Kirjoittaja Aihe: Toisen maailmansodan piirtäminen?  (Luettu 21489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gothicus

• Jäsen
Vs: Toisen maailmansodan piirtäminen?
« Vastaus #45 : 19.03.2009 klo 13:05:19 »
Tarkoettaen varmaan että "tavallinen" käyttäytyminen sota-aikana :)
Tai ehkä tavallinen käyttäytyminen kotirintamalla?
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #46 : 19.03.2009 klo 13:26:34 »
keskustelulla ihmisluonteesta on toki aina paikkansa ja tämä on nyt pysynyt mielenkiintoisena, mutta osaako jokin sitoa sen aiheeseen?
Eli siihen varsinaiseen piirrostyöhön.
Sarjakuvassahan on sama jako kuin teatteri/elokuvamaailmassa, on käsikirjoittaja/ohjaaja ja piirtäjä on sitten...ohjaaja, kuvaaja, valaisija, puvustaja lavasteteknikko, tehostemies ja tietenkin kaikki näyttelijät.
käsikirjoitus luo hahmot mutta piirrostyö päättää onko mies tähti Humphrey Bogart, Charles Bronson, Vesa Vierikko vai Adam Sandler.

kvaakissa on ollut puhetta kuvan ja tekstin suhteesta ja kertojaäänestä, mutta jos mennään ihan piirrosjälkeen: onko commando/korkeajännitysten piirrostyyli vakio jossa pitäytyä vai voiko kertoa vakavan sotatarinan BDtyylillä á la Andre Franquin?
Voisiko Mort Walkerin Masin tyylillä kertoa kasarmin lisäksi Tuntematonta?

minusta se on osa kerrontaa ja ihan tismalleen sama käsikirjoitus on sarjakuvana hyvin erilainen jos on hyperrealistinen, pottunokka ligne clairia, mangana, Chibimangana tai antropomorfisena.

toivottavasti löytyy kansalaisrohkeutta kertoa oma kanta mielityyleistä tai yhtä perustellusti mikä sitten ei toimisi.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #47 : 19.03.2009 klo 14:49:18 »
keskustelulla ihmisluonteesta on toki aina paikkansa ja tämä on nyt pysynyt mielenkiintoisena, mutta osaako jokin sitoa sen aiheeseen?
Eli siihen varsinaiseen piirrostyöhön.
Sodan karuuden tulisi näkyä piirroksissa mm. valvomisesta turvonneina silmäluomina, resuisina vaatteina, sänkisinä leukoina, kasvoina joiden poskista on mennyt satunnainen hajalaukaus läpi vieden osan hampaista mennessään, kauhusta housuun tulleen kusen ja paskan tahrimina housunhaaruksina, järkytyksestä älyttöminä ammollaan toljottavina silminä, kaverinsa menettäneiden sotilaiden lohduttomuutena, verisinä käsinä, raastavana koti-ikävänä, toivottomuutena, järjen menettämisen pelkona ja huolena kotiin jääneestä perheestä...

Sotasarjakuva on vaativa laji. Olen Merrotin kanssa samaa mieltä siitä, että sodan esittäminen jonkinlaisena siistinä herrasmiesmittelönä, jossa pelataan herrasmiessäännöin, voi olla vastenmielistä. Totuus taitaa olla lähempänä ajatusta, jonka mukaan toinen täytyy saada hengiltä ennen kuin hän tekee saman sinulle. Menetelmillä, keinoilla, herrasmiesmäisyydellä tai reiluudella ei ole merkitystä. Lopputulos on tärkein ja siihen pyritään madollisimman tehokkaasti. Jos tämän saisi jotenkin kuvattua sarjakuvan keinoin, niin hienoa. Ottakaa nyt, hyvät nuoret sarjakuvien piirtäjät, ainakin ne kunniamerkit pois eturintamassa taistelevien sotilaiden rinnuksista ja piirtäkää vaikka ylimmäinen takinnappi auki.   
« Viimeksi muokattu: 20.03.2009 klo 11:27:14 kirjoittanut Claudius Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

bats

• Jäsen
« Vastaus #48 : 19.03.2009 klo 15:02:47 »
Snowman: Anteeksi rumat sanani. Ei minulla ole mitään sinua tai piirrustuksiasi vastaan. Kirjoittaessani vastausta sinulle oli vähän hermo kireellä, sillä eräs henkilö oli loukannut minua sanomalla että piirrustukseni näyttää viisivuotiaan tekeleeltä. Sen takia jäi päälle se vitutus ja kommentoin aika kärkkäästi sinullekin. Edelliselle kommentoijalle purin vitutustani sen verran, että jouduin viikon jäähylle.  ::) Mutta nyt on tunteet viilentyneet.

Kyllähän se piirros huono olikin, siksi revin koko paskan ja poistin sen netistä. Tyyliäni olen kehittänyt siitä, ja toivottavasti tällä viikolla piirtämäni sivut hyväksytään galleriaan.

Tyylistä: Itse en ole sotasarjakuvia lukenut juuri lainkaan. Mutta Glaudius Gothicus on oikeilla linjoilla, ruma realismi sopii minustakin sotakuvaukseen. Mutta kyllä Korkkareitakin on ihan kiva lukea, ainakin piirrosjälki on realistista jos nyt tarinat eivät olekaan. Varmasti on helpompaa piirtää sotasarjakuvaa realistisesti kuin kirjoittaa sitä realistisesti.

Minusta realismin lisäksi sotasarjakuvissa voisi olla myös taiteellisuutta. Tyyliin Sin City kohtaa Toisen maailmansodan, sotasarjakuvat voisi olla enemmän kokeilevia, ei niiden kaikkien tarvitse näyttää Korkkareilta.

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #49 : 19.03.2009 klo 15:11:28 »
Ei se mitään, mutta ei sitä olisi repiä tarvinnut, sehän olisi hyvä motivaatio :)

Minullakin on usein hermo kireänä.. Sitä sattuu

Hyviä jatkoja ja piirrähän se sarjakuva :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #50 : 19.03.2009 klo 16:13:55 »
Henkilökohtaisesti voin "oikean tunnelman saavuttamiseksi" suositella E. M. Remarquen teoksia - muitakin kuin "Länsirintamalta ei mitään uutta". Mitä tulee kotirintaman käytökseen sota-aikana, parasta mahdollista fiilistelyä siihen tarjoaa hirtehishuumorin klassikko, Jaroslav Hašekin  "Kunnon sotamies Švejk".
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #51 : 19.03.2009 klo 16:38:54 »
Aika pitkälti edellisten puhujien kanssa yhtä mieltä.
Kubert ja Severin ovat suosikkipiirtäjiäni aiheesta mutta kuten VesaK kiteytti on eroja tekeekö sitä Länsirintamalta ei mitään uutta vai Švejkia.

demonstroidaan:

mangaa en esimerkkeihin piirtänyt, kunhan koetin luonnostella samaa asentoa eri tyylein.
suht realistisesta antroon ja luonnosmaiseen.

kullakin on oma fiilis jonka sarjakuvakerontaan tuo.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009 klo 16:41:10 kirjoittanut Curtvile »

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #52 : 19.03.2009 klo 17:56:44 »
Minulle esimerkiksi U-255:n piirtäminen on melkoisen mielenkiintoista hommaa, kun kuvattavana on pieni yhteisö, kaukana kaikesta. Homma on sotasarjakuvaa, mutta sota on kuitenkin kaukainen asia, esiintyen hävittäjälaivan muodossa. Joskus tuntuu että homma on kuin vuokratalon asukkaista kertoisi tarinaa: erilaisia persoonallisuuksia asuu vierekkäin ja naapureista valitetaan kovin usein.

Kerrontaan on mahdollista tehdä kokeellisiakin juttuja mutta kuitenkin niin ettei totuus unohdu: likaisuus, ankeus ja ahtaus. Sotasarjakuvissa nimittäin rehellisyys maan perii. Kaiken ei tarvitse olla akselilla "Korkkari-taiteellinen kokeilu" vaan voi olla jotain siltä väliltäkin. Tärkeintä on saada kerrottua tarinansa ilman turhia pullisteluja tai vähättelyjä.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009 klo 17:58:30 kirjoittanut AapoK »

bats

• Jäsen
« Vastaus #53 : 01.04.2009 klo 14:57:59 »
Otanpa härkää kiinni palleista ja yritän saada vähän aktiivisuutta tähän melkein kuolleeseen sarjakuvantekijät-osastoon.. (Oikeasti, miten te sarjakuvantekijät jaksatte jauhaa AINOASTAAN jostain ¤&(((#!! piirtopöydistä!?)

Osittain tämän ketjun ansiosta olen nykyään erittäin kiinnostunut toisesta maailmansodasta, erityisesti sarjakuvantekomielessä. En tällä hetkellä oikein muuta piirräkään, mikä ei kyllä ole pelkästään hyvä asia. Tämä sarjakuvasivu on parasta mitä tähän asti on syntynyt, olen kyllä piirtänyt myös kymmenittäin luonnoksia ja aseiden kuvia jotka olen kopioinut ostamastani "World War II" kirjasta.

Curtvile: Kuvasi on hyvä esimerkki eri tyyleistä periaatteessa, mutta mielestäni ukot B ja C ovat liian samaa tyyliä. Minä mieltäisin molemmat huumorisarjakuvaksi. B:n kohdalla voisi olla vaikka minun piirtämäni ukko, joka ei ole realistinen mutta yrittää sitä olla riittävässä määrin kuitenkin ollen samalla omaa tyyliäni. C:n ukko on kyllä loistavan ilmeikäs, tuollaisella tyylillä saisi varmasti aikaan hauskaa ja erilaista sotasarjakuvaa. E taas näyttää aika tuhrulta, tuollaiseen piirrostyyliin en ole koskaan törmännytkään.. onneksi.  ;D D:n tyyli eli anthropomorfinen (olikohan tuo nyt oikein) on mielenkiintoinen kyllä, ja täällä Kvaakissa olen joitakin maistiaisia nähnytkin tuon soveltamisesta sotasarjakuvaan. Varmasti nämä kaksi yhdistämällä, hyvin tehtynä, saataisiin jotain todella hienoa aikaan.

AapoK: Hyvä pointti. Minulla on muuten juuri U-255 lainassa.  ;D Tuollaisiakin sotasarjakuvia tarvitaan, joissa se sota ei ole pääasia, vaan kerrotaan tavallaan aiheen reunalta jotain joka on enemmän kuin sotasarjakuvaa. Tai jotain.  ??? Tarkoitan sitä että vaikka tarina sijoittuu sotaan se voi olla vaikka mitä. Korkeajännitys ei ole todellakaan ainoa tapa, vaikka Korkkarit mainioita ovatkin.

"Tärkeintä on saada kerrottua tarinansa ilman turhia pullisteluja tai vähättelyjä." Tämä on totta, tarina on tärkeä. Mutta tärkeää on myös miten tarinansa kertoo. Tarina joka tietyllä tyylillä päätyy Korkkariin voi toisella tyylillä ollakin ihan jotain muuta, mutta toisaalta vaikkapa U-255:n tarinasta ei millään tyylillä saa väännettyä Korkkaritarinaa, ja Korkkarityyli ei sopisi siihen yhtään. Jos nyt AapoK:n tyyliä saa käyttää esimerkkinä, niin sen voisi varmaankin sanoa sijoittuvan jonnekin "Korkkari - taiteellinen kokeilu" skaalan värikkääseen välimaastoon.

No joo.. Tulipas lässyteltyä taas paljon turhuuksia mutta toivotaan että tämä olisi jonkinlaista tekohengitystä tälle aiheelle ja sarjakuvantekijät-osastolle ylipäätään. En tiedä auttaako tämä mammutiksi kasvanut viesti mitään.. mutta toivotaan. Nimittäin täällä on ollut tosi paljon kiinnostavia ketjuja ja viestejä ja saisi olla jatkossakin!

EDIT: saatana.. ei tällaista viestiä kukaan jaksa lukea. Yritän editoida tiiviimmäksi ja helppolukuisemmaksi. Epäonnistuin. Miksi ei helvetti osaa kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi.. ;___;

Silmäni taitavat tehdä temppuja! En minä noin paljoa kirjoittanut..  ???
« Viimeksi muokattu: 05.04.2009 klo 20:27:16 kirjoittanut bats »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #54 : 01.04.2009 klo 20:07:38 »
Eipä tuo tekstin pituus mitään haittaa :) Hauskempi se on lukea kuin pätkätekstit.
------------------------
No kuitenkin tuo sivu on (ihme kyllä parempi kuin mikään minun valmiista töherryksistäni) :D Jos koettaisin tehdä samasta aiheesta, vaikkei nuo sodat niin hallussa olekaan niin varmaan epäonnistuisin.

Piirrä vain innolla niin kyllä siitä sarjakuva syntyy. Jos jossain julkaset niin voisin ehkä siitä pari lanttia maksaakin :)

Onko tuo kaikki musta muuten tietokoneella tehtyä vai käsin?
Itse tykkään tehdä kaiken käsin (ehkä siksi kun ei ole mitään ohjelmaa koneella, enkä niitä osaa käyttää :D) jos on käsin niin kiinnostaisi tietää että millasella tussilla olet tehny kun minulla kuivuu kaikki heti aluksi jos paljon joutuu käyttämään.

bats

• Jäsen
« Vastaus #55 : 02.04.2009 klo 08:52:53 »
Eipä tuo tekstin pituus mitään haittaa :) Hauskempi se on lukea kuin pätkätekstit.
------------------------
No kuitenkin tuo sivu on (ihme kyllä parempi kuin mikään minun valmiista töherryksistäni) :D Jos koettaisin tehdä samasta aiheesta, vaikkei nuo sodat niin hallussa olekaan niin varmaan epäonnistuisin.

Piirrä vain innolla niin kyllä siitä sarjakuva syntyy. Jos jossain julkaset niin voisin ehkä siitä pari lanttia maksaakin :)

Onko tuo kaikki musta muuten tietokoneella tehtyä vai käsin?
Itse tykkään tehdä kaiken käsin (ehkä siksi kun ei ole mitään ohjelmaa koneella, enkä niitä osaa käyttää :D) jos on käsin niin kiinnostaisi tietää että millasella tussilla olet tehny kun minulla kuivuu kaikki heti aluksi jos paljon joutuu käyttämään.
Kiitos kannustavasta palautteesta!  ;D

Mustat alueet on tehty käsin. Minä tykkään myös tehdä kaiken käsin, koneella en tee muuta kuin skannaan ja tarvittaessa vähän editoin kuvaa. Se on hieno juttu jos haluaa ja osaa tehdä kaiken käsin, jos pitää piirtämisessä turvautua tietokoneeseen se on heikkoutta.. IMO. Kaikenmaailman piirtopöydät on myös ihan ahterista minusta. No okei en ole sellaista koskaan kokeillutkaan.. saatan joskus muuttaa mieleni.

Käytän kalligrafiatussia, eli tussi on ilmeisesti tarkoitettu tekstaamiseen.. Mutta se on loistava isojen alueiden tussaamiseen! Tussi on kolmemillinen, sellainen jossa kärki on leveä mutta ohut. Nimi saattoi olla Pentel, mutta en ole varma. Voin katsoa nimen sitten kun olen himassa. Suosittelen ehdottomasti tätä tussia, paras väritystussi mitä olen koskaan käyttänyt. Ostan näitä Suomalaisesta kirjakaupasta. 
« Viimeksi muokattu: 05.04.2009 klo 20:26:33 kirjoittanut bats »

- Jari Tapani Peltonen

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #56 : 02.04.2009 klo 15:54:31 »
Käytän kalligrafiatussia, eli tussi on ilmeisesti tarkoitettu tekstaamiseen.. Mutta se on loistava isojen alueiden tussaamiseen! Tussi on kolmemillinen, sellainen jossa kärki on leveä mutta ohut. Nimi saattoi olla Pentel, mutta en ole varma. Voin katsoa nimen sitten kun olen himassa. Suosittelen ehdottomasti tätä tussia, paras väritystussi mitä olen koskaan käyttänyt. Ostan näitä Suomalaisesta kirjakaupasta. 

Ok, katonpa Mikkelin Suomalaisesta kirjakaupasta seuraavan kerran kun käyn. (Harmi kun ei täällä Mäntyharjussa ole mitään järkevää kirjakauppaa :()

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #57 : 03.04.2009 klo 19:29:18 »
Kiitos kannustavasta palautteesta!  ;D

Käytän kalligrafiatussia, eli tussi on ilmeisesti tarkoitettu tekstaamiseen.. Mutta se on loistava isojen alueiden tussaamiseen! Tussi on kolmemillinen, sellainen jossa kärki on leveä mutta ohut. Nimi saattoi olla Pentel, mutta en ole varma.

Itsekin käytän Penteliä suurten mustien alueiden tussaamiseen, jos ei ole tarvis tehdä sävykästä mustaa sivellinmusteen kanssa. Näitä kanttipäisiä paksuja tusseja ovat nämä mitä olen nyt käyttänyt.

Kannattaa muuten tutustua Pentelistä puheenollen myös Pentel Brushpeniin. Täytettävä sivellintussi, jossa on sivellinpää mutta kynämäinen käytettävyys. Suosittelen varauksetta. Mukava kuulla, että U-255 on "uponnut" :)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #58 : 09.04.2009 klo 09:08:04 »
Tämä tekniikka näyttää vaikeahkolta -- malttakaa katsoa video aivan loppuun. Se on kuin taikatemppu.

Drawing With Water: Making the Art for ALAN'S WAR
See how Emmanuel Guibert created the art for ALAN'S WAR.

http://www.youtube.com/watch?v=zIMdBK8yr_g&feature=player_embedded

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #59 : 24.04.2009 klo 12:55:59 »
Vastausta Glaudius Gothicukselle, näin ajoissa:
Näet sotakerronnan kauheen mustavalkoisena, ja leimaat mut äkkiä toiseen ääripäähän. Ok, oli vähän hätiköidysti kirjoitettu heitto, mutta silti. Sulle tuntuu olevan kaks tapaa kertoa: Pahojen tapa, jossa sota on sankareiden kunniakas mittelö ja ihan miehekäs tapa viettää aikaa, ja sitten toi Hyvien tapa, jossa sota on kurjuuksien kurjuus, ihmisen alennustila, jatkuva hermoromahdus ja turhan tappamisen summa.
Ajattelutapa on kohta sata vuotta vanha - ensimmäisen maailmansodan kaikkia koskettava kauheus murskasi sodan kaunistelun yliotteen Eurooppalaisessa kertomakulttuurissa. Siitä lähtien on saatu ja osattu kertoa myös sitä vastakkaista puolta. Toki kunniapullistelu on elänyt sen jälkeen ja elää edelleenkin, mutta ei siitä ikinä pääse eroon. Mitä mä koitin lyhyesti sanoa, on, ettei kumpikaan noista kiinnosta mua.

Huolimatta kauheudestaan ja vääryydestään, on harva sota yhtä ja jatkuvaa ratkaisutaistelua, silmitöntä mättöä ja verenvuodatusta, jossa inhimilliset piirteet katoavat, ihminen vajoaa eläimeksi, menettää moraalinsa, tekee pahaa, on rikki. Toki näitä vaiheita on, mutta ne ovat nimenomaan VAIHEITA, siinä välissä on kauhea määrä siirtymisiä, odottelua, treenausta ja elämää erikoisessa yhteisössä vaikeissa olosuhteissa. Suurin osa sotilaista säilyttää järkensä ja etsii keinoja ylläpitää ja tuoda esiin omaa inhimillisyyttään.
Mua nimenomaan kiinnostaa, Aapon tavoin, se yhteisö ja persoonat ja normaalista täysin poikkeavat elinolosuhteet. Toimintapainoitteista tai julistavaa sotatarinaa on tehty jo, rauhallisempaa, aikuismaisempaa otetta näkee paljon harvemmin. GC:n vastauksesta päätellen aihe herättää sen verran paljon tunteita, ettei ehkä ihme. Sotilaita inhimillistäessä leimautuu helposti pahuutta ihannoivaksi huonoksi ihmiseksi. Hassua on, ettei sarjamurhista tai muusta "siviili"väkivallasta kertovat joudu kauhean usein samaan jamaan? Pelko sodan ihannoimisen seurauksista on suuri, vaikka pohjoismaisessa yhteiskunnassa todellisia ongelmia aiheuttavat kadulla (päihtyneinä) tappelevat ihmiset, joiden toimintaa on varmasti inspiroinut väkivaltaa ihannoiva media, jossa sarjakuvilla on oma vahva osansa.