Author Topic: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut  (Read 44204 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willerin kovakantiset erikoisjulkaisut
« Reply #30 on: 08.12.2010 klo 16:02:54 »
Kovakantisista ei ole enää edes puhuttu.

Ruvetaan sitten puhumaan :).
"Tex-tieteen yli-morisco"

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #31 on: 08.12.2010 klo 16:09:48 »
Palautuu pätkittäin tämänkin julkaisurumban systeemi.

Ehkä keskeisin syy siihen, ettei kovakantisia ja kronikoita julkaistu rinnakkain, on se, että niiden formaatti ja sivukoko on erilainen. Ja paperilaatu tietenkin myös.

Tästä syystä sama tarina olisi pitänyt painaa käytännössä eri materiaalista. Kaksinkertaisin työstökuluin. Voi olla, että nimenomaan kalliimpi ja bisnes-näkökulmasta epävarmempi kovakantinen sarja olisi jäänyt kokonaan toteutumatta, jos en olisi siinä ja silloin tehnyt päätöstä "Luurankoylängön" läpiviemisestä ja sen jatkamista "Mefiston pojalla" (johon SAFilla oli teknisesti valmis painomatsku jo olemassa).

Tavallaan huojentavaa, että närkästyksen takana olikin henkilökohtainen lapsuuden elämys, jollaisen tavoittamiseen tai uusintamiseen emme olisi koskaan ja mitenkään pystyneet. Sellaisten ei pidä antaa kadota, vaan antaa jälkeen tuleville lukijoille mahdollisuus muodostaa oma elämyksensä hienoimmista tarinoista.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

VilleM

• Jäsen
« Reply #32 on: 08.12.2010 klo 16:44:14 »
Minusta taasen Texin parhaat seikkailut ansaitsevat erikoisnumeron, jossa ulkonäkö ja sisäsivut ovat priimaa. Kronikka-sarjassa ne menevät hukkaan, koska omistan ne jo tällä ulkoasulla eli ei todellakaan rahastusta.

Juuri näin. Minäkin olen enemmän kuin iloinen ja kiitollinen kaikista kovakantisista juhlajulkaisuista, koska arvostan suuresti niiden teknistä korkealaatuisuutta, joka kohottaa myös taiteellisen sisällön sille kuuluvaan loistoon.

Nostalgiantunteen voin ymmärtää, mutta se menee vähän yli hilseen, että miten uusi ja parempi laatuinen julkaisu voisi olla kehnompi kuin alkuperäinen. Enpä haluaisi lukea esim. Kadonnutta poliisipäällikköä yhä uudelleen umpihuonolla painojäljellä, jos laadukkaampi julkaisu suinkin olisi tarjolla. Kysymys on ennen kaikkea myös siitä, että kuvittajan (ja miksei käsikirjoittajankin) työ esitetään siinä arvoisessaan muodossa, joksi se on alun perin tarkoitettu. Tähän ei valitettavasti läheskään aina ylletty meikäläisessä Texissä 70-luvulta 90-luvun alkupuolelle asti.

Kaikista tarinoista ei ole tarpeen tehdä kovakantisia luxusversioita, mutta kronikka-sarjasta poimittujen huipputarinoiden kohdalla se on ollut nappiratkaisu. Siksi onkin valtaisan harmituksen paikka, jos Traaginen risti jää nyt viimeiseksi kovikseksi.

OM

• Jäsen
« Reply #33 on: 08.12.2010 klo 16:48:28 »
Puhutaan sitten sananen kovakantisista. Olen jo ennen muinoin sanonut ajatukseni siitä, että puollan formaattina kovakantisia julkaisuja. Se on kyllä vaan paljon juhlavamman näköinen kädessä ja varsinkin Texin osalta Suomessa julkaistut kovakantiset ovat olleet laadultaan lähes täydellisiä. Minusta tuon kamalan KRONIKKA sarjan voisi kuopata ensiksikin huonon painojäljen takia. Tämä on minun mielipide. Sallittakoon se. Ensiksikin useissa kronikoissa on käytetty jotenkin huonoa raakamateriaalia ja tuo huonolaatuinen karhea paperi imee loputkin ääriviivat taiteilijan kynän jäljestä.  Useat ruudut ovat aivan liikaa mustan voittoisia sävyiltään. Tämä edellinen mielipide muodostui siitä kappaleesta, jota selailin Suomalaisessa kirjakaupassa hiljattain. laitoin sen nopeasti takaisin hyllyyn.
Kun taas kovakantisissa on ertittäin hyvää paperia ja painojälki on erinomaisen hyvää.

Vaikka minulla tiukkaa onkin rahallisesti, niin yritän säästää, jotta voisin käyttää rahani juuri juhlavan tuntuisiin kovakantisiin julkaisuihin, jotka ovat sillei mukavan muhkeita käteen. Maksan kyllä laadusta 5-6 euroa enemmän. Pitää sitten yrittää tiukentaa elmäntasoa muualta, mutta Tex Willerin kohdalla en suostu säästötoimenpiteisiin. Tex  Willer on senverran laadukas sarjakuva ja kaveri, että ansaitsee vähäiset roposeni. ;)

Komppaan Cheynneä, että koen ikävänä sen, jos Traaginen Risti jää viimeiseksi kovakantiseksi julkaisuksi näillä näkymin. Miksei voitaisi lopettaa tuota jo manalaan manaamaani Kronikka sarjaa ja siirtää ne kovakantiseen formaattiin jatkossa.  Tietyt jaksot kovakantisina. Ei kaikkea missän nimessä.  Uskon ja toivon, että ostava asiakaskunta kyllä maksaisi 5-6 euroa enemmän laaadusta. Joten tässä suhteessa ei mennä hyvään suuntaan meillä kotosuomessa. Saisimme hyvää laatua ja kestävyyttä fyysisesti pitkäksi aikaa juuri kovakantisissa julkaisuissa. Nuo pehmäakantiset tahtovat ajanmittaan mennä rikki selästä.  iinhän mm. Egmontin sivuilla todettiin juuri siitä, että vanhoissa lehdissä selän liimaus pettää. Näin tulee käymään joskus vuosien päästä näillekkin pehmeäkantisille, joita nyt saamme ostaa kaupoista.
« Last Edit: 09.12.2010 klo 16:32:46 by Orjan May »

TOSA

• Jäsen
« Reply #34 on: 08.12.2010 klo 18:13:32 »
Muutama sana kronikoiden puolesta. 1990 lopetin Tex Willerin ostamisen ja lukemisen täysin. Kokoelmiin oli kertynyt 1975-1989 kaikki numerot, 1971-1974 noin 10 numeroa puuttui. Liuskojakin oli kertynyt 10-20kpl. Supersankarit veivät kuitenkin täysin mukanaan ja myöhemmin muutkin sarjakuvat mutta Texit pysyivät kaapissa koskemattomina.

Sitten kauppoihin ilmestyi Tex Willer Kronikka 1. Ostin sen ja hiljalleen innostus Tex Willeriin alkoi taas löytymään ja ostelin kronikan silloin tällöin sekä suuralbumeja. Aluksi tarkoituksena oli korvata puuttuvat numerot 1971-1974 vuosilta kronikoilla mutta kun katseli rivistöä jossa oli siellä täällä kronikkoja päätin korvata kaikki alkupään Texit kronikoilla. Lähes kaikki kronikat löytyy nyt hyllystä ja puuttuvista saa varmaan maksaa itsensä kipeäksi huutonetissä. 8 uusinta kronikkaa on tullut ostettua kaupasta heti ilmestyttyään ja aion ostaakin niin kauan kuin niitä vain ilmestyy.

Kovakantiset ovat olleet mielestäni ihan ok lisä kronikoihin. Kovakantisia saa tulla lisää jos on tullakseen mutta minulle kelpaavat kyllä pelkät kronikatkin.

Tex Willer kirjasto minua taas ei ole ainakaan vielä saanut mitenkään innostumaan. Korkea hinta ehkä syynä tähän. Ostan kyllä jos vastaan halvalla tulee (minun tuurilla niitä viallisia kappaleita kuitenkin) mutta täydellä hinnalla ei houkuttele.

Kronikoita saa siis kiittää siitä että 20 vuoden jälkeen olen löytänyt taas kiinnostuksen Texin  ja kumppaneiden seikkailuihin.

Wladislaw

• Jäsen
« Reply #35 on: 09.12.2010 klo 13:27:44 »
Minä ainakin aion ostaa Kronikoita 80-luvun alkuun asti, sen jälkeenkin ehkä satunnaisesti paikkaamaan kokoelman huonokuntoisimpia numeroita. Tämä siksi, että silloin kun aloin uudestaan keräilemään Texiä, tein päätöksen haalia niitä vain numerosta 1/80 eteenpäin. Vanhemmat olivat sen verran hinnoissaan tai huonokuntoisia.

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #36 on: 09.12.2010 klo 14:00:33 »
Minä hankin kronikat vaikka vuoteen 2020 asti, jos niitä vaan ilmestyy ;)
Kaikki ostan mitä tulee ja toivottavasti tulee!
« Last Edit: 09.12.2010 klo 15:09:55 by Janne »

OM

• Jäsen
« Reply #37 on: 09.12.2010 klo 16:37:52 »

Siinä kyllä komppaan täysillä noiden kronikoiden ostajia, että saavat sellaisia Tex Willerin numeroita, joita ei juuri enään mistään saa. Paitsi Divareista kovaan hintaan ja usein selkävammaisina kappaleina. Siis selän liima on pettänyt. Olen nähnyt, kuinka keräily-liike Kulku-katin pojassa liimaillaan juuri Texin selkäosia, että niitä voisi myydä asiakkaille.Ovat niin menneet huonoon kuntoon. Vanhoja sarjakuvia kun ovat.

Mutta sitä vain Texin ystävät ja sarjakuvan suurkuluttajat tarkoitin, että se painojälki ei ole paras mahdollinen kronikoissa. Minulle on hyvin tärkeää se seikka, että nuo alkuaikojen loistavat Tex piirtäjät mm. Giovanni Ticci jne-  että heidän loistava graafinen osaaminen saisi ansaitsemansa kunnollisen painotuotteen, jolloin voisimme nauttia sarjakuvasta sellaisena elämyksenä, joka vaikuttaa meihin monella tapaa. Onhan se jo ensiksikin taiteilijan tekemän työn arvostamista, että tuote julkaistaan hyvällä painojäljellä.  Ja lisäksi on otettu myös lukija kunta huomioon, jotta voitaisiin tarjota laadukkaita ja kestäviä painotuotteita. Sitä ikävä kyllä Kronikat eivät kaikki ole. 
Mutta kiitollisia pitää olla tietenkin siitä, että noita vanhoja helmiä julkaistaan uusintapainoksina. Tex Willerin lukija kunta on monitahoinen.
« Last Edit: 09.12.2010 klo 16:59:53 by Orjan May »

Victorio

• Maltido
  • Jäsen
« Reply #38 on: 10.12.2010 klo 16:00:38 »
Mä oon monesti miettiny, miten noista 70 luvun alun willer pokkareista ei ole otettu uusintapainosta? Luulis ettei olis ihmeellinen poppaskonsti painaa alkuperäisiä täysin vastaavia kopioita. Tämä olisi järkevää myös siinä mielessä, että silloin ei enää tarvitsisi painella ainuttakaan kronikkaa. Ja uskon että ostajiakin saattaisi löytyä joitakin.
Epäluuloa ei koskaan voi olla synniksi asti

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #39 on: 10.12.2010 klo 16:18:32 »
On se vaikeaa, koska tuohon aikaa tarinat räätälöitiin omaan tarpeeseen; kuvia suurenneltiin, joskus joitakin ruutuaja nipsittiin pois. Tässä välissä Italian päässä on myös voitu tehdä joitakin muutoksia tarinoihin eli pieniä kuvitusvirheitä korjattu. Kyllä se siis periaatteessa mahdollista olisi, mutta veisi älyttömästi aikaa ja samalla rahaa. Ei siis tule ikinä toteutumaan. Ja 'korvauksena' meillä on kronikat, kirjasto sekä nämä hienot kovakantiset, joten ei tässä valittamista.
« Last Edit: 10.12.2010 klo 23:56:55 by Janne »

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #40 on: 17.12.2010 klo 09:03:27 »
Nysse, Traaginen risti, on ilmestynyt. Saa ainakin SS Libriconilta nopeasti ja luotettavasti. Vai mitä, Eetu? :)

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #41 on: 17.12.2010 klo 09:47:20 »
Nysse, Traaginen risti, on ilmestynyt. Saa ainakin SS Libriconilta nopeasti ja luotettavasti. Vai mitä, Eetu? :)

Eetu soitti minulle eilen henk.koht. ja kohtapuoliin tulee sekä kirjasto että Traaginen risti postissa 8]

EetuT

• Jäsen
« Reply #42 on: 17.12.2010 klo 10:01:37 »
Vai mitä, Eetu? :)
Siinä on välissä se posteljooni, saas kattoo miten kusti joulukiireiltään polkee.. Eiköhän nuo ennen joulua perille ehdi.
E.T

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #43 on: 17.12.2010 klo 10:29:30 »
Mä oon monesti miettiny, miten noista 70 luvun alun willer pokkareista ei ole otettu uusintapainosta? Luulis ettei olis ihmeellinen poppaskonsti painaa alkuperäisiä täysin vastaavia kopioita. Tämä olisi järkevää myös siinä mielessä, että silloin ei enää tarvitsisi painella ainuttakaan kronikkaa.

Kronikoiden sijaan uusintapainoksia?

Alkuperäisiä täysin vastaavien kopioiden painaminen todellakin olisi ihmeellinen poppaskonsti, sillä alkuperäistä painoaineistoa ei ole säilynyt kolmen firman takaa. Ei taittopeistejä tai painofilmejä. Myöskään alkuperäisiä kirjapainoja ja painokoneita ei ole enää olemassa. Tuskin vastaavia painopapereitakaan.

Jos Kronikoiden skannaaminen ja julkaiseminen näköispainoksina ei olisi järkevää, olisi koko homma jäänyt kolmeen ensimmäiseen tuplakirjaan.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

tertsi

• Guest
« Reply #44 on: 18.12.2010 klo 14:20:51 »
Traaginen risti luettu.
Tarina oli semmoista perushuttua, pahikset ei osu vaikka ampuvat metrin päästä.
Ticcin kuvitus oli hyvää, mutta on häneltä nähty parempaakin.

Eikös kaikki kannukset ole piirretty väärin? Kengän alta pitää mennä yksi nauha, eihän ne muuten pysy paikallaan.
Tiger Jackillä on veitsi väärin päin suussa, ihme ettei tullut hälle hymyä "korvasta korvaan".

Aika kauaksi jäätiin vaikkapa Luurankoylängön vimmaisista ruumisorgioista.
Tässä tarina ei oikein nouse ollenkaan lentoon, semmoista löysää lönköttelyä mennään koko tarina läpi. Dramaturgia ontuu pahasti.  Kaikki tilanteet ratkeavat tosi helposti.

Painotyö on 10+! Paremmin ei voi enää tehdä.

edit:
Janne Viitalan Ticci-esittely oli mukava lisä pakettiin.
« Last Edit: 18.12.2010 klo 16:03:51 by Tertsi »