Ja nyt vuorossa jännässä sarjassa "Miksi LUKEA antologioita?"...
Mulla ainoa (no ainakin yksi) syy lukea antologioita on se että siellä on muutakin materiaalia kuin sitä mistä tietää tykkäävänsä. Tulee nähtyä uutta.
Toisessa jännässä sarjassa "Miksi JULKAISTA antologioita" voisi sen verran sanoa että se on kuitenkin kätevin tapa julkaista pidempiä juttua. Ei tarvitse odottaa kymmentä vuotta että joku saa piirrettyä pari tuhatta sivuisen tarinansa valmiiksi.
Se 20 - 40 sivua kerralla on vielä mahdollista (joillekin) tehdä. Mutta se yksittäinen lehti ei kuitenkaan ole niin hirveesti halvempi kuin koota muutama sarja yhteen.
Kuitenkin antologialla on se oma vakiintunut käsityksensä länsimaissa: teema, miljoona tekijää lyhyen sarjakuvan kanssa ja tadam, antologia-albumi.
Okei, pitkien sarjojen julkaisu on varmasti kätevintä noin, mutta kun mä en ainakaan koe meidän olevan sellaista kertakäyttökulttuurin kuluttajia, että ostaisi sen lehden, vaikka siinä olisikin se 90% sellaista materiaalia, joka ei oikeesti kiinnosta tippaakaan. Aika harvassa ovat he, jotka ostavat jotain tietyä lehteä sen takia, että siinä ilmestyy juuri se yksi sarjakuvastrippi, eikä muutoin ole kiinnostunut lehden sisällöstä tippaakaan. Onhan tämä raa'empi jaottelu, mutta älyänet pointtini.
Mitä Finnmangaan tulee, mun mielestä oli just kajahtanutta vetää se sieltä lehtipistemyynnistä pois, koska minähän en osta mitään lehteä, mitä en pysty kokonaan selaamaan. Onhan Finnmangassa ollut aika laidasta laitaan tuotantoa, monia hyväkin.