandlerin romaaneissa on pohjana pulp-lehdissä jukaistuja erillisiä novelleja, mutta juuri tämäkin todistaa, etteivät romaanit olleet liukuhihnatuotantoa. Kovakantisina julkaistuja kirjoja ei sellaisinaan julkaistu jatkiksina, vaan ne oli taidolla muokattu kokopitkiksi kirjoiksi.

Hammettin romaaneja sen sijaan julkaistiin jatkiksina, mutta raja on ollut häilyvä. Liukuhihnapulppia ei kuitenkaan noin vain koviin kansiin laitettu.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

hatinufer

  • Jäsen
  • Posts: 325
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #116 on: 06.01.2011 klo 09:53:48 »
Absoluutisesti tarkastellen sarjakuvat, tai pulp-tarinoinnit tuskin koskaan ovat, tai edes voivat olla taidetta. Mutta subjektiivisesti sarjakuvat voivat aina olla taidetta. Outoa, mutta totta.
Itse pidän Mooren ja Gibbonsin Watchmeniä, Mooren ja Lloydin V for Vendettaa taiteena. Samoin arvostan suuresti H.P. Lovecraftin kauhutarinoita.
Tex Willerit olivat minulle aikoinaan enemmän kuin hyvää viihdettä. Saatoin tarinoita joskus kutsua taiteeksikin, kun tiedostin omat perin vajavaiset piirustustaidot.

The Spirit

  • Lukijakommentaattori
  • Jäsen
  • Posts: 178
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #117 on: 06.01.2011 klo 10:46:01 »
Absoluutisesti tarkastellen sarjakuvat, tai pulp-tarinoinnit tuskin koskaan ovat, tai edes voivat olla taidetta. Mutta subjektiivisesti sarjakuvat voivat aina olla taidetta. Outoa, mutta totta.

Kaikkihan mikä ei ole elämisen ja selviytymisen kannalta välttämätöntä on taidetta. Kun aikojen alussa luolamiehet olivat metsästäneet, syöneet ja nukkuneet, tuli tarve keksiä jotakin tekemistä. Joku alkoi viheltelemään, joku raapustelemaan luolamaalauksia, joku näpräämään penisorigameja.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 17 162
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #118 on: 06.01.2011 klo 12:38:47 »
Absoluutisesti tarkastellen sarjakuvat, tai pulp-tarinoinnit tuskin koskaan ovat, tai edes voivat olla taidetta.

Häh ??!?!?

Nyt sinulla on joku käsitteellinen kömmähdys.

Taidetta ovat kaikki ihmisen (ja jokusen simpanssinkin)  luomat teokset, jotka ovat jollain lailla ns. esteettisiä. Kuten nyt vaikka sarjakuvat...

tertsi

  • Guest
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #119 on: 06.01.2011 klo 12:43:03 »
Jos hatinufer haluaa vain erottaa viihteen taiteesta, tyyliin Paula Koivuniemi vs. Karita Mattila. Tällaisen rajan olen itsekin taipuvainen vetämään.