Keskustelu näyttää täsmentyneen. Kun olen ollut perustamassa kahta näistä ”mangalehdistä”, niin nyt voisinkin sanoa asiasta muutaman sanasen.
Voitaisiinhan tehdä niin kuin Bats avauksessaan ehdotti: lakkautetaan Japan Pop. Lakkautetaan sen perään Anime. Vastausta vaille jää vain kysymys, miten se suomalaista sarjakuvaa edistää. Tai no, jos ei käy päinsä piirtää suomalaista ”mangaa”, niin korvataan ne yksinkertaisesti ulkomaisella tuotannolla. Sarjakuva Suomessa edistyy entisestään.
Japan Popin sarjakuvien suhteen minä olen se tyyppi, jolla on suurinpiirtein diktaattorin valtuudet valita piirtäjät. Koska Japan Pop kuvaa maailmaa tietyn sapluunan läpi, niin sarjakuvilta edellytetään tietynlaista yhteensopivuutta julkaisun muun sisällön kanssa. Ymmärtääkseni tämä on aika yleinen toimituksellinen linja muuallakin. En ole ainakaan kuullut lemmikkieläinlehteen piirtävän valittavan että toimitus on perseestä, koska hänen formula-sarjansa ei lehteä kiinnostanut. Huomattavaa on, että mangatyyliä se ei välttämättä tarkoita, koska sellaista ei tarkkaan ottaen ole olemassa, mutta tästä on puhuttu ennenkin. Jos manga on jotakin, niin asenne. Tarjota saa. Takeita en anna mistään. "Tilaamattomia töitä ei sitouduta julkaisemaan eikä niitä palauteta" (ja miksi palautettaisiin, kuitenkin lähetätte 300 dpi skannit ja originaalit jäävät itsellenne).
Siitä olemme samaa mieltä, että hienoa olisi, jos olisi tarjolla enemmän työtilaisuuksia kaikenlaista suomalaista sarjakuvaa piirtäville taiteilijoille.